• NELJ

Äta lite men ofta

Min sjuåring har alltid varit lite småkinkig med maten, har är skeptisk till nya rätter, till ihopblandade rätter och ibland är det verkligen från dag till dag om vissa rätter funkar eller inte. Ofta äter han ganska små portioner och det gör ju att han kan komma två timmar senare och vara hungrig igen.

Framförallt märks detta på kvällen då han kan peta i middagen och sen vid läggdags är han hungrig igen. Jag har verkligen försökt i långa perioder att säga nej till kvällsmål för att han ska förstå att man måste äta ordentligt vid middagen men det funkar inte och leder bara till bråk och gråt. Jag börjar tro att han helt enkelt är sån som hellre äter lite med ofta och att det inte har med det övriga matstrulet att göra. Finns det fler som har barn som funkar så och hur gör ni?

Just nu är jag inne i en period då jag låter bli fighten och så får han fil och musli vid läggdags. Men han lever på mycket fil och musli och jag skulle tro att han egentligen skulle behöva få i sig lite mer protein. Har nån tips på goda mellanmål med protein i? Ibland köper jag kvarg med frukt men de är oftast rätt hårt sockrade och det känns inte heller helt bra. Naturell kvarg tycker han inte om.

• Svar på tråden Äta lite men ofta
  • EpicNurse

Prova blanda vanlig kvarg i filen då! Eller yoghurt (lite mer näring i yoghurt). Märks inte så stor skillnad. Och ha i hallon eller något för lite roligare smak

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • annabellelee

Kanske kan du göra egen fruktkvarg genom att mixa frukt själv? I barnsylt/klämmisar brukar det vara mindre socker, så man kanske kan röra ner dem i kvarg.

Det finns någon slags knäckebröd som kallas paltbröd eller järnrikebröd med blod i. Bra med järn. Man kan mortla/krossa och blanda med müsli.

• NELJ

Tack för tips. Vi äter minst lika mycket yoghurt som fil egentligen, bara att det kallas fil oavsett. Skinka äter han gärna men det blir ju max 2 skivor om dagen så det är ju inga stora mängder. Ägg gillar han inte.

Barnen får barnvitaminer så jag är inte så orolig för näringsämnena, mer att det blir mycket kolhydrater (iofs hyfsat vettiga sådana, vi äter fullkornsbröd, musli utan socker mm) och lite för lite protein.

Men jag ska testa mig fram med kvarg. Han älskar smoothie. Vet nån om man kan frysa in hemmagjord smoothie med frukt och yoghurt/kvarg? Det vore ju praktiskt att kunna ta fram en burk på morgonen som får tina lagom till kvällsfikat snarare än att dra fram stora bullriga blendern varje kväll.

• nnnnnnnn

Proteinrik mellanmål:
    Koka en massa ägg och ge till fika, gott som det är eller på mackan.
    Ostbitar.
    Kalla köttbullar.
    Korvbitar.
    Rökt kött/fisk.
    Keso.

Sen om mina vill ha kvällsmål att sova på så gör vi nästan alltid havregrynsgröt med en stor skvätt rapsolja i (märks inte). Häll havregryn i gryta/skål, på med rapsolja, häll på vatten, koka på spis eller i micron. Serveras med kanel och mjölk/havremjölk.
    Inte mkt protein men gott om energi.
    Och mina sover godare med varm mat i magen. De har lite känsliga magar med, så fil och yoghurt går inte bra, men havre är milt och lite kanel ovanpå är också bra för magen.

Svar på tråden Äta lite men ofta