Äta lite men ofta
Min sjuåring har alltid varit lite småkinkig med maten, har är skeptisk till nya rätter, till ihopblandade rätter och ibland är det verkligen från dag till dag om vissa rätter funkar eller inte. Ofta äter han ganska små portioner och det gör ju att han kan komma två timmar senare och vara hungrig igen.
Framförallt märks detta på kvällen då han kan peta i middagen och sen vid läggdags är han hungrig igen. Jag har verkligen försökt i långa perioder att säga nej till kvällsmål för att han ska förstå att man måste äta ordentligt vid middagen men det funkar inte och leder bara till bråk och gråt. Jag börjar tro att han helt enkelt är sån som hellre äter lite med ofta och att det inte har med det övriga matstrulet att göra. Finns det fler som har barn som funkar så och hur gör ni?
Just nu är jag inne i en period då jag låter bli fighten och så får han fil och musli vid läggdags. Men han lever på mycket fil och musli och jag skulle tro att han egentligen skulle behöva få i sig lite mer protein. Har nån tips på goda mellanmål med protein i? Ibland köper jag kvarg med frukt men de är oftast rätt hårt sockrade och det känns inte heller helt bra. Naturell kvarg tycker han inte om.