• Cansu

Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?

Har läst att kvinnor i min ålder (39) inte ska dricka mycket mjölk. Max ett glas om dagen? Jag älskar mjölk och tränar och vill gärna dricka en liter om dagen. Hur dåligt är det för mig?

Vitt bröd och alla skriverier kring det och vetemjöl. Hur dåligt är det att äta rostat vitt bröd till frukost?

Ica basic? Är det någon skillnad i näringsinnehåll i deras varor? Varför är de billigare? Är de sämre?

Fruktsocker? Äter massor med dadlar dagligen. Är det verkligen lika illa som vitt socker om man äter för mycket frukt och dadlar?

Någon som är insatt och kunnig i detta? Det skrivs och skrivs om mat mm men hur dåligt är detta egentligen?

• Svar på tråden Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?
  • punktslash
    Waddafukz skrev 2018-02-01 11:21:56 följande:
    Mjölk är inte nyttigt. Läs på innan du skriver sånt!
    Jag har totalkoll! Inget fel med mjölk - så länge man håller sig till rimliga mängder. En tallrik filmjölk per dag, eller några glas mjölk är toppen!
  • Mandel

För mig handlar ica-basic mer om att det oftast är utländska råvaror som är producerade enligt förhållanden som är olagliga i Sverige

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Cansu
    Mandel skrev 2018-02-01 11:32:45 följande:

För mig handlar ica-basic mer om att det oftast är utländska råvaror som är producerade enligt förhållanden som är olagliga i Sverige

Dvs giftigare bekämpningsmedel osv menar du då? Eller menar du arbetssituation för människorna där? 

Vet man ens varifrån ica basics produkter kommer? 
  • Cansu
    blomman 2 skrev 2018-02-01 11:14:05 följande:
    Majs är en av våra mest genmanipulerade produkter vi har. I ris finns mängder av arsenik. Som ovan, äta med måtta av dessa produkter.

ekologisk majs också?

Ris från Italien har jag hört är bättre och innehåller mindre arsenik. 

Någon som vet om detta stämmer?

• Sanjos

Vet att Ica Basics äppelmos är bättre än Bobs.

Innehåller mindre socker än Bobs.

Så tror absolut inte att all Ica Basics är dålig. Man får prova sig fram och framförallt kolla innehållsförteckningen.

• Kurlie
    punktslash skrev 2018-02-01 11:02:00 följande:

Det finns så mycket lögner och missuppfattningar om mjölk.

Mjölk är nyttigt även för vuxna. Har man låtit bli det några år kan det dock vara lite knepigt att komma igång igen, så gör inga onödigt långa uppehåll.

Mjölk skyddar mot benskörhet! Att avråda mjölk är farligt.

Inget fel med vitt bröd heller. Ännu en sådan där farlig lögn om att alla ska äta glutenfritt?

Och du sprider dessa lögner! Det vara inte längesen de pratade om att mjölk i speciellt flygande form ökar risken för cancer , vilket studier nu visat. Tror det var på Malou eller TV4 nyheterna.
  • punktslash
    Kurlie skrev 2018-02-01 16:20:51 följande:
    Och du sprider dessa lögner! Det vara inte längesen de pratade om att mjölk i speciellt flygande form ökar risken för cancer , vilket studier nu visat. Tror det var på Malou eller TV4 nyheterna.
    Det kommer alltid någon rapport om att vad det nu är är giftigt. Massmedia älskar att vara först med nyheterna, och har sällan förmåga att såga en halvkass doktorands taffliga artikel. Mitt tips är att vara skeptisk till alla sådana larm. De baseras oftapå helt felaktigt gjorda undersökningar.

Lita på mig, jag lever i den världen!
  • tusenordförsnö

MJölk är kopplat till bla ökad bröstcancerrisk hos kvinnor. Även benskörhet.

Dadlar är bra, så länge du äter dem hela med fibrerna som hör till (dvs inte mixar dem).

Vitt bröd är väldigt näringsfattigt. Höjer blodsockret snabbt, och högt. Sen dalar det till lägre nivåer än vad du hade fr start efter nån timme. Då reagerar kroppen m att fett släpps ut i blodet; halten triglycerider höjs (dålig).

• tusenordförsnö
    Cansu skrev 2018-02-01 09:12:43 följande:
    Det tror jag också på måtta. Har ockås börjat med mandelmjölk och havremjölk istället med i kaffet är det inte gott.
    testa iMjölk! :)
Svar på tråden Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?