• Cansu

Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?

Har läst att kvinnor i min ålder (39) inte ska dricka mycket mjölk. Max ett glas om dagen? Jag älskar mjölk och tränar och vill gärna dricka en liter om dagen. Hur dåligt är det för mig?

Vitt bröd och alla skriverier kring det och vetemjöl. Hur dåligt är det att äta rostat vitt bröd till frukost?

Ica basic? Är det någon skillnad i näringsinnehåll i deras varor? Varför är de billigare? Är de sämre?

Fruktsocker? Äter massor med dadlar dagligen. Är det verkligen lika illa som vitt socker om man äter för mycket frukt och dadlar?

Någon som är insatt och kunnig i detta? Det skrivs och skrivs om mat mm men hur dåligt är detta egentligen?

• Svar på tråden Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?
  • Cansu
    blomman 2 skrev 2018-02-01 07:56:26 följande:

Som svar på vitt bröd så är det mest tomma kalorier. Mjölen är så förädlad att den knappt innehåller några som helst vitaminer och mineraler då våra jordar inte är så spm de var för bara ca 50 år sedan, nu utarmade. Därför inte det nyttigaste alternativet.

Då borde det vara bättre att baka bröd på majsmjöl och rismjöl då osv?
  • Cansu
    Lena skrev 2018-02-01 07:26:52 följande:

För mycket mjölk ökar risken för benskörhet.

Varför inte ha fullkornsrostbröd? Dadlar är bra i små mängden men är för sött att äta som något annat än godis.

Finns det överhuvudtaget fullkornsrostbröd? 
  • cosinus

Beror ju helt på vad man har för ambitionsnivå med nyttigheten. Man kan optimera i oändlighet.

Rostmackor är inte det nyttigaste men å andra sidan är det den enda mjölmaten du äter under dagen så kan det väl vara ok. Jag älskar mackor men kan utan problem avvara pasta och övrigt med mjöl i så jag unnar mig mackor ibland för att det är gott men väljer bort pasta i möjligaste mån. Äter hellre rostade rotsaker eller sallad, brockoli eller blomkål till maten. 

Samma med dadlar, konsumerar du en djäkla massa godis + dadlar är det väl inte strålande men är dadlarna ditt godis så må det väl vara.

Mjölken hade jag försökt hålla mig till kanske 2 glas om dagen om du enbart dricker mjölk och 1 glas om du även äter fil/yoghurt eller andra mjölkprodukter. 

Inget är så onyttigt att du aldrig kan äta det och inget är så nyttigt att du alltid kan äta det.

• Waddafukz

Mjölk ökar risken för cancer, hjärt och kärlsjukdomar och benskörhet. Har för mig det var max 0,5l mejerier per dag man max ?får? dricka, men helst inget alls.

De andra frågorna vet jag inget om.

• Carambolan
    Cansu skrev 2018-02-01 09:41:30 följande:

Tack det ska jag prova! 

Men innehåller inte såna bröd också myckte vetmjöl?

Jo de innehåller också vetemjöl, men de innehåller ju en massa annat också till skillnad från vitt rostbröd
  • punktslash
    EpicNurse skrev 2018-02-01 08:03:13 följande:
    Eh jo? Dra en googling så lär du dig något nytt.

Ingen vuxen ska dricka mjölk. Växande barn ja, men vuxna nej.
    Det finns så mycket lögner och missuppfattningar om mjölk.

Mjölk är nyttigt även för vuxna. Har man låtit bli det några år kan det dock vara lite knepigt att komma igång igen, så gör inga onödigt långa uppehåll.

Mjölk skyddar mot benskörhet! Att avråda mjölk är farligt.

Inget fel med vitt bröd heller. Ännu en sådan där farlig lögn om att alla ska äta glutenfritt?
  • blomman 2
    Cansu skrev 2018-02-01 09:13:59 följande:
    Då borde det vara bättre att baka bröd på majsmjöl och rismjöl då osv?
    Majs är en av våra mest genmanipulerade produkter vi har. I ris finns mängder av arsenik. Som ovan, äta med måtta av dessa produkter.
  • Waddafukz
    punktslash skrev 2018-02-01 11:02:00 följande:

Det finns så mycket lögner och missuppfattningar om mjölk.

Mjölk är nyttigt även för vuxna. Har man låtit bli det några år kan det dock vara lite knepigt att komma igång igen, så gör inga onödigt långa uppehåll.

Mjölk skyddar mot benskörhet! Att avråda mjölk är farligt.

Inget fel med vitt bröd heller. Ännu en sådan där farlig lögn om att alla ska äta glutenfritt?

Mjölk är inte nyttigt. Läs på innan du skriver sånt!
Svar på tråden Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?