• Anonym (Ellis)

Trosskydd i tyg

Jag har en hel del flytningar och dessutom vääldigt oregelbunden mens vilket innebär att trosskydd ibland är ett måste (tror ofta att nu kommer mensen, och om jag ska vara borta en hel dag har jag inte möjlighet att byta trosor etc så då krävs ju ngt skydd).

Jag har börjat fundera över om det är bättre att använda trosskydd i tyg, borde ju i princip bli mer som en extra trosa då? Har läst om tygbindor vid mens, men fungerar det även vid flytningar? skulle bli enormt tacksam för några kloka tankar :)

• Svar på tråden Trosskydd i tyg
  • Gylfkungen
    Tow2Mater skrev 2018-02-10 17:14:38 följande:

gammalt blod stinker oavsett vad du tror.

Blod luktar blod. Om det stinker är uppenbarligen en bedömningsfråga. Min erfarenhet är att blod i tygbinda luktar blod och blod i plastbinda luktar unket.
  • Anonym (Absolut)
    Tow2Mater skrev 2018-02-10 17:14:38 följande:
    gammalt blod stinker oavsett vad du tror.
    Vad jag "tror"? Herregud, det må väl vara upp till var och än att bestämma?
    Gylfkungen skrev 2018-02-10 17:45:46 följande:
    Blod luktar blod. Om det stinker är uppenbarligen en bedömningsfråga. Min erfarenhet är att blod i tygbinda luktar blod och blod i plastbinda luktar unket.
    Stämmer bra med min uppfattning.
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (vilde) skrev 2018-02-10 17:23:36 följande:

tjejtjejen.blogspot.se/2014/04/egensydda-trosskydd.html

Det finns massor med fler sidor för den som vill sy egna. 

Ang stank, här är en VILD tanke; Man kan ha en plastpåse eller burk eller något annat som man använder enkom till använda bindor med sig!  

Nej, nej, det är MYCKET bättre att bara utgå från saker och ting man inte har en ANING om eftersom man ALDRIG skulle kunna tänka sig att testa det.
  • Anonym (123)
    Gylfkungen skrev 2018-02-10 17:45:46 följande:
    Mensblod luktar när det kommer i kontakt med luft. Oavsett tygbinda, tampong osv.
  • Anonym (Tipptopp)

Jag använder trosskydd i tyg, från Imsevimse. Funkar jättebra! Och nej, de luktar inte..

• Anonym (vilde)
    Anonym (Absolut) skrev 2018-02-10 19:11:44 följande:
    Nej, nej, det är MYCKET bättre att bara utgå från saker och ting man inte har en ANING om eftersom man ALDRIG skulle kunna tänka sig att testa det.
    Jaha. Jag har gjort fel i alla år då. Tänka sig Jag kom i kontakt med tygbindor för ganska många år sedan då jag bodde i Järna. Fanns då att köpa på Coop. 80 kr/st har jag för mig att de kostade. 

Bodde utan tvättmaskin då så jag avstod.
    Dumt nog har jag nu inte tänkt på att göra egna, jag är sykunnig och jag har precis som TS en del flytningar emellanåt och mens som gör som den vill. Får problem med underlivet pga att jag måste ha trosskydd eller binda mestadelen av tiden och ja, det luktar illa Men en tygbinda är ju genialiskt! Har sytt kaffefilter och tepåsar i tyg, borde ha tänkt på bindor också...

Men men, NU ska jag ta tag i det, har inte direkt några tyger hemma, men ska kila inpå second hand när de har öppet och leta efter urtvättade tyger så jag slipper koka så mycket innan jag syr.  
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (vilde) skrev 2018-02-10 19:20:34 följande:
    Jaha. Jag har gjort fel i alla år då. Tänka sig Jag kom i kontakt med tygbindor för ganska många år sedan då jag bodde i Järna. Fanns då att köpa på Coop. 80 kr/st har jag för mig att de kostade. 

Bodde utan tvättmaskin då så jag avstod.
    Dumt nog har jag nu inte tänkt på att göra egna, jag är sykunnig och jag har precis som TS en del flytningar emellanåt och mens som gör som den vill. Får problem med underlivet pga att jag måste ha trosskydd eller binda mestadelen av tiden och ja, det luktar illa Men en tygbinda är ju genialiskt! Har sytt kaffefilter och tepåsar i tyg, borde ha tänkt på bindor också...

Men men, NU ska jag ta tag i det, har inte direkt några tyger hemma, men ska kila inpå second hand när de har öppet och leta efter urtvättade tyger så jag slipper koka så mycket innan jag syr.  
    Ja du har väl det

Själv använder jag menskopp och det funkar så bra att jag inte behöver något annat. Lysande uppfinning tycker jag!
  • Anonym (vilde)
    Anonym (Absolut) skrev 2018-02-10 19:43:08 följande:
    Ja du har väl det

Själv använder jag menskopp och det funkar så bra att jag inte behöver något annat. Lysande uppfinning tycker jag!
    Jag har funderat på det, dock är jag känslig överlag, tyvärr, så jag kan inte ha spiral tex, den skaver non stop. Fruktansvärt irriterande då jag inte kan äta p piller eller något annat heller pga hälsan. De kostar ju en del och just nu är ekonomin rätt ansträngd så det känns så där att köpa en menskopp och så kan jag inte använda den sen, det är ju inte direkt en sak man säljer begagnat  
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (vilde) skrev 2018-02-10 19:48:01 följande:
    Jag har funderat på det, dock är jag känslig överlag, tyvärr, så jag kan inte ha spiral tex, den skaver non stop. Fruktansvärt irriterande då jag inte kan äta p piller eller något annat heller pga hälsan. De kostar ju en del och just nu är ekonomin rätt ansträngd så det känns så där att köpa en menskopp och så kan jag inte använda den sen, det är ju inte direkt en sak man säljer begagnat  
    Jag tror de flesta menskoppsförsäljare har någon slags garanti faktiskt. Passar den dig inte får du returnera, kan vara värt att kolla i alla fall?

Jag kan absolut inte använda tampong, den skaver och gör ont. En menskopp är ju större men sitter inte så långt in och det fungerar perfekt för mig.
  • Anonym (Ellis)
    Tow2Mater skrev 2018-02-10 15:25:21 följande:

Menar du att du ska stoppa använda stinkande tygtrosskydd i handväskan for att ta hem dem och tvätta dem...? eller letar du efter engångsskydd i tygmaterial?

jaa det menar jag, man behöver ju inte direkt stoppa ner den direkt i väskan.
  • Anonym (Ellis)

Tack för alla svar :)

• Anonym (vilde)
    Anonym (Absolut) skrev 2018-02-10 20:06:06 följande:

Jag tror de flesta menskoppsförsäljare har någon slags garanti faktiskt. Passar den dig inte får du returnera, kan vara värt att kolla i alla fall?

Jag kan absolut inte använda tampong, den skaver och gör ont. En menskopp är ju större men sitter inte så långt in och det fungerar perfekt för mig.

Aha, det visste jag inte, tack det ska jag kolla upp.
  • Glinda från Oz
    Anonym (123) skrev 2018-02-10 19:18:39 följande:

Mensblod luktar när det kommer i kontakt med luft. Oavsett tygbinda, tampong osv.

Om man låter det ligga några dagar så är det klart att det börjar lukta, men ingen lär ju låta det ligga så länge.
  • Ragnar

Det är rätt så intressant att en enkel förfrågan om tygbindor kan leda till en så här lång diskussion. De som inte vill använda tygbindor, menskopp eller tygblöjor till barnen behöver det inte. Det finns ju engångsalternativ vilket jag antar att de flesta i västvärlden använder hur som helst. För oss som föredrar annat än engångs av olika anledningar så är det ju bra att dess finns att köpa så att man inte behöver sy och pyssla själv som förr i tiden.
    Själv blev jag av med återkommande svampinfektioner när jag började använda menskopp och tyg. Har haft menskopp och tygbindor som komplement i snart 20 år och när jag köpte min första, efter rekomendation från gynekolog, var det ingen i min omgivning som visste vad det var. Idag har var och varannan kvinna i min umgängeskrets en. Men som sagt det är självalt och inget som någon tvingat på dem.

Svar på tråden Trosskydd i tyg