• Nisse1992

    Svårt att sova pga tant som jämrar sig och verkar ha ont/ångest om nätterna

    Hej!

    Jag och min sambo bor i en bostadsrätt som vi trivs mycket bra i. Det är ett område med mycket äldre människor så det är sjukt lugnt och skönt och har aldrig stört mig på grannarna.

    Men på senaste tiden har tanten under oss börjat ojja sig och jämra sig på sena kvällar/nätter. Hon sitter i rullstol och vi misstänker att hon är dement. Hon har hemtjänst hos sig titt som tätt och är aldrig utanför dörren. Hon har gjort detta innan men då hörde man det någon gång i veckan, nu är det varje natt. Vet inte om det är av ångest eller för att hon har ont men hur synd det än är om henne så orkar jag snart inte mer. Lyckas man inte somna innan hon börjar så har jag som är lite ljudkänslig väldigt svårt att somna. Min sambo sover som en stock då hon inte bryr sig alls men jag har svårt nu alltså. Har aldrig hört något på dagarna, det är bara på nätterna.

    Vad kan man göra åt det? Tycker samtidigt så synd om henne oavsett anledning till jämrandet. Är ingen ide att prata med henne då jag misstänker att hon inte är tillräckligt med i huvudet för att kunna göra något åt det. Har funderat på att prata med hemtjänsten men vad ska dom göra åt saken? Det känns även taskigt att gå till styrelsen och klaga då tanten förmodligen inte har många år kvar i livet. En jäkla svår situation tycker jag och är tacksam för alla råd vi kan få i detta.

    Mvh N
  • Svar på tråden Svårt att sova pga tant som jämrar sig och verkar ha ont/ångest om nätterna
  • Lönnsirap
    SysterY skrev 2018-02-15 17:22:26 följande:

    Men ts får inte veta vem som är biståndshandläggare. Det vet däremot hemtjänsten.


    SysterY skrev 2018-02-15 17:23:07 följande:

    Det är fortfarande någonting som hemtjänsten är med och påverkar.


    Min poäng är att hon skall lämna din oro till de personer som har möjlighet att påverka. Så naturligtvis kan hon ringa hemtjänsten men de tar inte emot hennes oro som en oro, utan kommer vidarebefordra till en biståndshandläggare.

    Är det kommunal hemtjänst i en kommun utan LOV är det i oftast inget problem att prata direkt med hemtjänsten... Men det är som sagt biståndshandläggare som beviljar stödet!

    Och sen tycker jag personligen att man också skall uppmärksamma vården om damens ohälsa.

    När man ser att människor runt omkring än riskerar att fara illa är det bättre att ringa ett samtal "för mycket" än att personer far illa.

    Eftersom det är stark sekretess är det inte säkert att får veta att personen är aktuell när man ringer kommunen. Men det är inte samma sak som att ingen mottager informationen.
  • SysterY
    Lönnsirap skrev 2018-02-15 17:42:46 följande:

    Min poäng är att hon skall lämna din oro till de personer som har möjlighet att påverka. Så naturligtvis kan hon ringa hemtjänsten men de tar inte emot hennes oro som en oro, utan kommer vidarebefordra till en biståndshandläggare.

    Är det kommunal hemtjänst i en kommun utan LOV är det i oftast inget problem att prata direkt med hemtjänsten... Men det är som sagt biståndshandläggare som beviljar stödet!

    Och sen tycker jag personligen att man också skall uppmärksamma vården om damens ohälsa.

    När man ser att människor runt omkring än riskerar att fara illa är det bättre att ringa ett samtal "för mycket" än att personer far illa.

    Eftersom det är stark sekretess är det inte säkert att får veta att personen är aktuell när man ringer kommunen. Men det är inte samma sak som att ingen mottager informationen.


    Om de inte tar emot eb orosmedelande så gör se inte sitt jobb.
  • Nisse1992

    Tack för alla tips. Det har blivit än värre nu. Men hemtjänsten vet om det, men nu trycker hon på sin knapp så fort dom lagt på, om och om och om igen. Hon skriker hallå så fort hon tryckt. Hemtjänsten är här minst en gång i timmen nu. 

    Blir tokig snart, tycker så synd om henne, vilket liv att leva. Hon verkar inte ens veta vad hon gjorde för 5sekunder sen men samtidigt börjar irritationen krypa på.

  • SysterY
    Nisse1992 skrev 2018-02-17 17:47:52 följande:

    Tack för alla tips. Det har blivit än värre nu. Men hemtjänsten vet om det, men nu trycker hon på sin knapp så fort dom lagt på, om och om och om igen. Hon skriker hallå så fort hon tryckt. Hemtjänsten är här minst en gång i timmen nu. 

    Blir tokig snart, tycker så synd om henne, vilket liv att leva. Hon verkar inte ens veta vad hon gjorde för 5sekunder sen men samtidigt börjar irritationen krypa på.


    Har hon några anhöriga du kanske kan prata med? Låter som att hon skulle ha det bättre med annan boendeform.
  • Nisse1992

    Nej jag tror inte det, jag har inte sett någon förutom hemtjänsten hälsa på henne på de 3 år vi bott här. Hemskt att vara så ensam :( Det har ju funkat bra tills bara för 2 veckor sedan då hon verkar ha fått någon förvärring av läget. Inatt har det varit lugnare så vet inte om dom gett henne någonting. Har inte den blekaste aning om hur det funkar med demens men hon kanske har ont eller något som gör henne orolig och därav försämringen.

  • legomum
    Nisse1992 skrev 2018-02-17 17:47:52 följande:

    Tack för alla tips. Det har blivit än värre nu. Men hemtjänsten vet om det, men nu trycker hon på sin knapp så fort dom lagt på, om och om och om igen. Hon skriker hallå så fort hon tryckt. Hemtjänsten är här minst en gång i timmen nu. 

    Blir tokig snart, tycker så synd om henne, vilket liv att leva. Hon verkar inte ens veta vad hon gjorde för 5sekunder sen men samtidigt börjar irritationen krypa på.


    Inte hållbart att behöva få vara ensam när man mår så dåligt :(

    Har det blivit bättre för damen?
  • Nisse1992
    legomum skrev 2018-02-24 11:58:11 följande:

    Inte hållbart att behöva få vara ensam när man mår så dåligt :(

    Har det blivit bättre för damen?


    Hej!

    Nej tyvärr inte men jag har varit i kontakt med hemtjänsten nu iaf. Både enhetschef och biståndshandläggare. Dom kan ju inte säga så mycket mer än tack för att du bryr dig dock då allt är sekretessbelagt. Sambon har lättare att sova igenom det men jag är mer ljudkänslig så jag har lite svårt att sova ibland. Det är ju inte hela nätterna igenom utan då och då under kvällen/natten. Jag känner att jag gjort vad jag kan nu dock. Vill inte gå till vice värd än, hon verkar inte pigg så vill hellre att hon får leva hemma den tid hon har kvar
  • Nisse1992

    Hur funkar sånt här egentligen. Jag anser ju att denna tant borde vara på ett hem och bli ordentligt omhändertagen. Men hemtjänsten kan ju inte ge mig några svar alls pga sekretess och verkar inte göra något. Är så kluven, för dels tycker jag synd om henne och vill hon bo hemma så vill jag inte förstöra det, men samtidigt så påverkar det min nattsömn vissa nätter och därav även energi och ork på dagarna.

  • SysterY
    Nisse1992 skrev 2018-03-15 19:17:49 följande:

    Hur funkar sånt här egentligen. Jag anser ju att denna tant borde vara på ett hem och bli ordentligt omhändertagen. Men hemtjänsten kan ju inte ge mig några svar alls pga sekretess och verkar inte göra något. Är så kluven, för dels tycker jag synd om henne och vill hon bo hemma så vill jag inte förstöra det, men samtidigt så påverkar det min nattsömn vissa nätter och därav även energi och ork på dagarna.


    Du får helt enkelt skaffa öronproppar. Det är faktiskt det ända du kan göra för din nattasömn.
  • Tralala1

    Har du gjort en orosanmälan, som biståndshandläggaren här tipsade om? En sak du också kan göra är att prata med bostadsrättsföreningens ordförande, den personen kanske vet om tanten har anhöriga och även är det kanske bra att styrelsen vet om att tanten mår väldigt dåligt.

    Förstår att du tänker att hon borde få bo kvar hemma, men samtidigt kan det vara direkt farligt. Är hon så dement som du tror kan hon gå ut i innekläder och frysa ihjäl, orsaka eldsvåda genom att glömma stearinljus eller spis osv osv. 

  • fornminne

    Om det är väldigt högt så kan det faktiskt ses som en orimlig störning och då får tanten kanske flytta. Att fortsätta ligga på samt kontakta bovärden är inte detsamma som att kasta ut kvinnan på gatan. Det handlar om att hjälpa både dig och henne. Uppenbarligen skulle hon behöva flytta till annat boende. Om det däremot inte är jättehögt utan du som är känslig, får du försöka klara dig med öronproppar, eller lägga dig i ett annat rum. Vissa ljud får man tåla i ett flerfamiljshus, men inte vad som helst. Oavsett om någon är sjuk eller inte. Sen hoppas man ju att den stackars tanten får hjälp oavsett.

  • Nisse1992
    Tralala1 skrev 2018-03-16 02:05:03 följande:

    Har du gjort en orosanmälan, som biståndshandläggaren här tipsade om? En sak du också kan göra är att prata med bostadsrättsföreningens ordförande, den personen kanske vet om tanten har anhöriga och även är det kanske bra att styrelsen vet om att tanten mår väldigt dåligt.

    Förstår att du tänker att hon borde få bo kvar hemma, men samtidigt kan det vara direkt farligt. Är hon så dement som du tror kan hon gå ut i innekläder och frysa ihjäl, orsaka eldsvåda genom att glömma stearinljus eller spis osv osv. 


    Ja jag har meddelat min oro till hemtjänsten och fick svar från en biståndshandläggare. Som jag skrev innan så kan dom ju inte yttra sig mer än att tacka för mailet och att man bryr sig då det är sekretessbelagt. Hon har ju redan hemtjänst och dom är där flera gånger per dag så tror och hoppas dom har koll på ljus och spis och sådana grejer. Vi får se hur det utvecklar sig, blir det värre så måste något göras.
  • Nisse1992
    fornminne skrev 2018-03-16 10:28:25 följande:

    Om det är väldigt högt så kan det faktiskt ses som en orimlig störning och då får tanten kanske flytta. Att fortsätta ligga på samt kontakta bovärden är inte detsamma som att kasta ut kvinnan på gatan. Det handlar om att hjälpa både dig och henne. Uppenbarligen skulle hon behöva flytta till annat boende. Om det däremot inte är jättehögt utan du som är känslig, får du försöka klara dig med öronproppar, eller lägga dig i ett annat rum. Vissa ljud får man tåla i ett flerfamiljshus, men inte vad som helst. Oavsett om någon är sjuk eller inte. Sen hoppas man ju att den stackars tanten får hjälp oavsett.


    Jag har öronproppar men när det är som värst och man inte somnat så hörs det ändå. Jag är nog lite känsligare än "normalt" för tjejen somnar lätt och sover som en stock, men då är hon nog mer lättsövd än normalt också
  • ekvilibrist
    Nisse1992 skrev 2018-02-17 17:47:52 följande:

    Tack för alla tips. Det har blivit än värre nu. Men hemtjänsten vet om det, men nu trycker hon på sin knapp så fort dom lagt på, om och om och om igen. Hon skriker hallå så fort hon tryckt. Hemtjänsten är här minst en gång i timmen nu. 

    Blir tokig snart, tycker så synd om henne, vilket liv att leva. Hon verkar inte ens veta vad hon gjorde för 5sekunder sen men samtidigt börjar irritationen krypa på.


    Jag tror ändå inte att du ska tycka så synd om henne och lägga ner hela din själ i att hon låter. För din egen skull. Tänk på att hon är dement.
    Jag bara tänker så att du tillsvidare kan koppla bort det. Och ha öronproppar. 
    För det verkar inte vara bara själva ljudet som är för högt, utan det verkar vara ditt engagemang för tanten?

    Du ska bara veta hur mycket det kan låta från dementa, som hela tiden hojtar och ska ha kontakt. Man måste ju kunna koppla bort det för annars skulle personalen inte överleva på vårdhem och sjukhusavdelningar.

    Men det är viktigt att du hör av dig redan nu till ansvariga, för det verkar ju som att hon låter högre och högre? Och då skulle jag som granne vara orolig för att det kan eskalera. Finns ju individer som skriker i sina lägenheter, av ångest, och stör grannar.
  • Nisse1992
    ekvilibrist skrev 2018-03-16 15:48:32 följande:

    Jag tror ändå inte att du ska tycka så synd om henne och lägga ner hela din själ i att hon låter. För din egen skull. Tänk på att hon är dement.

    Jag bara tänker så att du tillsvidare kan koppla bort det. Och ha öronproppar. 

    För det verkar inte vara bara själva ljudet som är för högt, utan det verkar vara ditt engagemang för tanten?

    Du ska bara veta hur mycket det kan låta från dementa, som hela tiden hojtar och ska ha kontakt. Man måste ju kunna koppla bort det för annars skulle personalen inte överleva på vårdhem och sjukhusavdelningar.

    Men det är viktigt att du hör av dig redan nu till ansvariga, för det verkar ju som att hon låter högre och högre? Och då skulle jag som granne vara orolig för att det kan eskalera. Finns ju individer som skriker i sina lägenheter, av ångest, och stör grannar.


    Hade det varit något annat ljud så hade det inte det varit något annat ljud i samma volym så hade jag inte haft några problem alls att sova, sambon har som sagt inga problem alls att koppla bort det. Men just att det är ångestfyllt gör att hjärtat slår fort och jag får svårt att slappna av. Så länge det inte blir värre och värre så kanske man vänjer sig dock.
Svar på tråden Svårt att sova pga tant som jämrar sig och verkar ha ont/ångest om nätterna