• Anonym (Undrar)

Båda syskon gay?

Är en kille på 20 år som varit gay och öppen med det sen jag va 15. Familjen är helt okej med det, men nu så fick jag veta att min syster är lesbisk (hon är 28). Vilket hon inte berättat innan. Tycker det känns jätte märkligt att vi båda är gay och undrar om det är vanligt att flera syskon blir homosexuella? Hur reagerar föräldrar när fler barn är gay?

• Svar på tråden Båda syskon gay?
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Händer) skrev 2018-02-16 23:47:14 följande:
    Ja och dina barn har rätt till sina känslor. Nej inte ett dugg ledsen, förstår inte varför jag skulle blivit det? Om hen kommit ut som mördare, nazist, terrorist eller rasist hade jag blivit ledsen men homo? Tror du dom är monster eller?
    Inte monster men intressant jämförelse. 
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-16 23:42:59 följande:

Tyvärr kan man inte få barnbarn då. =( 

Så om ditt barn inte kan få barn, oavsett om det är för att dom är i ett homosexuellt förhållande eller om kroppen bara inte fungerar, och dom väljer att adoptera, skulle inte det barnet bli ditt barnbarn?

Sen kan ju lesbiska par välja inseminering, så du kan få barnbarn med blodsband om det är så viktigt.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Händer) skrev 2018-02-16 23:48:56 följande:
    Klart man kan.

Men nu anar jag vem du är, du anser inte att adoptivbarn är riktiga barn heller?
    Så, vem är jag då?
    "Riktiga" och riktiga... inte biologiska. Men är det ett heteropar som inte kan få egna så är det ett alternativ.
    Dock skulle jag nog ha svårt att se ett adopterat "barnbarn" som mitt barnbarn.

Ni får bli arga om ni vill men jag anser nog ändå att jag har lika stor rätt att dryfta mina tankar och känslor som ni har. Även om vi inte är överens.
  • Anonym (Nina)

Tycker inte att det är speciellt konstigt om alla syskon skulle vara gay. Känner flera syskonpar där alla är straight, så varför inte.

• Anonym (Ofelia)
    Anonym (en kille) skrev 2018-02-16 23:51:15 följande:
    Ja, jag har också fattat vem det är.
    Så vem är jag?
    Jag vågar lova att du gissar fel.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Nina) skrev 2018-02-16 23:52:36 följande:
    Så om ditt barn inte kan få barn, oavsett om det är för att dom är i ett homosexuellt förhållande eller om kroppen bara inte fungerar, och dom väljer att adoptera, skulle inte det barnet bli ditt barnbarn?

Sen kan ju lesbiska par välja inseminering, så du kan få barnbarn med blodsband om det är så viktigt.
    Adopterat.. tja, barnbarn är det ju inte. Jag är släktforskare och har svårt för element som stör genetiken.

Hmmm... ja, det är tur att jag bara har söner!
  • Anonym (Anna)

Under 2017 presenterade folkhälsomyndigheten studien ungkab som undersökte sexualitet och hälsa bland unga i Sverige. Där uppgav 14 % att de "identifierar sig som något av följande: bisexuell, brukar inte kategorisera mig sexuellt, homosexuell eller betraktade sig som något annat än vad alternativen i enkäten beskrev".

Med tanke på hur många familjer det finns i Sverige så är det ju fullt logiskt att en del av de här 14 % är syskon med varandra :)

Källa: www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/undersokningar/ungkab/

• Anonym (en kille)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-16 23:55:35 följande:
    Så, vem är jag då?
    "Riktiga" och riktiga... inte biologiska. Men är det ett heteropar som inte kan få egna så är det ett alternativ.
    Dock skulle jag nog ha svårt att se ett adopterat "barnbarn" som mitt barnbarn.

Ni får bli arga om ni vill men jag anser nog ändå att jag har lika stor rätt att dryfta mina tankar och känslor som ni har. Även om vi inte är överens.
    Homosexuella kan också få biologiska barn.

Du är samma som alltid tar upp detta i sånna här trådar. Just nu kan jag inte länka eftersom jag skriver från plattan, men visst är det du, alltid.

Jag blir inte arg på dig för att du tycker olika, men jag blir lite irriterad av att du verkar vara faktaresistent. Du har fortfarande inte fattat, eller nog snarare låtit dig förstå, att homoosexuella är som folk är mest och för barn precis som de flesta andra.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-16 23:58:40 följande:

Adopterat.. tja, barnbarn är det ju inte. Jag är släktforskare och har svårt för element som stör genetiken.

Hmmm... ja, det är tur att jag bara har söner!

Så om någon av dina söner adopterar ett barn i framtiden kommer inte det barnet att få kalla dig för farmor?
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (en kille) skrev 2018-02-17 00:19:28 följande:
    Homosexuella kan också få biologiska barn.

Du är samma som alltid tar upp detta i sånna här trådar. Just nu kan jag inte länka eftersom jag skriver från plattan, men visst är det du, alltid.

Jag blir inte arg på dig för att du tycker olika, men jag blir lite irriterad av att du verkar vara faktaresistent. Du har fortfarande inte fattat, eller nog snarare låtit dig förstå, att homoosexuella är som folk är mest och för barn precis som de flesta andra.
    Ja, homosexuella kan få biologiska barn.Dock bara den ena i paret.

Länka när du kan, jag lovar att svara ärligt på om du har rätt i dina spekulationer. 
Svar på tråden Båda syskon gay?