• Anonym (Undrar)

Båda syskon gay?

Är en kille på 20 år som varit gay och öppen med det sen jag va 15. Familjen är helt okej med det, men nu så fick jag veta att min syster är lesbisk (hon är 28). Vilket hon inte berättat innan. Tycker det känns jätte märkligt att vi båda är gay och undrar om det är vanligt att flera syskon blir homosexuella? Hur reagerar föräldrar när fler barn är gay?

• Svar på tråden Båda syskon gay?
  • Anonym (Klir)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-17 00:54:23 följande:

Detta kommer inte att inträffa.

Men ok, OM... jag skulle inte ta med barnet i släktskapet för framtida forskning då barnet inte är släkt med oss.

Vilken tur då att dina ättlingar kommer lägga in det när du är borta! Om du lyckas förmedla intresset till dem vill säga. Vilket kanske blir svårt när du har en otroligt snäv syn på vad släktforskning är.
  • Anonym (lite salt)

Vad gäller hur jag som förälder hade reagerat så hade jag inte brytt mig så mycket om barnens sexualitet men blivit lite ledsen eftersom det fortfarande finns fördomar mot homosexuella och svårigheter om man vill adoptera eller skaffa biologiska barn, och jag hade varit ledsen att de skulle få lite svårare liv än de kunnat ha.

• Anonym (Ofelia)
    Anonym (..... Om du älskar dina barn så skärp dig) skrev 2018-02-17 01:40:36 följande:

Varför skulle de inte kunna ha "äkta" familjer. Om de älskar sina partners och sina barn är det äkta familjer. Det kan dessutom vara blodsband. Men om du hänger dig fast vid sånt... Vad gör du om ditt barn adopterar?? Hade du kunnat säga att det var ditt barnbarn eller hade det varit en främling? 

Du är fast i gammalt tänk. Som tur är blir din typ mer och mer sällsynt. Skrämmande att ni ens finns kvar... 

Gammalt tänk?
    Där har du fel, mina åsikter delar jag med de flesta jag känner. I alla åldrar. Efter som många av oss är intresserad av just släkter så vet jag detta med säkerhet.
  • Anonym (lite salt)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-17 00:52:15 följande:

Som sagt är jag släktforskare.

Då är genetiken viktig.

Då hjälper det inte vem som känts viktigast.

För er känns det säker så men räkna inte med att det känns så för andra i släkten.

Du är medveten om att det finns otrohet och oäkta barn va? Så din rena blodslinje är kanske inte lika fin som du tror, utan det kan vara drängen som är far till din mormorsfar.
  • MammAmma

Min 16-åring identifierar sig som bisexuell, eftersom han attraheras av båda könen, även om det händer rätt sällan att han känner dragning till en tjej. Ser man på sexuell läggning som en skala 1-10 där 1 är så hetero man kan bli och 10 så homo man kan bli, skulle han väl hamna på en 7a eller 8a.

14 åriga dottern har enbart uttryckt intresse för killar än så länge dvs, men vem vet. De andra två på 5 och 10 år är det för tidigt att uttala sig om, men vilken läggning de än visar sig ha kommer jag och deras pappa att respektera, acceptera och älska dem lika mycket oavsett vad.

• Anonym (Ofelia)
    Anonym (iop) skrev 2018-02-17 08:21:10 följande:

"Ofelia" har nog missförstått och därmed missat att släktforskning även innefattar sociologi och historia. Adoption är inte minst intressant ur ett socialt och kulturellt perspektiv.

Jag har inte missförstått men tack för engagemanget.
  • Anonym (Ofelia)
    NELJ skrev 2018-02-17 08:35:41 följande:
    Rätt har du. Men varför gör du det? Du inser väl att du sårar många som läser det du skriver här och i dina andra inlägg och icke-biologiska barn mm. Vad får du ut av det?
    Jag vill inte "få ut" något, jag deltar i en diskussion och bidrar givetvis med min syn på saker och ting.
    Är det inte vad diskussioner går ut på?
    Om alla har samma åsikt så finns inget att diskutera.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (Klir) skrev 2018-02-17 10:13:08 följande:
    Vilken tur då att dina ättlingar kommer lägga in det när du är borta! Om du lyckas förmedla intresset till dem vill säga. Vilket kanske blir svårt när du har en otroligt snäv syn på vad släktforskning är.
    Tja, det vet vi ju inget om... och skulle så ske så är jag som sagt borta då.
    Min äldsta är mycket intresserad av släktforskning och delar min syn på saken så det kommer i så fall ske ännu senare.
  • Anonym (iop)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-17 11:00:45 följande:

Jag har inte missförstått men tack för engagemanget.

Det är inget "engagemang" utan en rättelse av något du inte förstått. Det är inte en fråga om värderingar eller "syn på saken", utan en fråga om begreppsinnehåll.
  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (iop) skrev 2018-02-17 11:34:03 följande:

Det är inget "engagemang" utan en rättelse av något du inte förstått. Det är inte en fråga om värderingar eller "syn på saken", utan en fråga om begreppsinnehåll.

Som sagt... jag har nog mer kunskap inom detta än de flesta. Sen får du mästra så mycket du orkar. Tack för ditt engagemang.
Svar på tråden Båda syskon gay?