• gnuj

    Hur många procent räntestigning klarar ni med radhus/villa?

    Hej! Jag och mannen kikar på att köpa ett radhus, bor i dagsläget i lght m avgift på ca 10.000/mån. Har hittat ett boende som är mkt intressant, och vi får samma boendekostnad (drift+ränta ca 10.000) plus ca 5.000/mån i armortering. Så totalt ca 15.000/mån.

    Men, jag blir orolig när jag tänker att den dagen räntan går upp, säg dubbelt mot idag (ca2%), så säg den dagen det är 4%. Då kommer vi totalt sett att ha haft en ökning på vårt boende med 10.000/månad (ränta 4%+amortering 5.000).

    Detta gör mig så kluven. Jag vill inte bara bo utan jag vill leva också. Hur mycket räntehöjning har ni räknat med i era budgetar?

    Visst tror jag inte att räntan chockhöjs med +2% på studs, men inom sinom tid .. och då lär ju även boendepriserna gå ner. Dvs, då har vi en förlust på boendet och även en rätt rejäl boendekostnad /månad...

  • Svar på tråden Hur många procent räntestigning klarar ni med radhus/villa?
  • modsey

    Vihar lån på ca 2 miljoner och har i dagsläget allt obundet. Klarar rint 10-12 % utan större problem. Fixar mer men visst skulle det kännas

  • Anonym (Micke)
    Anonym (Jadå) skrev 2018-02-20 22:08:51 följande:
    Fastighetsskatten återinföras? Jag betalar iaf fastighetsskatt nu . Antar du menar återinföra den gamla varianten?
    Du betalar en avgift. Fastighetsavgift heter det numera.till kommunen
  • Mandel

    Något man behöver ta med i beräkningen är även att om räntan stiger kommer förmodligen inflationen att stiga den med och det påverkar ju det mesta.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fru Ve

    Vi skulle klara en ränta på 10-15 % utan bekymmer, är inte så högt belånade (har ca 900 000 i skuld). Köpte hus 2011, i mellanstor stad. I rätt tid eftersom husen är typ dubbelt så dyra idag.

  • carpediem86

    Jag gillar att bo billigt och lägga mer pengar på resor och annat och med en ränta på ca 7,5 - 8 % så skulle hälften av lönen efter skatt gå till föreningsavgift + ränta. Tråkigt läge då, men inga problem ekonomiskt.

    Men om det blir tufft redan vid 4 % känns det som en tveksam flytt. Ni planerar väl att bo där ett tag och även om det tar t.ex. 10 år innan räntan höjs ordentligt så har ni mest troligt större delen av lånen kvar då med. Saker kan förändras också och kanske ena är föräldraledig, sjukskriven eller liknande så att inkomsten är lägre än idag.

  • Anonym (Maria)

    Anonym (Jadå) skrev 2018-02-20 22:08:51 följande:[/quote-nick]Fastighetsskatten återinföras? Jag betalar iaf fastighetsskatt nu . Antar du menar återinföra den gamla varianten?[/quote]

    Ja fastighetsskatten var högre än nuvarande fastighetsavgift.

    Det finns ett förslag till ny fastighetsskatt och det var mycket högre än dagens fastighetsavgift. Bostadsrätter skulle också få fastighetsskatt i nya förslaget.

    www.expressen.se/dinapengar/bostad/chocksiffror-sa-slar-en-ny-fastighetsskatt/

  • Thedrjohn

    10 % skulle vi klara men då blir det inga renoveringar alls. Har lån på 4M tillsammans och är belånade till 65%.

  • Anonym (Jadå)

    Blev lite nyfiken så jag googlade historiska villaräntor. Blev faktiskt förvånad hur lång tid vi haft så låga räntor.

    Men 1992 var ett spännande år då räntan hos Swedbank varierade mellan ca 14-24%, uppskattar snittet till 16%.

    16% ränta på ett lån på 4 mkr blir ca 53 300 kr i ränta varje månad. 640 kkr per år.

    Tror ni vi får uppleva detta under kommande 30-årsperiod?

  • Anonym (Låst ränta)
    Anonym (Jadå) skrev 2018-02-21 22:05:56 följande:

    Blev lite nyfiken så jag googlade historiska villaräntor. Blev faktiskt förvånad hur lång tid vi haft så låga räntor.

    Men 1992 var ett spännande år då räntan hos Swedbank varierade mellan ca 14-24%, uppskattar snittet till 16%.

    16% ränta på ett lån på 4 mkr blir ca 53 300 kr i ränta varje månad. 640 kkr per år.

    Tror ni vi får uppleva detta under kommande 30-årsperiod?


    Alltså känns himla bra att ha låst ränta! Vet inte om det kommer gå upp så mycket men är så skönt att veta att jag är skyddad mot räntehöjning.
  • carpediem86
    gnuj skrev 2018-02-20 08:12:49 följande:

    Hej! Jag och mannen kikar på att köpa ett radhus, bor i dagsläget i lght m avgift på ca 10.000/mån. Har hittat ett boende som är mkt intressant, och vi får samma boendekostnad (drift+ränta ca 10.000) plus ca 5.000/mån i armortering. Så totalt ca 15.000/mån.

    Men, jag blir orolig när jag tänker att den dagen räntan går upp, säg dubbelt mot idag (ca2%), så säg den dagen det är 4%. Då kommer vi totalt sett att ha haft en ökning på vårt boende med 10.000/månad (ränta 4%+amortering 5.000).

    Detta gör mig så kluven. Jag vill inte bara bo utan jag vill leva också. Hur mycket räntehöjning har ni räknat med i era budgetar?

    Visst tror jag inte att räntan chockhöjs med +2% på studs, men inom sinom tid .. och då lär ju även boendepriserna gå ner. Dvs, då har vi en förlust på boendet och även en rätt rejäl boendekostnad /månad...


    Ett tips är att ni inte amorterar och lägger in alla sparpengar i nya boendet. Om ni ändå har stora lån kvar så är ni ju som du skriver väldigt räntekänsliga. 
    Exempel: Ni köper nytt för 5 Mkr och betalar 2 Mkr själva + 3 Mkr i lån. Ni betalar alltså mer än ni måste. Betala hellre så lite som möjligt om ni har bra koll på ekonomin. Dels för att man i snitt får betydligt bättre avkastning på pengarna på andra håll jämfört med räntan ni sparar in, men framförallt för säkerheten. Om ni lägger t.ex. 600k kr på sparande på annat sätt, blandat med fonder och andra investeringar så har ni dem sen i en krissituation (visst, risken finns att värdet gått ner i samtliga av era investeringar, men då har ni kanske 4-500k åtminstone kvar). Om räntan är lite för hög för er sen under två års tid om kanske tio år, då har ni pengar där att ta från så att ni inte tvingas sälja pga att ni ej har råd med räntan.

    Ett annat alternativ är att låsa räntan på banklånen. Dels missar ni då i snitt avkastning på era pengar utan har bara lite lägre räntekostnad, samt att om ni låser på t.ex. 5 år eller 10 år och sen när det är dags att låsa på nytt så kanske räntan är jättehög då och ni ändå tvingas sälja pga att ni ej har råd med den nya räntan.
    Snitträntan på olåsta lån är dessutom lägre så kör man som jag skrivit i första stycket sparar man i längden in lite på den biten med. 

    De två stora nackdelarna med första metoden är väl att det blir mer att sätta sig in i och man kan behöva lägga ner någon enstaka timme per år på det, samt att man kan bli lockad att renovera köket för 100k eller liknande eftersom man ändå har 600k i sparande som man snabbt kan komma åt. Själv är jag lite lat med att sprida ut riskerna på mitt sparande, men följer annars den här metoden. Jag har dragit in enormt mycket högre procent i avkastning än räntan jag skulle ha sparat senaste åren om jag bara hade betalat av mina lån. Men på kort tid, t.ex. 5 års tid, så kan man förlora en del pengar förstås om man gör så här så det fungerar bara säkert om man har en rätt så stor marginal och vill göra så under en lång tid, kanske hela livet. 
  • carpediem86
    Anonym (Låst ränta) skrev 2018-02-22 01:33:41 följande:
    Alltså känns himla bra att ha låst ränta! Vet inte om det kommer gå upp så mycket men är så skönt att veta att jag är skyddad mot räntehöjning.
    Hur länge har ni låst på? Som skräckexempel om ni låst på 5 år och räntan under tiden går upp och ligger på 7 % då i rörlig ränta när ni ska binda om lånen. Inte jätteväntat förstås, men möjligt. Då kommer inte bankerna att ha billig ränta på låsta lån förstås heller. Så då blir det problem trots att du nu har låst lån. Ett lån på 3 Mkr ger då en räntekostnad på 17500 kr/mån + amortering 2 % ger totalkostnad till banken per månad på 22500 kr/mån.

    Det bästa är att ha ett eget sparande på sidan av om man klarar av det. Ett stort sparande som täcker något år av extra hög ränta. Skippar man att låsa lånen så kan man snabbare få ett större eget sparande och minskar risken att tvingas sälja vid en kris-

    www.familjeliv.se/forum/thread/35266146-inget-kul-nar-lan-ska-skrivas-om-och-rantan-gatt-upp
  • Anonym (Låst ränta)
    carpediem86 skrev 2018-02-22 08:18:14 följande:

    Hur länge har ni låst på? Som skräckexempel om ni låst på 5 år och räntan under tiden går upp och ligger på 7 % då i rörlig ränta när ni ska binda om lånen. Inte jätteväntat förstås, men möjligt. Då kommer inte bankerna att ha billig ränta på låsta lån förstås heller. Så då blir det problem trots att du nu har låst lån. Ett lån på 3 Mkr ger då en räntekostnad på 17500 kr/mån + amortering 2 % ger totalkostnad till banken per månad på 22500 kr/mån.

    Det bästa är att ha ett eget sparande på sidan av om man klarar av det. Ett stort sparande som täcker något år av extra hög ränta. Skippar man att låsa lånen så kan man snabbare få ett större eget sparande och minskar risken att tvingas sälja vid en kris-

    www.familjeliv.se/forum/thread/35266146-inget-kul-nar-lan-ska-skrivas-om-och-rantan-gatt-upp


    Som jag skrivit tidigare i tråden så har vi lån på 30 år med låst ränta. Vi amorterar hela tiden så när lånet går ut äger vi huset fullt ut. Vi bor inte i Sverige.
  • Ingapapper

    Jag bor på en liten ort med billiga hus, så jag klarar vilken räntehöjning som helst för att svara på frågan.

    Det jag undrar över är amorteringen, det framgår inte så mycket uppgifter om lånet i ditt inlägg, men har ni inte möjlighet att minska på amorteringen om räntan skulle gå upp? 

    Annars är väl ett bra tips som jag tror någon annan gav att ni sätter av lite extra pengar varje månad nu som ni kan ta av om räntan går upp senare.

  • Anonym (X)

    Klarar i nuläget en ränta på ca 8% utan att dra in på något annat än boendespar. Skulle antagligen agera innan för att behålla större marginaler. Klarar att lägenheten sjunker drygt 30% i värde. Då är vi på 85% belåning.

    Siktar antagligen på att köpa nytt större innan vi når dit. Worst case får vi flytta från Stockholm men det känns väldigt avlägset.

  • Anonym (X)
    Anonym (Låst ränta) skrev 2018-02-22 01:33:41 följande:

    Alltså känns himla bra att ha låst ränta! Vet inte om det kommer gå upp så mycket men är så skönt att veta att jag är skyddad mot räntehöjning.


    Du är skyddad då du redan betalar för den. Den gången du kan vinna på det är om räntan går upp mer än bankens prognos + marginal men det är det minst sannolika scenariot.

    Vinsten är väl att det är mer förutsägbart vad er boendekostnad för bindningstiden är.
  • Anonym (Låst ränta)
    Anonym (X) skrev 2018-02-22 10:50:45 följande:

    Du är skyddad då du redan betalar för den. Den gången du kan vinna på det är om räntan går upp mer än bankens prognos + marginal men det är det minst sannolika scenariot.

    Vinsten är väl att det är mer förutsägbart vad er boendekostnad för bindningstiden är.


    Ja fast räntan går upp och ner mer drastiskt där vi bor, ni är mer skyddade i Sverige tror jag. Här rekommenderas alla att låsa räntan på längden av lånet.
  • Anonym (X)
    Anonym (Låst ränta) skrev 2018-02-22 13:08:26 följande:

    Ja fast räntan går upp och ner mer drastiskt där vi bor, ni är mer skyddade i Sverige tror jag. Här rekommenderas alla att låsa räntan på längden av lånet.


    Ah, ja då finns förstås en större vits.
  • Anonym (många...)

    ... när vi kommer ner till 70% och får amorteringsfritt (inom ett år) skulle räntan kunna gå upp till 5% och vi får ändå en lägre månadskostnad än vi har idag. Om vi då lägger till att vi har ett sparande på 5000 varje månad så skulle räntan kunna gå upp rätt mycket (lån på 3 miljoner när vi är på 70%).

  • Anonym (realist)
    Anonym (Låst ränta) skrev 2018-02-22 08:38:20 följande:
    Som jag skrivit tidigare i tråden så har vi lån på 30 år med låst ränta. Vi amorterar hela tiden så när lånet går ut äger vi huset fullt ut. Vi bor inte i Sverige.
    Men hur gör ni om ni skulle flytta?

    Problemet med låst ränta i Sverige är att det gör det väldigt dyrt att lösa lånen i förtid.
Svar på tråden Hur många procent räntestigning klarar ni med radhus/villa?