• Anonym (TRÅD)

VABRUARI = LÖGN

I Februari har vi sportlov vecka 6, 7, 8.

Då passar många på att resa.

Ibland får man inte ledigt från jobbet så då passar det utmärkt att VABBA!

Ungarna går ju inte i skolan så ingen kan kolla om de faktiskt är sjuka.

Sen tror Försäkringskassan att alla är sjuka i Februari och har döpt den till Vabruari

• Svar på tråden VABRUARI = LÖGN
  • mammalovis

Hos oss verkar det nog vara fler sjukdagar generellt denna månaden. Jag hade åtminstone 9 kollegor som jobbar i årskurs 1-3 som var hemma samtidigt veckan innan sportlovet, de flesta p g a långdragen sjukdom som feberinfluensa. I två klasser vet jag att de hade 6-8 sjuka någon dag och det tror jag inte handlar om att alla föräldrar ville förlänga sportlovet. För egen del fick jag och sambon turas om att vabba för sonen med feber.

Men vill du tro att föräldrar vabbar frivilligt andra veckor, så säger det mer om dig! Det vore ju konstigt att arbetsgivarna gick på att föräldrar vabbar mer på sportlovet än andra veckor.

• Anonym (Förskollärare)
    Original skrev 2018-02-20 19:32:18 följande:

Ja inget personligt men du misslyckas att visa belägg för dina påståenden kring virus.

Nej det tycker ju inte jag. Däremot lyckas jag inte få dig att förstå. Och inte tänker jag lägga tid på det heller.
  • Original
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 20:06:06 följande:

Nej det tycker ju inte jag. Däremot lyckas jag inte få dig att förstå. Och inte tänker jag lägga tid på det heller.

Det är helt ok. Jag tog mest upp dialogen för att fler myter som dina påstående inte skall spridas oemotsagda.
  • IsDimma

Jag ska försöka tänka så när jag nästa gång i just februari skickar hem ett barn med skyhög feber, ett barn som inte orkar med en dag hos oss, eller ett barn som kräkts över bordet till lunch. Ja, verkligen. Då ska jag tänka att det är ju bara för att föräldrarna vill vara hemma under sportlovet

• Physalis

Det finns säkert några som gör så men knappast i den utsträckningen du vill få det till.

Här hemma har minst en och oftast alla av oss varit sjuka i omgångar de senaste 4 veckorna. Själv har jag haft förkylning i ett par dagar för att sedan få halsfluss i en vecka och nu en ny förkylning.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Norrlänning)

Här har vi sportlov vecka 10...

• Themis
    Original skrev 2018-02-20 19:09:46 följande:
    Exakt, men virus frodas inte av kyla. Egenskaperna i viruset förändras inte av kyla så att man lättare smittas pga dessa förändringar vilket var kärnfrågan. Kyla gör inte att virus blir mer aggressivt, mer smittsamt eller på annat sätt ökar risken för insjuknande.
    Se inlägg 40 om du vill lära dig nåt...
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • modsey

Varför skulle någon vilja ful vabba när det är som dyrast för att i smyg åka till fjällen och dessutom få barnen att inte prata om det??

• Anonym (anneli)
    Anonym (TRÅD) skrev 2018-02-20 15:07:10 följande:

I Februari har vi sportlov vecka 6, 7, 8.

Då passar många på att resa.

Ibland får man inte ledigt från jobbet så då passar det utmärkt att VABBA!

Ungarna går ju inte i skolan så ingen kan kolla om de faktiskt är sjuka.

Sen tror Försäkringskassan att alla är sjuka i Februari och har döpt den till Vabruari

Intressant teori! Ligger säkert mkt i den........men knappast ngt som FK kan göra ngt åt.
  • Mandel

Nu har väl vi turen att vara en otroligt frisk familj, för vi har i princip inga vab-dagar alls sedan barnen slutade på förskolan och den siste slutade för 4½ år sedan.
    Har alltid semesterdagar att ta av och skulle de vara slut skulle jag ta tjänstledigt. Skulle aldrig falla mig in att fuska!
    Sedan vill jag sällan ha semester och ännu mindre nu när barnen är så stora så de ändå inte vill göra något. Vad ska jag då ta ledigt för?

Sedan tror jag att det är svårt att fuska i dagens samhälle med den sociala mediahets som är.
    Inte sjutton skulle någon kunna säga att de vabbar sportlovsveckan och sedan klara av att inte lägga upp en enda bild på snapchat, instagram, twitter, facebokk osv på en hel vecka över deras fantastiska resa/aktiviteter.
    FK skulle inte märka av det, men arbetsgivaren skulle så småningom få nys om det!
    Fast det börjar ju mer och mer bli att även snokar runt på sociala medier för att se vad folk håller på med.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden VABRUARI = LÖGN