• Anonym (TRÅD)

VABRUARI = LÖGN

I Februari har vi sportlov vecka 6, 7, 8.

Då passar många på att resa.

Ibland får man inte ledigt från jobbet så då passar det utmärkt att VABBA!

Ungarna går ju inte i skolan så ingen kan kolla om de faktiskt är sjuka.

Sen tror Försäkringskassan att alla är sjuka i Februari och har döpt den till Vabruari

• Svar på tråden VABRUARI = LÖGN
  • Anonym (Lol)
    Anonym (Q) skrev 2018-02-20 15:12:31 följande:

Det känns som att bara sjuksköterskor skulle kunna hålla på med det där beräknande beteendet

Jag antar att du skrev fel och menade undersköterskor. Sjuksköterskor är högutbildade och sysslar inte med kriminalitet. Ju lägre utbildning, ju större chans till kriminalitet.
  • Anonym (Micke)
    modsey skrev 2018-02-22 05:14:59 följande:

Varför skulle någon vilja ful vabba när det är som dyrast för att i smyg åka till fjällen och dessutom få barnen att inte prata om det??

För 5-6 år sedan hade vi en man som sökte semester på sportlovet med fick nej pga att många andra sök ledigt tidigare. 
    PÅ måndag ringde han in VAB, måndagen efter sportlovet ny VAB för sonen
    hade brutit fotleden (  i  skidbacken ) 
  • Anonym (v 9)
    Anonym (TRÅD) skrev 2018-02-20 15:07:10 följande:

I Februari har vi sportlov vecka 6, 7, 8.

Då passar många på att resa.

Ibland får man inte ledigt från jobbet så då passar det utmärkt att VABBA!

Ungarna går ju inte i skolan så ingen kan kolla om de faktiskt är sjuka.

Sen tror Försäkringskassan att alla är sjuka i Februari och har döpt den till Vabruari

Här är sportlovet vecka 9. Så jädra obetänksamt av mina ungar att bli sjuka nu redan vecka 8 så att jag inte kan vab-fuska vecka 9.

Sportlovet i hela landet är veckorna 7-11, alltså endast 2½ av de veckorna är i februari i år. Dessutom vore det väl smartare att fusk-vabba nån annan vecka eftersom alla resor och liknande är mycket dyrare under sportlovsveckorna.

Dessutom är det väl förskolebarn som är mest sjuka och de har inte sportlov utan är fria att vara lediga när som helst. Även då rätt onödigt att fusk-vabba just på sportlovet.

• Anonym (v 9)
    Anonym (Micke) skrev 2018-02-22 14:32:49 följande:
    För 5-6 år sedan hade vi en man som sökte semester på sportlovet med fick nej pga att många andra sök ledigt tidigare. 
    Okej, så din lilla anekdot räcker som bevis för den här konstiga tesen?

Vi har en skidbacke ungefär 5 min från där vi bor. Så mina ungar skulle mycket väl kunna bryta foten i skidbacken utan att vi var bortresta på nån fjällsemester. Vi är i den backen nästan varje helg och ibland på vardagskvällar under hela vintersäsongen.
  • Egon den stora
    Anonym (Micke) skrev 2018-02-22 14:32:49 följande:

Att en person gjorde så för fem år sedan betyder ju inte att det är vanligt förekommande.
  • Anonym (TRÅD)

Tack för alla svar i tråden.
    Jag har med vilje yttrat mig så lite som möjligt för att inte påverka svaren.

Då ska jag berätta varför jag startade tråden och frågeställningen.

Var jag än gick, vad jag än läste såg jag VABRUARI VABRUARI och tänkte vaddå VABruari?
    Jag har aldrig varit sjuk i Februari och jag kan inte komma ihåg att folk var mer sjuka i februari när jag gick i grundskolan för många år sen.
    Oj är det Sportlov snart! I Skåne har vi alltid haft vecka 8, sen fick vi höra att upplänningarna har det vecka 7 och sen var det någon som hade vecka 6 men det är visst borta.
    När jag gick i grundskolan var det många som reste bort under Sportlovet och för de stackare som tvingades vara hemma fanns sportlovsaktiviteter varje dag och en hel tidning fick man också!

Så tänkte jag hmmm kan det vara så att folk som inte fick ledigt från jobbet vabbar då för då kan ju ingen kolla om barnen faktiskt är sjuka.
    Min mammas chef ringer henne varje dag när hon är sjuk men jag har inte stött på någon annan chef som gör det.
    Eftersom jag ändå hänger på Familjeliv kan jag lika gärna slänga ut mina funderingar här.

Det var många sjuklingar vill jag lova!!!
    Jag hade ingen aning om att folk var så sjuka hela februari!
    Måste erkänna att jag varit mer försiktig i kollektivtrafiken sen jag startade tråden. Så fort nån harklat sig har jag flytt fältet till andra änden av tåget!

Då stänger jag tråden för min del men det kommer säkert dyka upp en del eftersläntrare!

Ha det så gott och krya på er gott folk!

• Anonym (Magsjukan)

Vi har åkt på både flunsan och magsjuka i feb. Kan säga att jag mycket hellre dragit utomlands och legat på stranden än kissat julmust ut arslet. Men nix, inget fusk här i alla fall.

• Anonym (v 9)
    Anonym (TRÅD) skrev 2018-02-27 00:53:08 följande:

Var jag än gick, vad jag än läste såg jag VABRUARI VABRUARI och tänkte vaddå VABruari?
    Jag har aldrig varit sjuk i Februari och jag kan inte komma ihåg att folk var mer sjuka i februari när jag gick i grundskolan för många år sen.
    Oj är det Sportlov snart! I Skåne har vi alltid haft vecka 8, sen fick vi höra att upplänningarna har det vecka 7 och sen var det någon som hade vecka 6 men det är visst borta.
    När jag gick i grundskolan var det många som reste bort under Sportlovet och för de stackare som tvingades vara hemma fanns sportlovsaktiviteter varje dag och en hel tidning fick man också!

Så tänkte jag hmmm kan det vara så att folk som inte fick ledigt från jobbet vabbar då för då kan ju ingen kolla om barnen faktiskt är sjuka.
    Min mammas chef ringer henne varje dag när hon är sjuk men jag har inte stött på någon annan chef som gör det.
    Eftersom jag ändå hänger på Familjeliv kan jag lika gärna slänga ut mina funderingar här.

Måste erkänna att jag varit mer försiktig i kollektivtrafiken sen jag startade tråden. Så fort nån harklat sig har jag flytt fältet till andra änden av tåget!

Då stänger jag tråden för min del men det kommer säkert dyka upp en del eftersläntrare!

Det är väl ingen som kollar om ungarna är sjuka oavsett om det är sportlov eller inte? Vem skulle det vara menar du? Läraren? FK?
  • sextiotalist
    Anonym (TRÅD) skrev 2018-02-27 00:53:08 följande:

fast än en gång, de som har mest VAB är de som har barn i förskoleåldern och nej, de är inte det minsta intresserade av att ta ledigt och åka iväg de dyraste veckorna under året. Så din teori är helt felaktigt.
    Nu är förresten det högsäsong i influensa, det är flera av mina kollegor och vänner som ligger hemma, de har inte barn i skolåldern, så inte ens det kan de skylla på.
  • Anonym (v 9)
    sextiotalist skrev 2018-02-27 08:20:01 följande:
    fast än en gång, de som har mest VAB är de som har barn i förskoleåldern och nej, de är inte det minsta intresserade av att ta ledigt och åka iväg de dyraste veckorna under året. Så din teori är helt felaktigt.
    Nu är förresten det högsäsong i influensa, det är flera av mina kollegor och vänner som ligger hemma, de har inte barn i skolåldern, så inte ens det kan de skylla på.
    Jag märker också av att alla är sjuka; jobbar på barnsjukhus där vårdavdelningarna är knökfulla. Min man är hemma och sjuk, fast han är lärare och har sportlov ändå, våra barn var sjuka förra veckan, dock innan sportlovet. Flera kollegor är hemma och sjuka. Det verkar gå både influensa, magsjuka och vanlig förkylning som folk blir sjuka av just nu.
  • sextiotalist
    Anonym (v 9) skrev 2018-02-27 08:34:34 följande:
    Jag märker också av att alla är sjuka; jobbar på barnsjukhus där vårdavdelningarna är knökfulla. Min man är hemma och sjuk, fast han är lärare och har sportlov ändå, våra barn var sjuka förra veckan, dock innan sportlovet. Flera kollegor är hemma och sjuka. Det verkar gå både influensa, magsjuka och vanlig förkylning som folk blir sjuka av just nu.
    Men det är ju för att de vill vara lediga och åka skidor eller inte.

Ts kan ju sätta sig på en vårdcentral i väntrummet och tala om för alla med småbarn och äldre att de inbillar sig, de vill ha sportlov
  • Anonym (v 9)
    sextiotalist skrev 2018-02-27 08:37:25 följande:
    Men det är ju för att de vill vara lediga och åka skidor eller inte.

Ts kan ju sätta sig på en vårdcentral i väntrummet och tala om för alla med småbarn och äldre att de inbillar sig, de vill ha sportlov
    Ja, de som ligger inne på vårdavdelningen är egentligen i Sälen och åker skidor... 
Svar på tråden VABRUARI = LÖGN