• Anonym (TRÅD)

VABRUARI = LÖGN

I Februari har vi sportlov vecka 6, 7, 8.

Då passar många på att resa.

Ibland får man inte ledigt från jobbet så då passar det utmärkt att VABBA!

Ungarna går ju inte i skolan så ingen kan kolla om de faktiskt är sjuka.

Sen tror Försäkringskassan att alla är sjuka i Februari och har döpt den till Vabruari

• Svar på tråden VABRUARI = LÖGN
  • Anonym (**)
    Anonym (TRÅD) skrev 2018-02-20 15:07:10 följande:

Ibland får man inte ledigt från jobbet så då passar det utmärkt att VABBA!

Som man känner sig själv känner man andra
  • Anonym (Q)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 17:37:12 följande:
    Just det. Precis min poäng. Virus sprids lättare eftersom det lever längre i kyla.
    Men det är inte därför det sprids lättare. Man blir lättare sjuk eftersom man stänger in sig på ett litet utrymme tillsammans med 200 okända snörvlande människor varje dag.
    Kylan gör så att personen som kliver på bussen fyra stationer efter att en hostande människa gått av smittas. Personen som inte ens skulle ta bussen överhuvudtaget om det var maj och för att denne är för ohurtig för att sätta på dubbdäck på cykeln. 
  • Original
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 17:24:45 följande:

Och den gör att virus lever längre.

Det är jag tveksam till men bakterier till ex halsfluss blir mer smittsamma.
  • Anonym (Förskollärare)
    Original skrev 2018-02-20 17:53:26 följande:

Det är jag tveksam till men bakterier till ex halsfluss blir mer smittsamma.

Jaha men jag är inte tveksam.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Q) skrev 2018-02-20 17:51:35 följande:

Men det är inte därför det sprids lättare. Man blir lättare sjuk eftersom man stänger in sig på ett litet utrymme tillsammans med 200 okända snörvlande människor varje dag.

Kylan gör så att personen som kliver på bussen fyra stationer efter att en hostande människa gått av smittas. Personen som inte ens skulle ta bussen överhuvudtaget om det var maj och för att denne är för ohurtig för att sätta på dubbdäck på cykeln. 

Haha omg. Nej. Värme gör att virus dör pga att värme dödar viruspartiklar. Kyla gör att virus överlever längre. Alltså virus trivs bättre i kyla. Bakterier däremot trivs bättre i värme.
  • Original
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 18:08:22 följande:

Jaha men jag är inte tveksam.

Jag hittar inga belägg för att något eller några av de existerande ca 600 virusen skulle frodas vid sänkt temperatur. Har du?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 18:15:32 följande:
    Haha omg. Nej. Värme gör att virus dör pga att värme dödar viruspartiklar. Kyla gör att virus överlever längre. Alltså virus trivs bättre i kyla. Bakterier däremot trivs bättre i värme.
    För att virus ska dö på grund av värme måste man upp i en temperatur på 80-90 grader, vissa dör först i över 100 grader.
    På sommaren är det inte värmen i sig som gör så att virus inte sprider sig lika fort, utan det hänger på luftfuktigheten. Ju högre desto svårare blir det för viruset.
    Rhinovirus som är ett av de vanligaste viruset att bli smittad av förökar sig snabbast när det är 33 grader. 

Som en jämförelse: De flesta hälsofarliga bakterier dör vid 70 grader och förökar sig snabbast när det är mellan 20-40 grader.
  • Themis
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-20 18:27:52 följande:
    Ja det är ju bara att googla.

www.alltomvetenskap.se/nyheter/hur-virus-overlever-kylan
    Det där var en rätt flimsig källa.

När man talar om att sänkt temperatur gynnar virus så är det inte lägre temperatur än vi får i vår näsa när det är kallt ute, d.v.s. strax under kroppstemperatur. Där är nämligen kropppens försvar försvagat och sätter inte igång interferonproduktionen som det ska.

Ett virus som kommer in i normalvarma celler inne i kroppen triggar igång immunförsvaret mer så att det börjar bekämpa viruset.

Detta leder till den möjliga insikten att om man har halsduken över näsa och mun så får inte bara virus svårare att ta sig dit, utan de virus som redan finns i slemhinnan får svårare att massproducera sig eftersom vävnaden inte är lika nedkyld och därför ger snabbare immunsvar.

källa: www.smithsonianmag.com/smart-news/there-scientific-reason-cold-weather-could-cause-colds-180953817/
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden VABRUARI = LÖGN