Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

    Moral kring otrohet

    Anonym (Suck) skrev 2018-02-21 15:52:37 följande:

    Själv tänker jag att du kanske inte ska lägga dig in i dina medmänniskors liv. Vad fan vet du om hur de har det eller vad som driver dem till deras handlingar? Moral... låter så tjusigt i teorin. I praktiken är det mest en förevändning att beundra sin egen utmärkhet och skvallra om andra.


    Jaha, då antar jag att du föredrar att umgås med personer utan moral än personer med moral eller? Jag menar du vill väl säkert att din dotter gifter sig med en moralbefriad snubbe som tycker att det där med att spöa upp kärringen bara är sån där överskattad moral för att beundra sin egen utmärkthet och skvallra om andra.
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 15:56:11 följande:
    Ja men om du läser i tråden, så går resonemanget enligt följande "nu för tiden är alla otrogna, ingen moral i samhället, titta bara på victoria milan".

    På victoria milan samlas de egon som aktivt väljer att vara otrogna, klart man får dessa svar från dem. Och jag håller med om att det är hemskt och ego, och är man ihop med en sådan person ska man sticka fortare än kvickt. Men jag tror inte att dessa otrogna personer representerar den allmänna synen på otrohet, och att alla tänker så. Det beskriver hur svinen tänker helt enkelt. Vill äta kakan och ha den kvar, precis som du skrev.
    Och med det menar du att tjejen som blev hopplöst förälskad i sin kollega och bara råkade vara otrogen i 2 år inte alls är ego eller svinigt? Bara man är kär så blir det ok göra som man vill mot andra?
  • Anonym (man)
    Bjoer skrev 2018-02-21 16:12:10 följande:
    Men nog är vi väl ändå mer förlåtande mot någon som gör något dumt av ilska eller sorg än någon som gör samma sak helt likgiltigt eller bara för sin egen njutnings skull? Starka känslor är förmildrande omständigheter.
    Givetvis är vissa saker lättare att förstå än andra, det finns grader i helvete med. Men det jag menar är att dum handling inte blir bra bara för att det finns värre saker. Det vore som att på stå att det är ok att kapa av en arm på någon för det hade varit värre att ta huvudet.
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 16:09:05 följande:
    Verkar som du inte har förstått det jag skrivit. Jag har endast sagt att man inte ska lägga skulden på den personen som den otrogne bedrag med. Läs gärna mina inlägg igen så slipper vi prata missförstånd.
    Det verkar som att du inte riktigt förstått att det inte handlar om antigen eller utan om både och. Jag har inte påstått att man BARA ska lägga skulden på sidekicken utan helt enkelt att om två personer hjälps åt att svina mot en tredje så är båda två skyldiga inte bara den ena. Du verkar fortfarande inte ha greppat vad MEDhjälp och MEDskyldighet betyder.

    Läs gärna mina inlägg igen så slipper vi prata missförstånd
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 16:54:44 följande:
    Jag skulle älska om en snygg tjej tokraggade på min kille och han avvisar henne på ett respektfullt sätt och säger att han är i ett förhållande med någon han älskar. Skulle inte blamea henne, utan förstå henne (min kille är riktigt het).
    fast frågan var inte vad du skulle tycka om han avvisade henne, samtliga exempel gick ut på att var otrogen med henne.
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 17:03:18 följande:
    Då är han inget att ha, ju snarare jag får reda på det, desto bättre.
    Det var inte heller det som var frågan, frågan i samtliga tre exempel var om du enbart skulle tycka det var hans fel. Jag citerar för att friska upp ditt minne.
    Bjoer skrev 2018-02-21 16:35:20 följande:
    Om det är tvärt om då? Om den andra raggar på din kille, som hon vet är upptagen, och lyckas förföra honom till att ha sex med henne? Fortfarande bara hans fel?

    Eller vi kan dra det ännu längre. Hon ogillar dig för att du fick bättre betyg i 9:an och vill hämnas, så hon super ner din kille och får honom att ha sex med henne. Fortfarande bara hans fel?

    Nog måste det väl ändå vara en skala från "bara partnerns fel" till "lika mycket bådas fel" eller kanske till och med "mest den andras fel"?

     
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 17:30:15 följande:
    Jag står fast vid att det bara är hans fel. Hon har inte lovat mig något. Och jag vill inte behöva kontrollera alla potentiella sexpartners till min kille för att han inte ska vara otrogen. Han måste kunna dtå emot en tjej oavsett fylla eller tjejer som limmar.
    Ja det är sant, han borde kunna hålla snoken i brallan oavsett, men nu var det ju inte hans ansvar som efterfrågades utan hennes. Om hon medvetet går in för att knulla din kille trotts att hon vet att det kommer såra dig, tycker du ändå att hon gör rätt?
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-22 11:07:46 följande:
    Ja men frestelser finns över allt, man kan inte lägga skulden på andra. Man måste själv ta ansvar för sina handlingar.

    Ja det blir lätt märkligt när man likställer sex med

    mord, det var du som började med det.
    Ingen har likställt otrohet med mord det som diskuteras är sambandet mellan att delta i någon (oavsett vilken slags handling det än är) och att ha ett ansvar för sin medverkan.

    Och på tal om märkliga liknelser så blir det lite konstigt när du likställer sex med otrohet. Sex behöver inte nödvändigtvis innebära en otrohet. Ligger man med en singel så är det ingen som såras, ligger man med en upptagen person så deltar man medvetet i att såra någon annan.
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-22 12:19:44 följande:
    Jag håller med om att det inte är juste. Men att som bedragen skuldbelägga andra eller andra omständigheter än den otrogne själv tror jag är en destruktiv verklighetsflykt.

    En som blir bedragen ska heller aldrig anklaga sig själv. Tyvärr blir det ofta så, och det är väldigt destruktivt. Därför vill jag lägga skammen och skulden där den hör hemma, hos den otrogna personen.
    Det är för at du hela tiden vill lägga hela skulden på den ena eller andra och verkar ha svårt för att greppa det där med delad skuld. I din värld kan man bara lägga skulden på en enda person oavsett hur många som deltog i själva handlingen.

    Skulden ska läggas på alla som deltog i handlingen, sen kan man OCKSÅ utse en huvudansvarig och ge personen mest skit precis som man gör i alla andra sammanhang där flera deltagit i att svina mot någon. En anses vara skyldig och alla andra anses vara medskyldiga.
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-22 12:19:44 följande:
    Jag håller med om att det inte är juste. Men att som bedragen skuldbelägga andra eller andra omständigheter än den otrogne själv tror jag är en destruktiv verklighetsflykt.

    En som blir bedragen ska heller aldrig anklaga sig själv. Tyvärr blir det ofta så, och det är väldigt destruktivt. Därför vill jag lägga skammen och skulden där den hör hemma, hos den otrogna personen.
    En fråga av ren nyfikenhet. Har du själv legat med upptagna män?
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-22 12:52:05 följande:
    Det har skett en gång i min ungdom, jag var jättekär och trodde det skulle bli vi. Han var otrogen med mig och många fler (det visste jag inte då) och ljög för mig men allt uppdagades senare. Jag var utbytesstudent, han också, tjejen kvar i hemlandet. Han är fortfarande 13 år senare fortfarande ihop med sin dåvarande tjej.
    Om du inte visste om att han var otrogen så kan du inte klandras för det. Tycker synd om hans tjej som antagligen aldrig fick reda på vilken slags man hon lever med.
  • Anonym (man)
    Anonym (Calle) skrev 2018-02-22 13:35:30 följande:

    Man kan konstatera att ämnet/företeelsen väcker mycket tankar, åsikter och heta känslor, och det finns en stor spridning på tycket kring detta. Och givetvis har tråden kommit in på olika sidospår också, vilket förstås är lätt hänt. 


    Den ursprungliga frågan var ju specifikt om man har låg/dålig moral om man bidrar till någon annans otrohet, när man har vetskap om att den otrogne är upptagen, oavsett skälen till att den otrogne begår sin otrohet. Givetvis kan rösterna och de som skriver här inte ge något "facit" och av alla de som har varit inne och läst i tråden är det säkert bara ett fåtal som säger vad de tänker och tycker om det hela. 


     


    Av de endast 22 st som har svarat tycker 50% att den som bidrar till otrohet begår ett fel, men inte lika mycket som den som är otrogen.


     


    Mer skrämmande men inte så förvånande är att hela 32% av de som har svarat tycker inte att den som bidrar till otroheten begår något fel alls. Bara den otrogne. 


     


    Återstående 18% tycker att båda har lika stor "skuld" i det som har hänt. 


    Intressant! 


    Jag tror att facit redan finns ute i verkligheten, hur många deklarerar glatt på fikabordet att de ligger med någon som är upptagen? Inte så många va? Folk vet nog mycket väl att det är fel, att sen erkänna det för sig själva eller andra är en helt annan femma.
  • Anonym (man)
    Anonym (Calle) skrev 2018-02-22 13:35:30 följande:

    Man kan konstatera att ämnet/företeelsen väcker mycket tankar, åsikter och heta känslor, och det finns en stor spridning på tycket kring detta. Och givetvis har tråden kommit in på olika sidospår också, vilket förstås är lätt hänt. 


    Den ursprungliga frågan var ju specifikt om man har låg/dålig moral om man bidrar till någon annans otrohet, när man har vetskap om att den otrogne är upptagen, oavsett skälen till att den otrogne begår sin otrohet. Givetvis kan rösterna och de som skriver här inte ge något "facit" och av alla de som har varit inne och läst i tråden är det säkert bara ett fåtal som säger vad de tänker och tycker om det hela. 


     


    Av de endast 22 st som har svarat tycker 50% att den som bidrar till otrohet begår ett fel, men inte lika mycket som den som är otrogen.


     


    Mer skrämmande men inte så förvånande är att hela 32% av de som har svarat tycker inte att den som bidrar till otroheten begår något fel alls. Bara den otrogne. 


     


    Återstående 18% tycker att båda har lika stor "skuld" i det som har hänt. 


    Intressant! 



    Det visar vilken otroligt moralisk förvirring det råder. Personligen tycker jag man borde införa Etik som ett obligatoriskt ämne i skolan för egoismen och narcissismen verkar gå framåt kraftig
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-22 13:53:31 följande:
    Generellt pratar man väl inte om sex kring fikabordet över huvudtaget. det om nått är väl gränslöst.
    Jodå, nog rätt många pratar om vilken ny kille de träffar med vänner, kanske inte just vid fikabordet på jobbet, men kanske över en fika med vänner. Och jag tror inte alla är lika sugna på att berätta att den de träffar är upptagen
  • Anonym (man)
    Physalis skrev 2018-02-22 19:26:10 följande:

    Den otrogne är direkt omoralisk då denne bryter ett löfte denne givit sin partner, oavsett övriga omständigheter.

    "Medhjälparen" bryter inget löfte, alltså räcker det inte att ha sex med den otrogne för att vara omoralisk. Denne måste också ha kunskapen om att den otrogne upptagen samt ha ont uppsåt för att anses omoralisk enligt mig.


    Fast att att medverka i någon annans svineri är ju redan ont uppsåt. Man vet ju redan med sig att man deltar i att svika, såra och förnedra en annan människa. Att huvudmålet är sex, kärlek, bekräftelse eller vad det nu kan vara tar ju inte bort medvetenheten om vad man deltar i att göra mot någon annan.
  • Anonym (man)
    Physalis skrev 2018-02-23 13:57:58 följande:
    Anonym (man) skrev 2018-02-23 09:27:34 följande:

    Fast att att medverka i någon annans svineri är ju redan ont uppsåt. Man vet ju redan med sig att man deltar i att svika, såra och förnedra en annan människa. Att huvudmålet är sex, kärlek, bekräftelse eller vad det nu kan vara tar ju inte bort medvetenheten om vad man deltar i att göra mot någon annan.


    Jag menar att medhjälparen inte alltid har ont uppsåt vilket för mig blir en förmildrande omständighet.

    Om medhjälparen är väldigt godtrogen eller är svagsint på något vis tex.

    Eller/och om den otrogne sanningsenligt eller ej övertygar medhjälparen att offret förtjänar det (tex själv varit otrogen eller är våldsam så att den otrogne inte vågar göra slut) eller inte bryr sig (tex förhållandet håller på att ta slut eller de har ett öppet förhållande).

    Jag håller dock med er om att medhjälparen (normalbegåvad, frisk och medveten) begått en omoralisk handling oberoende av om offret blir arg på denne eller ej.
    Ja man brukar nog ha med psykiska problem som en förmildrande faktor, men då brukar man nog istället döma personen till vård, till exempel rättspsyk. Jag tror inte man friar människor helt från ansvar enbart pga idioti.
  • Anonym (man)
    Anonym (HA) skrev 2018-02-26 15:39:56 följande:
    Finns ju massa omoraliska saker man kan göra utan att bryta löften, herregud!

    Om du går förbi en gammal tant som ramlat och brutit benet och skriker och gråter med motiveringen ?Det där är inte min farmor, jag känner inte henne, jag pallar inte? så bryter du varken ett löfte eller har ett ONT uppsåt (du går inte förbi för att du vill vara elak utan för att du skiter i andra människor om du inte lovat dom nåt) men du är ändå ett omoraliskt svin.
    Men snälla, hur svårt kan det vara....

    Är det rätt eller fel att bedra någon?
    Om att bedra någon är fel, hur FAN får man att delta i bedra någon till rätt?
    Om A begår en omoralisk handling som B deltar i, hur lyckas du få det det till att det är bara A som gör fel och B är helt oskyldig?

    Exempel. Din polare Sune vill göra inbrott hos sin bror Albert, Sune och Albert känner alltså varandra, du känner inte Albert alls. Sune frågar dig om du vill hjälpa honom eftersom det blir tungt att bära allt själv. Du svara ja och ni gör inbrott. Ni blir påkomna och ställs inför rätta. Tror du på fullt allvar att du kommer bli frikänd bara för att du säger att du inte kände Albert? 

    "Alltså, Albert är ju Sunes brorsa, jag har ingen som helst relation till honom. Det är Sune som varit taskig mot sin bror inte jag"

    Tror du det argumentet skulle hålla?
  • Anonym (man)
    Anonym (HA) skrev 2018-02-26 16:12:18 följande:
    Jo det sa du. Det var exakt det du sa. Att man måste bryta ett löfte eller ha ont uppsåt för att anses omoralisk och det är ju bara den otrogne som är tillsammans med den bedragna.
    Physalis skrev 2018-02-22 19:26:10 följande:

    Den otrogne är direkt omoralisk då denne bryter ett löfte denne givit sin partner, oavsett övriga omständigheter.

    "Medhjälparen" bryter inget löfte, alltså räcker det inte att ha sex med den otrogne för att vara omoralisk. Denne måste också ha kunskapen om att den otrogne upptagen samt ha ont uppsåt för att anses omoralisk enligt mig.


    Har du verkligen aldrig hört talas om MEDverkan och MEDskyldighet?
    Är det helt nya begrepp för dig?
  • Anonym (man)
    molly50 skrev 2018-02-26 17:05:08 följande:

    Det är nog många otrogna som tänker så...


    Typ alla, ingen är ju otrogen i tron att de kommer bli avslöjade. Men bevisligen åker många dit ändå oavsett hur smarta de tror sig vara.
  • Anonym (man)
    Anonym (KatarinaK) skrev 2018-02-27 23:26:46 följande:

    Det låter som att alla ska bli avslöjade om sitt prasslande. Det går att sköta det snyggt. Så länge båda är med på det och det inte skadar någon annan. Med bra planering mm . Ingen ska lägga sig detta. Det finns en anledning till varför någon är otrogen


    Eller hur, du tror inte att precis alla som åkt dit sagt precis samma sak?
    Ja det finns en anledning till att folk är otrogna och den kallas för E.G.O.I.S.M
Svar på tråden Moral kring otrohet