• Anonym (Orolig)

Fick el i mig. Besöka sjukhus?

Igår när jag städade badrummet så gjorde jag något jätte dumt. I ena handen höll jag dusch slangen och i andra handen en trasa.

Då sprutade jag vatten på uttaget samtidigt som jag med andra handen tvättade med trasan.

Då började det blixtra och det var jätte obehagligt och gjorde ont i handen. Då började handen domna (pirra) och det har hållit sig sedan igår. Det är jätte obehagligt och jag har ingen känsel i min hand.

Jag är ju orolig även för hjärtat så frågan är om jag ska åka in akut?

• Svar på tråden Fick el i mig. Besöka sjukhus?
  • sextiotalist
    justanotherman skrev 2018-02-28 20:14:01 följande:

Jag tror inte på den här tråden. Jag har svårt att tro att det någonstans i Sverige sitter ett eluttag så pass nära en dusch att man kan nå uttaget med duschslangen, spruta på det, samtidigt som man är så nära uttaget att man kan torka med en trasa.

Jodå, i små badrum så är det inte alls ovanligt.
    När jag gick kurs i elsäkerhetsverkets regelverk i början av 90-talet fick man både ha strömbrytare och elkontakter i badrummet, men med visst avstånd. När vi flyttade till vårt nuvarande boende för dryga året sedan, så reagerade jag på att det fanns uttag bara några centimeter från diskbänken och att de låg väldigt nära kranen. En elektriker, som fixade spisen, berättade att när det finns jordfelsbrytare så är det helt OK att ha det så.

• Anonym (Elare)
    Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-02-28 23:47:29 följande:

Jag tycker inte det finns någon anledning att tvivla på det TS skriver.
    Ljusknappen sitter förmodligen där den ska, och det är ju inte en elektriker som har installerat duschslangen.

Det sägs att man ska söka sjukvård efter strömgenomgång, men problemet är att sjukvårdspersonalen inte vet vad de ska göra, för det finns inte någon behandling. En eventuell skada har redan skett, och jag bedömer att det är meningslöst att spendera en massa timmar på akuten för det som hänt TS.

Om man misstänker att strömmen passerat hjärtat kan man ta ett EKG, men det är ju inget som påverkar en eventuell skada. För domningen/känselbortfallet i handen räcker det att besöka vårdcentralen, men räkna inte med att de har någon behandling som hjälper. Det kan dock vara bra att i journalen få det dokumenterat att man fått ström genom kroppen och att man besökt sjukvården för det.

TS, finns det jordfelsbrytare i din bostad? Om det inte finns så se till att få det installerat. En sådan ger ett bra skydd vid många av de elolyckor som kan ske i hemmet. Man får ändå en stöt, men jordfelsbrytaren bryter normalt strömmen innan man hunnit få en skada.

Kontakta din vårdcentral, men åk inte till akuten!

Sicket skitsnack.

Man ska omedelbart söka sjukvård efter strömgenomgång, framförallt om det är från hand till hand (som i det här fallet). Obligatorisk EKG i 12 timmar (helst 24).
    Förmaksflimmer kan komma efter flera timmars besvärsfri latens.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Suckföridioter) skrev 2018-03-01 02:13:43 följande:

Men jisses vad mycket skit som kommer ur din mun. Du har ju ingen koll på läget alls.

Jag bor i en nybyggd lägenhet (2017) och kan lätt nå uttaget med duschslangen. Det är inga problem alls

Undra just vem största idioten är? Lär dig läsa och förstå text istället!!!!

Jag har inte skrivit att det är si och så, utan min text framstår som VÄLDIGT osäkert. ?Jag kan inte reglerna? ?personligen aldrig sett? ?mina boenden har aldrig haft? ?skummat förbi nånting=har för mig jag har läst?

Folk kan väl googla själva om de undrar, fat det kan väl säkerligen inte du, för du bor i ett nybygge då du kan hela el läran förmodligen då

Uppenbarligen är det okej att ha så idag så länge det finns jordfelsbrytare.
  • Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik)
    Anonym (Elare) skrev 2018-03-01 07:51:38 följande:
    Sicket skitsnack.

Man ska omedelbart söka sjukvård efter strömgenomgång, framförallt om det är från hand till hand (som i det här fallet). Obligatorisk EKG i 12 timmar (helst 24).
    Förmaksflimmer kan komma efter flera timmars besvärsfri latens.
    Jag säger inte emot dig, men risken är stor att du får sitta många timmar på akuten medan patienter med mer akuta symptom går före. Det finns de som blivit hemskickade utan undersökning med motiveringen att "hushållsel (230V) inte är så farligt".

• sextiotalist
    Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik) skrev 2018-03-01 09:47:07 följande:
    Jag säger inte emot dig, men risken är stor att du får sitta många timmar på akuten medan patienter med mer akuta symptom går före. Det finns de som blivit hemskickade utan undersökning med motiveringen att "hushållsel (230V) inte är så farligt".
    Exakt, har man inga andra symptom, så blir man nog väldigt lågprioriterad. Visserligen är det inte tidsödande att sätta fast ett EKG, men utrustningarnas antal är begränsat och sedan ska en läkare tolka EKG´n.
    Har man tappat medvetandet, eller har känselbortfall, känner av hjärtat, då prioriterats man garanterats.
    Nu vet jag inte heller om man kan se om ett hjärta har haft ett förmaksflimmer eller kommer få ett genom EKG, hjärtinfarkt kan man tydligen se (eftersom det har blivit en skada på hjärtat), men det finns säkert medicinskt kunniga som vet svaret.

• Anonym (Emma)
    Anonym (ABC) skrev 2018-02-28 19:34:43 följande:

Alltså Har du ett eluttag inne i duschen? En duschsslang är inte särskilt specielt lång. Och för att tvätta med trasa med ena handen samtidigt man sprutar med duschen med andra handen så betyder det att eluttaget måste sitta väldig nära duschen. Och där finns regler för hur nära ett uttag får sitta. Tvivlar på att det får sitta inom räckhåll av slangen iallafall

De i metall brukar vara längre. I alla fall de på exempelvis Coop. Jag duschar också av andrummet med den. Men vi har inga uttag i badrummet.
  • Anonym (ja)
    Anonym (ABC) skrev 2018-02-28 22:30:25 följande:

Personligen har jag aldrig sett, eller inget av mina boenden har haft eluttag så att man når dessa med duschslangen.

Vårt badrum är renoverat för kanske 10 år sedan (femtiotalshus, större hyresvärd) och det går lätt att nå eluttag med vattenslang om man nu skulle vilja. Uttaget sitter i list i övre framkant till badrumsskåp, max en halvmeter från duschförhänge. Det utgås väl från att man antingen badar eller har duschgardin för. I vår gamla lägenhet satt uttaget vid dörren, jag gissar att duschslangen hade nått inom ett par dm från det om man försökt.
    Jag påstår inte att det är smart att duscha i eluttag, men din erfarenhet av hur badrum kan se ut är uppenbart begränsad.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (ja) skrev 2018-03-01 11:59:59 följande:

Vårt badrum är renoverat för kanske 10 år sedan (femtiotalshus, större hyresvärd) och det går lätt att nå eluttag med vattenslang om man nu skulle vilja. Uttaget sitter i list i övre framkant till badrumsskåp, max en halvmeter från duschförhänge. Det utgås väl från att man antingen badar eller har duschgardin för. I vår gamla lägenhet satt uttaget vid dörren, jag gissar att duschslangen hade nått inom ett par dm från det om man försökt.

Jag påstår inte att det är smart att duscha i eluttag, men din erfarenhet av hur badrum kan se ut är uppenbart begränsad.

Ja jag har ju nu givetvis inte bott i varenda lägenhet i hela Sverige.

Men ett 20-30 tal åtminstone, med hus inräknat då.

baraför att jag skriver vad MIN erfarenhet är så betyder det väl inte automatiskt att jag menar att det alltid är så?
  • Anonym (mor)
    justanotherman skrev 2018-02-28 20:14:01 följande:

Jag tror inte på den här tråden. Jag har svårt att tro att det någonstans i Sverige sitter ett eluttag så pass nära en dusch att man kan nå uttaget med duschslangen, spruta på det, samtidigt som man är så nära uttaget att man kan torka med en trasa.

Jag har ett eluttag i badrummet och det är ju jättepraktiskt när man ska föna håret etc. Tyckte det kändes märkligt till en början MEN självklart så har man då jordfelsbrytare. Minsta lilla som inte är som det ska så bryts strömmen DIREKT:
  • sextiotalist
    Anonym (ABC) skrev 2018-03-01 12:49:11 följande:
    Ja jag har ju nu givetvis inte bott i varenda lägenhet i hela Sverige.

Men ett 20-30 tal åtminstone, med hus inräknat då.

baraför att jag skriver vad MIN erfarenhet är så betyder det väl inte automatiskt att jag menar att det alltid är så?
    Oj, så många flyttar. Det var bra jobbat
  • Anonym (mor)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-02-28 12:39:26 följande:

Igår när jag städade badrummet så gjorde jag något jätte dumt. I ena handen höll jag dusch slangen och i andra handen en trasa.

Då sprutade jag vatten på uttaget samtidigt som jag med andra handen tvättade med trasan.

Då började det blixtra och det var jätte obehagligt och gjorde ont i handen. Då började handen domna (pirra) och det har hållit sig sedan igår. Det är jätte obehagligt och jag har ingen känsel i min hand.

Jag är ju orolig även för hjärtat så frågan är om jag ska åka in akut?

Men om din hand varit avdomnad sedan igår så hade det väl varit bättre att ringa din VC än att fundera på att åka till akuten? På akuten kan man bli sittande i många timmar och kommer man in för att man fått en stöt IGÅR så hamnar man garanterat långt ner på prioriteringslistan. Men jag kan ha fel.
  • Anonym (ABC)
    sextiotalist skrev 2018-03-01 13:24:37 följande:

Oj, så många flyttar. Det var bra jobbat

Tack?
  • Anonym (Missie)

Om man andas själv så söker man inte akut dagen efter för detta.

Då går man till VC, de gör EKG och de dokumenterar att det som hände har hänt och den skada du tycker att du har så att du har det i din journal. Sen tar man det vidare därifrån vad som behöver göras.

Svar på tråden Fick el i mig. Besöka sjukhus?