• Anonym (Orolig)

Fick el i mig. Besöka sjukhus?

Igår när jag städade badrummet så gjorde jag något jätte dumt. I ena handen höll jag dusch slangen och i andra handen en trasa.

Då sprutade jag vatten på uttaget samtidigt som jag med andra handen tvättade med trasan.

Då började det blixtra och det var jätte obehagligt och gjorde ont i handen. Då började handen domna (pirra) och det har hållit sig sedan igår. Det är jätte obehagligt och jag har ingen känsel i min hand.

Jag är ju orolig även för hjärtat så frågan är om jag ska åka in akut?

• Svar på tråden Fick el i mig. Besöka sjukhus?
  • Anonym (.)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-02-28 20:08:40 följande:
    Vad menar du med ljusbåge?
    Googla.
    Så kanske du lär dig något och kan skriva inlägg nästa gång som är mer närliggande vid fysiska- och bygglagarna.
  • Anonym (Vi)
    justanotherman skrev 2018-02-28 20:14:01 följande:

Jag tror inte på den här tråden. Jag har svårt att tro att det någonstans i Sverige sitter ett eluttag så pass nära en dusch att man kan nå uttaget med duschslangen, spruta på det, samtidigt som man är så nära uttaget att man kan torka med en trasa.

Som sagt, hade jag varit dum nog att prova hade det gått att göra i min lägenhet.
  • EnAnonumius
    Anonym (Orolig) skrev 2018-02-28 13:19:50 följande:
    Jag gör det för jag lider av tvångstankar och vill ha de rent hemma hos mig. Jag gör massa andra dumma saker också och nej jag trollar inte..
    Anonym (Orolig) skrev 2018-02-28 19:24:23 följande:
    Ja duschslangen är av metall, och jag höll den i vänstra handen och trasan i högra handen och det var i högra handen som jag fick stöt medan jag torkade uttaget med vatten
    Ja att du lider av tvångstankar är ingen ursäkt till att strunta i att  tänka rätt och göra rätt när du städar.

Herregud det finns intelligentare sätt att göra rent en kontakt på.

Man tar en hög absorberande microfiberduk sedan så FUKTAR (aldrig blöter ned utan just _fuktar_) den med en sprayflaska med mild klorinlösning och torkar av kontakten sedan med microfiberduken.

Den metoden är långt mycket säkrare och det blir mer hygieniskt rent så med, men använder skallen samtidigt då de vet att man aldrig skall spruta vatten på strömförande saker som typ kontakter, strömbrytare etc.

• EnAnonumius
    Jag tror inte på den här tråden. Jag har svårt att tro att det någonstans i Sverige sitter ett eluttag så pass nära en dusch att man kan nå uttaget med duschslangen, spruta på det, samtidigt som man är så nära uttaget att man kan torka med en trasa.
    Det handlar inte om "hur nära" duschen en strömbrytare sitter. Det handlar om att du verkar ha svårt att begripa att det finns små badrum.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee

Hos mig är det inga problem alls med i alla fall 2 av 3 uttag i badrummet. Badrummet är litet och jag som bara är 160 cm lång når mellan duschen och eluttaget till tvättmaskinen, förvisso med nöd och näppe. På andra ledden når ugan med nöd och näppe, hon är 10 cm längre än jag, så eluttaget på badrumskåpet som bara sitter trekvartsväg är inte heller problem att nå med duschslangen. Uttaget som sitter mitt emot duschen på diagonalen är aningens värre, men det går nog det med. Duschslangen är väl en 2 meter, inklusive munstycke.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (ABC)

Reglerna ändras med tid såklart. Vad som var godkänt 1990 är väl kanske inte alltid godkänt idag, därmed inte sagt att de inte fortfarande existerar. Personligen har jag aldrig sett, eller inget av mina boenden har haft eluttag så att man når dessa med duschslangen. Med strålen, ja, om man har på full styrka. Har det varit så pass små badrum så har tex lysknapp suttit utanför dörren.

Jag kan absolut inte hur reglerna lyder med jag har nog skummat förbi nånting om olika zoner, typ i zoon 1 får ingen el finns och inom ett visst avstånd ska det finnas en fast skiljevägg mellan dusch och el osv. Men regler ändras ju som sagt hela tiden.

Men hursomhelst så ingår väl el & vattenlära i allmänbildningen så man vet att man inte gör så? Det känns ju märkligt att någon vuxen ska ha missat en sån sak.

• Anonym (ja)

Ja, du bör söka vård. Inte minst med tanke på försäkringsläget vid ev bestående men.

• Anonym (Chockad!)

Varför ska man inte säga emot en Elektriker?
    - Du kan åka på en propp!

Varför äter inte elektrikern på midsommar?
    - Han är proppmätt på strömming

Vad är elektrikerns favoritkrydda?
    - Kanel

Har du pratat med elektrikern på sistone?
    - Nej, vi tappade kontakten

Varför åker inte elektrikern till Strömstad?
    - Han vill inte stöta sig med lokalbefolkningen

Vad vill elektrikern helst ha på semestern?
    - Lågspänning

Vad kallar man en elektrikerlärling?
    - Stötdämpare

Hur märker man att elektrikern fått lite för mycket på festen?
    - Ej kontaktbar

Vad är elektrikerns bästa sida?
    - De är väldigt jordnära

Var är elektrikerns näst bästa sida?
    - De har lätt för att få kontakt

Vad är en elektrikers jobbigaste egenskap?
    - De stöter på en hela tiden

Varför har elektriker så gamla syskon?
    - De är sladdbarn

Vad har elektrikern för elektrisk komponent i byxan?
    - Mot-ståndet

Varför har elektriker så bra lön?
    - De har bra kontakter inom ledande kretsar

• Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik)

Jag tycker inte det finns någon anledning att tvivla på det TS skriver.
    Ljusknappen sitter förmodligen där den ska, och det är ju inte en elektriker som har installerat duschslangen.

Det sägs att man ska söka sjukvård efter strömgenomgång, men problemet är att sjukvårdspersonalen inte vet vad de ska göra, för det finns inte någon behandling. En eventuell skada har redan skett, och jag bedömer att det är meningslöst att spendera en massa timmar på akuten för det som hänt TS.

Om man misstänker att strömmen passerat hjärtat kan man ta ett EKG, men det är ju inget som påverkar en eventuell skada. För domningen/känselbortfallet i handen räcker det att besöka vårdcentralen, men räkna inte med att de har någon behandling som hjälper. Det kan dock vara bra att i journalen få det dokumenterat att man fått ström genom kroppen och att man besökt sjukvården för det.

TS, finns det jordfelsbrytare i din bostad? Om det inte finns så se till att få det installerat. En sådan ger ett bra skydd vid många av de elolyckor som kan ske i hemmet. Man får ändå en stöt, men jordfelsbrytaren bryter normalt strömmen innan man hunnit få en skada.

Kontakta din vårdcentral, men åk inte till akuten!

• Anonym (Suckföridioter)
    Anonym (ABC) skrev 2018-02-28 22:30:25 följande:

Reglerna ändras med tid såklart. Vad som var godkänt 1990 är väl kanske inte alltid godkänt idag, därmed inte sagt att de inte fortfarande existerar. Personligen har jag aldrig sett, eller inget av mina boenden har haft eluttag så att man når dessa med duschslangen. Med strålen, ja, om man har på full styrka. Har det varit så pass små badrum så har tex lysknapp suttit utanför dörren.

Jag kan absolut inte hur reglerna lyder med jag har nog skummat förbi nånting om olika zoner, typ i zoon 1 får ingen el finns och inom ett visst avstånd ska det finnas en fast skiljevägg mellan dusch och el osv. Men regler ändras ju som sagt hela tiden.

Men hursomhelst så ingår väl el & vattenlära i allmänbildningen så man vet att man inte gör så? Det känns ju märkligt att någon vuxen ska ha missat en sån sak.

Men jisses vad mycket skit som kommer ur din mun. Du har ju ingen koll på läget alls.

Jag bor i en nybyggd lägenhet (2017) och kan lätt nå uttaget med duschslangen. Det är inga problem alls
Svar på tråden Fick el i mig. Besöka sjukhus?