• Rebeckas98

Ska jag behålla?

Hej! Jag har vetat att jag har varit gravid nu i en vecka. Jag är i v6, snart 7 och jag har ingen aning om hur jag ska göra. Otroligt jobbigt. Jag har svårt att ens tänka på abort, tycker det är otroligt hemskt men vet samtidigt inte om jag är redo. Jag har gått grundskolan men inte gymnasiet. Jag har inget jobb. Jag bor med min sambo i en etta och lever på hans lön. Min sambo och jag har knappt pratat om det här men när vi har pratat om det så säger han att han vill göra abort pga han vet inte om han vill ha barn nu och pengar frågor mest.
    Jag vet inte vad jag har för rättigheter, vilka bidrag jag kan få, hur mycket pengar jag får i mamma penning, föräldrapenning, barnbidrag - ja allt var det nu finns. 
    Finns det någon här ute som har koll? Någon som kan hjälpa mej? 
    Jag är en kris situation.

Mvh Rebecka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-07 13:00
    Jag är 19 år och söker jobb varje dag men svårt och få något "seriöst" då jag inte har någon utbildning. Ska börja plugga i höst på folkhögskola.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-07 13:22
    Läs HELA inlägget så kanske du/ni förstår vad min fråga är egentligen.
    Rubriken är mest till för uppmärksamhet. Jag bestämmer själv hur jag ska göra.
    Uppenbart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-07 13:42
    Anledningen till varför jag skriver på ett forum är för att jag vill ha stöd kanske från andra unga eller folk som vill visa EMPATI, STÖD och RÅD för någon som är otroligt rädd. Skulle vilja få lite mera koll. Sen snälla LÄS HELA INLÄGGET INNAN DU KOMMENTERAR.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-07 13:53
    !!!LÄS HELA INLÄGGET INNAN NI KOMMENTERAR!!!Jag förlorade nyss mitt städjobb och söker aktivt efter ett nytt arbete då jag INTE vill leva på min sambo eller på bidrag. Det var absolut inte poängen att folk skulle tro att det var min plan. Jag kanske var otydlig eller så är folk rent av dumma. Jag vill ha stöd och rådgivning då jag är väldigt ensam i detta och är rädd.

• Svar på tråden Ska jag behålla?
  • Anonym (Misse)
    Anonym (Misse) skrev 2018-03-07 13:46:48 följande:

Intressant. Kondom har du inte hört talas om? Eller pessar?

Barnbidrag är det enda bidrag ALLA får.

Vart får du mamma penning ifrån? Finns något som heter föräldrapenning men det är inte något bidrag, det är en sort ersättning som baseras på din inkomst.
  • Rebeckas98

Tack Hanna. Din kommentar blev jag glad över. Jag förlorade nyss mitt städjobb och söker som sagt aktivt efter ett nytt arbete då jag INTE vill leva på min sambo eller på bidrag. Det var absolut inte poängen att folk skulle tro att det var min plan. Jag kanske var otydlig eller så är folk rent av dumma. Jag ville ha stöd och rådgivning då jag är väldigt ensam i detta och är rädd. 

• JTo

Man kan leva på en lön och lägsta ersättning på fp, handlar mest om prioriteringar och hur mycket man är beredd att offra.

Vad du däremot borde fråga dig själv är om du verkligen vill ha det här barnet och om din sambo vill det och om han inte vill det: kommer du orka ta hand om barnet själv?

Du är bara 19 år, en oplanerad graviditet betyder inte att du måste pausa hela ditt liv, du kan göra en abort nu, plugga färdigt, hitta drömjobbet (och kanske flytta, resa och byta partner) och sedan skaffa barn.

• möjligt

Allt annat bortsett så borde du nog gå till en barnmorska och ha ett möte i ett antal timmar för har du redan vid 19 beslutat dig för att ge upp alla preventinmedel och ändå ha sex så är ju sannolikheten att det kommer att sluta med en hel drös med barn. Vad är planen framåt liksom?

Angående din fråga så låter det som att du kommer att få halva barnbidraget 625 kr och hälften av föräldrapenningsdagarna, det innebär isåfall 195 dagar med 250 Kr och 45 dagar med 180 kr.

• möjligt
    möjligt skrev 2018-03-07 15:39:42 följande:

Allt annat bortsett så borde du nog gå till en barnmorska och ha ett möte i ett antal timmar för har du redan vid 19 beslutat dig för att ge upp alla preventinmedel och ändå ha sex så är ju sannolikheten att det kommer att sluta med en hel drös med barn. Vad är planen framåt liksom?

Angående din fråga så låter det som att du kommer att få halva barnbidraget 625 kr och hälften av föräldrapenningsdagarna, det innebär isåfall 195 dagar med 250 Kr och 45 dagar med 180 kr.

Obs! Den föräldrapenningen ska även beskattas som

Inkomst
  • möjligt

Om du tar ut på heltid så blir det ca 7500 före skatt i 6 månader.

Sen kan du eventuellt ha rätt till bostadsbidrag också

• Anonym (M)
    Anonym (Abort) skrev 2018-03-07 13:09:44 följande:

Nej nej nej, köper inte det. På något konstigt vis kommer nästan alltid dessa bortförklaringar från sådana i din situation...

Jag har inte behövt testa alla sorter för att av läkare få rådet att absolut inte äta kombinerade P-piller, vilket lämnat mig till pstav, minipiller eller spiraler och jag mår dåligt av såppas lite hormoner också. Så sitt inte och ifrågasätt hennes val av preventivmedel.
  • Anonym (Li)
    Anonym (M) skrev 2018-03-07 15:56:35 följande:

Jag har inte behövt testa alla sorter för att av läkare få rådet att absolut inte äta kombinerade P-piller, vilket lämnat mig till pstav, minipiller eller spiraler och jag mår dåligt av såppas lite hormoner också. Så sitt inte och ifrågasätt hennes val av preventivmedel.

Och då använder man kondom. Man har inte sex ändå och tror att man inte blir gravid.
  • Anonym (Misse)
    Anonym (Li) skrev 2018-03-07 16:08:05 följande:

Och då använder man kondom. Man har inte sex ändå och tror att man inte blir gravid.

Precis. Så synd att så många tjejer får hormoner redan från början och sen vet dom knappt att det finns andra preventivmedel.

Jag kan inte heller använda p-piller, mini-piller eller hormonspiral så jag vet hur det är. Men man kan faktiskt skydda sig på andra sätt.
  • Anonym (Jadu)
    Rebeckas98 skrev 2018-03-07 14:01:11 följande:

Tack alla! 

Du anonyma Misse eller vad du nu heter. Jag skäms över att ens vara på samma forum som du. Du är en fruktansvärd människa om du sitter och klankar ner på en rädd, utsatt, ensam 19 åring som bara var ute efter rådgivning och stöd. Jag har inget hopp om mänskligheten längre. 

Tack för all feedback, hatkommentarer, dom FÅ tipsen och för den allmänna hatet - jag tänkte gå och lägga mej nu! Hade...

• Anonym (M)
    Anonym (Li) skrev 2018-03-07 16:08:05 följande:

Nej det skrev jag inget om, jag har klarat mig i 3 år utan preventivmedel och utan att bli gravid för jag vet hur man undviker det, försvarar inte det faktum att ts blivit gravid. Menade mest att det faktiskt inte finns preventivmedel som passar alla, inte ens kondom passar alla. Men då får man ju se till att lösa det på annat sätt, jag har som sagt klarat mig i 3 år så det är fullt möjligt!
  • Moderator

.

Tråden är flyttad till Känsliga rummet. Extra viktigt att bemöta TS frågeställning med respekt här. Etiska diskussioner får inte förekomma.

/Moderator

.

Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Anonym (Värmdö)

Barnbidrag är det enda bidrag du får, det ska gå till mat och blöjor, och både  mat och blöjor kostar ner per månad än barnbidraget du får.
    Din föräldrapenning baseras på din lön, har ingen lön kan du ju således räkna med att du då inte får en fet föräldrapenning. 100 dagar av dessa tillfaller också pappan, så det är inget du kan ta över utan han måste vara ledig.

Avseende din rubrik så skulle jag råda dig att fundera mer på en abort. Du är ung och har all tid att skaffa barn. Hellre göra det med en utbildning och bättre möjlighet att ta hand om barnet och ge det den bästa möjligheterna.

• Gina43

Hej TS,

Tråkigt att se så många som inte kan hålla sig i skinnet och till ämnet. Jag tycker att du bör prata med en barnmorska om läget för att få vägledning och stöd. Självklart kan ni klara av att bli föräldrar, men ni bör båda vilja ha barnet. Det är väldigt tufft att stå ensam med barn. Barn är ett stort åtagande och ett ansvar som kan vara tungt att bära, särskilt för en ung person. En del klarar det jättebra men det beror mycket på vem man är och vad och vem man har omkring sig (dvs stöd). Jag fick barn sent i livet (ofrivilligt) och hade många pusselbitar på plats, men det var tufft att bli förälder ändå!

Några här skriver om lägsta nivå för föräldrapenning, men beroende på när du blev av med jobbet och om du kanske hittar nytt jobb snart kanske beräkningen ändras. Beloppet för föräldrapenning baseras på SGI, en beräkning av inkomstsom försäkringskassan gör. Om du nyligen jobbat en del kanske följande spelar in (eller inte, ring f-kassan och kolla):

"Föräldrapenning som baseras på din inkomst kallas för föräldrapenning på sjukpenningnivå. För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en årsinkomst på minst 82 100 kronor i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga."

Hoppas att du mår bättre och är mindre uppgiven. Boka en tid till barnmorska och be att få en varm och inkännande sådan.

• Anonym (franka)

Det är ditt barn vi snackar om...

• Anonym (Leah)

Pappan vill inte behålla, du har inte ens gymnasiekompetens (inte lätt att få jobb då, de allra allra flesta har gymnasiekompetens idag), du är 19 år gammal och har ingen egen inkomst.

Ni kommer att få barnbidrag (625 kr var), det är det enda bidraget du kommer få. Du kan få ett par tusen i föräldrapenning, men det är inget bidrag, och dessutom under väldigt begränsad tid.

Och hur har du tänkt dig i framtiden utan preventivmedel? Att ha 8-10 barn vid 30 år, och sedan vara fertil minst 10 år till...

Du måste lösa detta med preventivmedel om du tänkt fortsätta ha sex.

Men, som svar på din fråga: Nej, jag tycker inte att du ska behålla.

• Anonym (Nej)

Att ha barn är underbart, men väldigt jobbigt och tidskrävande! Har själv en stabil relation sedan många år, mor och farföräldrar som ställt upp massvis, god ekonomi MEN det frestar ändå på då och då.

Om jag inte haft hade alla mina goda förutsättningar så hade jag och barnet suttit i en helt annan position och det hade blivit fruktansvärt kämpigt ibland kan jag lova (och det är det ändå)! Det dyker alltid upp oväntade saker med barn dessutom, min son var t.ex. tvungen att opereras och jag hade tack och lov massa hjälp runt omkring detta. Även fått mycket ekonomisk hjälp av mina föräldrar.

Nej, vänta. Du kan inte försörja dig själv och din kille vill ju inte ens. Ett barn förtjänar det bästa från början.

• Anonym (Tips)

Hej, tråkigt med alla dessa påhopp.

Men här kommer tips,

Din föräldrsrpenning skulle vara grundad på din senaste lön då räknat man 6månader tillbaka från det att bebisen är beräknad att födas.

Har du haft flera olika jobb med olika löner gör man ett genomsnitt. Man räknar (tror jag) fortfarande på 80% av den lön man haft

Har du varit arbetslös å andra sidan. Räknar man föräldrarpenning på ett minimum schablonbelopp. Du kan nog logga in på FÖrsäkringskassans hemsida och läsa lite mer om Just det.

Barnbidraget får man av staten och det är baserat per barn.

Skulle du och din sambo gå isär efter att ni fått bebis så blir den som inte har huvudansvaret för bebisen skyldig att betala underhållsstöd, skulle din sambo då inte kunna betala det, betalar försäkringskassan det åt honom och han blirdå betalnings skyldig till försäkringskassan.

Via Sovialtjänsten kan man söka det som kallad för ekonomisk bistånd.

Där får du en handläggare och dom kan då hjälpa till med att ev. Betala din del av hyran. Och andra räkningar. Dom kan även hjälpa till med vissa inköp som behövs för bebisen så som, vagn, vagga, skötbord, barnstolar osv. Dock varierar det kraftigt från kommun till kommun.

Jag skulle rekommendera dig att gå till en UM mottagning och be att få prata med någon där, dom brukar ha bra koll på vad som gäller med försäkringskassan eller soc.

Jag hoppas du kommer fram till ett beslut simning båda är lugna med tillslut.

• Anonym (WTslayer)
    Anonym (Tips) skrev 2018-03-08 03:46:33 följande:

Hej, tråkigt med alla dessa påhopp.

Men här kommer tips,

Din föräldrsrpenning skulle vara grundad på din senaste lön då räknat man 6månader tillbaka från det att bebisen är beräknad att födas.

Har du haft flera olika jobb med olika löner gör man ett genomsnitt. Man räknar (tror jag) fortfarande på 80% av den lön man haft

Har du varit arbetslös å andra sidan. Räknar man föräldrarpenning på ett minimum schablonbelopp. Du kan nog logga in på FÖrsäkringskassans hemsida och läsa lite mer om Just det.

Barnbidraget får man av staten och det är baserat per barn.

Skulle du och din sambo gå isär efter att ni fått bebis så blir den som inte har huvudansvaret för bebisen skyldig att betala underhållsstöd, skulle din sambo då inte kunna betala det, betalar försäkringskassan det åt honom och han blirdå betalnings skyldig till försäkringskassan.

Via Sovialtjänsten kan man söka det som kallad för ekonomisk bistånd.

Där får du en handläggare och dom kan då hjälpa till med att ev. Betala din del av hyran. Och andra räkningar. Dom kan även hjälpa till med vissa inköp som behövs för bebisen så som, vagn, vagga, skötbord, barnstolar osv. Dock varierar det kraftigt från kommun till kommun.

Jag skulle rekommendera dig att gå till en UM mottagning och be att få prata med någon där, dom brukar ha bra koll på vad som gäller med försäkringskassan eller soc.

Jag hoppas du kommer fram till ett beslut simning båda är lugna med tillslut.

Att uppmana en 19åring att kasta bort sin framtid för att leva på samhällets bidrag som ensamstående mamma är ju en brilliant idé.
  • Natttt

Bara det faktum att du ställer dig frågan visar väl att du redan vet svaret.
    En barn som inte pappan vill ha, som du inte kan försörja eller ta hand om, varför vill du göra så mot ett barn. Bättre istället att vänta. Du har hela livet på dig att skaffa barn.
    KRAMIZ

Svar på tråden Ska jag behålla?