• Belmisa

PostNords avgifter.

Är det någon som fått den nya avgiften från PostNord för saker ni köpt från Kin som tex Wish? Skickar de betalningsuppmaningen per SMS, eller?

Jag har några paket på väg och är nyfiken om jag kommer att bli betalningsskyldig.....

Står det inget värde på paketet kan Postnord inte heller kräva pengar.

Undrar hur Wish gör nu? 6 paket som kostat mig 140kr inkl frakt kommer kanske att kosta mig 300kr till i Sverige :(

Man har väl en viss tid på sig att betala och därefter skickas paketen tillbaka till Kina och då

makulerar väl PostNord fakturan?? Vilka lager med paket de kommer att få nu när folk antagligen inte vill betala 50kr eller mer i Sverige för något som kostat en tia!!

• Svar på tråden PostNords avgifter.
  • Anonym (...)
    pantywanker skrev 2018-03-11 02:10:08 följande:
    Handlar inte om moms ditt spån utan ockeravgiften på 75 kr för alla saker. Typ något värt 10kr!
    Att uttala sig om ocker när man handlar för tio spänn (eller spån om du nu föredrar det) från andra sidan jordklotet, är milt sagt ironiskt.
  • Anonym (...)
    pantywanker skrev 2018-03-11 02:15:36 följande:
    Ditt gullande med Svenska företag ger dock ingen rätt till ockeravgiften på 75 kr för småpaket.
    Nej, jag förstår att det känns hemskt att behöva betala för att någon ska ta hand om det du beställer.
  • Bunny on speed
    Huruvida skrev 2018-03-08 15:48:46 följande:

Tänk på miljön för guds skull. Den tar så jävligt med stryk pga att så många beställer på wish. Dessutom lämnar pengarna landet och svenska företag går back. För att inte tala om alla gifter som kommer in i Sverige. Och arbetsförhållandena sakerna blivit till under. Tycker avgiften är hur bra som helst!

Förlåt om jag gick helt off topic, tycker bara det är så viktigt att sprida kunskapen om hur illa det är.

Om jag köper mitt mobilfodral av ett företag i Sverige för 150 kronor, blir det då magiskt "bättre" än när jag köper det direkt från Kina för 50 kronor? Det är fortfarande samma fodral.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Spån)

Heja PostNord. Borde va ju lägre pris på det man köper, ju högre avgift. 300kr i avgift för något som kostar 10kr. Ingen avgift när varan är uppe i 500kr.

Detta är en sån sjuk diskussion. Folk tror att saker ska va gratis. Idioter.

• Huruvida
    Bunny on speed skrev 2018-03-11 06:32:52 följande:

Om jag köper mitt mobilfodral av ett företag i Sverige för 150 kronor, blir det då magiskt "bättre" än när jag köper det direkt från Kina för 50 kronor? Det är fortfarande samma fodral.

Ja, ett företag som fraktar in tusentals grejer i ett och samma plan, till en och samma plats, tär mindre på miljön än miljontals privatpersoner som beställer en grej åt gången.
  • Bunny on speed
    Huruvida skrev 2018-03-11 12:14:04 följande:

Ja, ett företag som fraktar in tusentals grejer i ett och samma plan, till en och samma plats, tär mindre på miljön än miljontals privatpersoner som beställer en grej åt gången.

Du tror inte samma plan har fler leveranser?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (X)
    Huruvida skrev 2018-03-11 12:14:04 följande:

Planen fylls oavsett.

Handlar du i butik blir det en massa emballage (speciellt på elektronik, som dessutom ofta är tillverkat i Kina, skeppat och packeterat i USA, och sen levererat till svensk butik...) som inte heller är miljövänligt.
  • zdudmwml
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 00:30:11 följande:
    Vilka har ens funnits under vår livstid? Inte många.
    Hur ska jag "gymna Sverige" som folk skriver i tråden?
    Sverige hade en blomstrande teko-industri fram till slutet av 1970-talet. Teko är textil och sådant.
    Sedan började det produceras billigt, under vidriga förhållanden utomlands och folk köpte hellre det varpå tekoindustrin dör i Sverige.

Det finns mängder med sådana exempel. Det gemensamma är att ju fler konsumenter som köper billigt utomlands desto större risk att arbeten försvinner från Sverige.

Om ingenting görs åt allt kinahandel skulle vi en dag kunna stå helt utan butiker.
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2018-03-11 01:30:55 följande:
    BRIO
    Ericsson
    Ullfrotte
    Haglöfs
    Klättermusen
    Har du exempel på "vanliga kläder" för kontor, och inte bara friluftskläder?

Klättermusen har jag aldrig hört talas om, så knappast ett märke som funnits i alla städer. Dessutom tillverkas deras kläder i Kina och Vietnam...

BRIOS egen sida står att " En del produkter var lokalt tillverkade andra importerades från många andra länder runt om i världen"

Haglöfs ägs av asiatiskt bolag och kläderna tillverkas i Estland, Rumänien,Kina och Vietnam.

• Anonym (X)
    zdudmwml skrev 2018-03-11 12:50:34 följande:
    Sverige hade en blomstrande teko-industri fram till slutet av 1970-talet. Teko är textil och sådant.
    Sedan började det produceras billigt, under vidriga förhållanden utomlands och folk köpte hellre det varpå tekoindustrin dör i Sverige.
    Var kunde du då som vanlig Svensson köpa kläder som framställts i Sverige?
Svar på tråden PostNords avgifter.