• Belmisa

PostNords avgifter.

Är det någon som fått den nya avgiften från PostNord för saker ni köpt från Kin som tex Wish? Skickar de betalningsuppmaningen per SMS, eller?

Jag har några paket på väg och är nyfiken om jag kommer att bli betalningsskyldig.....

Står det inget värde på paketet kan Postnord inte heller kräva pengar.

Undrar hur Wish gör nu? 6 paket som kostat mig 140kr inkl frakt kommer kanske att kosta mig 300kr till i Sverige :(

Man har väl en viss tid på sig att betala och därefter skickas paketen tillbaka till Kina och då

makulerar väl PostNord fakturan?? Vilka lager med paket de kommer att få nu när folk antagligen inte vill betala 50kr eller mer i Sverige för något som kostat en tia!!

• Svar på tråden PostNords avgifter.
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2018-03-11 00:28:04 följande:

Varför, tror du, det finns så få företag som producerar kläder, elektronik och leksaker i Sverige?

Vilka har ens funnits under vår livstid? Inte många.

Hur ska jag "gymna Sverige" som folk skriver i tråden?
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 00:30:11 följande:
    Vilka har ens funnits under vår livstid? Inte många.

Hur ska jag "gymna Sverige" som folk skriver i tråden?
    Det beror lite på när du föddes. Hur många anser du att det behöver ha funnits för att vi inte ska underminera vårt eget samhälle?

Om det finns en efterfrågan på lokaltillverkat kommer det finnas lokaltillverkat. Dock kommer det inte vara lika billigt som när det är tillverkat på andra håll, lite på samma vis som jag förutsätter att inte du vill göra ditt jobb för två kronor i timmen.
  • Anonym (Bee)

Läste på Ehandel.se att Wish gått ut med information till kunder som mejlat dom att Wish betalar tillbaka pengarna om varan returneras. De är lika irriterade på PostNord som jag.

Riktigt bra service av Wish även om det inte gynnar dom :)

• Belmisa
    Anonym (...) skrev 2018-03-11 00:25:53 följande:

Vad tror du den avgiften är?

En avgift som PostNord behåller själv, kanske för att tjäna lite mer pengar....

Det jag skulle betala var 75kr till PostNord och bara 2:40 i moms
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2018-03-11 00:39:24 följande:

Det beror lite på när du föddes. Hur många anser du att det behöver ha funnits för att vi inte ska underminera vårt eget samhälle?

Om det finns en efterfrågan på lokaltillverkat kommer det finnas lokaltillverkat. Dock kommer det inte vara lika billigt som när det är tillverkat på andra håll, lite på samma vis som jag förutsätter att inte du vill göra ditt jobb för två kronor i timmen.

Vilka har funnits som du refererar till?

Var handlar du dessa varor nu?

Intressant att du duckat att svara 2 ggr nu.

De flesta affärer i Sverige säljer varor från samma fabriker som wish eller aliexpress, så arbetarna -eller miljön -gynnas inte av att handla här.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 01:04:42 följande:
    Vilka har funnits som du refererar till?

Var handlar du dessa varor nu?

Intressant att du duckat att svara 2 ggr nu.

De flesta affärer i Sverige säljer varor från samma fabriker som wish eller aliexpress, så arbetarna -eller miljön -gynnas inte av att handla här.
    Till skillnad från hur många frågor du svarat på...

BRIO
    Ericsson
    Ullfrotte
    Haglöfs
    Klättermusen

Att det, i Sverige, inte tillverkas mycket i det segmentet just nu har du ju markerat väl. Det behöver vi inte utreda längre.
    Att det inte tillverkas i Sverige längre beror på att folk hellre köper utifrån och lämnar gärna över samhällsekonomin åt någon annan för att sedan kunna säga: men alltså, var ska jag köpa ifrån, det finns ju ingen som gör grejorna längre...

För egen del köper jag inte leksaker, då jag inte har några barn.
    Ny elektronik köper jag ytterst sällan, när jag gör det så handlar jag från någon av elektronikbutikerna i stan.
    Kläder brukar jag köpa på den lokala frliuftsbutiken.

Det är givetvis så att jag inte själv är guds bästa barn och undersöker allt jag köper till punkt och pricka. 

Du får gärna fortsätta handla från Kina och förföras över att du måste betala för att någon ska ta sköta logistiken. Jag å min sida kommer fortsätta tycka det är fel.
  • pantywanker
    Anonym (sälja ut Sverige) skrev 2018-03-08 10:35:43 följande:
    Eller sluta och börja betala för varorna i ditt eget land så att svenskar inkl du själv ska kunna försörja sig, behålla sina jobb och sin välfärd som du säkert trivs väldigt bra med och bygger på att vi betalar för arbetskraft och vad en vara är värd.
    Idiot! Att behöva betala 75 kr i avgift för något värt typ 10 kronor är rent jävla ocker! Vakna upp för fan !
  • pantywanker
    Anonym (...) skrev 2018-03-11 00:00:54 följande:
    Så du är alltså tjurig för att du tidigare undlåtit att betala moms, men nu måste?

Jag snattade också någon gång i min ungdom, när jag blev påkommen slutade jag med det och förbannade mig själv för att jag hade gjort det, inte butikspersonalen för att de kom på mig.
    Handlar inte om moms ditt spån utan ockeravgiften på 75 kr för alla saker. Typ något värt 10kr!
  • pantywanker
    Anonym (...) skrev 2018-03-11 01:30:55 följande:
    Till skillnad från hur många frågor du svarat på...

BRIO
    Ericsson
    Ullfrotte
    Haglöfs
    Klättermusen

Att det, i Sverige, inte tillverkas mycket i det segmentet just nu har du ju markerat väl. Det behöver vi inte utreda längre.
    Att det inte tillverkas i Sverige längre beror på att folk hellre köper utifrån och lämnar gärna över samhällsekonomin åt någon annan för att sedan kunna säga: men alltså, var ska jag köpa ifrån, det finns ju ingen som gör grejorna längre...

För egen del köper jag inte leksaker, då jag inte har några barn.
    Ny elektronik köper jag ytterst sällan, när jag gör det så handlar jag från någon av elektronikbutikerna i stan.
    Kläder brukar jag köpa på den lokala frliuftsbutiken.

Det är givetvis så att jag inte själv är guds bästa barn och undersöker allt jag köper till punkt och pricka. 

Du får gärna fortsätta handla från Kina och förföras över att du måste betala för att någon ska ta sköta logistiken. Jag å min sida kommer fortsätta tycka det är fel.
    Ditt gullande med Svenska företag ger dock ingen rätt till ockeravgiften på 75 kr för småpaket.
Svar på tråden PostNords avgifter.