• Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi)

Beräkning av underhåll

Hej!

Jag kommer förmodligen via tingsrätt försöka få ensam vårdnad om barnet. Detta på grund av många anledningar och svårigheter jag nog inte behöver gå in på här.

Samtidigt hade jag velat att man tittar på underhållsbidraget. Situationen ser ut så här...

Barnet bor nästan helt hos mig. Barnet är tonåring och vägrar vara hos pappan mer än någon gång över helgen varje månad. Korta perioder funkar umgänge varannan helg men det är över ett år sedan umgänget började bli riktigt jobbigt för barnet och under den tiden har det bara varit kortare perioder han varit hos sin pappa varannan helg regelbundet. Det har flera gånger gått månader mellan något umgänge alls. Med andra ord bor han väldigt mycket hos mig.

Jag lever ensam. Jag sjukpensionerades i november och jag får ut 8 800kr/mån i sjukersättning. Däremot får jag som sjukpensionär både bostadsbidrag och bostadstillägg.

Ekonomin är mycket ansträngd.

Jag får underhåll via FK. Alltså lägsta beloppet.

Pappan har heltidsjobb. Industriarbete. Jag vet inte hans månadsinkomst men den lär vara bättre än min.

Han har också heltidsarbetande sambo. Tar man någon hänsyn till att sambon har inkomst eller räknar man enbart pappans inkomst?

Han har sonens halvsyskon heltid och de bor varannan helg hos sin mamma. Så han får underhåll för de barnen. Sambon har också två barn sedan tidigare och deras pappa betalar underhåll till henne.

Är det gissningsvis lönt för mig att bråka om saken? Det går inte att diskutera saken eller komma fram till ett gemensamt beslut tillsammans med pappan eftersom han inte svarar varken när jag ringer eller smsar. Vi har tidigare gått på sammarbete tal hos familjerätten men det har inte lett någonvart.

Jag tycket det är väldigt kämpigt att ge sonen de kläder han egentligen skulle behöva osv. Han får liksom hela tiden använda några få tröjor och han har två par jeans som ju måste tvättas ofta så han har rena kläder. Jag har ensam alltid ordnat mobiler, cykel, betalat terminsavgifter osv. Även när barnet bodde växelvist. Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet.

Trots att jag har varit sjukskriven sedan 2011 och levt ensam hela tiden. Jag fixar inte allt med min låga inkomst och det drabbar så klart sonen.

Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet. Träning och mobil är viktigt eftersom han har diabetes typ 1.

Jag har snällt frågat pappan via sms om han kan tänka sig betala för en begagnad mobil. Han kanske känner någon som har en liggande skrev jag. Men pappan svarar som vanligt inte. Ingen telefon är fixad. Han köpte dyr dator till sig själv vill istället.

Pappan kräver till och med att sonen ska ha med sig fickpengar han får av mig i månadspeng exempelvis om de går på bio. Pappan betalar biobiljetten men ska sonen ha dricka och snacks är det mina pengar som ska bekosta sånt. Även vissa liknande utgifter när de gör saker tillsammans på semestern. Så som när pappan tar med alla sina barn till nöjespark. Han betalar glass osv till sina andra barn som är yngre än vårt barn. Jag säger "han betalar och jag betalar" eftersom det ju är "våra" pengar från början som ges till barnen.

Detta är stressfullt för både mig och sonen. Ibland säger han inte till mig att han behöver fickpengar för han vet att det är tufft ekonomiskt och då är han hellre utan helt enkelt när de andra äter glass. Det gör ont i hjärtat så jag betalar alltid alla gånger sonen berättar hur det är. Om det så innebär att jag i hemlighet lever på pasta och ketchup alla dagar han är iväg.

Av dessa anledningar hoppas jag att jag med någorlunda gott samvete kan vilja att en dom gällande underhåll ska fastställas och att domen kanske kan innebära lite mer pengar till sonen. Men vet inte alls hur hårda de är när de beräknar och dömer.

Jag planerar för mycket. Min huvudsakliga fråga är alltså, räknar man på något sätt in den nya sambons inkomster när man beräknar underhållet?

• Svar på tråden Beräkning av underhåll

Tillägg: Min månadsinkomst på 8800kr är efter skatt och inga bidrag är inräknade.

Tillägg: Min månadsinkomst på 8800kr är efter skatt och inga bidrag är inräknade.

• Anonym (lll)

Om du redan har underhåll och sonen knappt är hos pappan så tror jag det blir svårt att få några andra pengar? 

Att han i sin tur får underhåll från de andra barnens mamma har inte med saken att göra: de pengarna är ju för att de barnen bor där. 

Kan sonen ta något litet extrajobb? 

Ja jag har ingen aning. Jag tänker bara att pappans ekonomiska situation och förmåga att hjälpa till med barnets kostnader är bättre än mina eftersom han tjänar så mycket mer pengar än mig. Eller, jag antar att han tjänar betydligt mer än mig iaf. Han har iofs lån och ev. skulder för obetalda räkningar (enligt han själv för snart två år sedan vid senaste samtalet hos familjerätten) medan jag bor i lägenhet och inte någonsin tagit lån. Sånt räknas väl in också.

Sonen är tonåring men inte tillräckligt gammal för att arbeta extra. Förutom att dela ut reklam kanske men eftersom han har problem med knäna (schlatter) kan han nätt och jämt träna sporten han älskar. Cykla runt och springa i trappor känns inte möjligt. Känns inte heller som att han skulle behöva jobba helger för att finansiera sånt jag borde kunna ge honom. Men jag kanske är för snäll och mesig.

Mandygirl skrev 2018-03-13 12:51:58 följande:

Var bor ni nånstans? Hur gammal är sonen?

Oj. Såg nu att man kan citera inlägg. Är ny här.

Eftersom jag vill vara anonym vill jag helst inte berätta var vi bor. Om det inte spelar en avgörande roll?

Han är 14.
  • Anonym (lll)
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-13 12:49:22 följande:

Ja jag har ingen aning. Jag tänker bara att pappans ekonomiska situation och förmåga att hjälpa till med barnets kostnader är bättre än mina eftersom han tjänar så mycket mer pengar än mig. Eller, jag antar att han tjänar betydligt mer än mig iaf. Han har iofs lån och ev. skulder för obetalda räkningar (enligt han själv för snart två år sedan vid senaste samtalet hos familjerätten) medan jag bor i lägenhet och inte någonsin tagit lån. Sånt räknas väl in också.

Har han vanlig medelsvenssonlön blir det svårt att få mer. Man räknar först bort hans fasta kostnader, lån osv, sen har man rätt att ha X antal tusen kvar till sig själv (tror det är 5000 eller nåt sånt) vilket är rimligt.  Sen, om det ev finns något över kan man jämföra med hur du har det, men det ska till höga löner och mycket tydlig skillnad för att man ska döma honom till att betala mer än underhållet. 

Jag har läst en del om sånt här för nåt år sen för det var en dom i ett fall där ena parten tjänade otroligt mycket mer än den andra men den personen behövde inte betala mer då man ansåg att barnen hade vad de behövde på båda ställena.

Det är väldigt trist att han är en snåljåp som inte ens kan bjuda sitt eget barn på glass, men fattar han inte det så är det tyvärr så. 
  • Anonym (lll)
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-13 12:52:19 följande:

Sonen är tonåring men inte tillräckligt gammal för att arbeta extra. Förutom att dela ut reklam kanske men eftersom han har problem med knäna (schlatter) kan han nätt och jämt träna sporten han älskar. Cykla runt och springa i trappor känns inte möjligt. Känns inte heller som att han skulle behöva jobba helger för att finansiera sånt jag borde kunna ge honom. Men jag kanske är för snäll och mesig.

Det kanske är lite ungt med 14 för att skaffa extrajobb men så snart han kan är det ju bara en jättebra erfarenhet och något som visar att han är lite framåt + att egna fickpengar kan ge honom lite frihet så det är inte alls dumt att en tonåring tar lite extrajobb. Det är dock kanske svårt att få något när man är 14. Ni kan ju fundera på om ni känner någon, kanske någon som behöver hjälp med gräsklippning på sommaren, hundvakt eller annat? 
    Anonym (lll) skrev 2018-03-13 12:56:18 följande:

Har han vanlig medelsvenssonlön blir det svårt att få mer. Man räknar först bort hans fasta kostnader, lån osv, sen har man rätt att ha X antal tusen kvar till sig själv (tror det är 5000 eller nåt sånt) vilket är rimligt.  Sen, om det ev finns något över kan man jämföra med hur du har det, men det ska till höga löner och mycket tydlig skillnad för att man ska döma honom till att betala mer än underhållet. 

Jag har läst en del om sånt här för nåt år sen för det var en dom i ett fall där ena parten tjänade otroligt mycket mer än den andra men den personen behövde inte betala mer då man ansåg att barnen hade vad de behövde på båda ställena.

Det är väldigt trist att han är en snåljåp som inte ens kan bjuda sitt eget barn på glass, men fattar han inte det så är det tyvärr så. 

Okej. Jag kan tycka att det är lite skevt. Några 5000 kr efter betalda fasta kostnader har jag absolut inte. Fastän jag inte åker iväg någonstans, lägger några pengar på mig själv mer än köper kläder secondhand när jag måste. Får sonen pizza en fredagskväll låtsas jag att jag inte är hungrig eller har magknip för jag kan helt enkelt inte köpa en pizza till mig själv men vill unna sonen någon gång ibland. Men är det så hårt och det behöver vara så mycket skillnad ekonomiskt som du säger (du vet helt klart bättre än mig eftersom du är mer insatt) är det inte ens lönt att försöka. Känns som man gör bort sig grundligt och verkar girig då.

Lite knäppt att umgängesföräldern behöver ha mer än medellön för att behöva hjälpa till. Vi sjukpensionärer är väl bland de som får minst pengar i samhället.
Svar på tråden Beräkning av underhåll