• Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi)

Beräkning av underhåll

Hej!

Jag kommer förmodligen via tingsrätt försöka få ensam vårdnad om barnet. Detta på grund av många anledningar och svårigheter jag nog inte behöver gå in på här.

Samtidigt hade jag velat att man tittar på underhållsbidraget. Situationen ser ut så här...

Barnet bor nästan helt hos mig. Barnet är tonåring och vägrar vara hos pappan mer än någon gång över helgen varje månad. Korta perioder funkar umgänge varannan helg men det är över ett år sedan umgänget började bli riktigt jobbigt för barnet och under den tiden har det bara varit kortare perioder han varit hos sin pappa varannan helg regelbundet. Det har flera gånger gått månader mellan något umgänge alls. Med andra ord bor han väldigt mycket hos mig.

Jag lever ensam. Jag sjukpensionerades i november och jag får ut 8 800kr/mån i sjukersättning. Däremot får jag som sjukpensionär både bostadsbidrag och bostadstillägg.

Ekonomin är mycket ansträngd.

Jag får underhåll via FK. Alltså lägsta beloppet.

Pappan har heltidsjobb. Industriarbete. Jag vet inte hans månadsinkomst men den lär vara bättre än min.

Han har också heltidsarbetande sambo. Tar man någon hänsyn till att sambon har inkomst eller räknar man enbart pappans inkomst?

Han har sonens halvsyskon heltid och de bor varannan helg hos sin mamma. Så han får underhåll för de barnen. Sambon har också två barn sedan tidigare och deras pappa betalar underhåll till henne.

Är det gissningsvis lönt för mig att bråka om saken? Det går inte att diskutera saken eller komma fram till ett gemensamt beslut tillsammans med pappan eftersom han inte svarar varken när jag ringer eller smsar. Vi har tidigare gått på sammarbete tal hos familjerätten men det har inte lett någonvart.

Jag tycket det är väldigt kämpigt att ge sonen de kläder han egentligen skulle behöva osv. Han får liksom hela tiden använda några få tröjor och han har två par jeans som ju måste tvättas ofta så han har rena kläder. Jag har ensam alltid ordnat mobiler, cykel, betalat terminsavgifter osv. Även när barnet bodde växelvist. Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet.

Trots att jag har varit sjukskriven sedan 2011 och levt ensam hela tiden. Jag fixar inte allt med min låga inkomst och det drabbar så klart sonen.

Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet. Träning och mobil är viktigt eftersom han har diabetes typ 1.

Jag har snällt frågat pappan via sms om han kan tänka sig betala för en begagnad mobil. Han kanske känner någon som har en liggande skrev jag. Men pappan svarar som vanligt inte. Ingen telefon är fixad. Han köpte dyr dator till sig själv vill istället.

Pappan kräver till och med att sonen ska ha med sig fickpengar han får av mig i månadspeng exempelvis om de går på bio. Pappan betalar biobiljetten men ska sonen ha dricka och snacks är det mina pengar som ska bekosta sånt. Även vissa liknande utgifter när de gör saker tillsammans på semestern. Så som när pappan tar med alla sina barn till nöjespark. Han betalar glass osv till sina andra barn som är yngre än vårt barn. Jag säger "han betalar och jag betalar" eftersom det ju är "våra" pengar från början som ges till barnen.

Detta är stressfullt för både mig och sonen. Ibland säger han inte till mig att han behöver fickpengar för han vet att det är tufft ekonomiskt och då är han hellre utan helt enkelt när de andra äter glass. Det gör ont i hjärtat så jag betalar alltid alla gånger sonen berättar hur det är. Om det så innebär att jag i hemlighet lever på pasta och ketchup alla dagar han är iväg.

Av dessa anledningar hoppas jag att jag med någorlunda gott samvete kan vilja att en dom gällande underhåll ska fastställas och att domen kanske kan innebära lite mer pengar till sonen. Men vet inte alls hur hårda de är när de beräknar och dömer.

Jag planerar för mycket. Min huvudsakliga fråga är alltså, räknar man på något sätt in den nya sambons inkomster när man beräknar underhållet?

• Svar på tråden Beräkning av underhåll
  • Brumma

Hans sambos inkomst räknas inte in. Däremot kan man, om det tas till domstol, räkna in att han som sambo enbart betalar halva hyran.

Avdrag för hans kostnader för övriga barn görs naturligtvis också. Sambons barn tas inte in i beräkningen. Inte heller att han får underhåll för de barn som bor heltid hos honom - de pengarna är inte en del av hans överskott utan en del av barnens försörjning.

Har han ett normalt medeljobb kan det vara svårt att få ut en större summa. Men han bör dock stå för större del av sonens kostnader än du gör. MEN - sonens kostnader kan inte bli högre än vad som är rimligt för en medelinkomsttagare med tre barn och en sjukpensionär med ett.

Dvs - finns inte pengar till sporter och mobiler kommer domstolen inte att döma ett högre belopp - de utgår efter er föräldrars betalningsförmåga.

Sedan.. du har större delen av hyran betald vad jag förstår. Du har barnbidrag och underhållsstöd - du borde alltså ha närmare 11000 efter att hyran är betald om jag förstått saken rätt? (Nu räknade jag med barnbidrag höjningen på 200:- som införs nästa månad). Den månad sonen fyller 15 kommer även underhållsstödet gå upp med 200:- , det är dock inte medräknat. Visst får man snåla men vi är två vuxna, två barn samt att vi betalar underhållsstöd till mannens dotter - vi lever på ca 20000 efter skatt. Innan hyran är betald.

11000 för en vuxen och en tonåring är inte sådär jätteilla..

En sak dock - du skall INTE (!!!) stå för några som helst aktiviteter hos pappan. Alla kostnader för umgänget står umgängesföräldern för.

Vill du kolla rimliga kostnader för sonen kan du använda dig av konsumentverkets uträkningar. En 14-17 åring beräknas tex kosta 1740:- i månaden för mat (all mat lagad i hemmet förutom lunch vardagar). Övriga kostnader (kläder, fritid, försäkring osv) beräknas kosta 2050 för en 14-åring. Lägger man ihop det får man 3790:-. Bort med barnbidraget och underhållsstödet pch det blir 967:- kvar. Det är en rimlig summa att du står för och pappan den högre summan (1573:- ).

• Mandygirl
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-13 12:54:32 följande:
    Oj. Såg nu att man kan citera inlägg. Är ny här.

Eftersom jag vill vara anonym vill jag helst inte berätta var vi bor. Om det inte spelar en avgörande roll?

Han är 14.
    Förlåt, tänkte bara att man kan hjälpa sonen med kläder, har själv en kille på 14 och en på 12
    Mandygirl skrev 2018-03-13 22:23:55 följande:

Förlåt, tänkte bara att man kan hjälpa sonen med kläder, har själv en kille på 14 och en på 12

Inget att be om förlåtelse för! Jag bor i Småland. Tack för tanken!
    Anonym (Kaj) skrev 2018-03-13 18:03:02 följande:

Du verkar vara en som har svårt att sköta sin ekonomi. Min bror är likadan. Pengarna hinner inte ens komma innan de är slut trots att han har mer än mig.

Trevligt svar Jag redogör min ekonomi längre ner i tråden strax. Vem har sagt att pengarna tar slut innan de ens kommer in på kontot? Jag har skrivit att jag tycker det är kämpigt. Har inga betalningsanmärkningar eller något sånt dumt. Så nog sköter jag min ekonomi...
    Brumma skrev 2018-03-13 18:05:01 följande:

Hans sambos inkomst räknas inte in. Däremot kan man, om det tas till domstol, räkna in att han som sambo enbart betalar halva hyran.

Avdrag för hans kostnader för övriga barn görs naturligtvis också. Sambons barn tas inte in i beräkningen. Inte heller att han får underhåll för de barn som bor heltid hos honom - de pengarna är inte en del av hans överskott utan en del av barnens försörjning.

Har han ett normalt medeljobb kan det vara svårt att få ut en större summa. Men han bör dock stå för större del av sonens kostnader än du gör. MEN - sonens kostnader kan inte bli högre än vad som är rimligt för en medelinkomsttagare med tre barn och en sjukpensionär med ett.

Dvs - finns inte pengar till sporter och mobiler kommer domstolen inte att döma ett högre belopp - de utgår efter er föräldrars betalningsförmåga.

Sedan.. du har större delen av hyran betald vad jag förstår. Du har barnbidrag och underhållsstöd - du borde alltså ha närmare 11000 efter att hyran är betald om jag förstått saken rätt? (Nu räknade jag med barnbidrag höjningen på 200:- som införs nästa månad). Den månad sonen fyller 15 kommer även underhållsstödet gå upp med 200:- , det är dock inte medräknat. Visst får man snåla men vi är två vuxna, två barn samt att vi betalar underhållsstöd till mannens dotter - vi lever på ca 20000 efter skatt. Innan hyran är betald.

11000 för en vuxen och en tonåring är inte sådär jätteilla..

En sak dock - du skall INTE (!!!) stå för några som helst aktiviteter hos pappan. Alla kostnader för umgänget står umgängesföräldern för.

Vill du kolla rimliga kostnader för sonen kan du använda dig av konsumentverkets uträkningar. En 14-17 åring beräknas tex kosta 1740:- i månaden för mat (all mat lagad i hemmet förutom lunch vardagar). Övriga kostnader (kläder, fritid, försäkring osv) beräknas kosta 2050 för en 14-åring. Lägger man ihop det får man 3790:-. Bort med barnbidraget och underhållsstödet pch det blir 967:- kvar. Det är en rimlig summa att du står för och pappan den högre summan (1573:- ).

Tack så hjärtligt för hjälpen! Jag bryr mig inte om att ens ta upp underhållet i tingsrätten. Nog tycker jag att de borde anse att man delar på alla fakturor gällande boende, el, tv-avgift osv när man har sambo. Men det är mycket jag tycker är knas här i samhället :-P
    Anonym (Kaj) skrev 2018-03-13 18:01:14 följande:

Han med industrilönen måste dessutom själv betala sitt boende och antagligen bil för att ta sig till jobbet. Kollektivtrafiken i industriområden är inte världens bästa.

Så han har inte så mycket över.

Han har dock sambo så kostnaden för själva boendet räknas bara hälften. Man kan ju också arbeta så nära hemmet att det är promenad- eller cykelavstånd
    Anonym (Mm.) skrev 2018-03-13 17:55:58 följande:

Fast det du skriver som inkomst är ju inte helt sant.

Du får 8800+bidrag+barnbidrag+underhåll=din inkomst.

En industrilön-underhåll är inte så extremt mycket högre än det du får. Högre är det absolut! Men inte extremt. Och med ev hus, huslån, billån, flera barn osv så kommer inte överskottet vara så enormt mycket mer så det kommer vara värt att slåss om det.

Jag skrev ju att jag inte räknat med bidragen och att 8800kr är sjukersättning efter skatt

Nej du verkar ha rätt. Jag tar bara upp frågan angående vårdnad. Tack för hjälpen!
    Anonym (Pia) skrev 2018-03-13 17:08:27 följande:

Du har 8.800 + merparten av hyran betald. Sen tillkommer eventuellt lite barnbidrag och underhållsbidrag. Sen har vi frikort inom både vården och läkemedlen.

Jag har mindre än dig och klarar mig.

Nja jag har strax över halva hyran betald. Läkarvård och läkemedel kostar 275kr/mån om man slår ut självkostnaderna på ett år. Ingen jättesumma men ändå

Jag har suttit och räknat på mina inkomster och utgifter. Jämfört med Konsumentverkets uträkningar och livet ser väl inte ut precis så alltid. Matkostnader är beräknade utan några fickor, festmat osv. Sonens mobilkostnader är högre. Han har Hallon stor eftersom han behöver ha obegränsat antal samtal. Vågar inte riskera att han inte kan ringa efter hjälp om han börjar må så dåligt av sin diabetes att det blir farligt.

Jag har en del receptfria läkemedel jag behöver ta som kostar några hundralappar per månad.

Men när jag har räknat ihop alla inkomster (alltså med bidragen) och utgifterna (räkningar plus de kostnader konsumentverket säger att varje person kostar per månad samt deras kostnader för mat) får jag ett överskott som är 870. Det "onödiga" vi har som kostar pengar är vår hund. Det är svårt att göra sig av med henne men hon kostar så klart mat och försäkring.

Detta är självklart inget som man tar hänsyn till om man skulle försöka se om pappan skulle hjälpa till. Jag säger det bara för att någon tyckte att jag inte kan hålla i mina pengar.

Utöver receptfria mediciner bär jag också peruk eftersom jag har tappat mitt hår och jag fixar inte att gå omkring skallig. Man får visst bidrag för själva peruken av Landstinget men produkter att tvätta och underhålla får man betala själv. De är betydligt dyrare än vanliga hårprodukter.

Och ja, jag får med svansen mellan benen erkänna att inte precis all mat lagas från grunden alla dagar. Jag har svårt smärta och har ibland svårt att sitta och stå. Då blir det lätt halvfabrikat av den hälsosammare sorten. Det är dyrare än råvaror. Men jag försöker verkligen laga så mycket jag kan och sonen hjälper också till ibland.

Jaja. Nu har jag fläkt upp hela min ekonomi här haha.

Jag har kommit fram till att jag inte kommer ta upp att jag hade velat att man räknar på underhållet i tingsrätten.

Tack allihop för era råd!

Äh. Mat utan fikor osv ska där stå.

Svar på tråden Beräkning av underhåll