• Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi)

Beräkning av underhåll

Hej!

Jag kommer förmodligen via tingsrätt försöka få ensam vårdnad om barnet. Detta på grund av många anledningar och svårigheter jag nog inte behöver gå in på här.

Samtidigt hade jag velat att man tittar på underhållsbidraget. Situationen ser ut så här...

Barnet bor nästan helt hos mig. Barnet är tonåring och vägrar vara hos pappan mer än någon gång över helgen varje månad. Korta perioder funkar umgänge varannan helg men det är över ett år sedan umgänget började bli riktigt jobbigt för barnet och under den tiden har det bara varit kortare perioder han varit hos sin pappa varannan helg regelbundet. Det har flera gånger gått månader mellan något umgänge alls. Med andra ord bor han väldigt mycket hos mig.

Jag lever ensam. Jag sjukpensionerades i november och jag får ut 8 800kr/mån i sjukersättning. Däremot får jag som sjukpensionär både bostadsbidrag och bostadstillägg.

Ekonomin är mycket ansträngd.

Jag får underhåll via FK. Alltså lägsta beloppet.

Pappan har heltidsjobb. Industriarbete. Jag vet inte hans månadsinkomst men den lär vara bättre än min.

Han har också heltidsarbetande sambo. Tar man någon hänsyn till att sambon har inkomst eller räknar man enbart pappans inkomst?

Han har sonens halvsyskon heltid och de bor varannan helg hos sin mamma. Så han får underhåll för de barnen. Sambon har också två barn sedan tidigare och deras pappa betalar underhåll till henne.

Är det gissningsvis lönt för mig att bråka om saken? Det går inte att diskutera saken eller komma fram till ett gemensamt beslut tillsammans med pappan eftersom han inte svarar varken när jag ringer eller smsar. Vi har tidigare gått på sammarbete tal hos familjerätten men det har inte lett någonvart.

Jag tycket det är väldigt kämpigt att ge sonen de kläder han egentligen skulle behöva osv. Han får liksom hela tiden använda några få tröjor och han har två par jeans som ju måste tvättas ofta så han har rena kläder. Jag har ensam alltid ordnat mobiler, cykel, betalat terminsavgifter osv. Även när barnet bodde växelvist. Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet.

Trots att jag har varit sjukskriven sedan 2011 och levt ensam hela tiden. Jag fixar inte allt med min låga inkomst och det drabbar så klart sonen.

Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet. Träning och mobil är viktigt eftersom han har diabetes typ 1.

Jag har snällt frågat pappan via sms om han kan tänka sig betala för en begagnad mobil. Han kanske känner någon som har en liggande skrev jag. Men pappan svarar som vanligt inte. Ingen telefon är fixad. Han köpte dyr dator till sig själv vill istället.

Pappan kräver till och med att sonen ska ha med sig fickpengar han får av mig i månadspeng exempelvis om de går på bio. Pappan betalar biobiljetten men ska sonen ha dricka och snacks är det mina pengar som ska bekosta sånt. Även vissa liknande utgifter när de gör saker tillsammans på semestern. Så som när pappan tar med alla sina barn till nöjespark. Han betalar glass osv till sina andra barn som är yngre än vårt barn. Jag säger "han betalar och jag betalar" eftersom det ju är "våra" pengar från början som ges till barnen.

Detta är stressfullt för både mig och sonen. Ibland säger han inte till mig att han behöver fickpengar för han vet att det är tufft ekonomiskt och då är han hellre utan helt enkelt när de andra äter glass. Det gör ont i hjärtat så jag betalar alltid alla gånger sonen berättar hur det är. Om det så innebär att jag i hemlighet lever på pasta och ketchup alla dagar han är iväg.

Av dessa anledningar hoppas jag att jag med någorlunda gott samvete kan vilja att en dom gällande underhåll ska fastställas och att domen kanske kan innebära lite mer pengar till sonen. Men vet inte alls hur hårda de är när de beräknar och dömer.

Jag planerar för mycket. Min huvudsakliga fråga är alltså, räknar man på något sätt in den nya sambons inkomster när man beräknar underhållet?

• Svar på tråden Beräkning av underhåll
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 00:23:36 följande:

Jag har suttit och räknat på mina inkomster och utgifter. Jämfört med Konsumentverkets uträkningar och livet ser väl inte ut precis så alltid. Matkostnader är beräknade utan några fickor, festmat osv. Sonens mobilkostnader är högre. Han har Hallon stor eftersom han behöver ha obegränsat antal samtal. Vågar inte riskera att han inte kan ringa efter hjälp om han börjar må så dåligt av sin diabetes att det blir farligt.

Jag har en del receptfria läkemedel jag behöver ta som kostar några hundralappar per månad.

Hej!
    Jag tycker att flera i tråden har varit lite väl hårda mot dig. Med den inkomsten du har förstår jag absolut att du frågar. Har pappan en normal lön finns det anledning att se över fördelningen! Steg ett är att kolla FKs räkneexempel för att få ett hum om vad lagen säger. Pappan borde dra ett tyngre lass här!

Glöm inte att det går att få pengar från andra håll också. Är det något speciellt kan sonen söka från Majblomman och få hjälp, men det finns fler fonder och stöd som du kan söka. Titta på GlobalGrant eller "Stora Fondboken".
  • Anonym (Inte lätt o få mer!)
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-13 23:36:29 följande:
    Jag skrev ju att jag inte räknat med bidragen och att 8800kr är sjukersättning efter skatt

Nej du verkar ha rätt. Jag tar bara upp frågan angående vårdnad. Tack för hjälpen!
    Hej!
    Jag har nyligen gått igenom det här med underhåll, utgår att du menar med lägsta nivå i underhåll är 1573 kr i månaden för en 14 åring, som höjs till 1723 när han fyller 15 år. det är lägsta nivå.

Det du vill ansöka söka om är tillägg ut över det.

Tragiskt nog gör din inkomst att du kommer förlora på tillägget, din inkomst räknas med, och den totala inkomsten för dig o ditt ex som är grunden för levnads standard din son ska ha.

Nu skriver du att han har en vanlig lön, upp till 36:- i månad före skatt, han lever i ett nytt förhållande med barn, du skrev att det finns barn i hans nya familjebildning.
    Dom barnen räknas oxå med i avdrag för hans inkomst, dom äter mat och gör saker dom också, mest troligt betalar han mat kostnader för dom.(delat med sin respektive)han kanske har ett bil lån över det, även en försäkring,hemförsäkring,fackavgift, osv...Dom har kanske köpt sin bostad ihop, låne bit och sådant kommer också med, den räknas inte med dagens ränta, utan kan räknas på bankens beräkning som är ca 7% ränta, dom kanske amorterar på lånet, även den är med.sambons inkomst tas inte med i beräkningen.

Men som du ser så är möjligheten för att du får tillägg i underhållsstöd inte stor , Jag har betydligt mer i inkomst än vad en vanlig knegare har och behövde inte betala tillägg.
  • sextiotalist
    Anonym (Hanna) skrev 2018-03-14 06:26:24 följande:
    Hej!
    Jag tycker att flera i tråden har varit lite väl hårda mot dig. Med den inkomsten du har förstår jag absolut att du frågar. Har pappan en normal lön finns det anledning att se över fördelningen! Steg ett är att kolla FKs räkneexempel för att få ett hum om vad lagen säger. Pappan borde dra ett tyngre lass här!

Glöm inte att det går att få pengar från andra håll också. Är det något speciellt kan sonen söka från Majblomman och få hjälp, men det finns fler fonder och stöd som du kan söka. Titta på GlobalGrant eller "Stora Fondboken".
    Hårda vet jag inte, men jag försökte i varje fall vara realistisk. Visserligen tycker man att han kanske borde, men sedan är det vad ts kan kräva och få igenom. Med tanke på hennes ekonomi, så skulle jag inte rekommendera att driva ett mål för högre underhåll, kostnaderna för advokat kan mer än väl äta upp de få hundralappar hon kan få extra. Nu blir det ett högre underhåll (visserligen bara ett par hundralappar) när sonen blir 15. Så det kan vara bra att avvakta.

Jag tycker som du, att ts ska titta på andra möjligheter att få in pengar, det är kanske lättare tack vare att hennes son har diabetes för det kan finnas organisationer som stöttar barn med diabetes.
  • Anonym (A)

Snålt av pappan att kräva att sonen ska betala fika med egna pengar.

Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-13 12:21:51 följande:

Hej!

Jag kommer förmodligen via tingsrätt försöka få ensam vårdnad om barnet. Detta på grund av många anledningar och svårigheter jag nog inte behöver gå in på här.

Samtidigt hade jag velat att man tittar på underhållsbidraget. Situationen ser ut så här...

Barnet bor nästan helt hos mig. Barnet är tonåring och vägrar vara hos pappan mer än någon gång över helgen varje månad. Korta perioder funkar umgänge varannan helg men det är över ett år sedan umgänget började bli riktigt jobbigt för barnet och under den tiden har det bara varit kortare perioder han varit hos sin pappa varannan helg regelbundet. Det har flera gånger gått månader mellan något umgänge alls. Med andra ord bor han väldigt mycket hos mig.

Jag lever ensam. Jag sjukpensionerades i november och jag får ut 8 800kr/mån i sjukersättning. Däremot får jag som sjukpensionär både bostadsbidrag och bostadstillägg.

Ekonomin är mycket ansträngd.

Jag får underhåll via FK. Alltså lägsta beloppet.

Pappan har heltidsjobb. Industriarbete. Jag vet inte hans månadsinkomst men den lär vara bättre än min.

Han har också heltidsarbetande sambo. Tar man någon hänsyn till att sambon har inkomst eller räknar man enbart pappans inkomst?

Han har sonens halvsyskon heltid och de bor varannan helg hos sin mamma. Så han får underhåll för de barnen. Sambon har också två barn sedan tidigare och deras pappa betalar underhåll till henne.

Är det gissningsvis lönt för mig att bråka om saken? Det går inte att diskutera saken eller komma fram till ett gemensamt beslut tillsammans med pappan eftersom han inte svarar varken när jag ringer eller smsar. Vi har tidigare gått på sammarbete tal hos familjerätten men det har inte lett någonvart.

Jag tycket det är väldigt kämpigt att ge sonen de kläder han egentligen skulle behöva osv. Han får liksom hela tiden använda några få tröjor och han har två par jeans som ju måste tvättas ofta så han har rena kläder. Jag har ensam alltid ordnat mobiler, cykel, betalat terminsavgifter osv. Även när barnet bodde växelvist. Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet.

Trots att jag har varit sjukskriven sedan 2011 och levt ensam hela tiden. Jag fixar inte allt med min låga inkomst och det drabbar så klart sonen.

Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet. Träning och mobil är viktigt eftersom han har diabetes typ 1.

Jag har snällt frågat pappan via sms om han kan tänka sig betala för en begagnad mobil. Han kanske känner någon som har en liggande skrev jag. Men pappan svarar som vanligt inte. Ingen telefon är fixad. Han köpte dyr dator till sig själv vill istället.

Pappan kräver till och med att sonen ska ha med sig fickpengar han får av mig i månadspeng exempelvis om de går på bio. Pappan betalar biobiljetten men ska sonen ha dricka och snacks är det mina pengar som ska bekosta sånt. Även vissa liknande utgifter när de gör saker tillsammans på semestern. Så som när pappan tar med alla sina barn till nöjespark. Han betalar glass osv till sina andra barn som är yngre än vårt barn. Jag säger "han betalar och jag betalar" eftersom det ju är "våra" pengar från början som ges till barnen.

Detta är stressfullt för både mig och sonen. Ibland säger han inte till mig att han behöver fickpengar för han vet att det är tufft ekonomiskt och då är han hellre utan helt enkelt när de andra äter glass. Det gör ont i hjärtat så jag betalar alltid alla gånger sonen berättar hur det är. Om det så innebär att jag i hemlighet lever på pasta och ketchup alla dagar han är iväg.

Av dessa anledningar hoppas jag att jag med någorlunda gott samvete kan vilja att en dom gällande underhåll ska fastställas och att domen kanske kan innebära lite mer pengar till sonen. Men vet inte alls hur hårda de är när de beräknar och dömer.

Jag planerar för mycket. Min huvudsakliga fråga är alltså, räknar man på något sätt in den nya sambons inkomster när man beräknar underhållet?

Läste din historia.
    Ser mörkt ut för dig att få mer i underhållsbidrag

Han har redan två barn till på heltid, deras kostnader räknas till max.
    Att han får underhåll från sitt ex är inte med i beräkningen av den enkla anledning är att underhåll inte räknas som inkomst.

Hans nya är inte med o betala för hans tidigare barn, så hennes inkomst räknas inte.

Att du försöker få ensam vårdnad kommer inte göra saken bättre utan ser exakt likadan ut, vare sig vårdnad eller inte, utan den får snarare ett större avstånd mellan pappan och pojken, dom får bara en sämre relation.

Sedan är det din och ditt ex inkomst som slås ihop för att få levnadsstandarden för din son, som du skriver så har du knappt någon inkomst, plussa på den på han och det motsvarar ännu "EN" normallön, blir inte två inkomster som räknas på din sons levnadsstandard, utan på en normallön. hade du haft bättre lön hade du kanske haft en liten större chans.

Gör en egen beräkning på försäkringskassans hem sida.

Lägg med alla hans kostnader för dom barn han redan har på heltid nästan, du får inte räkna med underhåll han får, som tidigare sagts det räknas inte som inkomst.

Ser mer ut som du bara drar på dig en advokat kostnad och får det ännu sämre.
    Du är redan långt ner och fortsätter gräva dig djupare., visst du får förmodligen rättshjälp, men som sagt du kommer inte vinna något, vårdnaden lär ligga kvar på er bägge men umgänget kan sonen välja, men den verkar ju redan vara obefintlig, kan bara bli sämre, ännu sämre när du börjar kriga.

Är det vad du strävar efter? en sämre relation mellan din son och halvsyskonen, sämre mellan pappan och sonen, verkar vara enda du kommer vinna.
    Anonym (Hanna) skrev 2018-03-14 06:26:24 följande:

Hej!

Hej!

Tack för ditt svar. Jag har varit inne på FKs sida ang räkna ut underhåll men det är svårt. Jag vet inte hans exakta lön, kostnader för hus osv.

Jag tycker också att en som arbetar heltid borde kunna bidra med lite till när andra föräldern inte kan jobba. Önskar viljan att kunna hjälpa till lite extra när det gäller särskilda lite dyrare utgifter skulle finnas utan att behöva bråka om saken.

Jag ska kolla upp fonder till nästa gång något behövs som jag har svårt att få ihop pengar till. Tack
    Anonym (Inte lätt o få mer!) skrev 2018-03-14 09:43:25 följande:

Läste din historia.

Att han får underhåll från sitt ex är inte med i beräkningen av den enkla anledning är att underhåll inte räknas som inkomst.

Hans nya är inte med o betala för hans tidigare barn, så hennes inkomst räknas inte.

Att du försöker få ensam vårdnad kommer inte göra saken bättre utan ser exakt likadan ut, vare sig vårdnad eller inte, utan den får snarare ett större avstånd mellan pappan och pojken, dom får bara en sämre relation.

Sedan är det din och ditt ex inkomst som slås ihop för att få levnadsstandarden för din son, som du skriver så har du knappt någon inkomst, plussa på den på han och det motsvarar ännu "EN" normallön, blir inte två inkomster som räknas på din sons levnadsstandard, utan på en normallön. hade du haft bättre lön hade du kanske haft en liten större chans.

Lägg med alla hans kostnader för dom barn han redan har på heltid nästan, du får inte räkna med underhåll han får, som tidigare sagts det räknas inte som inkomst.

Du är redan långt ner och fortsätter gräva dig djupare., visst du får förmodligen rättshjälp, men som sagt du kommer inte vinna något, vårdnaden lär ligga kvar på er bägge men umgänget kan sonen välja, men den verkar ju redan vara obefintlig, kan bara bli sämre, ännu sämre när du börjar kriga.

Är det vad du strävar efter? en sämre relation mellan din son och halvsyskonen, sämre mellan pappan och sonen, verkar vara enda du kommer vinna.

Jag har som sagt beslutat mig för att inte tvista om underhållet utefter de svaren jag har fått här. Det är svårt att göra uträkningar när jag inte vet hans exakta lön, kostnader för huset osv.

Det här med vårdnad kommer jag däremot tvista om. Det går inte ha gemensam vårdnad med en förälder som aldrig svarar och istället använder sonen som budbärare. Han utövar enbart sin makt över mig utan tanke på att det drabbar sonen. Ett exempel är när vi flyttade till en bättre lägenhet i somras. Med gemensam vårdnad måste den andra föräldern skriva under barnets flyttanmälan. Hyser man agg till boendeföräldern går det fint att dra ut på den där namnteckningen så bostadsbidraget inte kommer. Är barnet inte skrivet hos mig får jag inget bostadsbidrag. Mycket snack om pengar här men du förstår nog att en sådan summa gör stor skillnad när man inte kan jobba.

Vi bor i samma lilla stad. När sonen ville bo heltid hos mig sa jag till pappan att jag hoppades attack han kunde höra av sig till sonen ändå om de vill hitta på något, åka till farföräldrarna, ta en fika eller bara hänga över dagen. Men att sonen ville kunna komma hem till mig och sova här. Det har inte hänt en enda gång. Istället kommer sonen dit ibland och får höra av de andra barnen om att de besökt tex farmorn. Hon bor på liten ort utanför staden där vi bor. Hade jag haft körkort hade jag kunnat köra dit honom. Farmorn är välkommen hit och har varit här på fika eller hämtar sonen över dagen. Men det har varit väldigt sällan. Kanske hon tycker det är svårt eftersom det lätt blir att även hon känner att hon blir klämd mellan allt jobbigt. Även om jag aldrig tar upp något angående sånt med henne.

Pappan och sonen gick på samarbetssamtal under nästan ett halvår för att försöka lösa boende och deras kommunikation men allt pappan lovat ändra på har runnit ut i sanden. När han sagt eller gjort saker som gjort sonen illa vilket har gjort att sonen inte velat gå dit har jag försökt få dom att prata med varandra. Försökt se det från pappans sida för att förklara för sonen att han nog inte menade det så illa. För att trösta sonen och försöka få allt bra igen. Men hur ursäktar man att pappan kallat sin son för en fitta när de va ute och åt så till och med personalen hörde det? Hur ursäktar man att rummet pappan lovat honom i åtta år aldrig blir färdigt eftersom pappan lägger pengarna på sina dyra hobbies, fiskeresor utomlands utan familjen osv istället? Hur uppmuntrar jag en tonåring att bo hos sin pappa där han antingen får välja mellan att dela rum med fyra mindre barn eller sova bakom ett skynke de satt upp i köket där hans säng står? Full rulle i köket med stor familj. Vänner är viktigt i tonåren. Hade du själv velat hänga med dina polare bakom ett skynke i köket eller hade du hellre velat bo där du haft ett eget rum med en dörr att stänga?

Hur ursäktar man att pappan och hans nya sambo skämtar om att jag betalar saker till sonen genom att betala i natura? Förstör jag eller pappan relationen genom att säga inför sonen att jag säkert haft sex med pizzabagaren när sonen berättade att han fått pizza här?

Varför ska man ta gemensamma beslut när pappan sagt till sonen att han inte kommer komma på utvecklingssamtal, föräldramöten, läkarbesök, utbildning gällande nya produkter på diabetesmottagningen osv nu när han bor hos mig och jag tar alla bidragen. Ställer pappan sig utanför själv då? För inte är det jag som säger att han inte ska gå dit.

Så, ja jag tror att jag kan få ensam vårdnad och nej jag förstör inte deras relation mer. Det sköter pappan alldeles utmärkt själv.

Glöm inte att gemensam vårdnad inte alltid är för barnets bästa. Därav finns det ingen lag på att alla föräldrar ska ha gemensam vårdnad. Sen är det också så att jag tycker att alla föräldrar oavsett vårdnad eller hat mot den andra föräldern ska göra allt för att ha en god relation med sitt barn. Det kan man inte skyffla över på den andra föräldern om denna aldrig tex förbjudit barnet att umgås osv.

Det är så väldigt lätt att döma oss som vill ha ensam vårdnad.
    Anonym (Inte lätt o få mer!) skrev 2018-03-14 09:43:25 följande:

Läste din historia.

För din information betalar jag 10% av advokatkostnaderna så du behöver inte oroa dig
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 12:28:37 följande:
    Hej!

Tack för ditt svar. Jag har varit inne på FKs sida ang räkna ut underhåll men det är svårt. Jag vet inte hans exakta lön, kostnader för hus osv.

Jag tycker också att en som arbetar heltid borde kunna bidra med lite till när andra föräldern inte kan jobba. Önskar viljan att kunna hjälpa till lite extra när det gäller särskilda lite dyrare utgifter skulle finnas utan att behöva bråka om saken.

Jag ska kolla upp fonder till nästa gång något behövs som jag har svårt att få ihop pengar till. Tack
    Vore det inte vettigast om pojken flytta till pappan, han tar alla kostnader samt barnbidrag och du behöver inte ens betala underhåll när du har så låg inkomst,pappan får underhållet från FK ändå. låter som han får det bättre hos honom.
    Under 180 i årsinkomst och du är befriad från underhåll, behöver inte betala tillbaka heller.

Sedan lite tragiskt att du valt sjukpensionär, oftast kan man  jobb ändå, fast man har en arbetsskada, eller handikappad, eller vad som helst, finns hur många exempel som helst.
    Har två vänner som blev sjukpensionärer, efter 10 år så valde dom att jobba istället, sjukpensionen var inte index höjande och dom insåg att livet ,ju äldre dom blir kommer bara bli sämre för dom. nu jobbar dom dubbla skift ibland, allt för att köpa ett hus,.dom är snart där, och helt lyckliga att dom börja jobba igen.
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 13:11:17 följande:
    För din information betalar jag 10% av advokatkostnaderna så du behöver inte oroa dig
    20% av kostnaden om du använder hemförsäkringen, sedan kan jag inte hur rättskyddet går in när du har så låg inkomst.
    men en tvist brukar landa runt 30-50 tusen, så 3- 5 tusen åker du på, låter som en ny mobil till grabben.
    Vinna mer i underhåll kommer du inte göra, fråga mig jag har redan gått den vändan och har betydligt bättre inkomst än ditt ex.
Svar på tråden Beräkning av underhåll