• Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi)

Beräkning av underhåll

Hej!

Jag kommer förmodligen via tingsrätt försöka få ensam vårdnad om barnet. Detta på grund av många anledningar och svårigheter jag nog inte behöver gå in på här.

Samtidigt hade jag velat att man tittar på underhållsbidraget. Situationen ser ut så här...

Barnet bor nästan helt hos mig. Barnet är tonåring och vägrar vara hos pappan mer än någon gång över helgen varje månad. Korta perioder funkar umgänge varannan helg men det är över ett år sedan umgänget började bli riktigt jobbigt för barnet och under den tiden har det bara varit kortare perioder han varit hos sin pappa varannan helg regelbundet. Det har flera gånger gått månader mellan något umgänge alls. Med andra ord bor han väldigt mycket hos mig.

Jag lever ensam. Jag sjukpensionerades i november och jag får ut 8 800kr/mån i sjukersättning. Däremot får jag som sjukpensionär både bostadsbidrag och bostadstillägg.

Ekonomin är mycket ansträngd.

Jag får underhåll via FK. Alltså lägsta beloppet.

Pappan har heltidsjobb. Industriarbete. Jag vet inte hans månadsinkomst men den lär vara bättre än min.

Han har också heltidsarbetande sambo. Tar man någon hänsyn till att sambon har inkomst eller räknar man enbart pappans inkomst?

Han har sonens halvsyskon heltid och de bor varannan helg hos sin mamma. Så han får underhåll för de barnen. Sambon har också två barn sedan tidigare och deras pappa betalar underhåll till henne.

Är det gissningsvis lönt för mig att bråka om saken? Det går inte att diskutera saken eller komma fram till ett gemensamt beslut tillsammans med pappan eftersom han inte svarar varken när jag ringer eller smsar. Vi har tidigare gått på sammarbete tal hos familjerätten men det har inte lett någonvart.

Jag tycket det är väldigt kämpigt att ge sonen de kläder han egentligen skulle behöva osv. Han får liksom hela tiden använda några få tröjor och han har två par jeans som ju måste tvättas ofta så han har rena kläder. Jag har ensam alltid ordnat mobiler, cykel, betalat terminsavgifter osv. Även när barnet bodde växelvist. Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet.

Trots att jag har varit sjukskriven sedan 2011 och levt ensam hela tiden. Jag fixar inte allt med min låga inkomst och det drabbar så klart sonen.

Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet. Träning och mobil är viktigt eftersom han har diabetes typ 1.

Jag har snällt frågat pappan via sms om han kan tänka sig betala för en begagnad mobil. Han kanske känner någon som har en liggande skrev jag. Men pappan svarar som vanligt inte. Ingen telefon är fixad. Han köpte dyr dator till sig själv vill istället.

Pappan kräver till och med att sonen ska ha med sig fickpengar han får av mig i månadspeng exempelvis om de går på bio. Pappan betalar biobiljetten men ska sonen ha dricka och snacks är det mina pengar som ska bekosta sånt. Även vissa liknande utgifter när de gör saker tillsammans på semestern. Så som när pappan tar med alla sina barn till nöjespark. Han betalar glass osv till sina andra barn som är yngre än vårt barn. Jag säger "han betalar och jag betalar" eftersom det ju är "våra" pengar från början som ges till barnen.

Detta är stressfullt för både mig och sonen. Ibland säger han inte till mig att han behöver fickpengar för han vet att det är tufft ekonomiskt och då är han hellre utan helt enkelt när de andra äter glass. Det gör ont i hjärtat så jag betalar alltid alla gånger sonen berättar hur det är. Om det så innebär att jag i hemlighet lever på pasta och ketchup alla dagar han är iväg.

Av dessa anledningar hoppas jag att jag med någorlunda gott samvete kan vilja att en dom gällande underhåll ska fastställas och att domen kanske kan innebära lite mer pengar till sonen. Men vet inte alls hur hårda de är när de beräknar och dömer.

Jag planerar för mycket. Min huvudsakliga fråga är alltså, räknar man på något sätt in den nya sambons inkomster när man beräknar underhållet?

• Svar på tråden Beräkning av underhåll
  • Anonym (A)

Med en sådan "pappa" har sonen det bättre utan.

Satsa på att söka stipendier och aktiviteter riktade till ensamstående föräldrar.

Har ni någon möjlighet att få ut lite pengar från t.ex. barnförsäkringen p.g.a. sonens diabetes?

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Inte lätt o få mer!) skrev 2018-03-14 13:16:02 följande:
    Vore det inte vettigast om pojken flytta till pappan, han tar alla kostnader samt barnbidrag och du behöver inte ens betala underhåll när du har så låg inkomst,pappan får underhållet från FK ändå. låter som han får det bättre hos honom.
    Under 180 i årsinkomst och du är befriad från underhåll, behöver inte betala tillbaka heller.

Sedan lite tragiskt att du valt sjukpensionär, oftast kan man  jobb ändå, fast man har en arbetsskada, eller handikappad, eller vad som helst, finns hur många exempel som helst.
    Har två vänner som blev sjukpensionärer, efter 10 år så valde dom att jobba istället, sjukpensionen var inte index höjande och dom insåg att livet ,ju äldre dom blir kommer bara bli sämre för dom. nu jobbar dom dubbla skift ibland, allt för att köpa ett hus,.dom är snart där, och helt lyckliga att dom börja jobba igen.
    Du är korkad och empatilös. Inte kan du skriva korrekt svenska heller. FL har det bättre utan dig!
    Anonym (A) skrev 2018-03-14 14:53:46 följande:

Med en sådan "pappa" har sonen det bättre utan.

Satsa på att söka stipendier och aktiviteter riktade till ensamstående föräldrar.

Har ni någon möjlighet att få ut lite pengar från t.ex. barnförsäkringen p.g.a. sonens diabetes?

Jag tror att ju äldre han blir desto mer kommer han ta avstånd från sin far. Ledsamt men jag tror också att han skulle må bra av att inte träffa honom särskilt ofta.

Vi va faktiskt på ett läger för två somrar sedan som riktade sig just till ensamstående föräldrar. Det va riktigt kul!

Han har fått pengar som finns på ett konto han får tillgång till när han blir myndig. Han säger att han ska unna sig en resa utomlands det första han gör. En sak han alltid velat göra men som jag aldrig kunnat ge honom. Skönt att veta att han har något skoj att se fram emot
  • Anonym (Inte lätt o få mer!)
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 13:57:05 följande:
    Nej han har det inte bättre där. Det lovar jag dig.

Du tror på riktigt att alla kan välja att inte bli sjukpensionär? Vilken värld lever du i? Kan man jobba dubbla skift ska man absolut inte vara sjukpensionär. Vet du vilka handikapp och sjukdomar jag har? Jag valde inte. Försäkringskassan beslutade. Visst kunde jag överklaga och visst får man när man vill eller kan börja jobba istället. Men det är inte aktuellt för mig. Alltid lika skrattretande när folk tror att det bara är att börja jobba och att man inte vet vilken jävla kass situation man befinner sig när man är sjukpensionär. Som om man inte alls går runt och har ångest över hur man ska klara sig senare i livet.

Har dina vänner varit hemma i tio år men sen kan jobba dubbla pass hoppas jag att någon drastisk förbättring gällande deras sjukdomar har hänt. Annars borde de betala tillbaka den sjukersättning de fått i tio år istället för att köpa hus.

Ditt inlägg är fruktansvärt provocerande. Men det kanske är precis det du vill. Finns gott om troll.
    Som du vet så väljer en 14- 15 åring själv vart dom vill ha sitt umgänge, finns ingen lag som tvingar sonen o sova hos pappan några helger då o då, han lika fara dit på dagen och åka hem på kvällen, finns en lag om barnens bästa, som du skriver är det inte förenat med barnets bästa, han en vilja oxå, den lyssnar rätten på ,vill han inte så kan man inte tvinga han, varför? ja för det strider mot barnets vilja, strider det mot barnets vilja så strider det mot barnets bästa, så vart han vill vara är upp till sonen.

umgänge och vårdnad är inte samma sak, även om ditt ex inte har vårdnad så kan man ha umgängesrätt, men sak samma, en tonåring väljer själv.

Vet inte ska man plocka bort samhall,?som du tycker, är man sjuk eller funktionshinder så ska man vara sjukpensionär, eller vill dom jobb? är det bra att det finns.Jag tycker det är toppen.

Visst förstår jag att du har dålig ekonomi, men det är ditt egna val, du har valt det själv, vare sig du är sjuk eller inte så kan alla påverka sin inkomst, även dom som är på Samhall.

Visst kan jag förstå din förhoppning o vara bitter över att ex bara behöver betala 1573 kr i månaden, som efter 15 år ändras till 1723.- ja det är billigt för att försörja ett barn på så liten kostnad, men så ser lagen ut.

Någonstans på vägen tror du din ekonomi påverkar så att ditt ex ska betala mer?
    Han har inget med din ekonomi o göra, han sitter säkert o skrattar åt den.

Går du på som du tänker med vårdnaden så kan ditt ex helt slippa undan, han har ingen försörjningsplikt ifall han lämnar över vårdnaden till dig, bara sitt underhåll, det är allt, med vårdnad så har han lite plikter. men han har ingen plikt o betala mer i underhåll, han har redan sin gräns, precis som ditt ex betalar hans ex även underhåll åt han, han får dessutom två underhåll, samt två barnbidrag, så jag, han märker knappt av underhållet han betalar till dig. den går på autogiro, det han får in är bara 1573 kr mindre, men konto visar ändå plus 1573 kr sedan kommer hans barnbidrag utöver.
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 13:57:05 följande:
    Nej han har det inte bättre där. Det lovar jag dig.

Du tror på riktigt att alla kan välja att inte bli sjukpensionär? Vilken värld lever du i? Kan man jobba dubbla skift

Har dina vänner varit hemma i tio år men sen kan jobba dubbla pass hoppas jag att någon drastisk förbättring gällande deras sjukdomar har hänt. Annars borde de betala tillbaka den sjukersättning de fått i tio år istället för att köpa hus.

Ditt inlägg är fruktansvärt provocerande. Men det kanske är precis det du vill. Finns gott om troll.
    Ja man kan välja ifall man ska vara sjukpensionär, självklart!!!!

Mina vänner råka ut för whiplashskador, dom har gått den långa vägen med rehab och alla undersökningar och dom kom fram till att, ni får vara sjukpensionär.
    Dom valde även det i 10 år, dom var 26-resp 28 år gamla, vid 38 fick dom barn, dom bodde i en 2:a, han starta ett data företag och hon utbilda sig till osteopat, även hon valde att jobba som egenföretagare,nu är det ett företagare par.

Dom berätta att sjukpenningen inte var index höjande, efter 10 år så var den ganska låg när dom jämn förde mot när dom blev sjuk, då var den relativt bra.
    Nu har dom vänt trenden och gjort så, 
    Deras skador är kvar dom är klassade som bestående, men dom hitta en annan väg, och tog den.

Som jag sagt, vill inte pojken vara hos pappa så kan han gå hem igen.

Det är ingen anstalt som Kumla o vara måste där ifall han inte vill, försöker pappa stoppa han handgripligen så utövar han våld.

Utan pojken väljer själv, berätta det till han, vill du inte vara där kom hem till mig och ingen lag kan stoppa er nu när han är tonåring.

Går han hem till dig igen är det inte ditt fel, utan din skyldighet och ta emot han.
    Svårare är det inte.

Anonym (Inte lätt o få mer!) skrev 2018-03-14 16:13:05 följande:

Som du vet så väljer en 14- 15 åring själv vart dom vill ha sitt umgänge, finns ingen lag som tvingar sonen o sova hos pappan några helger då o då, han lika fara dit på dagen och åka hem på kvällen, finns en lag om barnens bästa, som du skriver är det inte förenat med barnets bästa, han en vilja oxå, den lyssnar rätten på ,vill han inte så kan man inte tvinga han, varför? ja för det strider mot barnets vilja, strider det mot barnets vilja så strider det mot barnets bästa, så vart han vill vara är upp till sonen.

umgänge och vårdnad är inte samma sak, även om ditt ex inte har vårdnad så kan man ha umgängesrätt, men sak samma, en tonåring väljer själv.

Vet inte ska man plocka bort samhall,?som du tycker, är man sjuk eller funktionshinder så ska man vara sjukpensionär, eller vill dom jobb? är det bra att det finns.Jag tycker det är toppen.

Visst förstår jag att du har dålig ekonomi, men det är ditt egna val, du har valt det själv, vare sig du är sjuk eller inte så kan alla påverka sin inkomst, även dom som är på Samhall.

Visst kan jag förstå din förhoppning o vara bitter över att ex bara behöver betala 1573 kr i månaden, som efter 15 år ändras till 1723.- ja det är billigt för att försörja ett barn på så liten kostnad, men så ser lagen ut.

Någonstans på vägen tror du din ekonomi påverkar så att ditt ex ska betala mer?

Han har inget med din ekonomi o göra, han sitter säkert o skrattar åt den.

Går du på som du tänker med vårdnaden så kan ditt ex helt slippa undan, han har ingen försörjningsplikt ifall han lämnar över vårdnaden till dig, bara sitt underhåll, det är allt, med vårdnad så har han lite plikter. men han har ingen plikt o betala mer i underhåll, han har redan sin gräns, precis som ditt ex betalar hans ex även underhåll åt han, han får dessutom två underhåll, samt två barnbidrag, så jag, han märker knappt av underhållet han betalar till dig. den går på autogiro, det han får in är bara 1573 kr mindre, men konto visar ändå plus 1573 kr sedan kommer hans barnbidrag utöver.

Tro mig. Alla kan inte arbeta på Samhall. Du vet absolut ingenting om min hälsa. Skillnaden mellan mina sjukdomar och exempelvis en wiplashskada är mycket lång. Men det är klart. Jag kan kanske jobba med munnen vissa dagar i veckan då de inte fungerar. Jag kan sitta där och gråta av nervsmärtor så länge jag arbetar. Gärna dubbelvikt också pga mina cystor på äggstockarna. Jag har fler problem men jag orkar inte redovisa dem för dig. Jag säger bara att det finns tal till text man kan använda på mobilen så jag slipper skriva i de flesta fall. Jag kan använda händerna i cirka fem minuter. Och då har jag ändå en bra dag.

Snälla. Berätta vilket yrke jag kan få! Just det. Hur kan man inte fatta att bara ta hand om ett hushåll och ett barn är svårt nog?

Jag verkar inte tro att jag ska ha mer på grund av min ekonomi jämfört med pappans. Syftet med tråden var från början min fråga om det verkade som om han skulle betala mer och om det är värt att bråka om.

Jag har sedan valt att redogöra min ekonomi i detalj, hur mitt barns boende hos sin pappa är och huruvida han mår bättre av att bo här. På grund av dina rent ut sagt korkade svar har jag även börjat försvara min sjukpension. Är du inte nöjd snart?

Sedan ser det ut så här. Vårdnaden har inget med underhåll att göra. Det handlar om hur mycket barnet bor hos vem.

Pappan kan, som i mitt fall strunta i att betala mig som är boendeföräldern och då går Försäkringskassan in och betalar underhållet vilket aldrig är mer än snart 1723 kronor. Sedan betalar pappan i sin tur till Försäkringskassan och det kommer han inte undan.

Mer än så har pappan aldrig behövt betala och samma regler gäller vid ensam vårdnad.

Det är du som inte förstår skillnaden mellan vårdnad och umgänge. Umgängesrätt har barnet i de allra flesta fall. Om så under övervakning om föräldern exempelvis har ett allvarligt drogberoende. Det ska otroligt mycket till för att umgängesrätten inte ska gälla.

Du har ingen koll på vårdnadshavares rättighet och ansvar heller så jag föreslår att du läser på lite innan du uttalar dig nästa gång.

Det handlar om större beslut angående barnet. Vid gemensam vårdnad ska sådant bestämmas av båda föräldrarna. De kommer alltså överens om sådant gemensamt. Det kan gälla skola, vård bland annat. Finns ingen möjlighet för en kommunikation och barnet kommer i kläm är gemensam vårdnad inte så lämplig.

Något mer du vill att jag ska förklara gällande mitt privatliv eller regler kring vårdnad och underhåll?
    Anonym (Inte lätt o få mer!) skrev 2018-03-14 16:24:34 följande:

Mina vänner råka ut för whiplashskador, dom har gått den långa vägen med rehab och alla undersökningar och dom kom fram till att, ni får vara sjukpensionär.

Dom valde även det i 10 år, dom var 26-resp 28 år gamla, vid 38 fick dom barn, dom bodde i en 2:a, han starta ett data företag och hon utbilda sig till osteopat, även hon valde att jobba som egenföretagare,nu är det ett företagare par.

Dom berätta att sjukpenningen inte var index höjande, efter 10 år så var den ganska låg när dom jämn förde mot när dom blev sjuk, då var den relativt bra.

Deras skador är kvar dom är klassade som bestående, men dom hitta en annan väg, och tog den.

Jag orkar inte ens besvara ditt struntprat mer. Förutom att du har rätt angående sonens möjlighet att välja.
    Anonym (Inte lätt o få mer!) skrev 2018-03-14 16:24:34 följande:

Av de dumma och förolämpande kommentarer jag har fått är nog det här det mest korkade. Jag orkar inte ens försvara min sjukpension mer.

JAG HAR FÅTT SVAR PÅ MIN FRÅGA. Tack till er som besvarade just den. I övrigt har jag för att försvara mig redovisat min privata ekonomi, sonens mående och förhållande till sin pappa, vårdnad och varför jag är sjukpensionär. Jag blir fruktansvärt provocerad och ledsen när folk skriver att alla sjukpensionärer egentligen kan arbeta och att min dåliga ekonomi därför är mitt egna val.

På grund av dessa kommentarerna och allt OT lämnar jag nu tråden.

Svar på tråden Beräkning av underhåll