• India

Varför är ni med i facket??

Jag vill bara fråga varför ni har valt att gå med eller inte i facket?? JAg står i valet och kvalet...Har tidigare jobbat i en väldigt mansdominerad värld och kunde man prata för sig så fick man bättre lön än de som lät facket förhandla åt sig.

Nu ska jag börja jobba i ett väldigt kvinnodominerat yrke...lärare och vet inte riktigt hur jag ska göra(är redan medlem i en a-kassa)??? Eftersom jag är gravid så blir man ju lite nervös att man ska bli diskriminerad men å andra sidan så brukar jag kunna prata för mig och skulle absolut inte dra mig för att anmäla dem om det händer. Skolan är dessutom kommunal så nog borde de om några följa de regler som finns???

Vill gärna ha råd eftersom jag tycker att det är alldeles för mycket pengar för ett medlemsskap???

• Svar på tråden Varför är ni med i facket??
  • penapöna

Jag gick med i facket när jag började på ett jobb där jag kände att det skulle kunna bli problem. Dessutom försökte vi då få barn så jag vill ha facket i ryggen om jag blev gravid och de försökte göra sig av med mej.

När det blev problem, som jag anat, så var det skönt att ringa till facket och prata av sig. De svarade även på alla mina dumma frågor.

• MMK

Gick med i Kommunal. Vilket jag verkligen ångrar. Det kostade massa pengar och faan vad de kan jävlas med en. Det tog mig lång tid att bara få info om hur jag skulle gå med och jag hade inte rätt papper medskickade och bla bla bla.. Sen när jag väl kommit med började de skicka räkningar för försäkringar som jag absolut inte ville ha. Det gick inte att ta sig ur detta genom att prata med Kommunal, Folksam däremot var väldigt hjälpsamma och fixade bort försäkringarna. Efter detta krångel ville jag gå ur. Jag fick skicka in TRE skriftliga "Begäran om utträde" innan de accepterade att jag inte ville vara med längre.

De flesta på mitt jobb har dåliga erfarenheter av facket och har gått ur. Men för vissa är det säkert bra.

• gluttan

Jag är bara med i a-kassan, tycker inte att facket är något vidare..iaf inte kommunal och det är dit jag skulle tillhöra...

• Vågen

Jag tror det är olika hur de lokala fack-klubbarna jobbar. En del är verkligen aktiva och jobbar hårt för sina medlemmar, medans en del är mindre aktiva. I grunden ger ju ändå ett fackmedlemskap en trygghet åt både dig och dina kollegor. Om de inte kan hjälpa lokalt kan man ju alltid vända sig centralt!

• BaraPyssel

Jag tänker gå ur facket och bara vara med i A-kassan. Betalar 400:- i månaden, kan ha roligare för de pengarna. Dessutom jobbar jag inom ett stort företag och de är noga med att följa fackets regler, så det känns meningslöst att vara med...

• elinina

ja ä å mä i kommunal, tycker att det ä jättebra. ska fortsätta å va mä där även om ja byter jobb, ska börja på McDonalds igen å ska då egentligen höra till HRF, men tycker inte de ä lika bra!!!

kram kram

• Rubia

Jag har tidigare här sagt att jag betraktar fackmedlemskapet som en försäkring och som alla försäkringar kan de ibland verka onödiga och dyra, men när det väl bränner till så är de billiga. Jag tror att många tycker att de klarar sig så bra själva, de kommer så väl överens med sin arbetsgivare och de tror aldrig att arbetsgivaren skulle försöka säga upp eller på något vis göra något olagligt eller på gränsen till olagligt. Problemet är bara många gånger att hur god vän du än är med din arbetsgivare, så har arbetsgivaren många gånger en chef över sig som högaktningsfullt skiter i hur bra ni kommer överens (t ex i stora koncerner) och bara bestämmer om t ex indragningar av vissa tjänster, p g a arbetsbrist. Då spelar det i många fall ingen roll hur bra kompis man är, arbetsgivaren förväntar sig ofta lojalitet av arbetstagaren men det är inte alltid något ömsesidigt...

Nu blev mitt inlägg ganska vimsigt, men jag förstår inte att folk som aldrig skulle överväga att inte ha sitt hus försäkrat vågar stå utanför facket... Nu är jag med i ett SACO-förbund som jag tycker är jättebra, med snabb och korrekt information och väldigt mycket service och hjälp till sina medlemmar. Tycker man inte att man får någon hjälp kan jag förstå att man inte är lika positiv, men jag skulle inte överväga att gå ur ändå. Men det är ju bara min åsikt.

• Nallemajatjejen

Det undrar jag med varför jag är....
    Hittills har de inte kunnat hjälpa mig med någonting!!!!!!!

• Caro

Jag är med i ett SACO-förbund och började här när min chef i början av min anställning tog upp det och undrade om jag inte skulle gå med. Då kände jag att det kanske kan bli problem här och det var bäst att gå med. För flera år sen var jag med i HTF, men blev otrevligt bemött och fick ingen som helst hjälp när det verkligen behövdes. Har ännu inte haft någon direkt kontakt med SACO, men hoppas att de skulle hjälpa till om det knep. Det är intressant hur många man hör som säger att de inte fått hjälp av sitt fackförbund när de behövt det, och hur få som säger att de verkligen fick den hjälp och stöd som de var ute efter. Ni som har bra erfarenheter av besvärliga situationer där facket hjälpt till, kan ni inte berätta om det?

• turia

alla andra är med där ju, hehe

• Majsan70

Att vara medlem i facket är för mig en social trygghet.De arbetar mot alla orättvisor, nedläggningarosv. De borgar för arbetsskyddet och för säkra arbetsplatser. Att vara många samlade ger styrka som man inte har ensam. Försäkringarna är fördelaktiga inte minst a-kassa om man skulle bli arbetslös.

Detta är bara några av de fördelar facket innebär för mig.

Svar på tråden Varför är ni med i facket??