• India

Varför är ni med i facket??

Jag vill bara fråga varför ni har valt att gå med eller inte i facket?? JAg står i valet och kvalet...Har tidigare jobbat i en väldigt mansdominerad värld och kunde man prata för sig så fick man bättre lön än de som lät facket förhandla åt sig.

Nu ska jag börja jobba i ett väldigt kvinnodominerat yrke...lärare och vet inte riktigt hur jag ska göra(är redan medlem i en a-kassa)??? Eftersom jag är gravid så blir man ju lite nervös att man ska bli diskriminerad men å andra sidan så brukar jag kunna prata för mig och skulle absolut inte dra mig för att anmäla dem om det händer. Skolan är dessutom kommunal så nog borde de om några följa de regler som finns???

Vill gärna ha råd eftersom jag tycker att det är alldeles för mycket pengar för ett medlemsskap???

• Svar på tråden Varför är ni med i facket??
  • Förhoppningsfull

Jag är precis som qatt med i facket av solidariska skäl. Just nu arbetar jag som daktorand och det är tvärkört att förhandla sin egen lön, men annars kan man väl göra det trots att man är med i facket?

Jag har faktiskt haft nytta av facket själv, de hjälper till med alla möjliga små och stora problem. När jag gick på A-kassa på halvtid och allt blev felräknat hela tiden och ingen ville lyssna på mig, då hjälpte facket mig att ringa och klaga. Det gick fortare och enklare än om jag gjort det själv, även om även jag är rätt kaxig och nog hade ordnat upp det själv. Så de kan var abra att ha om det kniper.

Dessutom är ju facket en dold maktfaktor. Det kan nog kännas ibland som om de inte gör något, men fanns inte facket tror jag att arbetsgivare skulle börja hitta på allt möjligt tokigt som de inte gör idag. Helt enkelt för att de vet att facket skulle ryta till. Dessutom är det ju så att även om jag kan prata för mig så finns det en massa männinskor som inte kan det av olika skäl. Då tycker jag att det är jätte bra att facket finns för dem. Och då tycker jag också att facket kan få mina pengar för sitt arbete. Speciellt dyrt är det ju inte heller. Och som sagt, det är lätt att vara stark i medvind...

Och solidaritet är vackert tycker jag!

• Mowa

Det viktigaste är att du är med i A-kassan ifall du blir av med jobbet!

• Rubia

Jo, A-kassan är förstås viktig, men som hjälp för att se till att man inte blir av med jobbet så behövs ju facket.

• firhilwen

Jag är med för att det är den bästa försäkringen för att få del av alla förmåner ett medlemsskap ger!
    Dessutom tycker jag att det är viktigt att stå upp för de kollektivavtal som finns genom det fackliga arbetet, utan dem skulle vi alla vara utsatta för arbetsgivarnas godtycke!
    Facket är bara skyldiga att förhandla för sina medlemmar, d v s SIF förhandlar bara för dem som är med i SIF... Övriga får förhandla själva om de inte begär hjälp från t ex sin avdelning eller sektion, beroende på vilket fack man tillhör... Att vara med i A-kassan garanterar bara att man får ta del av det som kollektivavtalet ger. Om de fackliga representanterna förhandlar om förmåner utöver avtalet är det inte säkert att det kommer icke medlemmar till del.

Jag jobbar fackligt på mitt jobb, tycker det är intressant men också väldigt jobbigt eftersom folk inte förstår att det är medlemmarna som är facket, inte de som sitter och sköter den fackliga verksamheten i förbundshusen... Personerna i förbundshusen är oftast valda dit! Precis som vår regering är vald till sitt uppdrag av folket d v s oss...

mvh kramizza

• lancrox

undrar verkligen varför jag är med ! känns som att man betalar jämt men får inget tillbax..

• född 75

Jag är med i Facket Kommunal.I fackavgiften ingår det hemförsäkring.Jag får lön enligt avtal.Fackavgiften grundas på inkomst så är du hemma betalar du bara den minsta avgiften.
    Skulle det bli något strul men arbetsgivaren så kan man alltid gå till kommunal.
    Delaktig och få gå kurser som kommunal fixar.
    Behöver inte själv löneförhandla det sköter ditt ombud med arbetsgivaren.

Jag ser det bara positivt! På min arbetsplats vill vi inte ha oorganiserad personal.Det blir bara snack och dålig stämmning.

• L2K

Jag valde att gå med i facket när vi hade en strulig period på mitt jobb så jag visste att jag hade den tryggheten om något skulle hända.

När jag senare bytte arbetsplats blev det jättestrul ett tag och då behöve jag bara nämna facket så var allt frid och fröjd igen. ;)

• Nervis

Min högst personliga¨åsikt är att man ska vara med i facket av lojala skäl. Det finns fler än du som arbetar och kanske behöver hjälp. Jag anser att om man bara är med i akassan är man mycket egositisk. Men som sagt. detta är inget påhopp på dig utan min egen åsikt som du frågade efter. Sedan är det ju inget som himdrar att du löneförhandlar själv trots att du är med i facket. Facket är inte bara lönen även om många verkar tro det.

det kan komma en dag med uppsägningar och liknande och kom då inte till facket och begär hjälp om du inte är med...hårt men sant...

Anledningen till att jag kanske regarerar starkt är att jag är fackligt aktiv och så himla less på alla som gnäller på facket när det gäller löner men inte ser allt det andra som vi gör. Så¨återigen ta det inte som ett påhopp utan min ärliga åsikt. Sedan är det helt upp till var och en hur man väljer att göra.

Kramar

• India

Tack för allas åsikter,

Nervis: jag förstår helt vad du menar och tar det inte alls som ett påhopp. Jag ville ju veta allas åsikter och jobbar man dessutom aktivt så förstår jag att man blir trött på att "folk" inte riktigt förstår...

Jag har aldrig varit med i facket och inte mina föräldrar heller, så det ligger väl i släkten Vi är väl alla lite egoistiska

Jag tror att facket kan hjälpa till med mycket och har även gjort så i historien men nu handlar det om mig och min familj...och då ser jag nog helst till mitt eget hus innan jag är solidarisk och ställer upp för andra...helt krasst...

• qatt

Jag tycker det är helt okej att resonera så om du bara tar konsekvenserna av det och accepterar att dina arbetskamrater inte har någon anledning att vara solidariska med dig om något skulle hända.

Svar på tråden Varför är ni med i facket??