• India

Varför är ni med i facket??

Jag vill bara fråga varför ni har valt att gå med eller inte i facket?? JAg står i valet och kvalet...Har tidigare jobbat i en väldigt mansdominerad värld och kunde man prata för sig så fick man bättre lön än de som lät facket förhandla åt sig.

Nu ska jag börja jobba i ett väldigt kvinnodominerat yrke...lärare och vet inte riktigt hur jag ska göra(är redan medlem i en a-kassa)??? Eftersom jag är gravid så blir man ju lite nervös att man ska bli diskriminerad men å andra sidan så brukar jag kunna prata för mig och skulle absolut inte dra mig för att anmäla dem om det händer. Skolan är dessutom kommunal så nog borde de om några följa de regler som finns???

Vill gärna ha råd eftersom jag tycker att det är alldeles för mycket pengar för ett medlemsskap???

• Svar på tråden Varför är ni med i facket??
  • ladyhawk

Det beror på var man jobbar någonstans. Har man en strulig arbetsgivare, så är det absolut att rekommendera. Vi fick hjälp av facket (SIF) med att få arbetsgivaren (liten firma) att skriva på kollektivavtal. På Manpower (bemanning) så skulle de dra in massor med saker, men fackklubben (HTF) röt till och vi fick behålla allt. Sen när jag var arbetslös för en massa år sen fick jag jättemycket hjälp av SIF.

• Tristan

Jag är med i facket för att vara garanterad högsta möjliga utbetalning om jag skulle bli av med jobbet. Dessutom får man saker lite på köpet som man annars skulle stå utan. Exempelvis så har jag lediga dagar lite då och då (runt lov och så) som mina kollegor som inte är med i facket (SKTF-jobbar på en gymnasieskola) står utan.
    Det känns bara så rätt på något vis... Det tog ganska lång tid innan jag gick med men det händer ju trots allt saker (också för andra) hela tiden vilket påverkar alla fackbundna och det är ju sånt som man sen kan få nytta av själv...
    Min kille som sitter och är chef för två kontor har ju "facket" i förhandlingar hela tiden. Så fort det är ett problem med en anställd så finns facket där och ställer upp (på den fackanslutne), och han som sitter på den sidan ser all anledning att ansluta sig, man vet ju aldrig vad som kan hända....

• India

Kul med så många svar!!

Vi har redan hemförsäkring genom min mans fack(han är nog medlem mer av gammal vana än att ta ett aktivt beslut ) Så det känns lite dubbelt då och eftersom jag kommer att vara mammaledig från mars och framåt så känns det kanske som om pengarna kan behövas på annat håll...

• qatt

Utöver hjälp och stöd om något går fel så är jag med av solidaritets och ideologiska skäl. Det fackliga löftet betyder något för mig. Visst kanske jag skulle kunna löneförhandla bättre själv -kaxig som jag är- men jag tycker inte att den som är bäst på att förhandla ska ha bäst lön. Dessutom tycker jag det är det att snylta att säga att kollektivavtalet gäller oavsett om man är medlem eftersom det är ens kamrater som är medlemmar som då betalar för en.

• uniMog

jag gick ur!

Fick höra så mycket om facket som jag tyckte var konstigt.. tyckte tex inte det var rätt att facket (indirekt) kunde påverka lönen "negativt" för icke fackanslutna på en arbetsplats.

Dvs.. på denna arbetsplats var det så att om chefen ansåg att person A hade förtjänat en löneökning på X kr men person B endast 0.75X kunde facket lägga sig i vilket i detta fall innebar att person B fick sina X kr medan person A endast fick 0.75X. Blev inte bättre av att vissa fackansvariga verkade sätta det i system också... Men självklart finns det ställen där det här fungerade jättebra också och endast var till gagn för de fackanslutna och inte missbrukades!

• Tristan

Första gången som jag "tänkte till" och kände att man kanske borde... var när jag läste "Per Anders Fågelströms-böckerna". Där kan man se hur det såg ut innan facket fanns och följa den imponerande kampen... Hemska tillvaro! Arbete från tidig morgon till sena kvällen med kankse kilometervis väg att promenera och med en drös ungar hemma som fick klara sig själva, arbetsgivare som inte betalade ut löner eller brydde sig om de anställda, inget annat än HÅRT slit med låg betalning, barnarbete, sjukvård -vad är det? etc etc.
    När jag fick en inblick i hur våra farföräldrar slitit och kämpat för att vi ska ha vad som än idag är "facket" vilket lett fram till en minst sagt dräglig tillvaro för oss som lever och frodas idag så känns vissa andra saker (som man kan säga om facket idag) mindre upprörande...

Ville bara tilläga det!

• Mallemus

Jag ser facket som en försäkring... varför har man en försäkring. Jo om det händer något.

Jag har personligen flera gånger haft nytta av mitt fackförbund i rådgivning vid frågor om anställningsavtal etc. Samt även en gång i förhandling då alla på mina arbetsplats varslats. De företag jag jobbat på har ej kollektivavtal så jag har inget sådant i ryggen.

Intressant kommentar att vi har ju kollektivavtal så jag behöver ej vara med i facker... vem har förhandlat fram det kollektivavtalet en gång i tiden? Jo facket.

• Rubia

Jag betraktar medlemskapet i facket som en försäkring. På samma sätt som man försäkrar allt annat man är rädd om, så ser jag gacket som en försäkring mot att bli diskriminerad, uppsagd på felaktiga grunder etc. Det KAN man väl bli ändå antar jag, men med ett fackmedlemskap i ryggen så kan man i alla fall driva saker lite högre upp, utan att behöva stå för kostnaden själv. Och visst, så länge allt funkar på arbetsplatsen så kan ju fackmedlemskapet tyckas både onödigt och dyrt, likaväl som hemförsäkringen är onödig om det inte börjar brinna, och olycksfallsförsäkringen onödig om man inte slår sig. När man väl behöver försäkringen så visar den sig oftast vara väldigt billig....

• pssst

Jag har fått hjälp av facket när min gamla arbetsgivare inte ville ge mig den lönehöjningen jag borde fått eftersom jag skulle sluta (hade fått nytt jobb). Det kändes skönt att slippa ta fajten själv och nu har jag bytt till nytt fack (som min arbetsgivare har avtal med) eftersom jag just är med barn och inte vill riskera att råka illa ut. Jag litar på min arbetsgivare, men man har hört så mycket så jag måste först och främst se till min egen säkerhet.

• Minnavilja

Mitt fackförbund arbetar mycket för att öka yrkets inflytande i Sverige samt att utveckla forskning och utbildning inom yrket. Det är helt klart viktigt för mig i mitt yrke men det verkar skilja jättemkt. På min arbetsplats får jag som är förtroende vald också sitta med på möten där många viktiga beslut fattas och göra min yrkesgrupps åsikter hörda vilket gett mkt i vissa fall, inte alla...

Svar på tråden Varför är ni med i facket??