• ansano91

Bim Maj 2018

Jag såg ingen tråd för bim i maj så jag tänkte att jag startar en! Detta är mitt första inlägg här på familjeliv då jag bara har varit inne här och läst tidigare. Jag och min fästman har varit tillsammans i 12 år. Nu är jag 27 och han 26 och vi har precis börjat försöka med första barnet. I januari och februari blev det inget så nu inväntar vi äl i april av två anledningar, min sambo är född i december och har aldrig gillat det och jag själv håller på att ställa in mediciner anpassat för graviditet då jag precis har blivit diagnostiserad med en reumatisk sjukdom. Berätta gärna lite om er själva och häng på i den här tråden!

• Svar på tråden Bim Maj 2018
  • XAHHA92
    Sanssan skrev 2018-05-24 10:44:37 följande:

Det är just att inte stressa som hjälper, varför tror du att många blir gravida just under semestern?

Det är klart att det är påfrestande att inte bli gravid efter fler försök, men därför är det bra att försöka tänka/fokusera på annat och må bra själv så kommer (oftast)det när man minst anar det.

Det har alltid varit min teori, även innan graviditeter.

Haha ursäkta mig nu & ta inte illa upp, men alltså denna teorin är den absolut värsta som finns! Stress påverkar fertiliteten ENBART om mens uteblir. Blir faktiskt irriterad när jag läser sånt här och jag har fått höra det såååå många gånger. Jag & min partner har försökt i över två år, tro fan att det inte hjälper att höra att stress är anledningen. Dessutom när det inte stämmer!! :) Som någon annan skrivit så blir ju krisdrabbade gravida, så lite stress i vardagen eller att man ?tänker för mycket på att bli gravid? är bara ren skitsnack :)
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Daphodil

Så tacksam svar på det jag skrivit ovan ("mens" en vecka innan BIM, men konstig) och nu mensvärk om kvällarna och illamående. Inget tydligt på nån sticka men nu detta (egentliga BIM-1)

• T90
    XAHHA92 skrev 2018-05-24 17:57:02 följande:

Haha ursäkta mig nu & ta inte illa upp, men alltså denna teorin är den absolut värsta som finns! Stress påverkar fertiliteten ENBART om mens uteblir. Blir faktiskt irriterad när jag läser sånt här och jag har fått höra det såååå många gånger. Jag & min partner har försökt i över två år, tro fan att det inte hjälper att höra att stress är anledningen. Dessutom när det inte stämmer!! :) Som någon annan skrivit så blir ju krisdrabbade gravida, så lite stress i vardagen eller att man ?tänker för mycket på att bli gravid? är bara ren skitsnack :)

Att säga att stress påverkar är att som att säga "det är ditt/erat eget fel att det inte funkar". Ja stress kan göra att mensen uteblir men som min gynekolog så "stress påverkar inte, släpp det. Kvinnor blir ju gravida i krigsländer" jag tror fan de är mer stressade än många av oss andra....
  • XAHHA92
    T90 skrev 2018-05-24 18:53:46 följande:

Att säga att stress påverkar är att som att säga "det är ditt/erat eget fel att det inte funkar". Ja stress kan göra att mensen uteblir men som min gynekolog så "stress påverkar inte, släpp det. Kvinnor blir ju gravida i krigsländer" jag tror fan de är mer stressade än många av oss andra....

Eller hur!!! Det är PRECIS som att säga att det är vårt egna fel.. Min gynekolog sa precis som din sa till dig. Men det finns alltid människor som tro sig veta mer än vad en gynekolog/läkare gör...? Suck haha
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • sofiaaaaaa
    Daphodil skrev 2018-05-24 18:29:19 följande:

Så tacksam svar på det jag skrivit ovan ("mens" en vecka innan BIM, men konstig) och nu mensvärk om kvällarna och illamående. Inget tydligt på nån sticka men nu detta (egentliga BIM-1)

Jag tycker absolut att det låter som du är gravid! Kan ha varit en nidblödning. Spännande. Ta ett digitalt snart :)
  • Daphodil
    sofiaaaaaa skrev 2018-05-24 20:05:31 följande:

Jag tycker absolut att det låter som du är gravid! Kan ha varit en nidblödning. Spännande. Ta ett digitalt snart :)

Tack för peppen! Det vore helt ofattbart om jag vore gravid, för den skumma "mensen" kändes mer som ett ultratidigt missfall - riklig, gjorde ont och klumpade sig. Men jag vågar ändå hoppas lite nu
  • Sanssan
    Jeex skrev 2018-05-24 14:29:46 följande:

Att många barn blir till under semestern är ju också för att många gärna vill ha vår/sommarbarn.

Absolut, om man är så stressad att mensen försvinner blir det ju svårare att bli gravid. Men hade stress varit en avgörande faktor på det sättet så hade ju inga barn blivit till i tex krigsdrabbade länder.

Jag tror dock att man ska vara lite försiktigt med att uttala sig om vad man borde/inte borde göra/tänka på för att bli gravid om man själv inte suttit i den situationen själv och haft det svårt.

Det är ju bara att läsa här inne hur de flesta som har svårt att bli gravida tycker det värsta är att få höra av man ?bara? borde slappna av och tänka på annat.

Först och främst har jag inte skrivit "bara" som du säger, självklart spelar många faktorer roll när man försöker skaffa barn!

Jag menade mer att jämföra och stressa efter symtom, för i vissa fall (i mitt fall) hade jag inga speciella..

Sedan är det ju faktiskt så att många blir gravida under semester, och det oavsett om man tar på vintern, sommar eller höst.. och jag vet att de flesta har semester snart så jag ville bara peppa lite!

Men jag ber om ursäkt då det verkar misstolkats... önskar så klart alla lycka till!
  • MissKelli
    Sanssan skrev 2018-05-25 05:12:50 följande:

Först och främst har jag inte skrivit "bara" som du säger, självklart spelar många faktorer roll när man försöker skaffa barn!

Jag menade mer att jämföra och stressa efter symtom, för i vissa fall (i mitt fall) hade jag inga speciella..

Sedan är det ju faktiskt så att många blir gravida under semester, och det oavsett om man tar på vintern, sommar eller höst.. och jag vet att de flesta har semester snart så jag ville bara peppa lite!

Men jag ber om ursäkt då det verkar misstolkats... önskar så klart alla lycka till!

Det här med att fler blir gravida under semestern bör bero på att folk ligger mer. Har tid att ligga mer. Sen för att många försöker styra bf mot våren.
  • Jeex
    Sanssan skrev 2018-05-25 05:12:50 följande:

Du behöver inte oroa dig, har inte påpekat någonstans att det är du som har skrivit bara. Utan det är vad många med svårigheter att få barn uttrycker sig med att de ofta får höra, vilket jag också skrev. Men det är inte den viktiga aspekten här.

Jag kan däremot tycka att man ska vara sparsam med sina åsikter om att slappna om man själv blir gravid direkt.

Då undrar jag vad det är som kan misstolkas ? Tycker det var ganska tydligt det du skrev, att inte stressa hjälper och att tänka på annat så kommer det oftast när man minst anar det. Tycker ditt budskap är ganska tydligt och väldigt svårt att misstolkas. Det är ju lite som att säga till någon som gör det och har svårt att få barn, att den får skylla sig själv och att det är ens egna fel att en graviditet uteblir.
  • Jeex
    XAHHA92 skrev 2018-05-24 17:57:02 följande:

Kan inte annat än att hålla med. Därför tycker jag det är så viktigt att få upp ögonen på folk och göra den medvetna så man slipper att så mycket okunskap sprids vidare.