• Randig20

Hur länge ammade ni

kommentera gärna varför ni slutade, ifall det var svårt eller bebisen valde de själv och ifall ni önskat ammat längre

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade ni
  • LaFontaine

Jag ammade första dygnet. Sen fick jag stoppande tabletter för att jag skulle börja ta mina mediciner som inte är kompatibla med amning.

• Anonym (Fion)

Skönt att läsa så många kloka kommentarer! Ammade inte alls eftersom jag mådde väldigt dåligt av det och har känt mig väldigt ensam i det. Låt folk göra det de själva mår bäst av och sluta sprid myter om amning och ersättning. De är i stort sett likvärdiga.

• lillterror
    Anonym (N) skrev 2018-03-18 10:42:11 följande:

Alla andra mammor? Var det det bästa du kunde komma på? Står för att det är ett jävla gnäll nu för tiden. Att inte vilja offra sig för sitt barn ett kort tag säger en hel del.

Sen att det inte fungerar av olika anledningar är en sak. Men faktum är att det är otroligt få som faktiskt inte kan amma. Den huvudsakliga anledningen till att så många ger upp är ren och skär lathet och okunskap. Bara att erkänna det istället för att hela tiden försvara sig med dumma kommentarer som att "så jäkla magisk är inte amningen för barnet". Löjlig och dum kommentar som endast bottnar i okunskap. Världen är full av egoister.

Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att folk sitter anonyma bakom sina skärmar och skammar andra på det sätt du gör. Utan empati eller ens en gnutta tillstymmelse till att försöka förstå vad andra går igenom. Om man som mamma mår psykiskt dåligt av att amma/ inte klarar av att kämpa för en fungerande amning, tror du på fullaste allvar att "genomlida" är det bästa alternativet då? När man som mamma mår bra mår bebisen bra, oavsett amning eller flaska. Det visar snarare okunskap från din sida.

När jag fick min flicka tänkte jag som du säger: allt för en fungerande amning. ALLT. Jag hade en överproduktion som gjorde att mina bröst sprutade hejvilt. Jag klarade mentalt inte av att amma bland folk. Dottern låg vid bröstet nästan alla dygnets timmar. Jag isolerade oss. Hade ångest vid promenader, för tänk om hon vaknar? Då är det bara amning som gäller igen. Fick dessutom ett barn som inte ville äta mat. Stängde in oss och "helammade" i 12 månader. När hon var 13 månader började jag jobba och pappan tog över ledigheten. Slutade nattamma vid 14 månader. Blir det ett barn till och jag reagerar likadant vid amning igen så tänker jag INTE envisas. För det var inte det bästa för oss. Men folk som dig fick mig att tro att det var det enda rätta. Skulle historien upprepa sig kommer jag vara starkare i mig själv.
  • Duckan

Ammade (delammade kanske ska tilläggas då hon åt annat också) till 8 mån. Slutade för att dotterns intresse avtog och jag själv kände mig absolut klar med det.

• Anonym (Anonym)

Amning och ersättning är inte samma sak och kommer inte bli inom den närmaste tiden. Rent FYSIOLOGISKT är amningen det bästa alternativet för barnet. Punkt. 

Med det sagt innebär inte det att ersättning per automatik är ett dåligt alternativ. Dagens ersättning innehåller mycket av de vitala näringsämnena, om än inte alla. Anknytningen har ju att göra med fler saker än att amma, så den behöver ju inte ens diskuteras i sammanhanget. 

Alla väljer själva, barnet kommer nog må bra ändå. Amma, inte amma, det handlar ju om hur man ser på saker och ting. Fysiologiskt är det det bästa alternativet, men det finns ju fler perspektiv än det fysiologiska, e.g. ett mentalt perspektiv från mamman.

Slutsats: Vill man inte amma så fine, men förneka inte att amningen faktiskt är lite "magisk" ur ett fysiologiskt perspektiv. Vill man amma så fine, men förneka inte att i de flesta barn som växer upp med ersättning är sunda och friska i samma bemärkelse som ammande barn.

• fluu

Ammade i lite mer än 1,5 år. Dottern slutade själv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2018-03-20 01:39:50 följande:
    Ammade i lite mer än 1,5 år. Dottern slutade själv.
    Önskade inte att amma längre, men hade ändå gärna gjort det. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • AAE14

Ammade till hon var nästan 2 år, slutade en månad innan tvåårsdagen. Hade hon fått välja hade hon fortsatt, men det gick ändå smidigare än jag trott, arg första natten men accepterade läget fort.

Ångrar inte att jag ammade "länge", jag hade gärna gjort samma om vi får ett barn till och amningen fungerar. Tror det är väldigt nyttigt för barnet (obs, jag vet att alla inte kan eller vill amma, jag menar inget illa...)

• sextiotalist
    Anonym (N) skrev 2018-03-17 11:52:05 följande:
    Det tar upp till tre månader att få en etablerad amning. En sak att vantrivas och vilja sluta men att sluta för att det "inte kommer igång" på två ynka veckor är bara okunskap. Verkar som att många ger upp så fort det blir lite jobbigt nu för tiden.
    Varför ska det ta så lång tid, det verkar som naturen har missat något här. De andra däggdjuren fixar det eller fixar det inte, De kämpar inte i några tre månader i varje fall.
  • sextiotalist
    SilverEmma skrev 2018-03-18 13:23:39 följande:
    Men amningen ÄR faktiskt inte magisk och värd att kämpa för i alla lägen. Och man är inte lat för att man går över till ersättning, det är betydligt mer jobb att fixa med pulver och flaskor än vad det är att plocka fram bröstet där maten alltid är färdig. Ersättningen innehåller det en bebis behöver och man sitter ju ändå med bebisen i famnen och matar så anknytningen behöver inte påverkas. Jag fattar att bröstmjölk är naturligt och ersättning är just en ersättning, men den funkar lika bra.

Om man verkligen vill amma och den biten känns viktig, då tycker jag absolut att man ska kämpa för det så länge det är värt det för en själv. Men om man ändå inte vill och känner obehag inför situationen så finns det ingen anledning att sitta där med såriga bröstvårtor, ömma bröst och ångest av att bara tänka på att det är dags att mata barnet. Min anknytning till barnet kickade igång samma dag jag beslutade mig för att sluta amma, då blev matstunderna lite mysiga istället.

Att skaffa barn överhuvudtaget är en egoistisk handling, oavsett hur du sen matar det.
    Instämmer, om man tror att ersättning är qickfix, då har man aldrig varit upp tre gånger per natt och värmt upp ersättning samtidigt som barnet gallskriver.

Det viktigast för mig, när amningen sket sig, var att se till att mitt barn fick mat, det var a och o. Om jag ångrat mig att jag inte "kämpade mer", inte det minsta, anknytningen fungerade utmärkt, sonen växte. Eftersom det finns lite allergier i släkten, så fick sonen lite av detta som lite äldre, dock ej i närheten av de som min sysslings barn fick (trots långtidsamning och lång tid heltidsamning), deras pappa hade endast pollenallergi (som min sambo då), sonen var inte heller sjukare än min sysslings barn.

Det bästa med att bo i det här landet, det är att våra barns överlevnad hänger inte på om mammorna kan amma, de riskerar inte att få svåra maginfektioner pga dåligt vatten, så här kan vi använda ersättning när det av olika orsaker inte fixar att amma.
    Vi har de bästa förutsättningar att få en bra anknytning, oavsett om vi ammar eller inte, med våra barn tack vare en väldigt bra föräldraförsäkring som inte tvingar oss ut i arbete efter 5-6 veckor
  • Fru Ve

De första två ammade jag i 7 månader. Trean ammade jag i nästan 10 månader. Fasade ut det genom att ge mer och mer mat istället och även ersättning. Har varit odramatiskt att sluta med alla tre. Både barnen och jag kände oss klara liksom.

• Anonym (Fyrabarnsmamma)

Förstå barnet: helammade i 6 månader och delvis amning till 11månader. Barnet ville sluta.

Tvåan och trean: tvillingarna helammade jag i fem månader sen slutade jag helt för att jag inte orkade längre.

Fyran:Ammar fortfarande delvis och hon är nu 16 månader. Jag vill sluta.

• Tangent

Helammade sonen I ca 5 mån. Delammade i 5,5 å, han slutade självmant. Amningen fungerade bra från början. Han tog aldrig napp eller flaska.

• Anonym (ce)

Jag har åtta barn och har ammat(och tandemammat) alla. Alla har helammats i 5-6 månader och sedan delammats i 20 månader -2,5 år.

Svar på tråden Hur länge ammade ni