Hur länge ammade ni
kommentera gärna varför ni slutade, ifall det var svårt eller bebisen valde de själv och ifall ni önskat ammat längre
kommentera gärna varför ni slutade, ifall det var svårt eller bebisen valde de själv och ifall ni önskat ammat längre
Jag ammade första dygnet. Sen fick jag stoppande tabletter för att jag skulle börja ta mina mediciner som inte är kompatibla med amning.
Skönt att läsa så många kloka kommentarer! Ammade inte alls eftersom jag mådde väldigt dåligt av det och har känt mig väldigt ensam i det. Låt folk göra det de själva mår bäst av och sluta sprid myter om amning och ersättning. De är i stort sett likvärdiga.
Alla andra mammor? Var det det bästa du kunde komma på? Står för att det är ett jävla gnäll nu för tiden. Att inte vilja offra sig för sitt barn ett kort tag säger en hel del.
Sen att det inte fungerar av olika anledningar är en sak. Men faktum är att det är otroligt få som faktiskt inte kan amma. Den huvudsakliga anledningen till att så många ger upp är ren och skär lathet och okunskap. Bara att erkänna det istället för att hela tiden försvara sig med dumma kommentarer som att "så jäkla magisk är inte amningen för barnet". Löjlig och dum kommentar som endast bottnar i okunskap. Världen är full av egoister.
Ammade (delammade kanske ska tilläggas då hon åt annat också) till 8 mån. Slutade för att dotterns intresse avtog och jag själv kände mig absolut klar med det.
Amning och ersättning är inte samma sak och kommer inte bli inom den närmaste tiden. Rent FYSIOLOGISKT är amningen det bästa alternativet för barnet. Punkt.
Med det sagt innebär inte det att ersättning per automatik är ett dåligt alternativ. Dagens ersättning innehåller mycket av de vitala näringsämnena, om än inte alla. Anknytningen har ju att göra med fler saker än att amma, så den behöver ju inte ens diskuteras i sammanhanget.
Alla väljer själva, barnet kommer nog må bra ändå. Amma, inte amma, det handlar ju om hur man ser på saker och ting. Fysiologiskt är det det bästa alternativet, men det finns ju fler perspektiv än det fysiologiska, e.g. ett mentalt perspektiv från mamman.
Slutsats: Vill man inte amma så fine, men förneka inte att amningen faktiskt är lite "magisk" ur ett fysiologiskt perspektiv. Vill man amma så fine, men förneka inte att i de flesta barn som växer upp med ersättning är sunda och friska i samma bemärkelse som ammande barn.
Ammade i lite mer än 1,5 år. Dottern slutade själv.
Ammade till hon var nästan 2 år, slutade en månad innan tvåårsdagen. Hade hon fått välja hade hon fortsatt, men det gick ändå smidigare än jag trott, arg första natten men accepterade läget fort.
Ångrar inte att jag ammade "länge", jag hade gärna gjort samma om vi får ett barn till och amningen fungerar. Tror det är väldigt nyttigt för barnet (obs, jag vet att alla inte kan eller vill amma, jag menar inget illa...)
Ammade i 18 månader. En av de bästa sakerna jag gjort. Kändes toppen!
De första två ammade jag i 7 månader. Trean ammade jag i nästan 10 månader. Fasade ut det genom att ge mer och mer mat istället och även ersättning. Har varit odramatiskt att sluta med alla tre. Både barnen och jag kände oss klara liksom.
Förstå barnet: helammade i 6 månader och delvis amning till 11månader. Barnet ville sluta.
Tvåan och trean: tvillingarna helammade jag i fem månader sen slutade jag helt för att jag inte orkade längre.
Fyran:Ammar fortfarande delvis och hon är nu 16 månader. Jag vill sluta.
Helammade sonen I ca 5 mån. Delammade i 5,5 å, han slutade självmant. Amningen fungerade bra från början. Han tog aldrig napp eller flaska.
Jag har åtta barn och har ammat(och tandemammat) alla. Alla har helammats i 5-6 månader och sedan delammats i 20 månader -2,5 år.