• Aniiee

Några matvanefrågor

Jag har några frågor. Funderade på att göra en enkät, men jag är för lat. Så.... frågar bara.

1a: Äter du/någon i din familj bröd?
    1b: Vilka måltider äter du bröd till?
    1c: Äter du olika slags bröd till olika måltider? Vilka?
    1d: Bakar du någonsin bröd?

2a: Äter du/ni frukt och/eller bär?
    2b: Vilka är de 3 vanligaste frukterna/bären hemma hos dig?
    2c: Vad brukar du tänka på när du köper frukt och/eller bär?

3a: Dricker du kaffe eller te (eller båda)?
    3b: När/till vilka måltider?
    3c: Hur tillagar du kaffe och/eller te?
    3d: Vilken sorts kaffe och/eller te dricker du? (ex mellanrostat kaffe eller rött te osv)

4a: Köper du konserverade eller frysta grönsaker och örter?
    4b: Omja, vilket väljer du helst, konserverade eller frysta?

5a: Om du måste välja, vill du helst ha chips, saltade nötter eller popcorn?
    5b: Vilka 3 chipssmaker är dina favoriter?

6: Du ska bjuda en liten grupp barn på glass från ett storpack. Väljer du (specifiera gärna smak)
    A:GB Big Pack,
    B: GB Gräddglass stor eller rund
    C: Sia 1.5 liter, 
    D: Triumfglass
    E: Annat glassmärke i storpack, nämligen.....

Tack för svar =)

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-22 21:35
    Oj, glömde:

1e: Om du har bredbart pålägg på brödet, har du då även smör på?
  • Svar på tråden Några matvanefrågor
  • SupersurasunkSara

1a: Äter du/någon i din familj bröd? Ja, alla fyra. 

1b: Vilka måltider äter du bröd till? Frukost mest och ibland kvällsfika om vi ätit middag tidigt. Någon enstaka gång till maten, men det är ett par gånger om året om vi inte äter soppa, då har vi alltid bröd till. 

1c: Äter du olika slags bröd till olika måltider? Vilka? Bröd till mat = hårt, bröd till frukost och soppa, både hårt och mjukt, vilket vi är sugna på just då. 

1d: Bakar du någonsin bröd? Ja, det händer. 

1e: Om du har bredbart pålägg på brödet, har du då även smör på? Ja, ibland

2a: Äter du/ni frukt och/eller bär? Ja, allihop, men maken tar aldrig själv men äter gärna om det tas fram och äldsta dottern med ast äter inte så många sorters bär. 

2b: Vilka är de 3 vanligaste frukterna/bären hemma hos dig? Päron, banan och hallon. 

2c: Vad brukar du tänka på när du köper frukt och/eller bär? Om det är en god sort, finns det ekologiskt och pris. 

3a: Dricker du kaffe eller te (eller båda)? Te 

3b: När/till vilka måltider?   Frukost och ibland till kvällsfika. Ofta tar jag en kopp mitt på dagen också.

3c: Hur tillagar du kaffe och/eller te? Grönt te ca 80 gradigt vatten, får dra ca 2-3 min. Svart te ca 90 gradigt vatten, får dra ca 35 min beroende på sort. Vitt te ca 70 gradig vatten och det får dra ca 2-3 min, vissa sorter så lite som 1 min. Påste = påsen ligger i innan jag häller i vatten sedan låter jag påsen ligga i fred, inget dragande upp och ner samt att jag inte vrider ur påsen när jag tar upp den. Löst te = vattnet hälls i först, sedan sätter jag i tesilen som inte är fylld mer än till hälften för att teet ska ha plats att avge smak. Honung har jag i de flesta sorterna eller inget alls. 

3d: Vilken sorts kaffe och/eller te dricker du? (ex mellanrostat kaffe eller rött te osv) Vitt te är favoriten liksom vissa gröna teer, ibland svart te, då helst med fruktsmak eller Twinings earl grey. 

4a: Köper du konserverade eller frysta grönsaker och örter? Ja

4b: Omja, vilket väljer du helst, konserverade eller frysta? Frysta, har nog köpt konserverade en gång.

5a: Om du måste välja, vill du helst ha chips, saltade nötter eller popcorn? Popcorn, hempoppade

5b: Vilka 3 chipssmaker är dina favoriter? Vickningschips, Creme cheese och dillchips. 

6: Du ska bjuda en liten grupp barn på glass från ett storpack. Väljer du (specifiera gärna smak)
    A:GB Big Pack, Denna i vanilj eller...
    C: Sia 1.5 liter, ...denna i vanilj. med bär eller annat tillbehör. 

Tack för svar =)

• freja231

1a: Äter du/någon i din familj bröd? Ja.
    1b: Vilka måltider äter du bröd till? Frukost i första hand.
    1c: Äter du olika slags bröd till olika måltider? Vilka? Till frukost äter jag mörka surdegsbröd av olika slag. Till middag händer det att jag äter t.ex. baguette, ciabatta och liknande.
    1d: Bakar du någonsin bröd? Nope.
    1e: Om du har bredbart pålägg på brödet, har du då även smör på? Nej.

2a: Äter du/ni frukt och/eller bär? Ja.
    2b: Vilka är de 3 vanligaste frukterna/bären hemma hos dig? Apelsin, äpple och blåbär.
    2c: Vad brukar du tänka på när du köper frukt och/eller bär? Priset, och oftast vill jag ha ekologiskt. 

3a: Dricker du kaffe eller te (eller båda)? Te, inte kaffe.
    3b: När/till vilka måltider? Frukost. Ibland på kvällen.
    3c: Hur tillagar du kaffe och/eller te? Kokar vatten i kastrull.
    3d: Vilken sorts kaffe och/eller te dricker du? (ex mellanrostat kaffe eller rött te osv) Oftast vitt te.

4a: Köper du konserverade eller frysta grönsaker och örter? Jag köper ofta frysta grönsaker.
    4b: Omja, vilket väljer du helst, konserverade eller frysta? Frysta!

5a: Om du måste välja, vill du helst ha chips, saltade nötter eller popcorn? Chips.
    5b: Vilka 3 chipssmaker är dina favoriter? Svenska lantchips med gräddfil- och löksmak, bjäre med salt- och vinägersmak, dillchips.  

E: Annat glassmärke i storpack, nämligen..... Kan inte riktigt svara på detta. Konsumerar inga mjölkprodukter själv så skulle antagligen inte köpa till andra heller, och finns väl inga mjölkfria storpack såvitt jag vet. Har dessutom organiserat mitt liv så att jag aldrig ska behöva befinna mig med en grupp barn. 

• problemtjej1

Ja, alla äter bröd.
    Bara frukost eller mellan målen.
    Äter det vi har hemma. Brukar vara mörkt bröd eller iallafall mörkare, aldrig ljust rostbröd.
    Inte jag men mamma ibland.
    Nej.

Frukt. Bär oftast till smoothies eller om det är bra extrapris.
    Banan, äpple, clementin.
    Köper efter extrapris typ..

Bara te.
    Alla. Plus nån kopp emellan och alltid en kopp innan jag ska borsta tänderna och lägga mig.
    Vatten och tepåse i en mugg, in i mikron.
    3d: Vilken sorts kaffe och/eller te dricker du? (ex mellanrostat kaffe eller rött te osv)
    Alla sorters te. Helst grönt eller svart.

Ibland.
    Frysta. Tex dill osv. Oftast dill.

Oftast chips, men i vissa perioder bara popcorn.
    1. Pringles xtra kicking sourcream and onion
    2. Pringles hot n spicy
    2. Vanliga saltade.

Jag själv gillar inte glass så har tyvärr ingen aning. Men Sia brukar vara godast minns jag från när jag brukade gilla glass.

• problemtjej1

Läste inte 1C så noga tydligen då jag skrev vilket sorts bröd jag åt... Men jag äter inte bröd till någon måltid förutom frukost, och då äter jag bara vad som finns hemma...

• SupersurasunkSara
    Aniiee skrev 2018-03-23 18:13:34 följande:
    Jag håller (igen..... för jag kommer av mig hela tiden...) på med att räkna ut konsumentverkets matsedel och om deras budget går ihop. Eftersom jag gör det bara rent teoretiskt så vill jag få en uppfattning om vilka frukter som är populära, vad folk dricker till frukost mm.
    Åh, haha, jag gav värsta redogörelsen för hur jag brygger te när jag eg kunde ha svarat: Jag kokar vattnet i vattenkokaren Jag visste inte att syftet var att kolla konsumentverkets uträkning  

I vårt fall så stämmer den bra iaf vad gäller maten. 
  • lillterror
    Aniiee skrev 2018-03-22 21:34:54 följande:

Jag har några frågor. Funderade på att göra en enkät, men jag är för lat. Så.... frågar bara.

Tack för svar =)

Oj, glömde:

1a: ja (dock ej varje dag)

1b: frukost, ev mellis, ev till måltid

1c: till frukost knäckebröd eller något bröd i limpform, varvar grovt med ljust, samma när vi tar en smörgås till mellis, till middag (som soppa, lasagne) en bit baguette.

1d: händer för sällan tyvärr pga tidsbrist och liten halvfrys. (Läs max en gång i månaden).

1e: jag har smör vid bredbart pålägg, likaså dottern, men inte sambon eller sonen.

2a: ja dagligen

2b: bananer, äpplen, hallon

2c: väljer i största möjliga mån svenskt och eko, bär plockar vi själva sommartid.

3a: dricker helst te, ibland kaffe.

3b: frukost, lunch och ibland en kopp te till kvällen.

3c: vattenkokare till båda, likaså socker och mjölk.

3d: svart eller grönt te i lösvikt, mellanrostat kaffe. Helst Fairtrade.

4a: ja

4b: frysta.

5a: saltade nötter

5b: sourcreme&onion, grill, dill

6: D- triumfglass
  • Mandel
    1a: Äter du/någon i din familj bröd? Mest barnen och maken
    1b: Vilka måltider äter du bröd till? Till frukost några gånger om året, övriga familj varje frukost och oftast till mellis.
    1c: Äter du olika slags bröd till olika måltider? Vilka? Kan servera knäckebröd till lagad mat ibland om det inte finns så mycket mat att ta av
    1d: Bakar du någonsin bröd? Japp, det händer.

2a: Äter du/ni frukt och/eller bär? Jag är dålig på att äta frukt, men gillar bär, barnen och maken äter mer frukt
    2b: Vilka är de 3 vanligaste frukterna/bären hemma hos dig? Banan, äpple, hallon
    2c: Vad brukar du tänka på när du köper frukt och/eller bär? Ekologiskt

3a: Dricker du kaffe eller te (eller båda)? Jag ock barnen dricker både te och kaffe, maken dricker bara kaffe
    3b: När/till vilka måltider? Jag och maken dricker kaffe till frukosten och på helgen kan det ibland bli eftermiddagskaffe och ibland kvällskaffe
    3c: Hur tillagar du kaffe och/eller te? Bryggare för kaffet och mugg i micron för te om det bara är en som ska ha te
    Zoega Intenso - mörkrost, te är en salig blandning

4a: Köper du konserverade eller frysta grönsaker och örter? Japp!
    4b: Omja, vilket väljer du helst, konserverade eller frysta? Frysta!

5a: Om du måste välja, vill du helst ha chips, saltade nötter eller popcorn? chips
    5b: Vilka 3 chipssmaker är dina favoriter? vanliga lättsaltade vinner i alla lägen, annars är det ingen särskild smak.

A:GB Big Pack, Här blir det denna. Tycker faktiskt att den smakar bra för en billig penning. Big pack Vanilj är mycket godare än gräddglassen eller andra märkens vanilj.
    C: Sia 1.5 liter - denna blir det om jag ska ha någon smak på glassen. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kanttant

Ja

Oftast frukost, ibland om det blir någon slags kvällsmat. Och till lunch/middag när vi gör soppa.

Äter olika slags bröd men inget specfikt till olika måltider.

Ja, relativt ofta

Nej.

Ja

Banan, äpple, jordgubbae (frysta eller färska beroende på säsong)

Försöker handla mycket efter säsong. Under vinterhalvåret blir det t.ex. mycket citrusfrukter. Sen priset förstås, köper inte svindyra jordgubbar på vintern om det inte behövs till något väldigt specifikt.

Ja, mest te och kaffe ibland

Te dricker jag oftast till frukost, mellan måltider och till kvällen. Kaffe bara om jag är ute någonstans och känner mig sugen.

Te, kokar vatten i tekanna på spisen, häller upp i en mugg med te och dricker. Kaffe har jag en enkel kaffebryggare till som aldrig används mer än vid besök.

Dricker mest grönt te och oftast mötkrostat kaffe.

Inte så mycket konserverade (majs, vattenkastanjer och liknande) men en del fryst.

Frysta.

Saltade nötter

Är inte så förtjust i chip och är vegan, vilket betyder att de flesta chipssmaker är uteslutna då de innehåller mjölkpulver. Men skulle säga lättsaltade potatischips och grillchips.

Den veganska glass som finns tillgänglig ;)
  • Physalis

Tack för svar =)

Oj, glömde:

1. Ja. Vi brukar köpa bröd som går att frysa in så vi hinner äta upp allt.

Som matlåda om jag har en kort dag, till mellanmål på helgen eller istället för middag om jag åt en väldigt mättande lunch. Ibland som nattmacka om jag är uppe sen och blir hungrig.

Vi är bara 3 i familjen varav en 2 åring så vi hinner knappt äta upp ett (vanligt) bröd innan det möglar så vi försöka välja ett bröd som fungerar till allt. Sen köper vi tortillabröd när det är på extrapris och använder till olika saker. Vi köper också bakeoff baguetter (såna man gör själv) när det är billigt och lyxar till det med ibland.

Bakar inte eget bröd.

Har smör under bredbart pålägg (inte nutella dock)

2 ja. Vi köper huvudsakligen bananer då de är praktiska att ha med sig och gillas av både mig och dottern. Sedan varierar vi beroende på vad som är billigt och vad vi är sugna på, ibland köper vi något lite mer lyxigt.

Kan inte räkna upp 3 då det är väldigt varierat utöver bananerna.

Vi tänker huvudsakligen på att det ska vara i en sådan mängd att vi hinner äta upp det och att det är sådant som vi gillar. Ex en påse äpplen för 10 kr går bort då vi inte skulle äta upp de, istället kanske vi köper ett äpple av en sort vi gillar för 7 kr för det blir uppätet. Pris är en stor faktor också, vi köpet inte vindruvor till ordinarie pris utan väntar hellre 1-2 veckor när vi vet att det snart är halva priset.

3 jag dricker huvudsakligen kaffe. Oftast 1 kopp per dag. Vi har en del te hemma som vi köpt på oss över åren och dricker ibland. Jag använder kaffebryggare vilket betyder att jag måste brygga 3 koppar, så ofta slängs hälften. Du frågar inte men jag såg ditt syfte med frågorna och jag tycker det är relevant: jag har mjölk och socker i kaffet. Jag dricker mörkrostat kaffe så jag hört att det ska vara bättre, köper endast vid extrapris så jag har ett litet lager och har aldrig behövt betala mer än 25 kr paketet.

4 Båda. Det beror vad jag ska ha det till.

5 köper inget av det självmant men min man åter gärna chips så jag svarar det. Han gillar ostbågar och östliga chips.

6 har hittills aldrig gjort det. Jag tycker det beror lite på vad det ska vara till. Ska man dränka glassen i chokladsås och diverse grejer så skulle jag nog ta en billigare variant eftersom tillbehören blir dyrare och glassen huvudsakligen tillför temperatur och konsistens och inte smak. Skulle de bara äta glassen så skulle jag åtminstone använda GB gräddglass.

Med tanke på ditt syfte är jag lite skeptiskt till att du får ut något vettigt av frågorna. Det ska därför bli intressant att läsa vad du kommer fram till.
    Korrekturläser som en kratta
  • Kusin Krakel

Tack för svar =)

Oj, glömde:

1a. Ja

1b främst lunch och middag istället för ris potatis eller potatis

1c Ja olika sorters bröd beroende på maträtt. Tex naan till indisk gryta, rågbröd till rotfruktsgryta osv

1d. Ja

1e Bej. Har dock oftast ej pålägg alls.

2a. Ja mycket

2b blåbär, banan, mango

2c smak pris, rättvisemärkta bananer endast fryst mango köper ej hallon på grund av kokningen (samt i övrigt efter säsong på vintern mycket apelsiner och clementiner, nektariner det är säsong på det, mycket vattenmelon på sommaren)

3te

3b frukost samt på jobbet en eller två ggr

3c oftast tepåse

3D oftas earl grey rättvisemärkt påste

4 AB bara frysta

5. Chips eller popcorn, gillar ej nötter som snacks

5b dill pch gräslök, vinäger eller peppar är de enda tre jag gillar. Gillar också ostbågar.

6. . Skulle nog köpt GB halvliters eller sia halvliters flera olika smaker så att barnen fick välja men om jag var tvungen att köpa storpack skulle jag köpt GB med flervalssmaker eller GB eller sia vanilj.
Svar på tråden Några matvanefrågor