• Anonym (ts)

5 htp

Någon annan som har testat 5 htp? Vad jag har förstått så såldes det här preparatet tidigare i hälsokostaffären här i Sverige men klassas numera som läkemedel. Men jag kan inte hitta den i fass, de läkare jag har pratat med verkar inte känna till den. I USA är den välkänd men här är det som att man aldrig hört talas om den. Är det bara jag som har haft otur, går det att få tag på den i Sverige? Om inte, varför inte?

• Svar på tråden 5 htp
  • Trollkungen
    Anonym (ts) skrev 2018-03-25 11:46:21 följande:
    Jag tror inte läkare skriver ut 5-htp av den enkla anledningen att det inte finns 5-htp att skriva ut. I Sverige finns bara ssri och det är det enda som läkare kan skriva ut. 
    Att man skulle få serotonergt syndrom av 5-htp håller inte som ett argument för det kan du ju få av ssri också. Det beror ju på om du håller dig till rekommenderad dos eller inte. 
    Jag tycker det är anmärkningsvärt att man väljer att klassa ett ämne som läkemedel så att man inte kan köpa det i hälsokostaffärer men att det sedan inte finns att tillgå som läkemedel via apotek och läkare heller.
    Vadå argument? Det är ingen politisk diskussion vi pratar om. Det vi snackar om är påverkan på vårt centrala nervsystem, vilket är väldigt olika från människa till människa.

När vi spelar roulette på serotonin ligger vi risigt till. Detta ska du som vuxen förstå och inte leka Gud med.
  • Anonym (ts)
    Trollkungen skrev 2018-04-05 18:33:44 följande:

Vadå argument? Det är ingen politisk diskussion vi pratar om. Det vi snackar om är påverkan på vårt centrala nervsystem, vilket är väldigt olika från människa till människa.

När vi spelar roulette på serotonin ligger vi risigt till. Detta ska du som vuxen förstå och inte leka Gud med.

Jo, det är en politisk diskussion. Om en läkare kan skriva ut ssri och snri, varför kan den inte skriva ut 5-htp? Vem är det som leker gud? Då antar jag att du avstår från substanser av alla slag och som vuxen är det upp till dig att avstå. Jag hade en läkare som utförde påtryckningar om attjag skulle ta ssri. Nån annan hjälp hade han inte att ge. 5-htp har inte alls de massiva biverkningar ssri ger så varför kunde en läkare inte erbjuda mig det istället?
  • Trollkungen
    Anonym (ts) skrev 2018-04-05 22:07:57 följande:
    Jo, det är en politisk diskussion. Om en läkare kan skriva ut ssri och snri, varför kan den inte skriva ut 5-htp? Vem är det som leker gud? Då antar jag att du avstår från substanser av alla slag och som vuxen är det upp till dig att avstå. Jag hade en läkare som utförde påtryckningar om attjag skulle ta ssri. Nån annan hjälp hade han inte att ge. 5-htp har inte alls de massiva biverkningar ssri ger så varför kunde en läkare inte erbjuda mig det istället?
    Varför ska du prompt ha 5-HTP? Varför tror du att det ska hjälpa dig?

Sen anser jag att det inte är någon poäng att använda SSRI, SNRI eller andra antidepressiva om du inte samtidigt går i terapi - dessa kommer inte mirakulöst bota dina åkommor - detta gäller även 5-HTP, bara för att någon träningsguru håller dem till skyarna så betyder det inte att det är nyttigt att förse kroppen med det.
  • Anonym (ts)
    Trollkungen skrev 2018-04-06 05:22:09 följande:

Sen anser jag att det inte är någon poäng att använda SSRI, SNRI eller andra antidepressiva om du inte samtidigt går i terapi - dessa kommer inte mirakulöst bota dina åkommor - detta gäller även 5-HTP, bara för att någon träningsguru håller dem till skyarna så betyder det inte att det är nyttigt att förse kroppen med det.

Du anser och du anser men du har ju ingen som helst aning och verkar inte heller särskilt intresserad än mindre insatt. Du förstår inte frågan.

Träningsguru? Undrar vem det skulle vara? Men bespara mig svaret. Jag behöver inte veta.
  • Anonym (ts)
    Trollkungen skrev 2018-04-06 05:22:09 följande:

Och för allas information så tar jag 5-htp och det har hjälpt mig. Jag förstår inte varför produkten inte fått vara kvar i Sverige och jag förstår inte varför läkare inte får erbjuda den som ett alternativ. Någon annan som har nån aning?
  • Anonym (jadu)
    Anonym (ts) skrev 2018-04-09 13:49:24 följande:

Och för allas information så tar jag 5-htp och det har hjälpt mig. Jag förstår inte varför produkten inte fått vara kvar i Sverige och jag förstår inte varför läkare inte får erbjuda den som ett alternativ. Någon annan som har nån aning?

Läkemedelsbolagen måste tjäna pengar.
  • Anonym (ts)
    Anonym (jadu) skrev 2018-04-09 14:25:57 följande:

Läkemedelsbolagen måste tjäna pengar.

Ja om man ska ta på sig foliehatten så skulle man kunna misstänka att läkemedelsföretagen styrt det så här. Men kan inte läkemedelsföretagen ägna sig åt försäljning av 5-htp? För min del spelar det ingen roll vem producenten är bara jag får lov att rata ssri och ta 5-htp om jag så behagar.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (ts) skrev 2018-04-09 16:56:03 följande:

Ja om man ska ta på sig foliehatten så skulle man kunna misstänka att läkemedelsföretagen styrt det så här. Men kan inte läkemedelsföretagen ägna sig åt försäljning av 5-htp? För min del spelar det ingen roll vem producenten är bara jag får lov att rata ssri och ta 5-htp om jag så behagar.

De kan inte ta patent på det och har redan lagt ner stora satsningar i de preparat de har, som inre du gillar. Det ligger inga stora pengar heller i detta gissar jag. Men om folk köper detta istället för deras produkter så förlorar de stort.
  • Anonym (ts)
    Anonym (jadu) skrev 2018-04-09 17:13:17 följande:

De kan inte ta patent på det och har redan lagt ner stora satsningar i de preparat de har, som inre du gillar. Det ligger inga stora pengar heller i detta gissar jag. Men om folk köper detta istället för deras produkter så förlorar de stort.

Patentet för ssri har ju också gått ut, därför kan ju alla läkemedelsföretag producera kopior. Stor kritik har riktats mot ssri så det borde ligga i tiden att erbjuda nåt annat alternativ.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (ts) skrev 2018-04-09 18:00:20 följande:

Patentet för ssri har ju också gått ut, därför kan ju alla läkemedelsföretag producera kopior. Stor kritik har riktats mot ssri så det borde ligga i tiden att erbjuda nåt annat alternativ.

Troligen ligger de inte samma pengar i det och det kanske inte är en grej som kan räknas till läkemedel eller nåt som ett läkemedelsbolag kan befatta sig med.
Svar på tråden 5 htp