enola skrev 2018-03-23 15:28:41 följande:
Det säljs fortfarande i hälsokostbutiker i Sverige.
Jag har använt det i drygt ett år och tycker det funkar bra. Testade att byta ut det snri-preparat jag åt innan mot det och fick lika bra effekt men slapp biverkningarna.
Du har nog haft tur att hitta en hälsokostaffär där ägaren valt att fortsätta sälja men du ska nog inte skriva ut här vilken det är för de får inte säljas i hälsokost längre.
Jag har tagit 5-htp sen ungefär två år tillbaka. För ca 10-15 år sen tog jag ssri men jag ville inte utsätta mig för biverkningarna igen. Jag har problem med sömnen också och sökte egentligen efter melatonin på nätet för det är så förbaskat dyrt att köpa det via apoteket, finns inget högkostnadsskydd för den. På så sätt råkade jag på 5-htp som skulle vara bra mot allt möjligt. Men för mig har den inte hjälpt mot varken sömnproblem eller vikt däremot tycker jag att jag mår bättre psykiskt. Fick ett jämnare humör på nåt sätt, ältade mindre, mådde bättre. Så för mig har den hjälpt.
Jag tycker det är dåligt att läkare inte ens känner till substansen. Det har ju sålts i hälsokostaffärer för inte så länge sen och det är ett uppskattat ämne utomlands så varför inte intressera sig för vad människor faktiskt väljer att ta. Jag tror inte att ssri är den enda vägen att ta sig ur nedstämdhet Sen kan naturligtvis inte läkare rekommendera ämnen som de inte får skriva ut men att inte ens känna till 5-htp är konstigt.
Många är ju faktiskt kritiska till ssri så varför har man valt att förbjuda ett ämne som kunde vara ett alternativ, eller rättare sagt, varför erbjuds inte 5-htp av våra apotek och läkare?