• Anonym (ts)

5 htp

Någon annan som har testat 5 htp? Vad jag har förstått så såldes det här preparatet tidigare i hälsokostaffären här i Sverige men klassas numera som läkemedel. Men jag kan inte hitta den i fass, de läkare jag har pratat med verkar inte känna till den. I USA är den välkänd men här är det som att man aldrig hört talas om den. Är det bara jag som har haft otur, går det att få tag på den i Sverige? Om inte, varför inte?

• Svar på tråden 5 htp
  • enola
    Trollkungen skrev 2018-03-23 18:57:22 följande:

Det är inte olagligt för dig att inneha eller använda substansen men eftersom 5-HTP är läkemedelsklassad får den inte säljas av andra än licenserade apotek i Sverige. Köper du via internet är det oftast utländska företag du köper ifrån och då kan tullen ta detta i beslag.

Sen är 5-HTP inte direkt farlig att inta som människa. Staten sätter därför inte in större resurser att upprätthålla lagen, så vissa väljer att fortsätta sälja substansen utan repressalier.

Det är som sagt en svensk nätbutik jag köper från. Men det är väl som du säger, att vissa väljer att fortsätta sälja.

Förekommer 5-htp alltså på svenska apotek? Läkare verkar inte vara bekanta med det. Eller, de läkare jag har träffat på är inte bekanta med det.
  • Trollkungen
    enola skrev 2018-03-23 20:20:51 följande:
    Det är som sagt en svensk nätbutik jag köper från. Men det är väl som du säger, att vissa väljer att fortsätta sälja.

Förekommer 5-htp alltså på svenska apotek? Läkare verkar inte vara bekanta med det. Eller, de läkare jag har träffat på är inte bekanta med det.
    Jag vet inte hur vida läkare förskriver 5-HTP - som i kroppen bildas till serotonin. Det enda möjliga som det skulle kunna förskrivas är för nedstämdhet/depression eller som sömnmedel men oavsett verkar det som att det är ineffektivt just på grund av det måste brytas ned av kroppen innan det omvandlas till serotonin som är stöttepelaren i denna fråga.

Oftast används återupptagningshämmare vid dessa åkommor och inte frisättare. I det förstnämnda fallet täpper man till avloppet så att det serotonin kroppen självt bildat kan återanvändas. En frisättning innebär att ett okontrollerat inflöde av serotonin attackerar det centrala nervsystemet vilket kan orsaka serotonergt syndrom som kan vara svårt att återhämta sig ifrån. Tänk dig att man inducerar en depression på kemikalisk väg.

Serotonergt syndrom kan vara en av orsakerna att det är olagligt sälja hur som helst. Det kan vara förödande för personen i fråga och kan i många fall vara svårt att bli frisk ifrån, om det ens går.
  • Trollkungen
    enola skrev 2018-03-23 20:20:51 följande:

Om du mår bra av det så fortsätt men ta det försiktigt.
  • Anonym (Undrar)

Nån som kan berätta vad detta är och vad det används för?

• Anonym (ts)
    Trollkungen skrev 2018-03-23 20:35:20 följande:
    Jag vet inte hur vida läkare förskriver 5-HTP - som i kroppen bildas till serotonin. Det enda möjliga som det skulle kunna förskrivas är för nedstämdhet/depression eller som sömnmedel men oavsett verkar det som att det är ineffektivt just på grund av det måste brytas ned av kroppen innan det omvandlas till serotonin som är stöttepelaren i denna fråga.

Oftast används återupptagningshämmare vid dessa åkommor och inte frisättare. I det förstnämnda fallet täpper man till avloppet så att det serotonin kroppen självt bildat kan återanvändas. En frisättning innebär att ett okontrollerat inflöde av serotonin attackerar det centrala nervsystemet vilket kan orsaka serotonergt syndrom som kan vara svårt att återhämta sig ifrån. Tänk dig att man inducerar en depression på kemikalisk väg.

Serotonergt syndrom kan vara en av orsakerna att det är olagligt sälja hur som helst. Det kan vara förödande för personen i fråga och kan i många fall vara svårt att bli frisk ifrån, om det ens går.
    Jag tror inte läkare skriver ut 5-htp av den enkla anledningen att det inte finns 5-htp att skriva ut. I Sverige finns bara ssri och det är det enda som läkare kan skriva ut. 
    Att man skulle få serotonergt syndrom av 5-htp håller inte som ett argument för det kan du ju få av ssri också. Det beror ju på om du håller dig till rekommenderad dos eller inte. 
    Jag tycker det är anmärkningsvärt att man väljer att klassa ett ämne som läkemedel så att man inte kan köpa det i hälsokostaffärer men att det sedan inte finns att tillgå som läkemedel via apotek och läkare heller.

• Anonym (ts)
    enola skrev 2018-03-23 15:28:41 följande:

Det säljs fortfarande i hälsokostbutiker i Sverige.

Jag har använt det i drygt ett år och tycker det funkar bra. Testade att byta ut det snri-preparat jag åt innan mot det och fick lika bra effekt men slapp biverkningarna.

Du har nog haft tur att hitta en hälsokostaffär där ägaren valt att fortsätta sälja men du ska nog inte skriva ut här vilken det är för de får inte säljas i hälsokost längre. 
    Jag har tagit 5-htp sen ungefär två år tillbaka. För ca 10-15 år sen tog jag ssri men jag ville inte utsätta mig för biverkningarna igen. Jag har problem med sömnen också och sökte egentligen efter melatonin på nätet för det är så förbaskat dyrt att köpa det via apoteket, finns inget högkostnadsskydd för den. På så sätt råkade jag på 5-htp som skulle vara bra mot allt möjligt. Men för mig har den inte hjälpt mot varken sömnproblem eller vikt däremot tycker jag att jag mår bättre psykiskt. Fick ett jämnare humör på nåt sätt, ältade mindre, mådde bättre. Så för mig har den hjälpt.

Jag tycker det är dåligt att läkare inte ens känner till substansen. Det har ju sålts i hälsokostaffärer för inte så länge sen och det är ett uppskattat ämne utomlands så varför inte intressera sig för vad människor faktiskt väljer att ta. Jag tror inte att ssri är den enda vägen att ta sig ur nedstämdhet Sen kan naturligtvis inte läkare rekommendera ämnen som de inte får skriva ut men att inte ens känna till 5-htp är konstigt.

Många är ju faktiskt kritiska till ssri så varför har man valt att förbjuda ett ämne som kunde vara ett alternativ, eller rättare sagt, varför erbjuds inte 5-htp av våra apotek och läkare?
  • Anonym (Undrar)

.

.

.

.

VAD ÄR 5 HTP ??

.

.

.

.

• Anonym (ts)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-24 22:57:04 följande:

Nån som kan berätta vad detta är och vad det används för?

Vad vill du veta? 5-htp = 5-hydroxitryptofan. Används för att höja serotoninnivån, kan man säga, vilket kan hjälpa vid nedstämdhet/depression. Känner du till ssri/snri? De har samma användningsområde men där ssri gör så att kroppen inte släpper ifrån sig serotonin tillför 5-htp i stället serotonin till kroppen. 
    Det här är min förenklade version, du kan säkert hitta mer utförliga och bättre förklaringar om du googlar på det. Fördelen med 5-htp är att du slipper de helvetiska insättnings- och utsättningsbiverkningarna. Nackdelen är att de i teorin inte finns att få tag på i Sverige och därmed kan man inte diskutera det med en läkare än mindre köpa det på apoteket. 
    Sägs även hjälpa vid fibromyalgi men jag har ingen personlig erfarenhet av det.

Man får absolut inte ta både ssri och 5-htp samtidigt. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ts) skrev 2018-03-25 17:17:12 följande:

Vad vill du veta? 5-htp = 5-hydroxitryptofan. Används för att höja serotoninnivån, kan man säga, vilket kan hjälpa vid nedstämdhet/depression. Känner du till ssri/snri? De har samma användningsområde men där ssri gör så att kroppen inte släpper ifrån sig serotonin tillför 5-htp i stället serotonin till kroppen. 

Det här är min förenklade version, du kan säkert hitta mer utförliga och bättre förklaringar om du googlar på det. Fördelen med 5-htp är att du slipper de helvetiska insättnings- och utsättningsbiverkningarna. Nackdelen är att de i teorin inte finns att få tag på i Sverige och därmed kan man inte diskutera det med en läkare än mindre köpa det på apoteket. 

Sägs även hjälpa vid fibromyalgi men jag har ingen personlig erfarenhet av det.

Man får absolut inte ta både ssri och 5-htp samtidigt. 

Okej. Tack. Jag kände inte till något alls av detta.Kag har bara sett ordet ssri i psykologitrådar.

Men är det inte bättre att gå till psykolog istället för kemikalier om man mår dåligt?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-25 18:00:42 följande:
    Okej. Tack. Jag kände inte till något alls av detta.Kag har bara sett ordet ssri i psykologitrådar.

Men är det inte bättre att gå till psykolog istället för kemikalier om man mår dåligt?

Bättre och bättre. En kombination av psykolog och tabletter kanske. Ibland kanske det räcker med en psykolog, ibland är kanske tabletter bättre. Jag kan inte svara för andra och är ingen expert. Men för att svara för mig själv: jag har träffat kuratorer och psykologer och jag tycker att det är bra. Vid den tiden för 15 år sen hade jag träffat en kurator under en längre tid men kände ändå att jag behövde mer hjälp och just då var ssri mycket i ropet. Jag gick till vårdcentralen och fick det utskrivet. Dock tycker jag att det skrevs ut lite slarvigt då jag fick starka biverkningar men ingen uppföljningsplan.
    Här i Sverige är du utlämnad till den psykolog eller kurator som din vårdcentral har att erbjuda, såvida du inte går till en privat men det kostar mycket pengar.
    I dagsläget har jag träffat så många psykologer och kuratorer att jag inte orkar träffa ännu en. Det är viktigt att du känner förtroende för den du träffar. Jag har träffat många bra och många mindre bra. Du kan må sämre av att träffa någon som du inte klickar med och det är synd att vi inte har samma valfrihet i Sverige som man har i tex Tyskland. 

Sen vet jag inte om jag skulle kalla varken 5-htp eller ssri för kemikalie. De reglerar signalsubstanser men det handlar inte om droger.

Svar på tråden 5 htp