• oanonym

Böneutrop!

Det jag vänder mig emot är inte det lilla oväsen ett eventuellt böneutrop orskar, utan vad religionen står för. Det är det som är det viktiga. Därför försvinner liknelser med glassbilar och dylikt, för mig.

• oanonym
    Anonym (Funderar) skrev 2018-03-26 22:49:55 följande:

varför ska din rå ateism gå före någons super religiositet? Du tvingar ju på någon din icke tro genom förbud mot religiösa.

Nej, de får fortfarande vara religilösa, eller hur?
  • oanonym
    Bjoer skrev 2018-03-27 14:15:21 följande:

Vad du anser vara en rättighet och vad som är en rättighet är inte samma sak. Att slippa utsättas för andras religionsutövning är en helt orimligt rättighet om man tänker på vilka konsekvenser det skulle innebära.

Det går ändå att ha gränser.
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-03-27 20:22:50 följande:

Nej man ska engagera sig i frågor man brinner för absolut, varför tar du åt dig på ett negativt sätt?

Aron Verständig, ordförande i Judiska Församlingen i Stockholm, jämförde motståndet mot böneutrop med motståndet mot judar i Sverige under 1700-talet. Han skriver:

Men denna argumentation för onekligen tankarna tillbaka till 1700-talets motstånd mot judisk invandring

Så uppenbarligen tänker heller inte alla judar lika i alla frågor , surprise...

Böneutropets vara eller icke vara säger inget om invandring. Hur kan denna jämförelse då tas seriöst?
  • oanonym
    Anonym (En som vet) skrev 2018-03-27 22:43:56 följande:

Jag har inte hört eller sett glassbilen på ca ett halvår och det borde vara likadant i övriga landet. Kan tillägga att jag bor i en större stad i södra Sverige och det vore underligt om säsongen är längre i övriga landet... Den kommer för övrigt regelbundet under sommaren. Om glassbilen går det f.ö. att läsa följande på Internet:

- Inför 2017 års säsong sjösattes en ny identitet och nya enheter i linje med konceptet och strategin -

Är säsongen på vintern kanske? :)

Hur som helst... När glassbilen väl kommer hit så låter den inte var tredje minut. :)

Och ännu viktigare, vilket budskap/livsåskådning/ideologi står glassbilen för?
  • oanonym
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 23:04:37 följande:

Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. 

Är rättaväsendet baserat på kristendom??

Har du belägg, eller exempel?
  • oanonym
    Anonym (pppp) skrev 2018-03-28 06:59:32 följande:

Om man kan hänvisa till att man tex får bullerskador för att det är för hög decibel på  tex ett böneutrop eller en kyrkklocka, så borde man kunna ge ett förbud mot att just den används på det stället där man mätt upp. Eftersom det är ganska noga vad gäller tex trafikbuller i tätort och liknande, så borde även sådana här inslag mätas bullret på. 

Dock kan man inte diskutera religionsaspekten eftersom vi har religionsfrihet. 

Jo, man kan diskutera religionsaspekten. Det som predikas ska följa våra lagar och våra värderingar, anser jag.
  • oanonym
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 12:51:07 följande:

Åke Bonnier är EN präst i svenska kyrkan. Hans röst är INTE allenarådande eller explicit representativ för svenska kyrkan, utan just Åke Bonniers åsikt. Det är just därför det ligger under hans blogg på svenska kyrkan. Jag känner väldigt många präster och vissa delar Bonniers åsikter, andra gör det inte. 

De argument som idag anförs när man hävdar att Sverige inte skulle vara ett kristet land, håller inte vatten. I synnerhet när man anför så pass postmodernistiska argument som att "Sverige är ett sekulariserat land". Spännande, men inte hållbart att ställa en 18 år gammal företeelse mot 1000 års kristen tradition.

Man behöver inte göra någon intellektuell djupdykning för att se det absurda och nästan komiska i den jämförelsen. -Hade Sverige varit så sekulärt som vissa vill göra gällande, hade vi inte sett så mycket som röken av en adventsljusstake i december månad och Luciatraditionen hade avskaffats för länge sedan.

Kultur och religion går hand i hand och har alltid gjort. Men just nu är det mode att förfäkta motsatsen, då det är yta och "vetenskap" och ateism som är på modet.

Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det. 

Beror på vad man menar med kristet land. Styret är ju sekulärt, så i det avseendet är inte Sverige ett kristet land.
  • oanonym
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:13:00 följande:

Absolut har jag det. Om du läser missgärningsbalken (motsvarar dagens brottsbalk) från början av 1700-talet och sen jämför den med kyrkolagstiftningen för samma tidsperiod, så ser du direkt kopplingen. Därefter blir det inte svårt att se dragen om man plockar fram dagens lagtexter och jämför.

De värderingar som ligger till grund för lagstiftningen, har sina rötter i det kristna budskapet och lagen innan vi på allvar blev kristna så att säga, i.e gamla testamentet.

Ett specifikt exempel är förbudet mot månggifte i Sverige. Det är hämtat direkt från bibeln. 

Ja, jag kan mycket väl tänka mig att vissa saker är baserad på bibeln eller kristendomen.

Dock är det ju cherrypicking det handlar om. Det vi inte gillar från bibeln och kristendom har ju inte blivit lagar, eller tagits bort.
  • oanonym
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:29:58 följande:

Eftersom grunden kommer från bibeln, då är det ganska ovidkommande att det finns lagar som tagits bort. Frågan var huruvida vårt rättsväsende är baserat på kristendomen och svaret på den frågan är entydigt ja. 

Ja, det kan finnas en grund där någonstans. Men som tur är har människors vilja gått före Guds vilja.
Svar på tråden Böneutrop!