• oanonym

Böneutrop!

Kawthar skrev 2018-04-03 21:15:51 följande:

Jag har redan förklarat för dig hur jag vet att islam är Sanning. Att du inte kan förstå det är inte mitt problem. Men undrar ifall du kan SE kärlek? Kan du rent fysiskt ta på kärlek? Hur ser kärlek ut? Vad väger den? Vilken färg har den? Betyder detta att kärlek inte existerar? Självklart gör den det. Allt som existerar runt omkring oss ser vi inte med blotta ögat. Men vi vet att den finns där .

Ja, Gud är nog en känsla. Vi kan även kolla var i hjärnan Gud är, och det har visat sig vara lika med Jag, enligt forskning.

Kärlek är en känsla, ett koncept. Utan liv så finns nog inte kärlek som en existerande sak.
  • oanonym
    Less is more skrev 2018-04-03 19:51:49 följande:

Denna diskussion handlade till en början om böneutrop - men nu börjar några här komma in på området tro eller icke-tro.

Till en Anonumius: Det blir så dumt. Vi alla vet ju att Gud inte är någon fysisk person som man kan ta på. Muslimer läser som sagt koranen och tror på vad som står i den. Därför är väl snarare frågan hur man kan tro på att det faktiskt är Guds ord i koranen och inte bara en skrift från politiskt och filosofiskt sinnade människor. Men det är en annan historia och det blir ett dött lopp art diskutera det eftersom ingen kommer ändra sin uppfattning.

Ja, ber om ursäkt för att jag går off topic. Har svårt att hålla mig på banan ibland.

Dock har du fel, jag kan komma att ändra uppfattning om koranen. Får jag bra belägg så kommer jag tro det är Guds ord. Jag har väldigt svårt att inte tro på saker jag har goda belägg för att tro på. Jag kan helt enkelt inte lura mig själv på det viset.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-04 06:48:56 följande:

Lika lite som vi lastar alla kristna för hur bokstavstroende kristna agerar (t.ex. agg/hat mot homosexuella , agg/hat mot kvinnliga präster, agg/hat mot kvinnor som gör abort o.s.v) lila lite ska vi lasta alla musliner för hur bokstavstroende muslimer agerar. Det går helt enkelt inte att dra alla inom en religion över en kam. Det muslimska böneutropet handlar om att kalla till bön och inget annat.

Nej, inte endast att kalla till bön. Vi har visat dig detta tidigare.

Och muslimer ska vara bokstavstroende. Annars är de inte muslimer ?på riktigt?. Koranen är tolkad och klar.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-04 07:51:27 följande:

Nej, böneutrop handlar om att kalla till bön och inget annat.

Menar du alltså att de kvinnliga imamerna på moskén i köpenhamn är bokstavstroende? I så fall är ju koranen mer liberal än den kristna bibeln som menar att kvinnan ska tiga i församlingen.

Ingen aning. Jag skrev SKA vara. Min uppfattning är att koranen påstås vara Guds ord, inget får ändras, inget får tolkas ( vilket egentligen borde vara omöjligt).
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-04 07:51:27 följande:

Nej, böneutrop handlar om att kalla till bön och inget annat.

Menar du alltså att de kvinnliga imamerna på moskén i köpenhamn är bokstavstroende? I så fall är ju koranen mer liberal än den kristna bibeln som menar att kvinnan ska tiga i församlingen.

Om det bara handlade om att kalla till bön så hade vilket ljud som helst dugit.

Eller vilket språk som helst.
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-04-04 09:18:44 följande:

Koranen är ett mirakel i sig

Är detta något de flesta människor anser, oavsett tro?
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-04-04 09:32:43 följande:

BÖNEutrop är just en kallelse till bön.

Du låter som en extremist, min religion är tydlig ? Och Vi har gjort er till ett mittens samfund (ummat wasat)? koranen 2:143

Vi ska ha balans i tron och i vårt handlande. Inte gå ut i överdrifter och extremism

Det är inte du eller jag eller någon annan som bestämmer vem som är muslim

Nej, böneutropet kan även ses som en bön i sig självt. Många muslimer säger också att det är för att visa att det är islam som gäller i det området.

Dock har jag inga problem med ett böneutrop. Speciellt när nästan ingen kommer att höra det, om det nu stämmer att volymen är som ett vanligt samtal. Ett vanligt samtal hörs bara några meter.

Precis, du och jag bestämmer inte vem som är muslim. De som överdriver och går till extremism kan vara lika mycket muslim som du.
  • oanonym
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-04-04 11:24:12 följande:

Ja precis. Det onaturliga umgänget kunde lika gärna vara att de blev tillsammans med mycket äldre män.

Snarare att de blev ihop med män i deras egen ålder. Det var nog onaturligt på den tiden ...:)
  • oanonym
    Anonym (Va?) skrev 2018-04-04 11:38:46 följande:

Eftersom männen på den tiden och i den kultur som bibeltexterna handlar om ofta var äldre än sina fruar (Jesu styvpappa Josef anses ju exempelvis vara mycket äldre än sin trolovade Maria som troligen var runt 14 år när hon blev mamma till Jesus) så är det nog mer vi idag som anser att det är något onaturligt än att det är troligt att stor åldersskillnad är vad texten handlar om.

Ja, andlig våldtäkt, enligt dagens syn.
  • oanonym
    Anonym (Va?) skrev 2018-04-04 17:30:01 följande:

Vad i det jag beskrev i inlägget du citerade skulle passa inom begreppet andlig våldtäkt?

Att hon är minderårig enligt svensk lag.

Dessutom anser jag egentligen inte att det var våldtäkt, då det inte förekom något sex.
Svar på tråden Böneutrop!