• oanonym

Böneutrop!

Anonym (Va?) skrev 2018-04-04 17:30:01 följande:

Vad i det jag beskrev i inlägget du citerade skulle passa inom begreppet andlig våldtäkt?

Att hon är minderårig enligt svensk lag.

Dessutom anser jag egentligen inte att det var våldtäkt, då det inte förekom något sex.
  • oanonym
    Anonym (Va?) skrev 2018-04-04 17:47:15 följande:

Du bör nog läsa på vad andlig våldtäkt är innan du börjar använda ett begrepp du inte behärskar.

Visste inte ens att det var något riktigt.

Får det i stort bekräftat när jag googlar.
  • oanonym
    Anonym (Va?) skrev 2018-04-04 19:42:40 följande:

Då är antingen din sökmotor eller din förmåga att tolka skriven text skral. Det begreppet handlar inte om sexuella relationer.

Fast begrepp kan ha olika betydelser beroende på sammanhanget.

Om jag pratar om en flicka som blir med barn i 14-års åldern och fortfarande är oskuld, vad tror du jag menar med andlig våldtäkt?
  • oanonym
    Anonym (Va?) skrev 2018-04-04 21:19:18 följande:

På vilket sätt är övergreppet andligt? Blir hon med barn och hon inte samtyckt till samlaget lär det ju ha varit en fysisk våldtäkt och då är det det du skall adressera. Att DU vill hitta på en egen förklaring till ett befintligt uttryck gör det ju inte rätt för det och det enda du visar är din okunnighet. Bättre då att använda ord och uttryck som du själv förstår om du vill att andra skall fatt vad du menar.

Och är det just fallet Maria du talar om och vi skall gå på bibelns berättelse och hur samhället hon levde i såg ut så var det en helt laglig ålder för flickor att ingå äktenskap och Maria gav dessutom sitt samtycke när ängeln Gabriel kom till henne så inte ens den kopplingen fick du till rätt.

Suck....

Jag skrev att jag inte menade allvar med våldtäkt.

Jag skrev även att jag gick efter lagen idag i Sverige. Att du kan haka upp dig på ett skämt är helt otroligt.

Om vi lägger det åt sidan så bryr jag mig ändå inte om vilka ord du anser jag ska använda.

Och Marias samtycke kom efter att ängeln sade att hon SKALL föda ett barn. Det var aldrig en fråga, och eftersom du gillar att vara petig med begrepp och betydelser, så påpekar jag detta.
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-04-04 21:49:25 följande:

I Romarbrevet 1:26-27 står det ganska klart och tydligt att det gäller kvinnor som ligger med kvinnor.

Ja, sängkammarguden talar. Frågan är varför Gud är så intresserad av människors sexliv?

Det är nästan man kan tro att människor ligger bakom texten ....

Är det lika i koranen? Är den guden också emot samtyckande sex?
  • oanonym
    Anonym (Va?) skrev 2018-04-04 22:28:06 följande:

Med tanke på hur du argumenterat tidigare i tråden är det svårt att tro att ditt inlägg var ett skämt då det inte skiljer sig särskilt mycket från det du i övrigt skrivit. Men alla dina inlägg kanske bara varit på skämt?

Det var därför jag förklarade det i inlägget efter, att jag verkligen inte var seriös. Så att du verkligen skulle förstå att jag skämtade.

Ja, kanske alla mina inlägg har varit skämt? Nice save ....
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-04-04 21:59:48 följande:

Ja exakt, jag följer inte bibeln. Texterna som va så avskyvärda står i bibeln ,du vet , skriften kristna säger sig hålla helig.

Ja, även bibeln är hemsk.
  • oanonym
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-04-04 22:05:04 följande:

Endast BOKSTAVSTROENDE bryr sig om det där. Du fattar fortfarande inte att kristna i gemen inte alls tolkar bibeln bokstavligt.

Inte bara det, de struntar helt i ganska många partier.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-04-05 00:23:12 följande:
    Kul att du länkar till någon som existerat på riktigt. Det tar sig ...
  • oanonym
    Anonym (Kikiki) skrev 2018-04-05 01:24:38 följande:

Personligen så av alla människor jag mött har kristna varit de som varit allra lugnast, snällast och hjälpsamma. Goda människor rakt igenom, vilket är ovanligt i samhället. Även sekulära. Så förstår inte all skit som kristna får här och det talas om "bokstavstroende" kristna och extremister som knappt existerar i Sverige enligt siffror tidigare i tråden (endast 2 % går ens i kyrkan!).

Samma personer som påstår det om kristna är samma personer som hyllar islam och muslimer, som blundar för radikala moskéer, extremister, terrorister, barngifte, tvångsäktenskap, hederskultur, kvinnoförtryck, sharialagar, omtalade muslimska friskolor m.m.

Sen att säga att Breivik skulle utfört dådet i Norge i Guds namn och pga sin kristna tro är bland det tramsigaste jag hört. www.dagen.se/breivik-jag-ar-inte-och-har-aldrig-varit-kristen-1.465782

Allt det här visar tydligt att vissa personer vägrar se verkligheten som den är och gör vad som helst för att andra inte ska få se den.

Tyvärr så är kristendomen i Sverige inte speciellt representativ för kristendomen totalt.
Svar på tråden Böneutrop!