Anonym (Va?) skrev 2018-03-29 19:56:24 följande:
Varför har du som inte är troende större rätt att definiera innehållet i och värdet på kristen tro än den kristne själv?
Vad jag vet är definitionen av en kristen en person som tror att Jesus är Gud som blivit människa, dött och uppstått. En person som tror på en treenig gud. Förutom det så tror kristna olika i en hel massa saker så vem avgör vilken kristen som skall vara rättesnöret? Det finns dem som med stöd i bibeln anser att alla människor är lika mycket värda och andra som säger att de inte är det. Det finns dem som när de läser bibeln säger att det finns ett helvete dit de som inte tror kommer efter döden och andra som, också med stöd av bibelord, säger att ingen evig dom finns.
Den specifika person som du tyckte hade en hemmasnickrad Gud hade f.ö. heller inte skrivit något om att du skulle plågas i något helvete så då borde väl du kunna hålla dig ifrån att kränka hen också?
Men din definition av religionsfrihet är alltså att DU skall ha rätt att slippa höra om andras tro men själv ha rätten att säga till den troende att den tror fel och inte kvalar in som rättrogen i den religion hen bekänner sig till?
Låter som att du skulle behöva läsa på det där med mänskliga rättigheter igen!
Ja, jag påstod aldrig att denne person inte var kristen, jag påstod att det var en hemmasnickrad version av Gud. Att påstå detta är naturligtvis inte kränkande.
Min definition av religionsfrihet är att alla får tro vad de vill, men lika som med politik och likannde åsikter så får man vara beredd på att andra tycker annorlunda.
Om en religiös text förespråkar hat mot homosexuella, hat mot otroende, dålig kvinnosyn o.s.v. så anser jag mig ha rätt att påpeka det och kritisera.
Alltid kul när nänskliga rättgheter kommer upp, då väldigt få religiösa texter och dogmer lever upp till dessa. Det blir ironi gånger tio, typ.
Det är alltså inte jag som behöver läsa på om mänskliga rättigheter, det är de olika gudarna som folk tror på som borde göra detta.