• oanonym

Böneutrop!

KillBill skrev 2018-03-28 20:36:22 följande:

I den här tråden ges utryck för att det är just muslimska böneutrop som ska förbjudas/förhindras med argumentet att det finns fundamentalistiska muslimer som sprider hat och hot och odemokratiska metoder. Saken är den att det finns fundamentalister inom alla religioner och man kan inte kollektivt straffa en hel religion för vad ett fåtal ställer till med.

Det går att ta reda på vad församlingen som vill ha böneutrop står för.

Detta har inget att göra med att alla ska straffas för vad andra gör.

Hade vi varit i USA så hade jag varit orolig för en helt annan religion.

Kristendomen i Sverige är till väldigt stor del ganska harmlös. Vissa skulle nog knappt räknas som kristna enligt de som tar bibeln och kristendomen lite mer ?seriöst?.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-28 21:22:22 följande:

Det är relativt. Om  ca 25%  SDs riksdagsmän har varit i klammeri med rättsväsendet så är det mycket. Om några promille av landets muslimer  är extremister så är det mindre. 

Om några promille av alla muslimer är extremister då?

Och vad är en extremist? Har det bara med våld att göra, enligt dig?
  • oanonym
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-29 11:44:59 följande:

Om allt runt omkring dig präglas av en särskild företeelse (i det här fallet kristendomen) så är det ganska irrelevant om du i denna stund är kristen eller inte. Att vifta bort 1000 års tradition som om det vore intet, det är i mina ögon ett gott bevis på att man inte förstått frågeställningen.

Det kan ju även vara så att kristna viftade bort fleråriga traditioner, i början av kristendomen i Sverige.
  • oanonym

Det är ju inte så att kristna är känd för att ta hänsyn till rådande tradition när kristendomen spridits.

• oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-29 17:13:41 följande:

Religiös beskriver hur han blir fylld av tro i själen när kyrkans klocka ringer!

Så det finns inte där annars? Då är det knappast riktig tro ...
  • oanonym
    Anonym (Va?) skrev 2018-03-29 17:38:45 följande:

Har läst dina inlägg i många trådar nu och det är alltid samma sak när någon troende ger uttryck för sin tro. Du förkastar den och menar att det inte är ?riktig tro?.

Vad får du ut av att kommentera, förlöjliga och förkasta deras uttryck för sin tro?

Är du emot mänskliga rättigheter och varje persons rätt att tro/inte tro? Eller är du bara någon slags självutnämnd religionspolis (jag hade annars fått intrycket att du är ateist)?

Då har du nog läst fel, tyvärr. Jag har otaliga ggr skrivet att folk får tro vad de vill, och så får jag också.

Men just denna användare,som jag kommenterade,kanske du ska kolla upp?

Om vi ska återgå till mig så anser jag att religion och tro inte ska ha ett frikort i diskussioner och samtal. Det roliga är du verkar se det som något extremt.
  • oanonym
    Anonym (Va?) skrev 2018-03-29 19:30:22 följande:

Tja, som att tex i en tråd om evigt liv fråga ut en som säger sig vara kristen om hens tro och sedan säga att hen tror på en hemmasnickrad Gud är inte vad jag skulle säga vara respektfullt.

I mina ögon är det inte att ge ett frikort i samtal att låta andra få definiera sin egen tro, Anser du det? Vem avgör i så fall om någon kvalar in i den tro hen säger sig tillhöra?

Varför är det inte respektfullt att påstå att det är en hemmasnickrad Gud, när inte mycket stämde överens med bibeln? Det är själva definitionen av en hemmasnickrad Gud, att påstå att man är kristen men inte mycket stämmer med bibeln.

Du missförstod nog vad jag menade med frikort. Det jag menar med det är att folks religiösa tro automatiskt ska vara fri från kritik. Det finns många kristna som tror att jag kommer till helvetet och ska plågas i evighet. Vem är det som inte är respektfull, egentligen?

Folk får tro att jag ska plågas, men jag får även kritisera den tron.

Du verkar tro att kritik av tro är lika med kritik av folks rätt att tro? Folk får vara nazister om de vill, men jag anser att jag har rätt att kritisera deras åsikter. Religion är inget undantag.
  • oanonym
    Anonym (Va?) skrev 2018-03-29 19:56:24 följande:

Varför har du som inte är troende större rätt att definiera innehållet i och värdet på kristen tro än den kristne själv?

Vad jag vet är definitionen av en kristen en person som tror att Jesus är Gud som blivit människa, dött och uppstått. En person som tror på en treenig gud. Förutom det så tror kristna olika i en hel massa saker så vem avgör vilken kristen som skall vara rättesnöret? Det finns dem som med stöd i bibeln anser att alla människor är lika mycket värda och andra som säger att de inte är det. Det finns dem som när de läser bibeln säger att det finns ett helvete dit de som inte tror kommer efter döden och andra som, också med stöd av bibelord, säger att ingen evig dom finns.

Den specifika person som du tyckte hade en hemmasnickrad Gud hade f.ö. heller inte skrivit något om att du skulle plågas i något helvete så då borde väl du kunna hålla dig ifrån att kränka hen också?

Men din definition av religionsfrihet är alltså att DU skall ha rätt att slippa höra om andras tro men själv ha rätten att säga till den troende att den tror fel och inte kvalar in som rättrogen i den religion hen bekänner sig till?

Låter som att du skulle behöva läsa på det där med mänskliga rättigheter igen!

Ja, jag påstod aldrig att denne person inte var kristen, jag påstod att det var en hemmasnickrad version av Gud. Att påstå detta är naturligtvis inte kränkande.

Min definition av religionsfrihet är att alla får tro vad de vill, men lika som med politik och likannde åsikter så får man vara beredd på att andra tycker annorlunda.

Om en religiös text förespråkar hat mot homosexuella, hat mot otroende, dålig kvinnosyn o.s.v. så anser jag mig ha rätt att påpeka det och kritisera.

Alltid kul när nänskliga rättgheter kommer upp, då väldigt få religiösa texter och dogmer lever upp till dessa. Det blir ironi gånger tio, typ.

Det är alltså inte jag som behöver läsa på om mänskliga rättigheter, det är de olika gudarna som folk tror på som borde göra detta.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-30 10:07:17 följande:

Den kristna bibeln är fyll med hemskheter där bl.a. otrogna kvinnor och homosexuella ska stenas till döds. Anser du att det ger mig rätt att slippa kyrkklockor? Jag kan berätta att den rätten har jag inte för rätten till religionsutövning är starkare än att rätten för någon att slippa klockringning eller böneutrup. 

Om detta varit vanliga saker som predikas av kristna idag så hade jag varit starkt emot kyrkklockor. Nu har de flesta kristna cherrypickat bort de värsta sakerna i bibeln. De kan till och med säga att de inte gäller längre.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-30 11:24:13 följande:

Öhh, Personen har tydligen forskat på rätten till religionsutövning vs lagstiftning och det är väl högst relevant i sammanhanget.

Nenar du att kristna fundamentalister som den svenske pastorn Åke Green hämtar sitt hat mot homosexuella, kvinnor som gjort abort o.s.v. från nya testamentet? Det är i så fall lika illa.

Han hämtar det från bibeln. Var spelar ingen roll, anser jag, då det aldrig står klart och tydligt vad som ska gälla eller ej. Som tur är, så är Sverige ganska okristligt i sin kristlighet. Alltså, vi väljer ut de snälla bitarna ur bibeln. Men det kommer alltid att finnas sådana som Green.
Svar på tråden Böneutrop!