• Vyssanlull

Snålbröllop, är det möjligt?

Hej!

Det är såhär att jag och min fästman har varit förlovade i två år i sommar, vi hade tänkt gifta oss efter 1 år som är brukligt men hade inte råd. Nu funderar vi på om vi ska försöka göra det kommande sommar, trots dålig ekonomi. Vi håller på att spara till hus och har av olika anledningar inte möjlighet att spara många tusenlappar per månad därav ansträngd ekonomi. Så vi har helt enkelt inte möjlighet att lägga 40-50 tusen på ett bröllop, trots att det ska vara den största dagen i ens liv och man bör lägga ner pengar på det. Skäms

Vår budget ligger på ca 10 000 kr. Nästan pinsamt att skriva det, men så är läget. Antingen ett snålbröllop eller så får vi vänta några år till, vilket iofs inte skulle vara hela världen men vi vill ju gifta oss! Så vi funderar på om detta är möjligt? Vi vill ändå inte ha något stort, ingen av oss gillar mycket uppmärksamhet och vi har liten familj/vänkrets. Så sammanlagt skulle vi bli max 25 st (inklusive oss). Bröllopet tänker vi oss ha vid mina föräldrars sommarstuga som ligger vid en fin sjö, vi tänkte ha själva vigseln på bryggan och sen festen i ett partytält/ute om fint väder. 

Tror ni det är möjligt att genomföra detta? 10 000 kr (kan lägga på några tusen till men helst inte) för 25 pers?Guld i mun

Ring har jag hittat flera jättefina för max 3000 kr, klänning etc. för 1000 kr. Mannen hyr kostym för 700 kr. Blommor plockar vi själva, smink, naglar och hår fixar jag själv (jag är inte mycket för sånt ändå, skulle aldrig lägga flera tusen på nåt sånt även om jag hade råd) Obestämd. Mat tänker vi oss bufféplanka från Ica typ... 

Kom gärna med era tankar och bästa tips! Hjärta

• Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?
  • Anonym (såklart)

Såklart det går att ha bröllop för en liten summa. Det beror ju helt på vad man vill ha och hur många som ska bjudas.

Trerätters middag med vin och avec lär inte rymmas men buffé från ica med lådvin och hemgjorda tårtor funkar ju.

Klänning, ring, kostym etc kan ju bli precis hur dyrt eller billigt man vill. Lokalen likaså, man kan låna gratis eller hyra svindyrt. Inbjudningar, fotograf etc kan man jo också göra budget - inbjudningar kan göras själv eller så bjuder man muntligt. Fotografera kan man be någon närstående att göra.

Fundera över vad som är viktigast för er att lägga pengar på och räkna på kostnaderna. Jag tycker personligen att et avslappnat bröllop med buffé och valfri (fin-) klädsel är roligare än ett stelt uppstyrt frackbröllop med middagssittning och tal.

• Anonym (Borgerligt)

Vi gifte oss med en extremt liten budget, det som kostade var ringarna som vi resonerade att vi ska ha länge och ville ha fina. Tror vi la 8000 på ringarna, släta i palladium med en 0,15 karats diamant i min.

Annars la jag 900 på klänning, 700 på skor, båda från Zalando. Min man hade sin vanliga ?finkostym?, han köpte en ny slips för kanske 200.

Vi hade inga gäster mer än våra föräldrar, vi gifte oss ?hemligt? i rådhuset. Mina föräldrar bjöd på middag på restaurang efteråt och svärföräldrarna betalade för bröllopsnatten på hotell. Våra föräldrar tog alla bilder. Min syster gjorde en brudbukett åt mig som hon gav som gåva (dvs hon betalade blommorna, hon var den enda utom våra föräldrar som visste att vi skulle gifta oss). Vi drack lite champagne medan vi tog bilder nere vid vattnet.

Så vår bröllop gick på ganska precis 10000, men då var alltså 80% av det ringarna och vi hade bara fyra gäster. (Vi åkte på chartersemester efteråt men det hade vi bestämt långt innan vi bestämde att gifta oss).

Kvar som minnen har fantastiskt vackra bilder på oss, våra ringar och vi äter middag på samma restaurang som vi åt på då varje bröllopsdag sen dess!

• Nonym
    Anonym (Nja) skrev 2018-03-27 10:05:40 följande:

Hur många ungar har mannen?

Tre (och nu en gemensam också) varav två pojkar som båda ville ha kostym :-P
  • Anonym (Alice)

Tycker absolut inte att man måste lägga mycket pengar på ett bröllop eller att det är "största dagen i ens liv".

Jag skulle nog inte snåla med just ringarna. Det är ju något ni kommer att ha kvar resten av livet.

Sen håller jag med om att be om hjälp med mat, vin, tårta istället för presenter. Sen kanske ni inte måste ha middag. Det kanske räcker med tårta och mindre tilltugg?

När det gäller klänning. Kolla sidor som asos så kan du säkert hitta något rätt billigt. Kom ihåg att du kan ju alltid justera och ändra saker efter att du köpt en klänning. Lite DIY. Kolla runt i reaställen om det finns billiga plagg som har något du vill ha i din klänning, typ som lite spets eller något som kan användas för att göra kjolen fylligare (eller vad som helst). Det finns massor av tips på ställen som youtube.

Eller så har du kanske en vän som är bra på att sy som kan hjälpa dig?

• fluu

Vi var visserligen färre än så, men vi lade ändå ner mindre pengar än er budget. Min klänning sprang jag på av en slump på rea för 300 kr, mina skor kostade 700, makens kläder kostade runt 500, dotterns klänning runt 400, maten gick på  2000(plus lite som jag gjorde själv), ringarna sprang vi också på under en rea så de gick på 2000 ihop. En vän fotade, vi lånade utemöbler och partytält, jag sminkade mig själv, min vän gjorde håret, vi fixade egna blommor. Blev precis som vi önskade. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • SupersurasunkSara

Våra ringar kostade 1000 för alla tre. Vi valde dock stål för titan skulle ta för lång tid. Min man friade rätt abrupt haha.

Klänning finns att hitta billigt, tex på Facebook det finns flera sidor för bröllop.

Om du vill kan du pm:a mig eller ställa frågor här för jag har hjälpt till att ordna ett antal bröllop billigt. ?

• SupersurasunkSara

Mina bästa tips: 

Samla glasburkar att ha som ljuslyktor och snygga flaskor att ha som vattenkaraffer.  Några, gärna väldigt många, ljuslyktor förses med ståltrådshängare och hängs upp i träd och lite överallt. 

Jag gjorde utskrifter med vackra kärleksord, en del från sånger, andra från poesi mm och satte på flaskor som sen användes som vaser. 

Till de barn som var med samlades en viss sorts flaskor i förväg (smoothieflaskor tror jag det var) som sedan försågs med ett armband gjort av bokstavspärlor med deras namn på som satt runt flaskan samt ett miniunderlägg i papper, sånt där man kan ha under tårtor, med spets i kanten. Sugrör i papp i, men fungerar även med vanliga också så klart  

Rota fram julbelysning att ha bakom en tunn gardin som en 'back drop' om man vill ha det. Be även gästerna om att få låna deras

Ha knytkalas, ev ett organiserat sådant där ni talar om vad som behövs göras och så får alla inblandade bestämma vem som gör vad. Eller be vissa göra något matigt, andra efterrätt osv. 

Alt att ni och några av era gäster gör mat som går att ha som buffé och som går att göra i förväg. 

Grillfest där ni står för sallad och potatis mm och gästerna tar med det de vill grilla? 

Tårta är billigare att beställa utan att nämna att det är bröllopstårta, likaså buketten om ni ska köpa en. Jag gjorde min egen och även svägerskans fast hon bad om en med blommor gjorda i kaffefilter Kolla om någon ni känner eller på orten är duktiga på att göra tårtor. 

Klänning går som sagt att hitta på facebook, svägerskan köpte två st nya och den ena blev aldrig använd, tror hon vill ha 1000 kr för den plus ev frakt. St 40-42 tror jag om det är intressant  

Alkohol ska ni ha det? Räkna då med en halv flaska per person samt ev välkomstdrink. Det lär bli en av de dyraste posterna. Känner ni någon som ska till Tyskland eller åka på Finlandskryssning? 

Udda glas och porslin kan bli charmigt om man försöker ha det något så när lika vid dukning. Tex duka varannan tallrik lika och vartannat glas. Många har ju 12 glas och 12 tallrikar lika, så kan ni låna ihop från två personer funkar ju det  

Vill ni ha likadant porslin så har Ikea enkla vita för 5 kr st. 

Vill man ha papperstallrikar rekommenderar jag att ha en liten tyngd på varje som placeringskort för att de inte ska blåsa bort om det blir blåsigt. Vackra stenar med gästernas namn kanske? 

Ikea har även billiga lakan som med fördel kan användas som dukar, även spetsgardiner med blommönster som kan användas som överduk. Går ofta att sälja vidare sen. De har annars billig spets med prickar som metervara. Vill man ha lite 'flow' så har de billiga myggnätsgardiner som man kan sätta upp kring tex ett partytält. 

Partytält är bra att ha, regn måhända betyder lycka för brudparet, men mysigt att sitta ute och äta i är det inte Låna ihop, eller köp flera små eller kolla vad ett större kostar att hyra/köpa. (4x6 m kostar ca 2500 på

ÖoB, kostar ungefär detsamma att hyra) 

Vill man ha lite lika stolar så kan man köpa billiga vita örngott och trä på ryggstöden, det täcker inte benen förvisso, men skapar ändå en känsla av att stolarna är likadana. 
    Sidenband som knyts om i en färg ni vill ha som tema kan man också ha, eller tyll. 

Alla dekorationer kan man sälja vidare via någon facebooksida, det är många som vill ha billigt till bröllop. En del säljer redan sina saker innan de har gift sig till någon som ska gifta sig senare. 

Egna inbjudningar sparar pengar om ni har egen skrivare, köp lite finare papper och skriv fina inbjudningar, jag har en del mallar jag kan skicka om du vill. 
    Många gratis typsnitt finns på nätet att ladda ner, det står om de är gratis till 100% eller om de är gratis för enskilt bruk. 

Samma om ni ska ha ett photobooth, man kan göra egna attiraljer eller ladda ner från nätet eller köpa via facebook. 
    En instamatic kamera kan man ofta köpa begagnad eller köpa ny och sälja sen, filmen är dock rätt dyr tror jag. 

Gör gärna någon form av gästbok.
    Man kan tex be dem skriva ett råd eller något annat fint på kaplastavar och lägga i en fin låda, ask, korg eller burk. 

Man kan rita upp ett träd på lite kraftigare papper och ha en stämpeldyna och be alla trycka sitt fingeravtryck och skriva sitt namn under som löv. 

Köp en stor tom kanvasduk och fyll en massa vattenballonger med färg och be gästerna kasta dem mot duken, alt häng upp en massa färgfyllda ballonger utmed den övre kanten och be dem kasta pil på dem. 
    Det finns massor med idéer och detta är något som många uppskattar att ha kvar sen.   

Lekar kan man också ha, tex kan man på varje bord ha en liten frågesport där gästerna får kryssa i om de tror att påståendet stämmer in på brud eller brudgum, gärna då lite saker från barndomen eller andra oväntade saker. 

Man kan hänga upp ett lakan mellan två träd och göra hål i (eller en presenning, ett duschdraperi whatever) i olika storlekar och kasta bollar eller riskuddar igenom. 

Kubb kan nästan alla spela. Krocket också. Kasta ring med. 

Musik, svägerskan kollade upp vad det kostar att hyra en mindre musikanläggning, det blev billigare att köpa en bra högtalare på rea märkte hon. Så de köpte en man kan koppla till antingen datorn eller mobilen och så hade de spotify. 

Hmm, långt inlägg.. Märks det att jag gillar bröllop?

Ni kommer nog att klara er bra på 10 000 kr, ni har ju en dyr kostnad redan ordnad: lokalen. Att gifta sig ute blir ofta så otroligt vackert  

• EnAnonumius
    SupersurasunkSara skrev 2018-03-27 15:05:04 följande:
    Sorry för trippelbilder... 
    Gör inget..

De va verkligen vackert.. Det såg så där härligt gammaldags lantligt ut som man bar ser ibland i historieböckerna eller i gammelfarmors hem.

Riktigt fina tips på vad man kan göra själv, även om det inte är bröllop.. {#emotions_dlg.flower}

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sobrio88

Absolut att det funkar för 10000 för 25 personer. Vi gifter oss i juni och då beräknar jag att vårt bröllop kommer kosta runt 20000, då är inte bröllopsresan som vi önskar oss bidrag till i present medräknad. Då har vi ändå 50-60 gäster. Vår budget ser ut så här på ett ungefär:

Kläder+ skor till oss 2000

Kläder till barnen 500

Blommor 200

Mat och alkohol 7000

Ringarna 600

Hårsmycken 100

Lokal 0 (kommer vara i församlingshemmet bredvid kyrkan på middagen och sen festar vi hemma i trädgården)

Fotograf 5000 (present från mamma)

Övrigt (dekorationer, trycksaker mm) 4000-5000

Hår och smink 0 (gör själv)

Så absolut ingen omöjlighet med er budget

Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?