Mina bästa tips:
Samla glasburkar att ha som ljuslyktor och snygga flaskor att ha som vattenkaraffer. Några, gärna väldigt många, ljuslyktor förses med ståltrådshängare och hängs upp i träd och lite överallt.
Jag gjorde utskrifter med vackra kärleksord, en del från sånger, andra från poesi mm och satte på flaskor som sen användes som vaser.
Till de barn som var med samlades en viss sorts flaskor i förväg (smoothieflaskor tror jag det var) som sedan försågs med ett armband gjort av bokstavspärlor med deras namn på som satt runt flaskan samt ett miniunderlägg i papper, sånt där man kan ha under tårtor, med spets i kanten. Sugrör i papp i, men fungerar även med vanliga också så klart
Rota fram julbelysning att ha bakom en tunn gardin som en 'back drop' om man vill ha det. Be även gästerna om att få låna deras
Ha knytkalas, ev ett organiserat sådant där ni talar om vad som behövs göras och så får alla inblandade bestämma vem som gör vad. Eller be vissa göra något matigt, andra efterrätt osv.
Alt att ni och några av era gäster gör mat som går att ha som buffé och som går att göra i förväg.
Grillfest där ni står för sallad och potatis mm och gästerna tar med det de vill grilla?
Tårta är billigare att beställa utan att nämna att det är bröllopstårta, likaså buketten om ni ska köpa en. Jag gjorde min egen och även svägerskans fast hon bad om en med blommor gjorda i kaffefilter
Kolla om någon ni känner eller på orten är duktiga på att göra tårtor.
Klänning går som sagt att hitta på facebook, svägerskan köpte två st nya och den ena blev aldrig använd, tror hon vill ha 1000 kr för den plus ev frakt. St 40-42 tror jag om det är intressant
Alkohol ska ni ha det? Räkna då med en halv flaska per person samt ev välkomstdrink. Det lär bli en av de dyraste posterna. Känner ni någon som ska till Tyskland eller åka på Finlandskryssning?
Udda glas och porslin kan bli charmigt om man försöker ha det något så när lika vid dukning. Tex duka varannan tallrik lika och vartannat glas. Många har ju 12 glas och 12 tallrikar lika, så kan ni låna ihop från två personer funkar ju det
Vill ni ha likadant porslin så har Ikea enkla vita för 5 kr st.
Vill man ha papperstallrikar rekommenderar jag att ha en liten tyngd på varje som placeringskort för att de inte ska blåsa bort om det blir blåsigt. Vackra stenar med gästernas namn kanske?
Ikea har även billiga lakan som med fördel kan användas som dukar, även spetsgardiner med blommönster som kan användas som överduk. Går ofta att sälja vidare sen. De har annars billig spets med prickar som metervara. Vill man ha lite 'flow' så har de billiga myggnätsgardiner som man kan sätta upp kring tex ett partytält.
Partytält är bra att ha, regn måhända betyder lycka för brudparet, men mysigt att sitta ute och äta i är det inte
Låna ihop, eller köp flera små eller kolla vad ett större kostar att hyra/köpa. (4x6 m kostar ca 2500 på 

ÖoB, kostar ungefär detsamma att hyra)
Vill man ha lite lika stolar så kan man köpa billiga vita örngott och trä på ryggstöden, det täcker inte benen förvisso, men skapar ändå en känsla av att stolarna är likadana.
Sidenband som knyts om i en färg ni vill ha som tema kan man också ha, eller tyll.
Alla dekorationer kan man sälja vidare via någon facebooksida, det är många som vill ha billigt till bröllop.
En del säljer redan sina saker innan de har gift sig till någon som ska gifta sig senare.
Egna inbjudningar sparar pengar om ni har egen skrivare, köp lite finare papper och skriv fina inbjudningar, jag har en del mallar jag kan skicka om du vill.
Många gratis typsnitt finns på nätet att ladda ner, det står om de är gratis till 100% eller om de är gratis för enskilt bruk.
Samma om ni ska ha ett photobooth, man kan göra egna attiraljer eller ladda ner från nätet eller köpa via facebook.
En instamatic kamera kan man ofta köpa begagnad eller köpa ny och sälja sen, filmen är dock rätt dyr tror jag.
Gör gärna någon form av gästbok.
Man kan tex be dem skriva ett råd eller något annat fint på kaplastavar och lägga i en fin låda, ask, korg eller burk.
Man kan rita upp ett träd på lite kraftigare papper och ha en stämpeldyna och be alla trycka sitt fingeravtryck och skriva sitt namn under som löv.
Köp en stor tom kanvasduk och fyll en massa vattenballonger med färg och be gästerna kasta dem mot duken, alt häng upp en massa färgfyllda ballonger utmed den övre kanten och be dem kasta pil på dem.
Det finns massor med idéer och detta är något som många uppskattar att ha kvar sen.
Lekar kan man också ha, tex kan man på varje bord ha en liten frågesport där gästerna får kryssa i om de tror att påståendet stämmer in på brud eller brudgum, gärna då lite saker från barndomen eller andra oväntade saker.
Man kan hänga upp ett lakan mellan två träd och göra hål i (eller en presenning, ett duschdraperi whatever) i olika storlekar och kasta bollar eller riskuddar igenom.
Kubb kan nästan alla spela. Krocket också. Kasta ring med.
Musik, svägerskan kollade upp vad det kostar att hyra en mindre musikanläggning, det blev billigare att köpa en bra högtalare på rea märkte hon. Så de köpte en man kan koppla till antingen datorn eller mobilen och så hade de spotify.
Hmm, långt inlägg.. Märks det att jag gillar bröllop?
Ni kommer nog att klara er bra på 10 000 kr, ni har ju en dyr kostnad redan ordnad: lokalen. Att gifta sig ute blir ofta så otroligt vackert