• Vyssanlull

Snålbröllop, är det möjligt?

Hej!

Det är såhär att jag och min fästman har varit förlovade i två år i sommar, vi hade tänkt gifta oss efter 1 år som är brukligt men hade inte råd. Nu funderar vi på om vi ska försöka göra det kommande sommar, trots dålig ekonomi. Vi håller på att spara till hus och har av olika anledningar inte möjlighet att spara många tusenlappar per månad därav ansträngd ekonomi. Så vi har helt enkelt inte möjlighet att lägga 40-50 tusen på ett bröllop, trots att det ska vara den största dagen i ens liv och man bör lägga ner pengar på det. Skäms

Vår budget ligger på ca 10 000 kr. Nästan pinsamt att skriva det, men så är läget. Antingen ett snålbröllop eller så får vi vänta några år till, vilket iofs inte skulle vara hela världen men vi vill ju gifta oss! Så vi funderar på om detta är möjligt? Vi vill ändå inte ha något stort, ingen av oss gillar mycket uppmärksamhet och vi har liten familj/vänkrets. Så sammanlagt skulle vi bli max 25 st (inklusive oss). Bröllopet tänker vi oss ha vid mina föräldrars sommarstuga som ligger vid en fin sjö, vi tänkte ha själva vigseln på bryggan och sen festen i ett partytält/ute om fint väder. 

Tror ni det är möjligt att genomföra detta? 10 000 kr (kan lägga på några tusen till men helst inte) för 25 pers?Guld i mun

Ring har jag hittat flera jättefina för max 3000 kr, klänning etc. för 1000 kr. Mannen hyr kostym för 700 kr. Blommor plockar vi själva, smink, naglar och hår fixar jag själv (jag är inte mycket för sånt ändå, skulle aldrig lägga flera tusen på nåt sånt även om jag hade råd) Obestämd. Mat tänker vi oss bufféplanka från Ica typ... 

Kom gärna med era tankar och bästa tips! Hjärta

• Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?
  • Kjell2

Efter klänning odyl är betalt har ni knappt 5000 kr kvar. Lite mindre ärn 200 kr/person till mat. Kommer funka men blir inte mycket pengar över till alkohol och reserv.

Gör en stenhård budget där ni har koll på varje post som kommer det funka.

• Anonym (Nja)
    Kjell2 skrev 2018-03-27 09:14:05 följande:

Efter klänning odyl är betalt har ni knappt 5000 kr kvar. Lite mindre ärn 200 kr/person till mat. Kommer funka men blir inte mycket pengar över till alkohol och reserv.

Gör en stenhård budget där ni har koll på varje post som kommer det funka.

Exakt. Men om ts kör med alkoholfritt så kan det funka rätt okej.
    Varför så bråttom ts?
  • Almina

Det kan funka, men kommer bli lite tajt. Kan/vill ni be några av gästerna att bidra med något till maten? Istället för bröllopspresent eller så.

Hur tänker ni med tex fotograf, inbjudningskort, dekorationer, bröllopstårta? Bröllopsresa antar jag ligger utanför budgeten...

Men jag tycker absolut att det låter som ett mysigt bröllop!

• Vyssanlull

Vi tänker inte servera fri alkohol, utan man får ett par glas, sen får man ha med sig eget om man vill dricka mer tänker vi. 

Men bra tips med stenhård budget!

• Anonym (sångerska)

Det handlar inte om antalet kronor utan om vad ni får för pengarna.

Jag vet ett bröllop,borgerligt, bara brudparet och två vittnen. Reste bort direkt efter vigseln.Kostade 200.000 kr.

Ett annat bröllop, kyrkligt, 50-talet gäster, middag och mingel och hur pampigt som helst. Brudparet betalade ingenting.... (lånat saker, bett om hjälp, gjort mycket själv osv)

Så allt är ju relativt..

• CitronTulo

Var på ett bröllop där brudparet önskade sig en slant som sponsring av bröllopet istället för bröllopspresenter av gästerna. Serverades skinksallad och glass till efterätt. Var ca 25 - 30 gäster (inklusive barn). Var ändå jättefint och välplanerat!

• Anonym (Ja)

Det är klart att det går.

Vi körde ett enklare men fint raggarbröllop strax före beräknad födsel :)

Klänning och hår gick på under 1000. Kostym likaså. Ringen ett par tre tusen, en jättefin med diamanter och gula safirer. Buffé från citygross +lite eget.

• Kjell2
    Vyssanlull skrev 2018-03-27 09:21:27 följande:

Vi tänker inte servera fri alkohol, utan man får ett par glas, sen får man ha med sig eget om man vill dricka mer tänker vi. 

Men bra tips med stenhård budget!

Ett par glas alkohol går på minst 50 kr. Där ryker en stor del av er budget. Ni måste börja speca exakt vad ni ska betala för och hur mycket.

Tält, vigselförrättare, bord, service, kort mm.

• Fjäril kär

Vårt bröllop kostade 8900 kr.

Vi hade middag på restaurang och mottagning/tårta/kakbuffe och presentöppning hemma.

(kyrka, 35 gäster)

Det är viktigt att ni i detalj specificerar vilket sorts bröllop ni vill ha så vet ni också vad det kommer att kosta.

• Afterlife

Beroende på personerna ni bjuder kanske knytis kan vara något?
    Jag hade inte tyckt det var konstigt alls och hade gärna bakat/lagat något som räcker till alla. Men det beror ju som sagt på hur personerna ni bjuder är.

En kompis till mig gifte sig hyfsat ung och de hade lagt mindre än vad ni gör på ert bröllop och det var nog tre gånger så många gäster. De hade släktingar som lagade maten och hjälpte till istället för att ge present. En väldigt trevlig och familjär tillställning trots att det var hyfsat många gäster.

Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?