• Vyssanlull

Snålbröllop, är det möjligt?

Hej!

Det är såhär att jag och min fästman har varit förlovade i två år i sommar, vi hade tänkt gifta oss efter 1 år som är brukligt men hade inte råd. Nu funderar vi på om vi ska försöka göra det kommande sommar, trots dålig ekonomi. Vi håller på att spara till hus och har av olika anledningar inte möjlighet att spara många tusenlappar per månad därav ansträngd ekonomi. Så vi har helt enkelt inte möjlighet att lägga 40-50 tusen på ett bröllop, trots att det ska vara den största dagen i ens liv och man bör lägga ner pengar på det. Skäms

Vår budget ligger på ca 10 000 kr. Nästan pinsamt att skriva det, men så är läget. Antingen ett snålbröllop eller så får vi vänta några år till, vilket iofs inte skulle vara hela världen men vi vill ju gifta oss! Så vi funderar på om detta är möjligt? Vi vill ändå inte ha något stort, ingen av oss gillar mycket uppmärksamhet och vi har liten familj/vänkrets. Så sammanlagt skulle vi bli max 25 st (inklusive oss). Bröllopet tänker vi oss ha vid mina föräldrars sommarstuga som ligger vid en fin sjö, vi tänkte ha själva vigseln på bryggan och sen festen i ett partytält/ute om fint väder. 

Tror ni det är möjligt att genomföra detta? 10 000 kr (kan lägga på några tusen till men helst inte) för 25 pers?Guld i mun

Ring har jag hittat flera jättefina för max 3000 kr, klänning etc. för 1000 kr. Mannen hyr kostym för 700 kr. Blommor plockar vi själva, smink, naglar och hår fixar jag själv (jag är inte mycket för sånt ändå, skulle aldrig lägga flera tusen på nåt sånt även om jag hade råd) Obestämd. Mat tänker vi oss bufféplanka från Ica typ... 

Kom gärna med era tankar och bästa tips! Hjärta

• Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?
  • TeresB
    Vyssanlull skrev 2018-03-27 09:05:35 följande:

Hej!

Det är såhär att jag och min fästman har varit förlovade i två år i sommar, vi hade tänkt gifta oss efter 1 år som är brukligt men hade inte råd. Nu funderar vi på om vi ska försöka göra det kommande sommar, trots dålig ekonomi. Vi håller på att spara till hus och har av olika anledningar inte möjlighet att spara många tusenlappar per månad därav ansträngd ekonomi. Så vi har helt enkelt inte möjlighet att lägga 40-50 tusen på ett bröllop, trots att det ska vara den största dagen i ens liv och man bör lägga ner pengar på det. Skäms

Vår budget ligger på ca 10 000 kr. Nästan pinsamt att skriva det, men så är läget. Antingen ett snålbröllop eller så får vi vänta några år till, vilket iofs inte skulle vara hela världen men vi vill ju gifta oss! Så vi funderar på om detta är möjligt? Vi vill ändå inte ha något stort, ingen av oss gillar mycket uppmärksamhet och vi har liten familj/vänkrets. Så sammanlagt skulle vi bli max 25 st (inklusive oss). Bröllopet tänker vi oss ha vid mina föräldrars sommarstuga som ligger vid en fin sjö, vi tänkte ha själva vigseln på bryggan och sen festen i ett partytält/ute om fint väder. 

Tror ni det är möjligt att genomföra detta? 10 000 kr (kan lägga på några tusen till men helst inte) för 25 pers?Guld i mun

Ring har jag hittat flera jättefina för max 3000 kr, klänning etc. för 1000 kr. Mannen hyr kostym för 700 kr. Blommor plockar vi själva, smink, naglar och hår fixar jag själv (jag är inte mycket för sånt ändå, skulle aldrig lägga flera tusen på nåt sånt även om jag hade råd) Obestämd. Mat tänker vi oss bufféplanka från Ica typ... 

Kom gärna med era tankar och bästa tips! Hjärta

Gift er i rådhuset och ha festen senare...?
    Ska ni " bara" 25 gäster kanske ni kan stämma av om gästerna istället för present kan stå för sina kuvert eftersom ni har det tight. 

• Duckan

Klänningar finns det gott om för lägre peng i nätbutikerna. Sommar = plocka en vacker bukett av ängsblommor. Där sparar ni in massa.
    Antar att trädgården är till låns?
    Maten kanske ni kan få lite hjälp med, en gör potatisgratäng, nån en sallad och så köper ni in kallskuret och dricka.
    Nog går det, men lite tajt.

• Anonym (lugnt och fint.)

Häng inte upp dig på orden"största dagen i ens liv" Mitt bröllop betyder mycket för mig men inte alls allt och inte alls är det min största dag i mitt liv. Alla friska fina dagar med min man är liksom stora. Och de största dagarna i mitt liv är dagarna då våra barn kom till världen och när vi fick nycklarna till vårt hus. Vi hade ett litet bröllop det som kosta var ringarna som gick på runt 20 000kr för alla tre och någon flaska skumpa. Mina föräldrar och svärföräldrar bjöd på middag för alla 7 personer som var med. Jag hade en sommarklänning och mannen sin vanliga kostym. Sedan hade jag lite blommor i handen och i håret. 

• Anonym (Prioritera)

Absolut att det går, men man får ju då prioritera vad pengarna ska gå till och tippsen om knytis eller att önska en mindre summa istället för bröllopsgåva är kanske lämpligt i er situation. 

Ni väljer att lägga 30% på ringar, sedan 17% på kläder till er av de 10.000 ni har som budget.

Jag reagerar framförallt på summan ni planerar att spendera på kläder, är det så viktigt här? Mannen kanske har en mörk kostym som kan användas, eller en mörk kavaj?

Klänning finns det att få tag i enklare, jättefina sommarmodeller för ca 500kr som kanske fungerar? De säljs inte som bröllopsklänningar, men titta under utbudet av studentklänningar. 

Ringar, har ni förlovningsringar? De kanske ni kan återanvända? 
    3000 är mycket av era tillgångar, även om jag personligen tycker att det är något att prioritera eftersom ringarna bärs ofta, resten av livet. 

• Rödtjärnens Anna

Gör maten själv och be tex föräldrar hjälpa till.

Jag fyllde nyligen jämnt och bjöd totalt 30 gäster på mat och tårta. Jag hade pulled älg (älg tillagad länge i ugn), lingonaioli, tacofärs till barnen och tillbehör/grönsaker och bröd till alla.

Jag hade visserligen gratis älgkött och allt gick på mindre än 300 kr för allt. Betalar man för köttet så kanske man kan satsa på pulled pork på fläskkarré och då det är billigt kan man få det för omkring 60-70 kr/kg.

Hemlagad mat är så mycket roligare än ica-plankorna.

Gå egna tårtor. Finns det i din vänkrets som gillar att göra tårtor? Du kan ju det i present.

• Nonym

Vårt bröllop gick allt som allt på ungefär 17.000 kr och var för 25 pers

Min outfit gick på ca 2000 kr (klänning köpt på auktionssajt men splitter ny ord pris 12.000kr)

Mannens kostym 104 kr på tradera, slips, skjorta, skor 500kr

Kläder till mannens barn blev en tung post, 2000 kr

Klänning till min tärna: 150kr

Min vigselring 1200kr (ny men köpt på pantbank)

Gravering av ringar 500kr

Mat 3000 ( buffé från den lokala restaurangen)

Dricka och tårta 2000 (alkohol från systemet och hemmagjord tårta)

Blommor 600 (samtliga inklusive dekorationer)

Porslin, glas, bestick 500kr (nytt på Ikea)

Tyg till dukar 200kr

Allt övrigt småkrafs: 3000

Vi hade bröllopsfesten hemma i garaget :)

• Anonym (Nja)
    Nonym skrev 2018-03-27 10:01:14 följande:

Vårt bröllop gick allt som allt på ungefär 17.000 kr och var för 25 pers

Min outfit gick på ca 2000 kr (klänning köpt på auktionssajt men splitter ny ord pris 12.000kr)

Mannens kostym 104 kr på tradera, slips, skjorta, skor 500kr

Kläder till mannens barn blev en tung post, 2000 kr

Klänning till min tärna: 150kr

Min vigselring 1200kr (ny men köpt på pantbank)

Gravering av ringar 500kr

Mat 3000 ( buffé från den lokala restaurangen)

Dricka och tårta 2000 (alkohol från systemet och hemmagjord tårta)

Blommor 600 (samtliga inklusive dekorationer)

Porslin, glas, bestick 500kr (nytt på Ikea)

Tyg till dukar 200kr

Allt övrigt småkrafs: 3000

Vi hade bröllopsfesten hemma i garaget :)

Hur många ungar har mannen?
  • Anonym (Jennie)

Håller med. Frågan är hur många som verkligen ser det som "största dagen i sitt liv"... fr a om man har barn...

Anonym (lugnt och fint.) skrev 2018-03-27 09:57:08 följande:

Häng inte upp dig på orden"största dagen i ens liv" Mitt bröllop betyder mycket för mig men inte alls allt och inte alls är det min största dag i mitt liv. Alla friska fina dagar med min man är liksom stora. Och de största dagarna i mitt liv är dagarna då våra barn kom till världen och när vi fick nycklarna till vårt hus. Vi hade ett litet bröllop det som kosta var ringarna som gick på runt 20 000kr för alla tre och någon flaska skumpa. Mina föräldrar och svärföräldrar bjöd på middag för alla 7 personer som var med. Jag hade en sommarklänning och mannen sin vanliga kostym. Sedan hade jag lite blommor i handen och i håret. 

• AndreaBD

Även om det är några år sedan - men vi la inte ner så mycket pengar på bröllop heller. Första bröllop hyrde vi lokal och hyrde in en kvinna som fixade mat och sånt. En del gjorde jag själv också. Och det var väl 20 - 25 gäster. Min morbror bidrog med vin. Vet inte längre vad det kostade.

Andra bröllop var i svärföräldrarnas trädgård med festtält. Mat hade vi fixat själva, min mans mamma och syskon hade hjälpt till. Svägerskan hade gjort bröllopstårtan. Jag hade köpt nån finklänning, min man hade  kostym sen tidigare. Det var inte så många gäster, högst 20 stycken. Det kostade inte mer än vanliga fester. Nu räknar jag inte vikselringar och sånt. De var dyrare än allt det andra.

• Anonym (sångerska)
    Vyssanlull skrev 2018-03-27 09:05:35 följande:

Hej!

Det är såhär att jag och min fästman har varit förlovade i två år i sommar, vi hade tänkt gifta oss efter 1 år som är brukligt men hade inte råd. Nu funderar vi på om vi ska försöka göra det kommande sommar, trots dålig ekonomi. Vi håller på att spara till hus och har av olika anledningar inte möjlighet att spara många tusenlappar per månad därav ansträngd ekonomi. Så vi har helt enkelt inte möjlighet att lägga 40-50 tusen på ett bröllop, trots att det ska vara den största dagen i ens liv och man bör lägga ner pengar på det. 

Tror ni det är möjligt att genomföra detta? 10 000 kr (kan lägga på några tusen till men helst inte) för 25 pers?

Ring har jag hittat flera jättefina för max 3000 kr, klänning etc. för 1000 kr. Mannen hyr kostym för 700 kr. Blommor plockar vi själva, smink, naglar och hår fixar jag själv (jag är inte mycket för sånt ändå, skulle aldrig lägga flera tusen på nåt sånt även om jag hade råd) . Mat tänker vi oss bufféplanka från Ica typ... 

Kom gärna med era tankar och bästa tips! 

Bara en reflektion. Hyra kostym är dyrt! Kolla på tex Dressmann nu i studenttider, du kan köpa byxa o kavaj för max 500 kr. Köper ni bara en udda kavaj och kanske nya svarta jeans/chinos blir det ännu billigare. Eller låna ihop från nån kompis eller pappa?

Min klänning hittade jag i en facebook-grupp. Helt ny brudklänning , 800 kr med prislapp kvar..
Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?