• Vyssanlull

Snålbröllop, är det möjligt?

Hej!

Det är såhär att jag och min fästman har varit förlovade i två år i sommar, vi hade tänkt gifta oss efter 1 år som är brukligt men hade inte råd. Nu funderar vi på om vi ska försöka göra det kommande sommar, trots dålig ekonomi. Vi håller på att spara till hus och har av olika anledningar inte möjlighet att spara många tusenlappar per månad därav ansträngd ekonomi. Så vi har helt enkelt inte möjlighet att lägga 40-50 tusen på ett bröllop, trots att det ska vara den största dagen i ens liv och man bör lägga ner pengar på det. Skäms

Vår budget ligger på ca 10 000 kr. Nästan pinsamt att skriva det, men så är läget. Antingen ett snålbröllop eller så får vi vänta några år till, vilket iofs inte skulle vara hela världen men vi vill ju gifta oss! Så vi funderar på om detta är möjligt? Vi vill ändå inte ha något stort, ingen av oss gillar mycket uppmärksamhet och vi har liten familj/vänkrets. Så sammanlagt skulle vi bli max 25 st (inklusive oss). Bröllopet tänker vi oss ha vid mina föräldrars sommarstuga som ligger vid en fin sjö, vi tänkte ha själva vigseln på bryggan och sen festen i ett partytält/ute om fint väder. 

Tror ni det är möjligt att genomföra detta? 10 000 kr (kan lägga på några tusen till men helst inte) för 25 pers?Guld i mun

Ring har jag hittat flera jättefina för max 3000 kr, klänning etc. för 1000 kr. Mannen hyr kostym för 700 kr. Blommor plockar vi själva, smink, naglar och hår fixar jag själv (jag är inte mycket för sånt ändå, skulle aldrig lägga flera tusen på nåt sånt även om jag hade råd) Obestämd. Mat tänker vi oss bufféplanka från Ica typ... 

Kom gärna med era tankar och bästa tips! Hjärta

• Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?
  • Glinda från Oz

Ni behöver inte ens lägga ner så mycket. Fråga runt och kolla om ni kan få låna klänning eller kostym av någon eller ta något ni har hemma. Ringar kostar förstås och vigselförrättaren kostar.

Ni behöver inte ha någon tjusig fest heller, ni kan ha picknick där ni bjuder på tårta och något alkoholfritt så får gästerna ta med sig mat och annat fika om de vill ha.

• Anonym (lettti)

Och jag som anser att ett 200-300k bröllop är budget..... ^^ Aja! Olika kan man vara

• SupersurasunkSara
    EnAnonumius skrev 2018-03-27 15:26:52 följande:
    Gör inget..

De va verkligen vackert.. Det såg så där härligt gammaldags lantligt ut som man bar ser ibland i historieböckerna eller i gammelfarmors hem.

Riktigt fina tips på vad man kan göra själv, även om det inte är bröllop.. {#emotions_dlg.flower}
    Ja, det går ju att använda på annat med, jag är sugen på att fixa balkongen i den stilen, men jag ledsnar rätt fort och är inte ensam om att bestämma  

Min bror och hans fru hade den stilen, de gifte sig på en hembygdsgård som har en gammal lada som lokal och så en gammaldags dansbana utanför, med tak dock Det var supermysigt och fint. 

De gifte sig där också, inte i kyrkan så det är ett tips till TS, man kan gifta sig både borgerligt och kyrkligt på egen vald plats, men man får fråga den som viger en om de är villiga till det. 
  • Anonym (fest)
    Vyssanlull skrev 2018-03-27 09:05:35 följande:

Hej!

Det är såhär att jag och min fästman har varit förlovade i två år i sommar, vi hade tänkt gifta oss efter 1 år som är brukligt men hade inte råd. Nu funderar vi på om vi ska försöka göra det kommande sommar, trots dålig ekonomi. Vi håller på att spara till hus och har av olika anledningar inte möjlighet att spara många tusenlappar per månad därav ansträngd ekonomi. Så vi har helt enkelt inte möjlighet att lägga 40-50 tusen på ett bröllop, trots att det ska vara den största dagen i ens liv och man bör lägga ner pengar på det. Skäms

Vår budget ligger på ca 10 000 kr. Nästan pinsamt att skriva det, men så är läget. Antingen ett snålbröllop eller så får vi vänta några år till, vilket iofs inte skulle vara hela världen men vi vill ju gifta oss! Så vi funderar på om detta är möjligt? Vi vill ändå inte ha något stort, ingen av oss gillar mycket uppmärksamhet och vi har liten familj/vänkrets. Så sammanlagt skulle vi bli max 25 st (inklusive oss). Bröllopet tänker vi oss ha vid mina föräldrars sommarstuga som ligger vid en fin sjö, vi tänkte ha själva vigseln på bryggan och sen festen i ett partytält/ute om fint väder. 

Tror ni det är möjligt att genomföra detta? 10 000 kr (kan lägga på några tusen till men helst inte) för 25 pers?Guld i mun

Ring har jag hittat flera jättefina för max 3000 kr, klänning etc. för 1000 kr. Mannen hyr kostym för 700 kr. Blommor plockar vi själva, smink, naglar och hår fixar jag själv (jag är inte mycket för sånt ändå, skulle aldrig lägga flera tusen på nåt sånt även om jag hade råd) Obestämd. Mat tänker vi oss bufféplanka från Ica typ... 

Bjud in till en sommarfest, folk kan ta med eget dricka så fixar ni mat o nåt gott plock efter kanske? Så har ni överraskningsbröllop!
  • Anonym (Vi hade budgetbröllop)

Allt går om man vill! Vårt bröllop blev inte så dyrt tack vare att vi fick hjälp med maten. Hade trerätters plus tårtbuffé för sjuttio personer. All mat, tårta och alkoholfri dryck gick på femtusen. Hyra av festlokal gick på en tusenlapp ungefär. Två av mammas väninnor hjälpte till att servera.

Era familjer vill inte bidra? Våra föräldrar stod för mat, hyra av lokal och betalade mammas väninnor för hjälpen. Väldigt snällt!

Vi lade mer på bröllopsresa till Thailand än vad hela vårt bröllop gick på med ringar, klänning, hyra av kläder till maken, frisyr, bukett och den delen som föräldrarna stod för.

• Houdini

Nu var det inte ett bröllop jag fixade senast utan min mans 50 års kalas.

Och det gick inte på några 10 000 har inte räknat ut exakt vad det gick på.

Men största kostnaden som gick ut på ett bräde var lokalen vi hyrde 1700 kr.

Jag lagade maten själv och började handla hem vad jag skulle ha runt jul (festen var 24/2)

Så jag kunde köpa kött på extrapris som hamnade i frysen. Nu gjorde jag två olika grytor eftersom det var passande för årstiden.

Vin hade vi dels hemma dels köpte vi en bag-in-box på bolaget.

Tårtor och kakor bakade jag själv.

Jag gjorde allt själv med hjälp av maken.

Det kom ca 50 pers under dagens lopp.

Och vi bjöd på allt även sprit.

Jag köpte tyg till dukar 25 kr metern på stoff och stil.

Ni har ju gott om tid, det innebär att ni kan börja handla hem saker och ting när ni ser att det är billigt.

Vi gifte oss för 8 år sedan och det var också billigt.

Kläderna gick på under 1000 kr för bägge. Vi hade iofs ett tebröllop, alltså vi bjöd bara på kaffe och tårtor och kakor och bullar.

Samma där gjorde allt själv. Även dekorationerna

Vid bägge tillfällena använde jag mycket. som jag redan hade hemma som var vi resp maken vid hans fest.

Hade lagt ut grejer som sa något om maken från han var liten, leksaksbilar, till hundar och katter nutid. Och en massa där emellan.

Det viktigaste är att noga tänka igenom hur man vill ha det och vad som är realistiskt.

Och vad som är VI inte vad som är andras förväntningar på hur det ska vara. Jag är så tjurskallig att jag kan säga ifrån till folk som ska komma med åsikter om hur vi ska göra och det är viktigt.

Det ska bli som ni vill ha det inte som andra tycker att ni ska ha det.

• Anonym (C)
    Houdini skrev 2018-03-27 21:04:18 följande:

Nu var det inte ett bröllop jag fixade senast utan min mans 50 års kalas.

Och det gick inte på några 10 000 har inte räknat ut exakt vad det gick på.

Men största kostnaden som gick ut på ett bräde var lokalen vi hyrde 1700 kr.

Jag lagade maten själv och började handla hem vad jag skulle ha runt jul (festen var 24/2)

Så jag kunde köpa kött på extrapris som hamnade i frysen. Nu gjorde jag två olika grytor eftersom det var passande för årstiden.

Vin hade vi dels hemma dels köpte vi en bag-in-box på bolaget.

Tårtor och kakor bakade jag själv.

Jag gjorde allt själv med hjälp av maken.

Det kom ca 50 pers under dagens lopp.

Och vi bjöd på allt även sprit.

Jag köpte tyg till dukar 25 kr metern på stoff och stil.

Ni har ju gott om tid, det innebär att ni kan börja handla hem saker och ting när ni ser att det är billigt.

Vi gifte oss för 8 år sedan och det var också billigt.

Kläderna gick på under 1000 kr för bägge. Vi hade iofs ett tebröllop, alltså vi bjöd bara på kaffe och tårtor och kakor och bullar.

Samma där gjorde allt själv. Även dekorationerna

Vid bägge tillfällena använde jag mycket. som jag redan hade hemma som var vi resp maken vid hans fest.

Hade lagt ut grejer som sa något om maken från han var liten, leksaksbilar, till hundar och katter nutid. Och en massa där emellan.

Det viktigaste är att noga tänka igenom hur man vill ha det och vad som är realistiskt.

Och vad som är VI inte vad som är andras förväntningar på hur det ska vara. Jag är så tjurskallig att jag kan säga ifrån till folk som ska komma med åsikter om hur vi ska göra och det är viktigt.

Det ska bli som ni vill ha det inte som andra tycker att ni ska ha det.

Hur mycket alkohol hade ni hemma eftersom ni bara köpte en bag in box? :)
  • SupersurasunkSara

Här kommer ett gäng billiga klänningar, lite olika modeller beroende på vilken stil man vill ha. 

www.bubbleroom.se/sv/kl%C3%A4der/kvinna/chiara-forthi/alla-balkl%C3%A4nningar/viviere-sparkling-gown-offwhite?tm=393&utm_source=halens.se&utm_campaign=halens-adwords&utm_medium=affiliate&imageId=493973&variantId=598352-0020

www.bubbleroom.se/sv/kl%C3%A4der/kvinna/chiara-forthi/maxikl%C3%A4nningar/sandrine-dress-antique-white?tm=393&utm_source=halens.se&utm_campaign=halens-adwords&utm_medium=affiliate&imageId=446618&variantId=582279-0471

www.bubbleroom.se/sv/kl%C3%A4der/kvinna/chiara-forthi/alla-balkl%C3%A4nningar/princess-gown-cream?tm=393&utm_source=halens.se&utm_campaign=halens-adwords&utm_medium=affiliate&imageId=493300&variantId=594282-0024

www.bubbleroom.se/sv/kl%C3%A4der/kvinna/happy-holly/maxikl%C3%A4nningar/simone-dress-white-1?tm=393&utm_source=halens.se&utm_campaign=halens-adwords&utm_medium=affiliate&imageId=483431&variantId=592861-0002

www.bubbleroom.se/sv/kläder/kvinna/make-way/klänningar-till-bröllop/melody-dress-white?tm=393&utm_source=halens.se&utm_campaign=halens-adwords&utm_medium=affiliate&imageId=495503&variantId=592084-0002

www.bonprix.se/produkt/langklaenning-med-spets-vit-beige-967916/

www.bonprix.se/produkt/klaenning-vit-919320/

• Houdini
    Anonym (C) skrev 2018-03-27 23:34:14 följande:

Hur mycket alkohol hade ni hemma eftersom ni bara köpte en bag in box? :)

Mannen får en bag-in-box av några gamla grannar ett par gånger om året för dom får en morgontidning av honom.

Sen har vi välfyllt barskåp pga att vi inte dricker ????

Jag äter mediciner som inte bör kombineras med alkohol och maken jobbar natt, skulle han ta sig en öl ett glas vin el dyl skulle han få ta det vid tolv ett på dagen inte så kul att gå och handla och stinka sprit på eftermiddagen.

Vi är som sagt i 50 års åldern så vi har supit klart men att ta ett glas likör eller en whisky är gott.

Eller en god drink på sommaren. Då är det bra att ha hemma så slipper man springa och handla först innsn man kan ta något att dricka
  • Anonym (C)
    Houdini skrev 2018-03-28 13:09:35 följande:

Mannen får en bag-in-box av några gamla grannar ett par gånger om året för dom får en morgontidning av honom.

Sen har vi välfyllt barskåp pga att vi inte dricker ????

Jag äter mediciner som inte bör kombineras med alkohol och maken jobbar natt, skulle han ta sig en öl ett glas vin el dyl skulle han få ta det vid tolv ett på dagen inte så kul att gå och handla och stinka sprit på eftermiddagen.

Vi är som sagt i 50 års åldern så vi har supit klart men att ta ett glas likör eller en whisky är gott.

Eller en god drink på sommaren. Då är det bra att ha hemma så slipper man springa och handla först innsn man kan ta något att dricka

Okej förstår :) hehe det hade inte räckt på mitt bröllop med lika många gäster tyvärr då folk i vårt sällskap gillar att dricka när det är fest. Inget fylleslag förstås :)
  • Alessia

Ett av de trevligaste bröllop jag någonsin varit gäst på var ett "snålbröllop", men det var nog ingen som var med som tyckte så. Bara väldigt glatt och generöst.

Det var ett sommarbröllop i brudens mormors gammeldags och lätt förvildade trädgård med berså och rosenrabatter. Brudens bukett och hårkrans var av rosor från rabatterna. Jag fick äran att binda brudbuketten och göra kransen, för brudens mamma är en av mina käraste väninnor sedan barndomen. Ungefär 50 gäster inkl brudparet var med på vigseln.

Det var en fredagseftermiddag, vigseln var borgerlig och utomhus på gräsmattan med gästerna runtomkring. Vigselförrättaren var på ett strålande humör och sjöng efter vigseln en serenad till brudparets ära...

Därefter buffé med olika hemgjorda pajer och goda sallader, hembakat bröd av olika slag, smör och olika ostar. Frukt i korgar. Vatten, juice, lättöl och vin fanns att välja bland. Bröllopstårtan var beställd. Den var i tre våningar med hallonmousse och täckt av vit marsipan.

Bruden hade sin mammas enkla vita brudklänning och brudgummen hade mörka kostymbyxor och ljust blå finskjorta men ingen slips. 
    När vi skålat för brudparet, hållit tal och ätit, sjungit och umgåtts både utomhus och inomhus sjöng vi iväg brudparet till en väntande taxi för vidare befordran till järnvägsstationen, för de skulle ut i Europa och tågluffa.

Det här kan inte ha kostat många tusenlappar, men det var otroligt trevligt, generöst och gott.

• Anonym (Utanför boxen)

Hej!

Det är såhär att jag och min fästman har varit förlovade i två år i sommar, vi hade tänkt gifta oss efter 1 år som är brukligt men hade inte råd. Nu funderar vi på om vi ska försöka göra det kommande sommar, trots dålig ekonomi.

---

Det är väl bara sätta sig ner och räkna.

Pappersarbete inför vigseln
    Resor för vigselförrättare (boka datum i förväg)
    Ringar
    Kläder
    Fotograf
    Bröllopsresa

Parkeringsplatser för gästerna (ingen direkt kostnad men underlättar)
    Partytält
    Bord och stolar
    Mat (allergier, veganer?)
    Dryck
    Tallrikar, bestick, glas
    Musikanläggning
    Blommor
    Buffert för oförutsedda utgifter och felräkningar

• Anonym (Barbro)

Jag blir lie konfunderad av alla råd om hur man får till en billig fest. Jag undrar vill ni gifta er eller vill ni ha en bröllopsfest?

Att gifta sig kostar inget om en av er är med i svenska kyrkan. Man behöver inte särskilda kläder, man behöver inga blommor, man behöver ingen fest, man behöver ingen ring heller.

När vi gifte oss kostade våra ringar 700 kr, det var enda kostnaden, vi har nu varit gifta i drygt 40 år.

• Anonym (mor)

Om jag skulle gifta mig så skulle jag ALDRIG bjuda in en massa gäster om jag inte hade råd att bjuda dem på en riktig fest och hade jag råd så kanske jag sket i det där med gäster i alla fall och gjorde dagen till en stor sådan för MIG och min blivande MAN. 10.000 räcker för att göra en dag FANTASTISKT minnesvärd och vacker. Det hänger på en själv och ens fantasi.

• Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-03-29 06:27:02 följande:

Om jag skulle gifta mig så skulle jag ALDRIG bjuda in en massa gäster om jag inte hade råd att bjuda dem på en riktig fest och hade jag råd så kanske jag sket i det där med gäster i alla fall och gjorde dagen till en stor sådan för MIG och min blivande MAN. 10.000 räcker för att göra en dag FANTASTISKT minnesvärd och vacker. Det hänger på en själv och ens fantasi.

PS: Uppmärksamhet behöver man ju inte sakna om man är lagd åt det hållet. Man tar massor med bilder och lägger ut på FB och Instagram, voila.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Barbro) skrev 2018-03-28 20:10:23 följande:

Jag blir lie konfunderad av alla råd om hur man får till en billig fest. Jag undrar vill ni gifta er eller vill ni ha en bröllopsfest?

Att gifta sig kostar inget om en av er är med i svenska kyrkan. Man behöver inte särskilda kläder, man behöver inga blommor, man behöver ingen fest, man behöver ingen ring heller.

När vi gifte oss kostade våra ringar 700 kr, det var enda kostnaden, vi har nu varit gifta i drygt 40 år.

Jag ser inga konstigheter i att de vill både ock. Jag och maken bjöd bara några vittnen till vår borgerliga vigsel, vi hade redan gjort hela balunsen en gång förut men med andra partners. Vi bjöd på middag och tårta och hade inte alkohol eftersom det var dagtid, en onsdag (förlovning 11-11-11 därav giftermål 12-12-12 som var en onsdag) och de som var där behövde kunna köra hem sen  

Det var intimt, mysigt och jag kände mig oerhört nära min man när vi sa ja till varandra. Hade jag inte gift mig en gång tidigare hade jag nog också velat ha stor fest men inte betala hur mycket som helst ändå. 
  • Wench85

Hej!

Jag har en massa tips! :)

För att få koll på budgeten: Tänker du 10 000 inklusive ring, klänning och kostym för 4700 eller 10 000 utöver det?
Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?