Inlägg från: lullis94 |Visa alla inlägg
  • lullis94

    Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen

    K Kalle skrev 2018-04-17 07:47:51 följande:

    Jo, jag är medveten om det. Träningen är kämpigt eftersom jag är handikappad. Jag kan köra på ganska länge med rullstol, men då kan jag inte gå alls sedan (är värmekänslig) - dvs om jag tex behöver gå på toaletten när jag kommer hem kan jag inte resa mig ur rullstolen.


    Oj, det lät jobbigt :/ men du får försöka välja bort vissa saker ur kosten som du känner att det är en bidragande orsak och som du kan klara dig utan. Försöka träna så mycket du kan utan att förstöra för dig själv. Kanske träna lite och ofta istället för mycket på en gång?
  • lullis94
    K Kalle skrev 2018-04-17 11:15:31 följande:

    Det gör jag. Och det går bra till vardags. Men även jag vill ju kunna gå ut och äta trerätters på restaurang nån gång och njuta av godis och god mat på jul och påsk.

    ...och det gör jag. Nu är jag ju fortfarande smal. BMI på 20,5.


    Man ska absolut inte göra livet dåligt för att vara smal som en pinne, då väljer jag hellre att njuta av livet och ha några kilo extra. Skulle jag välja mellan att aldrig få äta god mat och tappa 10 kg eller väga som jag gör nu och kunna äta god mat, inte kanske bara onyttig men ändå så det är gott så skulle vikten inte spela mig någon roll. Livet ska vara värt att leva och då får man göra val vad det är värt :) kämpa på! Tar du en godis mindre varje gång och skippar glaset dricka ex, så är det lite bättre, tänk så. Hur mycket måste jag ha. Behöver jag äta den onyttigaste trerättersen eller kan jag välja ett mindre onyttigt alternativ? Välja bort kakan till kaffet eller lämna lite av pastan så kanske det hjälper att hålla vikten. Man får inte bli för extrem tror jag. :)
  • lullis94
    K Kalle skrev 2018-04-17 11:56:01 följande:

    Just så! Det första jag gjorde var att aldrig mer ta en bit tårta på jobbet av artighet. Här firas det allt som oftast (födelsedagar, pensionsavgångar, lyckade projekt) och det är alltid, alltid prinsesstårta, som jag inte gillar. Trots det tog jag alltid en liten bit av artighet. Det är slut med det sedan ett tag tillbaka! Ska jag äta onyttiga kalorier ska det åtminstone vara goda kalorier!


    Rätt inställning!
  • lullis94
    Hnnm skrev 2018-04-17 12:11:32 följande:

    Men det är lite därför jag gick med här :) stöttning och pepp..

    Jag har en träningsplan som jag följer och jag vet hur man äter "bra"... Men gick igenom en separation som tog mig hårt för någon månad sedan så har precis börjat ta mig upp igen :) har tränat i lördags och igår + var på långpromenad igår :) så det börjar ta sig


    Låter som du börjat komma igång! :) vi kanske kan tipsa om saker som är gott men ändå nyttigt och enkel mat som är nyttig så kanske allt blir lättare? :D och om vi har någon favoritövning vi tycker är bra? :)
  • lullis94
    Hnnm skrev 2018-04-17 17:29:17 följande:

    allt är välkommet :D det är väl mest att hålla igång det bra och hålla det dåliga (som försökt ta över och tagit stor plats) borta :)

    vad har ni för tips på att hålla borta sötsug? Bästa träning för er?


    Att träna gör att jag blir motiverad att inte äta godis och sånt, men har aldrig blivit av med sötsuget för istället för godis äter jag frukt, mycket bättre, men jag kan äta jättemycket frukt och det är nog inte bra det heller men det har jag struntat i och kännt att det är bättre än godis. Det innehåller i alla fall mycket bra också :)

    Jag älskar att springa eller cykla eller åka skidor. Springa är på sätt och vis bäst, jag är borta kortast tid och känner ändå att jag förbränt en del. Cykla kräver så lång sträcka och tar därför tid för att känna sig nöjd men det tar mest bara ben, men skonar knäna. Skidor är sånt bök då jag åker med hund. Tar säkert 1-1,5 timmar utöver själva träningen att fixa med utrustning och åka dit jag ska... Annars gillar jag styrketräning men det hinner jag ALDRIG med pga att jag har barn och hund. När jag springer kan jag ha sonen i vagn och hunden bredvid och när jag åker skidor motioneras hunden samtidigt. Cyklar ibland kortare sträckor med hund för att kombinera :) det låter som jag gör nycket men det gör jag tyvärr inte... Gör jag en sak i veckan är jag glad, gör jag två är jag överlycklig. Men nu när jag kan springa och snart slutar skolan så då hinner jag mera :D
  • lullis94
    Hnnm skrev 2018-04-17 17:29:17 följande:

    allt är välkommet :D det är väl mest att hålla igång det bra och hålla det dåliga (som försökt ta över och tagit stor plats) borta :)

    vad har ni för tips på att hålla borta sötsug? Bästa träning för er?


    Att träna gör att jag blir motiverad att inte äta godis och sånt, men har aldrig blivit av med sötsuget för istället för godis äter jag frukt, mycket bättre, men jag kan äta jättemycket frukt och det är nog inte bra det heller men det har jag struntat i och kännt att det är bättre än godis. Det innehåller i alla fall mycket bra också :)

    Jag älskar att springa eller cykla eller åka skidor. Springa är på sätt och vis bäst, jag är borta kortast tid och känner ändå att jag förbränt en del. Cykla kräver så lång sträcka och tar därför tid för att känna sig nöjd men det tar mest bara ben, men skonar knäna. Skidor är sånt bök då jag åker med hund. Tar säkert 1-1,5 timmar utöver själva träningen att fixa med utrustning och åka dit jag ska... Annars gillar jag styrketräning men det hinner jag ALDRIG med pga att jag har barn och hund. När jag springer kan jag ha sonen i vagn och hunden bredvid och när jag åker skidor motioneras hunden samtidigt. Cyklar ibland kortare sträckor med hund för att kombinera :) det låter som jag gör nycket men det gör jag tyvärr inte... Gör jag en sak i veckan är jag glad, gör jag två är jag överlycklig. Men nu när jag kan springa och snart slutar skolan så då hinner jag mera :D
    Hnnm skrev 2018-04-17 17:29:17 följande:

    allt är välkommet :D det är väl mest att hålla igång det bra och hålla det dåliga (som försökt ta över och tagit stor plats) borta :)

    vad har ni för tips på att hålla borta sötsug? Bästa träning för er?


    Jag har en annan favorit som jag kör när jag jobbar (i smyg) jag är personlig assistent och när jag hjälpt henne till toa så går jag ut och väntar tills hon är klar. Medan sticker jag in fötterns under hennes öppna trappa och gör situps. Gör samma hemma med fötterna under soffan. Precis så man nästan tar i med ryggen i golvet och sedan upp tills den nästan inte är jobbigt längre och sedan ner. :D
  • lullis94
    Strega skrev 2018-04-18 09:30:46 följande:

    Det som fungerar bäst för när det kommer till sötsug är röd paprika och gurka, är så extremt gott och man kan sitta och knapra ett tag. Sedan kör ju jag min "unna-dag", vilket gör att ifall jag blir extra sugen på något så vet jag att jag kommer kunna äta det på fredag/lördag. Det gör det enklare att hålla ut. Vi har heller aldrig sötsaker hemma under vardagarna, vilket gör att jag inte kan äta något hur starkt suget än blir. Jag skulle aldrig kunna gå och köpa något onyttigt på affären mitt i veckan, tycker av någon anledning att det är extremt pinsamt. Det hjälper en del haha :)

    Träningen är mitt största problem. Har väldigt svårt för att bara "ta en promenad/springtur". Måste ha ett mål med allt, och att jag får motion är inte tillräckligt. Därför försöker jag få in så mycket vardagsrörelse som möjligt, ex. inte ta bussen någonstans utan alltid gå/cykla etc (vilket jag även kombinerar med "hemmaträning"). Nu bor jag i Umeå, så allt ligger i princip på sådant avstånd att det fungerar jättebra att gå. Nu håller jag även på att förbereda flytt, så är mycket som ska fixas och springas runt med. Men det är ju något jag måste jobba på, att faktiskt tvinga mig ut. Är ju skönt när man väl är ute.

    Hur har denna vecka gått för er? Några roliga middagsrecept ni vill dela med er av? Skulle behöva lite motivation.


    Det här med att ta promenader eller springturer utan mål tycker jag är så skönt. Bara rensa tankarna och tänka på allt mellan himmel och jord. Hade en period en kompis som gick mycket och jag sprang men vi bodde lite för långt ifrån varandra så vi pratade i telefon med varandra under tiden. Jättetrevligt! :D

    Jag har ett svullet ont knä... Kan vara något med menisken (hade det i andra knät för tre år sedan) men ska till sjukgymnast nästa vecka och har tidigare bokat tid hos en sjukgymnast och vilat pga smärta så när jag väl är där så har jag inte ont och kan inte säga vad det är. Vart så med knät sist så då inför nästa besök tränade jag lite extra för att ha ont så jag kör så nu också :D jag tog cykeln delvis för att jobba och plugga idag, så då blir det ca 2 mil på cykel. Var ute och gick 6.5 km igår. Ätit bra denna vecka. Får se om jag kan hålla det och se vad vågen säger :)

    Min favoritmat är fisk så jag älskar att göra torsk. Blandar cream fraiche med dill, salt och citronpeppar (kan använda citronmajonäs ibland) och lägger det i en form med torsk sedan in i ugnen. Till det äter jag rivna morötter. Skulle kunna äta det varje dag om jag inte hade en sambo ;) eller så steker jag fisk och har såsen kall bredvid med morötter :)
  • lullis94
    Strega skrev 2018-04-20 07:28:31 följande:

    Hade verkligen önskat att jag tyckte att promenaderna utan mål var mysiga. Jag tycker ju att det är skönt när jag väl är ute (med mål dock), men ska försöka bättra mig :)

    Låter jobbigt med knät. Min pappa har problem med sin mensik, så har en liten förståelse för hur jobbigt det kan vara. Hoppas att sjukbesöket går bra!

    Ditt recept lät ju hur gott som helst, ifall det är något jag saknar efter att jag blev veg så är det fisk. Kalla såser är också något som jag gör mycket. Har en personlig favorit med Oatly's fraiche, (mycket) rödlök, vitlök och salt och peppar (äter man mjölk är det godast med turkisk yougurt). Så himla gott :) 


    Jag är inte så förtjust i lök så den såsen är jag rädd att jag inte gillar :P vad äter du den till? :)
  • lullis94
    Strega skrev 2018-04-20 07:33:06 följande:

    Invägningsfredag idag! Vågen visar 80,1 vilket känns hur bra som helst. Är så nära att vara under 80, vilket hade varit väldigt roligt.

    Jag hittar inte mitt måttband, måste ha rensar bort det i flyttförberedelserna eller nått. Men ska fixa fram något annat och mäta nästa vecka!

    Hoppas att det går bra för er!


    Åh va kul att du lyckas, jag har inte den turen... Jag tycker jag ätit mindre och nyttigare och rört på mig men vågen visade 81,8 idag. Skyller på att det är för att mensen kom idag och fortsätter kämpa!
Svar på tråden Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen