• saraaa3

    religiösa saknar kritiskt tänkande

    träffade ett par mormoner för ett par dagar sedan och blev förvånad över hur de fullständigt saknar kritiskt tänkande. Har även läst trådar här på familjeliv och andra ställen och det som slår mig är hur alla religiösa både kristna och muslimer mm saknar kritiskt tänkande?

    Förstår att de kan tänka kritiskt utan för sin religion men ex på jobbet och i skolan men så fort det kommer till deras religion så försvinner allt kritiskt tänkande. Hur kommer det sig?

  • Svar på tråden religiösa saknar kritiskt tänkande
  • Iarwain
    Konservativ skrev 2018-04-15 19:59:16 följande:
    Jag förmodar att du själv inte är religiös? Ganska magstarkt att påstå det du gör. Ateister brukar vanligtvis inte vilja diskutera alls grunden till deras eget ställningstagande. Däremot brukar de dra fram varje liten detalj om bibeln som de naturligtvis har missförstått.

    Att komma fram till en världsbild, religiös eller inte, brukar vara en lång process som tar flera år. Att diskutera grunderna till den med en person som bara vill sticka hål på den kanske inte är så meningsfullt. Är du en som vill missionera din ateism?
    Men varför skriver du "Ateister brukar vanligtvis inte vilja diskutera alls grunden till deras eget ställningstagande".
    Jag har sett dig fråga om ställningstagande hos ateister tidigare och du får oftast svar.

    Vad grundar du ditt påstående på?
  • Iarwain
    Anonym (f.d mormon) skrev 2018-04-25 00:15:34 följande:
    En blind kan ju säg att de seende är troende. De tror att de ser men de kan inte påvisa vetenskapliga belägg att de ser.
    "Jag ser"
    -jo..jag hör det
    Det är inte så svårt att komma upp med experiment för att bevisa för en blind att seende kan se.
  • oanonym
    Iarwain skrev 2018-04-25 15:52:06 följande:

    Men varför skriver du "Ateister brukar vanligtvis inte vilja diskutera alls grunden till deras eget ställningstagande".

    Jag har sett dig fråga om ställningstagande hos ateister tidigare och du får oftast svar.

    Vad grundar du ditt påstående på?


    Det är snarare tvärtom, ateister brukar kunna förkkara väldigt bra varför de inte tror.

    För mig är det väldigt lätt att svara på varför jag inte tror på något, de som gör påståendet kan inte backa upp det med bra argument och belägg/bevis. Detta gäller inte bara gudar, utan i stort allt jag inte tror på, men har hört talas om.

    Direkt jag får bra argument och bevis, ja då kommer jag att tro på det som påstås.

    Jag är fångad i min egna hjärna, vilket innebär att jag inte kan låta bli att tro på det jag fått bevisat för mig.
  • Konservativ
    Iarwain skrev 2018-04-25 15:52:06 följande:
    Men varför skriver du "Ateister brukar vanligtvis inte vilja diskutera alls grunden till deras eget ställningstagande".
    Jag har sett dig fråga om ställningstagande hos ateister tidigare och du får oftast svar.

    Vad grundar du ditt påstående på?
    Det är min erfarenhet. Det enda de lyckas komma med är nånting i stil med oanonyms ovan. Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?

    Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln. Men sin egen världsbild ser de som självklar och behöver inte alls diskuteras. När man sen påpekar att de tolkar Bibeln fel så klagar de på nåt annat. Det är ateistmissionärerna som saknar förmåga till kritiskt tänkande. 

    Varför finns något istället för inget?
  • oanonym
    Konservativ skrev 2018-04-25 16:10:29 följande:

    Det är min erfarenhet. Det enda de lyckas komma med är nånting i stil med oanonyms ovan. Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?

    Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln. Men sin egen världsbild ser de som självklar och behöver inte alls diskuteras. När man sen påpekar att de tolkar Bibeln fel så klagar de på nåt annat. Det är ateistmissionärerna som saknar förmåga till kritiskt tänkande. 

    Varför finns något istället för inget?


    Att vara ateist är inte att påstå att Gud inte finns ..... även om vissa även gör så.

    Det finns ateister och det finns antiteister. Det kan alltså finnas ateister som vill tro, eller vill att Gud ska finnas.

    Om en ateist ser sin bild som självklar så har du ju möjlighet att påverka den bilden. Jag blir glad om någon påvisar att jag haft fel. Jag har lärt mig mycket på det viset, men det är oftast små saker.
  • oanonym
    Konservativ skrev 2018-04-25 16:10:29 följande:

    Det är min erfarenhet. Det enda de lyckas komma med är nånting i stil med oanonyms ovan. Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?

    Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln. Men sin egen världsbild ser de som självklar och behöver inte alls diskuteras. När man sen påpekar att de tolkar Bibeln fel så klagar de på nåt annat. Det är ateistmissionärerna som saknar förmåga till kritiskt tänkande. 

    Varför finns något istället för inget?


    Hur gör du själv när du avgör om en viss gud existerar eller inte?

    Eller hur gör du när du avgör om en viss tolkning av din Gud är fel?

    Vad har du för metod?

    Gärna en metod som även jag kan testa.
  • Konservativ
    oanonym skrev 2018-04-25 16:16:57 följande:
    Att vara ateist är inte att påstå att Gud inte finns ..... även om vissa även gör så.

    Det finns ateister och det finns antiteister. Det kan alltså finnas ateister som vill tro, eller vill att Gud ska finnas.

    Om en ateist ser sin bild som självklar så har du ju möjlighet att påverka den bilden. Jag blir glad om någon påvisar att jag haft fel. Jag har lärt mig mycket på det viset, men det är oftast små saker.
    Jo, det är just att påstå att Gud inte finns. 

    Varför finns universum?
  • oanonym
    Konservativ skrev 2018-04-25 16:25:15 följande:

    Jo, det är just att påstå att Gud inte finns. 

    Varför finns universum?


    Självklart är det inte det. Att inte tro på något är inte automatiskt lika med att tro motsatsen.

    Jag påstår inte att inga gudar finns, t.ex.

    Har ingen aning om varför universum finns. Vad jag vet så jobbar vetenskapen med att ta reda på HUR. Ett VARFÖR kanske inte ens är en vettig fråga i detta fall.
  • Iarwain
    Konservativ skrev 2018-04-25 16:10:29 följande:
    Det är min erfarenhet. Det enda de lyckas komma med är nånting i stil med oanonyms ovan. Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?

    Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln. Men sin egen världsbild ser de som självklar och behöver inte alls diskuteras. När man sen påpekar att de tolkar Bibeln fel så klagar de på nåt annat. Det är ateistmissionärerna som saknar förmåga till kritiskt tänkande. 

    Varför finns något istället för inget?

    "Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?"
    Vi verkar ha olika definitioner av vad ateist betyder. Jag har aldrig skrivit att en gud inte finns.
    För mig betyder det att jag tror inte på påståendet att en gud existerar.

    ateist == inte teist
    Samtidigt är jag pragmatisk agnostiker.

    "Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln."
    Jag förstår vad du menar, men jag är van från forskningsvärlden. Den som lägger fram en tes får stå under stor press i from av frågor.
    Det är enda sättet att få acceptans på sitt påstående.

    "Varför finns något istället för inget?"
    Jag vet inte och den frågan är ganska ointressant för mig.
    En gud skapar fler frågor än det löser, som till exempel, varför finns det en gud?

  • Iarwain
    Iarwain skrev 2018-04-25 16:41:39 följande:

    En gud skapar fler frågor än det löser, som till exempel, varför finns det en gud?


    Glömde den största frågan gud tillför, som jag ser det. (jag kanske är yrkesskadad)

    Vad har gud för egenskaper?
  • oanonym
    Iarwain skrev 2018-04-25 16:44:50 följande:

    Glömde den största frågan gud tillför, som jag ser det. (jag kanske är yrkesskadad)

    Vad har gud för egenskaper?


    Ja, den frågan är viktig, särskilt när det också påstås att vi har fri vilja.

    Fri vilja går emot vissa definitioner av Gud.
  • Konservativ
    Iarwain skrev 2018-04-25 16:41:39 följande:

    "Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?"
    Vi verkar ha olika definitioner av vad ateist betyder. Jag har aldrig skrivit att en gud inte finns.
    För mig betyder det att jag tror inte på påståendet att en gud existerar.

    ateist == inte teist
    Samtidigt är jag pragmatisk agnostiker.

    "Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln."
    Jag förstår vad du menar, men jag är van från forskningsvärlden. Den som lägger fram en tes får stå under stor press i from av frågor.
    Det är enda sättet att få acceptans på sitt påstående.

    "Varför finns något istället för inget?"
    Jag vet inte och den frågan är ganska ointressant för mig.
    En gud skapar fler frågor än det löser, som till exempel, varför finns det en gud?


    Okej. Det du kallar ateism kallar jag agnosticism. Tror att jag har etymologin och språkhistorien på min sida i den saken. Inte för att det är så viktigt.

    Jag har inte lagt fram nån tes. Jag är inte heller intresserad av att få acceptans för ett påstående. Vad gäller denna tråds påstående så tror jag att vi har fått fram en annan minst lika intressant fråga:

    Varför är ateister så ointresserade
    oanonym skrev 2018-04-25 16:38:09 följande:
    Självklart är det inte det. Att inte tro på något är inte automatiskt lika med att tro motsatsen.

    Jag påstår inte att inga gudar finns, t.ex.

    Har ingen aning om varför universum finns. Vad jag vet så jobbar vetenskapen med att ta reda på HUR. Ett VARFÖR kanske inte ens är en vettig fråga i detta fall.

    av sin egen världsbild?

    Du tror inte på något och du (Iarwain) är ointresserad av varför universum finns? 

    Tror inte riktigt på eran agnostiska ateism. Det är ju inte som att ni är likgiltiga inför frågan. Kan man ändå säga att ni lutar starkt mot att Gud inte finns?

    Så här uppfattar jag era tankar:
    "Gud kanske finns men jag hatar honom.

    Om Gud inte finns så bryr jag mig inte om varför universum eller något annat  finns. Jag bryr mig  inte om det jag tror på men jag ägnar timmar och år att fundera på den tes som jag finner minst sannolik." 

    Jag har läst Dawkins. Finns det nån som har skrivit djupt om ateism?
  • Konservativ
    Iarwain skrev 2018-04-25 16:41:39 följande:

    "Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?"
    Vi verkar ha olika definitioner av vad ateist betyder. Jag har aldrig skrivit att en gud inte finns.
    För mig betyder det att jag tror inte på påståendet att en gud existerar.

    ateist == inte teist
    Samtidigt är jag pragmatisk agnostiker.

    "Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln."
    Jag förstår vad du menar, men jag är van från forskningsvärlden. Den som lägger fram en tes får stå under stor press i from av frågor.
    Det är enda sättet att få acceptans på sitt påstående.

    "Varför finns något istället för inget?"
    Jag vet inte och den frågan är ganska ointressant för mig.
    En gud skapar fler frågor än det löser, som till exempel, varför finns det en gud?


    Okej. Det du kallar ateism kallar jag agnosticism. Tror att jag har etymologin och språkhistorien på min sida i den saken. Inte för att det är så viktigt.

    Jag har inte lagt fram nån tes. Jag är inte heller intresserad av att få acceptans för ett påstående. Vad gäller denna tråds påstående så tror jag att vi har fått fram en annan minst lika intressant fråga:

    Varför är ateister så ointresserade
    oanonym skrev 2018-04-25 16:38:09 följande:
    Självklart är det inte det. Att inte tro på något är inte automatiskt lika med att tro motsatsen.

    Jag påstår inte att inga gudar finns, t.ex.

    Har ingen aning om varför universum finns. Vad jag vet så jobbar vetenskapen med att ta reda på HUR. Ett VARFÖR kanske inte ens är en vettig fråga i detta fall.

    av sin egen världsbild?

    Du tror inte på något och du (Iarwain) är ointresserad av varför universum finns? 

    Tror inte riktigt på eran agnostiska ateism. Det är ju inte som att ni är likgiltiga inför frågan. Kan man ändå säga att ni lutar starkt mot att Gud inte finns?

    Så här uppfattar jag era tankar:
    "Gud kanske finns men jag hatar honom.

    Om Gud inte finns så bryr jag mig inte om varför universum eller något annat  finns. Jag bryr mig  inte om det jag tror på men jag ägnar timmar och år att fundera på den tes som jag finner minst sannolik." 

    Jag har läst Dawkins. Finns det nån som har skrivit djupt om ateism?
  • oanonym
    Konservativ skrev 2018-04-25 18:17:33 följande:

    Okej. Det du kallar ateism kallar jag agnosticism. Tror att jag har etymologin och språkhistorien på min sida i den saken. Inte för att det är så viktigt.

    Jag har inte lagt fram nån tes. Jag är inte heller intresserad av att få acceptans för ett påstående. Vad gäller denna tråds påstående så tror jag att vi har fått fram en annan minst lika intressant fråga:

    Varför är ateister så ointresseradeav sin egen världsbild?

    Du tror inte på något och du (Iarwain) är ointresserad av varför universum finns? 

    Tror inte riktigt på eran agnostiska ateism. Det är ju inte som att ni är likgiltiga inför frågan. Kan man ändå säga att ni lutar starkt mot att Gud inte finns?

    Så här uppfattar jag era tankar:

    "Gud kanske finns men jag hatar honom.

    Om Gud inte finns så bryr jag mig inte om varför universum eller något annat  finns. Jag bryr mig  inte om det jag tror på men jag ägnar timmar och år att fundera på den tes som jag finner minst sannolik." 

    Jag har läst Dawkins. Finns det nån som har skrivit djupt om ateism?


    Agnosticism har väl med kunskap att göra, och ateism/teism med tro att göra?

    Det går utmärkt att vara agnostisk ateist. Felet du gör är att du utgår från din Gud, så om någon är väldigt skeptisk till den, då tror du att den personen är lika gentemot alla gudspåståenden. Så behöver det naturligtvis inte vara.

    Ja, jag lutar starkt mot att Gud inte finns, om du menar bibelns version av Gud. Jag anser även den guden vara ond, enligt bibelns berättelser.

    Du själv kanske lutar starkt mot vissa gudars existens? Eller anser att någon religion inte är moraliskt god?

    Kul försök att försöka uppfatta våra tankar. Jag kan bara svara för mig själv, då ateister bara har en sak gemensamt. Så här tänker jag: Visst kan det vara kul att filosofera över varför och hur universum kom till. Det enda jag vet är att Hur är en berättigad fråga, då jag är säker (så säker jag kan vara på något) på att universum existerar. Frågan om Varför är inte lika viktig för mig, men det kan ändras.

    Jag har inte läst Dawkins, men anser att skriva djupt om ateism är nog svårt, då det bara är ställningstagandet i en enda fråga. Det man kan göra i så fall är väl att gå genom alla gudspåståenden, typ moraliska argument, kalaam argumentet, fine tuning, kreationism och alla andra vanliga argument. Alla dessa är ju granskad och debunkad för länge sedan. D.v.s. ingen har kunnat visa att de stämmer, samt att det finns mycket som talar emot dem.
  • Iarwain
    Konservativ skrev 2018-04-25 18:17:33 följande:
    Okej. Det du kallar ateism kallar jag agnosticism. Tror att jag har etymologin och språkhistorien på min sida i den saken. Inte för att det är så viktigt.

    Jag har inte lagt fram nån tes. Jag är inte heller intresserad av att få acceptans för ett påstående. Vad gäller denna tråds påstående så tror jag att vi har fått fram en annan minst lika intressant fråga:

    Varför är ateister så ointresserade

    av sin egen världsbild?

    Du tror inte på något och du (Iarwain) är ointresserad av varför universum finns? 

    Tror inte riktigt på eran agnostiska ateism. Det är ju inte som att ni är likgiltiga inför frågan. Kan man ändå säga att ni lutar starkt mot att Gud inte finns?

    Så här uppfattar jag era tankar:
    "Gud kanske finns men jag hatar honom.

    Om Gud inte finns så bryr jag mig inte om varför universum eller något annat  finns. Jag bryr mig  inte om det jag tror på men jag ägnar timmar och år att fundera på den tes som jag finner minst sannolik." 

    Jag har läst Dawkins. Finns det nån som har skrivit djupt om ateism?
    Blandar du inte ihop "agnostik" med gnosticism här. Jag har aldrig hört uttrycket agnosticisim.
    Men jag förstår vad du menar.

    Jag är mycket intresserad av hur, inte så mycket intresserad om varför.
    Varför är sällan meningsfullt, medan hur lär oss saker t.ex. om gud skapade universum, hur gjorde han det?
    Jag är inte så mycket intresserad av varför han skulle ha gjort det.

    På samma sätt som jag inte tror på tomtar, troll och andra knytt, tror jag inte heller på en interagerande gud.
    Det skulle kunna vara så att det fanns något medvetet som skapade vårt universum, men det är inte intressant för mig.
    Jag skulle vilja veta hur. En gud är ingen förklaringsmodell och ingen troende försöker ens förklara hur, mig veterligen. Däremot så försöker den teoretiska fysiken förklara hur, det är mycket mer intressant för mig, då det modellerandet lär mig något.
    Om en gud skulle ha gjort det för sin höga lusts skull är inte så intressant.

    Inte heller jag har läst något av Dawkins, men jag har ett par böcker jag skulle vilja ha läst, angående evolution, som är hans forskningsområde.
    Saken är den är att jag finner böcker av religiösa mer intressant, då jag lär mig mer av sådana som har annan uppfattning än jag.

    Jag hatar inte gud, då det är svårt att hata något man inte tror finns, eller ens bryr sig om.
  • Anonym (f.d mormon)

    En troende kan ju enkelt komma upp med bevis. Men den otroende kanske inte kan se beviset. Det är ju bsra att köra ett datortest.

    Alltså det var en logisk kullerbytta, inget emot ateister eller religösa.

  • oanonym
    Anonym (f.d mormon) skrev 2018-04-25 23:07:29 följande:

    En troende kan ju enkelt komma upp med bevis. Men den otroende kanske inte kan se beviset. Det är ju bsra att köra ett datortest.

    Alltså det var en logisk kullerbytta, inget emot ateister eller religösa.


    Vad menar du med datortest?
  • Rikard
    Konservativ skrev 2018-04-15 19:59:16 följande:
    /.../Ateister brukar vanligtvis inte vilja diskutera alls grunden till deras eget ställningstagande.  /.../
    Kommentaren om att ateister inte vill diskutera grunden till sitt ställningstagande var inte direkt riktad till mig, men jag känner mig ändå att du är orättvis mot oss ateister som skrivit kilometer av inlägg har på Familjeliv om vad vi grundar vår uppfattning på. 
    Du har ju hängt med länge här och det är närmast oförskämt av dig att påstå att vi ateister inte vill diskutera grunderna till vårt ställningstagande, men jag ställer ändå frågan:
    Har du några särskilda frågor till en ateist som inte har några problem att diskutera sitt ställningstagande?
  • Rikard
    Konservativ skrev 2018-04-25 16:10:29 följande:
    Det är min erfarenhet. Det enda de lyckas komma med är nånting i stil med oanonyms ovan. Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?

    Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln. Men sin egen världsbild ser de som självklar och behöver inte alls diskuteras. När man sen påpekar att de tolkar Bibeln fel så klagar de på nåt annat. Det är ateistmissionärerna som saknar förmåga till kritiskt tänkande. 

    Varför finns något istället för inget?
    Anser du för egen del att frågan om huruvida Tor ligger bakom åskan vara avgjord? Eller håller du möjligheten att han far runt i sin getdragna vagn och slår med hammaren Mjölner när det mullrar över landet?

    Anser du själv att man bör anse hypotesen att människorna växte fram ur Ymers vänstra armhåla som en icke avgjord fråga?

    Eller är det bara just dina gudar som man inte får avisa?

    Att vi "ateistmissionärer" använder Bibeln och andra religiösa urkunder när vi granskar religionerna är väl inte så konstigt. Dessa är ju fundament inom religionerna och de religiösa brukar ju själva hänvisa till dem. Skulle du ha mer förtroende för en ateist som förklarade sin ateism med att han inte läst en rad av Bibeln, aldrig lyssnat på en predikan och aldrig besökt en kyrka.

    För övrigt finns det många kristna som hänvisar till Bibeln och tillräckligt många muslimer som hänvisar till Koranen på ett sätt som gör mig helt övertygad om att dessa böcker är förkastliga.
Svar på tråden religiösa saknar kritiskt tänkande