• Anonym (Undrar)

Kan man få boendet?

Om man levt tillsammans ett antal år och sen ska separera, finns det nån chans att den som inte bodde i lägenheten från början ändå får ha kvar den?

Det är alltså en hyres som inte skaffades tillsammans.

• Svar på tråden Kan man få boendet?
  • taquine
    Anonym (Undrar) skrev 2018-04-23 13:32:40 följande:

Alltså seriöst, kan ni lägga ner ers elaka kommentarer nu? Ni vet ingenting om situationen och det börjar bli väldigt tröttsamt att läsa dem.

Men berätta hur det ligger till då, så kanske du slipper elaka kommentarer
    Goodness me
  • Anonym (Undrar)
    taquine skrev 2018-04-23 13:44:02 följande:

Men berätta hur det ligger till då, så kanske du slipper elaka kommentarer

Hur är det relevant för det jag frågar? Jag vill inte ha nån diskussion om mitt liv i övrigt.
  • Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2018-04-23 11:38:48 följande:

Ja, men inte helt lätt. Gäller framförallt om processen tar tid

Vanligtvis blir bosituatiuonen ohållbar så en flyttar frivilligt.

Om man flyttar tillfälligt, är det samma sak som att ge upp rätten till den?
  • Anonym (A)

Det är väl sambolagen som gäller. Den som hade boendet från början har ju självklart kvar lägenheten. Denne kan inte tvingas bort från sitt hem men kan heller inte bara slänga ut den andre.

Den andre som flyttade in får bo kvar en mindre tid tills denne har hittat annat boende på något sätt.

Men den som flyttade in har inte rätt att bo kvar permanent tvinga eller få den andre att flytta.

• Kusin Krakel
    Anonym (A) skrev 2018-04-23 14:09:28 följande:

Det är väl sambolagen som gäller. Den som hade boendet från början har ju självklart kvar lägenheten. Denne kan inte tvingas bort från sitt hem men kan heller inte bara slänga ut den andre.

Den andre som flyttade in får bo kvar en mindre tid tills denne har hittat annat boende på något sätt.

Men den som flyttade in har inte rätt att bo kvar permanent tvinga eller få den andre att flytta.

Som Kjell skriver kan det visst finns situationer där domstol kan bestämma att den som inte hade boende från början får t över boendet. Naturligtvis inte i normalfallet men det är möjligt,
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2018-04-23 13:57:08 följande:
    Om man flyttar tillfälligt, är det samma sak som att ge upp rätten till den?
    inte nödvändigt men uppförsbacken blir större.
  • Anonym (A)

Övertagande av bostad i vissa fall

22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det.

Anspråk på att ta över hyres- eller bostadsrätten skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den efterlevande sambon bor kvar i bostaden.

Den som övertar bostaden enligt första stycket skall ersätta den andra sambon för bostadens värde. Det får ske genom att bostadens värde avräknas vid bestämmandet av sambornas andelar i bodelningen, om den som lämnar bostaden kan tillgodoses på det sättet. I annat fall skall vad som fattas betalas med pengar. Ställs godtagbar säkerhet för betalningen, kan sambon få skäligt anstånd med denna.

// Taget från sambolagen

• Ebo88

Min kompis bröt från sin partner för ett år sedan. Gemensamt barn.

Lägenheten - hyres - stod på min kompis (pappan).

Hon bodde kvar i fem månader sedan kom tingsrätten fram till att hon inte var berättigad lägenheten trotts att hon inte stod i bostadskö. Tingsrätten ansåg att barnet kunde bo kvar hos pappan på heltid.

Min kompis lät henne bo kvar 1 månad till för att vara snäll trotts att hon var så elak, men hon ansträngde sig aldrig till att söka lägenhet någon gång för hon tog för givet att hon skulle få lägenheten. Till sist flyttade hon hem till sin mamma där hon fortfarande bor då hon ännu inte ställt dig i bostadskö. Pojken bor hos pappan ca 75% av tiden och hos mamman resterande. Hon har heller inget jobb utan går på soc och andra bidrag.

Nu kanske din situation ser helt annorlunda ut men vad jag fick veta från min kompis så är det jättesvårt för den den som inte står på kontraktet att få lägenheten trotts gemensamma barn eller att den andra inte står i kö.

Det han fick veta var att om den andre har en fysisk eller psykisk funktionsnedsättning som gör att den andra inte kan söka lägenhet eller aldrig kommer kunna få, då kan den andra få lägenheten.

Men om det rör sig om att du inte står i bostadskö så brukar inte det spela någon roll. Gemensamma barn kan bo med den förälder som står på lägenheten.

Men detta är vad jag har fått berättat för mig! Ditt fall är ju ditt fall

• smulpaj01
    Ebo88 skrev 2018-04-23 14:57:39 följande:

Min kompis bröt från sin partner för ett år sedan. Gemensamt barn.

Lägenheten - hyres - stod på min kompis (pappan).

Hon bodde kvar i fem månader sedan kom tingsrätten fram till att hon inte var berättigad lägenheten trotts att hon inte stod i bostadskö. Tingsrätten ansåg att barnet kunde bo kvar hos pappan på heltid.

Min kompis lät henne bo kvar 1 månad till för att vara snäll trotts att hon var så elak, men hon ansträngde sig aldrig till att söka lägenhet någon gång för hon tog för givet att hon skulle få lägenheten. Till sist flyttade hon hem till sin mamma där hon fortfarande bor då hon ännu inte ställt dig i bostadskö. Pojken bor hos pappan ca 75% av tiden och hos mamman resterande. Hon har heller inget jobb utan går på soc och andra bidrag.

Nu kanske din situation ser helt annorlunda ut men vad jag fick veta från min kompis så är det jättesvårt för den den som inte står på kontraktet att få lägenheten trotts gemensamma barn eller att den andra inte står i kö.

Det han fick veta var att om den andre har en fysisk eller psykisk funktionsnedsättning som gör att den andra inte kan söka lägenhet eller aldrig kommer kunna få, då kan den andra få lägenheten.

Men om det rör sig om att du inte står i bostadskö så brukar inte det spela någon roll. Gemensamma barn kan bo med den förälder som står på lägenheten.

Men detta är vad jag har fått berättat för mig! Ditt fall är ju ditt fall

Så bra! Det hade ju varit fruktansvärt om din kompis ex hade fått lägenheten helt utan ansträngning.

Självklart måste man ta eget ansvar och stå i bostadskö.
Svar på tråden Kan man få boendet?