• Anonym (Undrar)

Kan man få boendet?

Om man levt tillsammans ett antal år och sen ska separera, finns det nån chans att den som inte bodde i lägenheten från början ändå får ha kvar den?

Det är alltså en hyres som inte skaffades tillsammans.

• Svar på tråden Kan man få boendet?
  • Anonym (Sambolag)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-04-23 13:56:17 följande:
    Hur är det relevant för det jag frågar? Jag vill inte ha nån diskussion om mitt liv i övrigt.
     Det kan ju vara relevant om du vill ha hjälp med att tolka om synnerliga skäl föreligger, till exempel.

1) Lägenheten är till stora kostnader handikappanpassad för att passa personens situation - ja då kan det föreligga synnerliga skäl.

2) Personen vill ta över lägenheten för att hen varit för lat för att ställa sig i bostadskön, och lägenheten ligger dessutom mitt i det mest attraktiva området i staden och hen vill inte bo i någon förort. - Knappast synnerliga skäl.
  • Ebo88
    smulpaj01 skrev 2018-04-23 15:21:24 följande:

Så bra! Det hade ju varit fruktansvärt om din kompis ex hade fått lägenheten helt utan ansträngning.

Självklart måste man ta eget ansvar och stå i bostadskö.

Ja med all rätt, han hade ju bott där i flera år innan han träffade henne. Det ända jobb hon haft är extratimmar på HM och vill inte jobba. Min kompis betalar underhåll till henne trotts att han har barnet större delen av tiden men han vill ju att hon ska ha pengar som går till pojken när han är där men dom är hon tyvärr också snabb på att sätta sprätt på åt sig själv.

Men som sagt, det han fick veta är att det är jättesvårt för den andre att få en lägenhet som inte tillhör dem från början men sen finns det omständigheter.

Men jag är glad för hans skull :)
  • Anonym (Undrar)

Kom hem till nytt lås, vad gör jag? Ringer polisen?

• Anonym (Hoa)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-05-02 14:21:48 följande:

Japp.
  • Anonym (Hmm...)

Nej du flyttar eftersom lägenheten inte är din!
  • Anonym (A)

En polis hjälper dig inte i detta ärendet. I så fall en jurist men som sagt lägenheten är ju inte din. Du skulle ha kontaktat jurist i ditt ärende för länge sen som du blev rådd till. Chansen som sagt att du får behålla hans lägenhet är minimal

• Kjell2

Gör det.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (A) skrev 2018-05-02 14:32:57 följande:

En polis hjälper dig inte i detta ärendet. I så fall en jurist men som sagt lägenheten är ju inte din. Du skulle ha kontaktat jurist i ditt ärende för länge sen som du blev rådd till. Chansen som sagt att du får behålla hans lägenhet är minimal

Jag har inte sagt att lägenheten inte är min, det är bara folk i tråden som sagt.

Oavsett kan det knappast vara lagligt att låsa någon ute från sitt hem.
  • Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-05-02 14:39:40 följande:

Jag har inte sagt att lägenheten inte är min, det är bara folk i tråden som sagt.

Oavsett kan det knappast vara lagligt att låsa någon ute från sitt hem.

Fast du får ju det att låta i denna tråd som att du är ute efter hans lägenhet och har du separerat från din partner som står på kontraktet till lägenheten så har han väl lessnat på att ha dig där. Polis kommer inte hjälpa dig eftersom nå olagligt inte har begåtts
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (A) skrev 2018-05-02 14:45:05 följande:

Fast du får ju det att låta i denna tråd som att du är ute efter hans lägenhet och har du separerat från din partner som står på kontraktet till lägenheten så har han väl lessnat på att ha dig där. Polis kommer inte hjälpa dig eftersom nå olagligt inte har begåtts

Jag har inte kommenterat det alls.

Man får inte kasta ut folk från sina hem hur som helst oavsett vem som står på kontraktet.
Svar på tråden Kan man få boendet?