Kan man få boendet?
Om man levt tillsammans ett antal år och sen ska separera, finns det nån chans att den som inte bodde i lägenheten från början ändå får ha kvar den?
Det är alltså en hyres som inte skaffades tillsammans.
Om man levt tillsammans ett antal år och sen ska separera, finns det nån chans att den som inte bodde i lägenheten från början ändå får ha kvar den?
Det är alltså en hyres som inte skaffades tillsammans.
Jag har inte kommenterat det alls.
Man får inte kasta ut folk från sina hem hur som helst oavsett vem som står på kontraktet.
Jag har inte sagt att du kommenterat utan att du får det att låta så :
-Gäller det även om man inte står med på kontraktet? Hur länge ska man ha bott ihop för att ha samma rätt till lägenheten?
Nej det får man inte enligt sambolagen men polisen kommer inte höra något åt det utan det är som sagt jurist du får vända dig till.
Och det är helt otänkbart att jag är den som står på kontraktet och är orolig för att bli av med det?
Man får inte bara slänga ut en person man sammanbott med utan vill man ha ut personen och den själv vägrar får man ansöka om avhysning hos kronofogden. Det är inte tillåtet att bara byta lås så ring polisen!
juridiktillalla.se/fraga/2017-11-29-min-sambo-vill-inte-flytta-kan-jag-byta-las-pa-dorren
Under brottslig aspekt :
-Eftersom det är din lägenhet och du har gett honom skälig tid att avflytta bör det inte vara brottsligt att byta lås.-
juridiktillalla.se/fraga/2017-11-29-min-sambo-vill-inte-flytta-kan-jag-byta-las-pa-dorren
Under brottslig aspekt :
-Eftersom det är din lägenhet och du har gett honom skälig tid att avflytta bör det inte vara brottsligt att byta lås.-
Ja, men om du läser hela texten så bör man först göra en bodelning och sen ge skälig tid att flytta.
,
Ja, men om du läser hela texten så bör man först göra en bodelning och sen ge skälig tid att flytta.
,
Övertagande av bostad i vissa fall
22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det.
Anspråk på att ta över hyres- eller bostadsrätten skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den efterlevande sambon bor kvar i bostaden.
Den som övertar bostaden enligt första stycket skall ersätta den andra sambon för bostadens värde. Det får ske genom att bostadens värde avräknas vid bestämmandet av sambornas andelar i bodelningen, om den som lämnar bostaden kan tillgodoses på det sättet. I annat fall skall vad som fattas betalas med pengar. Ställs godtagbar säkerhet för betalningen, kan sambon få skäligt anstånd med denna.
// Taget från sambolagen
Jag ber om ursäkt om jag upprepar något.
Ja, man kan få ta över bostaden även om man inte står på kontraktet. Men det krävs synnerliga skäl. Har du barn, men inte han? = synnerligt skäl. Har ni gemensamma barn? Troligen får du inte bostaden, barnet kan ju bo hos den förälder som har ordnade förhållanden.
Har du inga kontakter, inte möjlighet att köpa bostad eller har inte tillräckligt med köpoäng men den andre har det? Ja, då KAN det i sällsynta fall bli så att du får bostaden. Jag tror, jag vet inte men jag tror, att tiden du har bott där räknas. Har du bott tre månader? Glöm att få ta över. Har du bott tre år? Kanske, 10 år? Ja, då kanske det går.
Flyttar man ifrån bostaden ligger det en i fatet, då anses man ju ha bott någon annanstans under tiden och kan bo där.
Ang att byta lås, är du skriven där får den andre inte byta lås även om du inte står på kontraktet. Du har rätt till tre månaders uppsägningstid, ska vara skriftligt helst för att kunna bevisa att en uppsägning skett. Vägrar den andre personen att flytta får lgh innehavaren vända sig till kronofogden som kan avhysa personen, dock inte direkt, vad jag vet, utan det tar 6 månader.