• Anonym (Mamma)

Olagligt av skolan?

Är det inte olagligt av skolan att neka ett barn att följa med på utflykten med skolan?

Skolan klagar om att han blir våldsam när han inte får som han vill, men det är ju inte hans fel att resursen är helt handlingsförlamad och inte kan fånga upp honom innan. Han har alltså adhd.

Kan vi anmäla skolan för det här? Det kan omöjligt vara lagligt at diskriminera såhär.

• Svar på tråden Olagligt av skolan?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-12 11:13:44 följande:
    Jag vet inte mer än de skrev och det är bara bull. Borde fakturera dem för att jag var tvungen att ta ledigt idag.
    Gör det. Om du vill avstå ditt jobb pga detta får skolan såklart stå för den uteblivna inkomsten.
  • zdudmwml
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-12 11:37:14 följande:
    Du inser att jag också är skattebetalare? Skolan tvingade mig med några timmars varsel att ta ledigt från jobbet.
    Inget har förstörts och nej, de kan inte tvinga in ett barn i en skola de inte hör hemma i. Du vet tydligt inte vad du pratar om, han ska gå i en vanlig skola och ingen som träffat honom tycker annat.
    Och nyss hette det att du inte kunde följa med på utflykten för att du har små därhemma.

Jag förväntade mig att du betalar skatt men du försöker bara skifta fokus. Skatten ska inte gå till att såna som dina barn demolerar skolorna utan för att barn ska få utbildning och de ska få det utan att få den förstörd av barn som din son.

Jag vet vad jag pratar om. Jag håller bara inte med dig. Din argumentation att alla är idioter som inte stryker dig medhårs gör att man delvis förstår varför din son är som han är...
  • Anonym (cn)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-12 11:38:34 följande:
    Han är ute och leker nu.
    Utan tillsyn? Så bekvämt att sitta hemma framför datorn och låta ungen springa vind för våg och låta andra ta konsekvenserna.
  • Anonym (Mamma)
    zdudmwml skrev 2018-04-12 11:46:38 följande:

Och nyss hette det att du inte kunde följa med på utflykten för att du har små därhemma.

Jag förväntade mig att du betalar skatt men du försöker bara skifta fokus. Skatten ska inte gå till att såna som dina barn demolerar skolorna utan för att barn ska få utbildning och de ska få det utan att få den förstörd av barn som din son.

Jag vet vad jag pratar om. Jag håller bara inte med dig. Din argumentation att alla är idioter som inte stryker dig medhårs gör att man delvis förstår varför din son är som han är...

Ja jag har små hemma? Du vet väl inte vad jag jobbar med?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (cn) skrev 2018-04-12 11:54:16 följande:

Utan tillsyn? Så bekvämt att sitta hemma framför datorn och låta ungen springa vind för våg och låta andra ta konsekvenserna.

Och vilka konsekvenser skulle det vara?
  • zdudmwml
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-12 11:56:15 följande:
    Ja jag har små hemma? Du vet väl inte vad jag jobbar med?
    Det var en riktig observation, att jag inte vet ditt yrke. Vad har det med saken att göra?

Jag läser det du skriver, det är allt. Ett tips i all välmening: håll reda på vad du själv skriver.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-12 11:37:14 följande:
    ...Skolan tvingade mig med några timmars varsel att ta ledigt från jobbet...
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-12 07:06:21 följande:
    Jag har två små hemma, så ska jag följa med så måste de också följa med och det skulle bli kaos.
    Vi fick liksom veta kvällen innan, så hade ingen möjlighet att varken lösa det eller få svar från skolan.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-12 11:13:44 följande:
    ...Borde fakturera dem för att jag var tvungen att ta ledigt idag.

• AndreaBD
    Anonym (cn) skrev 2018-04-12 11:00:36 följande:

Fundera på vad du skulle tjäna på att anmäla. Din son fungerar inte i skolverksamheten. Skolan försöker få det att fungera för alla barnen som går på skolan. Om du trappar upp med en anmälan kanske skolan också tar det ett steg längre: nämligen att flytta honom till en specialskola där det finns mer resurser för honom.

1. Skolan får inte flytta nån till specialskola utan föräldrars medgivande
    2. Det finns inte längre specialskolor  (med några få undantag)
    3.  Han verkar visst fungera i skolverksamheten
  • Anonym (Motsägelsefullt)

Det du skriver ts hänger ju inte ihop. I trådstarten skriver du att skolan "klagar på att han blir våldsam när han inte får som han vill". I nästa mening är det inga problem alls med sonen på utflykter utan "skolan orkar inte".

Varför skulle de inte orka, om det inte var några problem? Vad tror du själv ligger bakom skolans bedömning i det här fallet? Tycker du det är konstigt att skolan "klagar" när ditt blir våldsamt för att han inte får som han vill?

Jag gick själv i skolan med ett barn med ADHD som gjorde varje dag till ett helvete i flera år, för mig och flera andra. De tysta och blyga barnen kan krossas helt av ungar som ska få som de vill för annars blir de våldsamma. Har bara de stökiga barnen rättigheter?

• Anonym (Mamma)
    zdudmwml skrev 2018-04-12 12:02:35 följande:

Det var en riktig observation, att jag inte vet ditt yrke. Vad har det med saken att göra?

Jag läser det du skriver, det är allt. Ett tips i all välmening: håll reda på vad du själv skriver.

Jag vet vad jag skrivit, inget av det säger emot något annat. Har dock ingen skyldighet att redovisa för dig hur och med vad jag jobbar, så det får du klura ut själv om du känner för det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Motsägelsefullt) skrev 2018-04-12 12:06:06 följande:

Det du skriver ts hänger ju inte ihop. I trådstarten skriver du att skolan "klagar på att han blir våldsam när han inte får som han vill". I nästa mening är det inga problem alls med sonen på utflykter utan "skolan orkar inte".

Varför skulle de inte orka, om det inte var några problem? Vad tror du själv ligger bakom skolans bedömning i det här fallet? Tycker du det är konstigt att skolan "klagar" när ditt blir våldsamt för att han inte får som han vill?

Jag gick själv i skolan med ett barn med ADHD som gjorde varje dag till ett helvete i flera år, för mig och flera andra. De tysta och blyga barnen kan krossas helt av ungar som ska få som de vill för annars blir de våldsamma. Har bara de stökiga barnen rättigheter?

Så som du beskriver det ska det självklart inte vara och det är inte heller så det är i hans klass.
Svar på tråden Olagligt av skolan?