• Jeahla

    Ni som jobbar som barnmorskor

    Dum fråga jag vet.. men är ändå nyfiken.

    När ni är gravida, går ni till barnmorska eller behandlar ni er själva?

  • Svar på tråden Ni som jobbar som barnmorskor
  • EpicNurse
    Anonym (Fialotta) skrev 2018-04-13 20:28:43 följande:

    Det tror jag inte.

    Jag hade inte velat att mina kollegor tittade rakt in i fiffi på mig.


    Vad menar du? Är du barnmorska som vägrat undersökning?

    Har fött båda mina barn på den klinik jag arbetar på. Blivit under dessa år, inkl graviditeter och förlossningar blivit undersökt av kanske... 5-10 olika läkare som jag annars arbetar med. Varken dom eller jag bryr sig, speciellt inte eftersom jag vet att dom är kompetenta. Samma sak med alla mina kollegor, både läkare, sjuksköterskor och barnmorskor. När man jobbar med gynekologi/obstetrik blir man ofta ganska krass och tycker inte att det är någon big deal. För det är det inte. Och i den situationen är man är inte där som kollegor, utan som patient och läkare/barnmorska.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Fialotta)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-04-13 20:40:56 följande:
    Hur ofta under din graviditet tittade bm in i din "fiffi"? Mig händer det inte speciellt ofta, förutom vid förlossning och efterkontroll, och då behövs det ju verkligen.
    Fast inte av en kollega.
  • Anonym (Fialotta)
    EpicNurse skrev 2018-04-13 20:45:06 följande:
    Vad menar du? Är du barnmorska som vägrat undersökning?

    Har fött båda mina barn på den klinik jag arbetar på. Blivit under dessa år, inkl graviditeter och förlossningar blivit undersökt av kanske... 5-10 olika läkare som jag annars arbetar med. Varken dom eller jag bryr sig, speciellt inte eftersom jag vet att dom är kompetenta. Samma sak med alla mina kollegor, både läkare, sjuksköterskor och barnmorskor. När man jobbar med gynekologi/obstetrik blir man ofta ganska krass och tycker inte att det är någon big deal. För det är det inte. Och i den situationen är man är inte där som kollegor, utan som patient och läkare/barnmorska.
    Nej, är inte barnmorska. Jobbar inte inom vården.
    Men är väldigt mån om min integritet och skulle aldrig i livet låta en kollega se in i mitt underliv.

    Jag har däremot en bekant som är bm, aldrig i livet att hon skulle få se mig mellan benen. Inte en chans.
  • Anonym (Anna)
    EpicNurse skrev 2018-04-13 20:20:24 följande:
    Man får göra vad man vill på sig själv men man kan inte journalaföra det. Man kan förmodligen lyckas boka in ultraljud till sig själv också. Men man får inte gå in i sin egen journal. Så vill man inte ha kontrollerna journaförda så kan man göra vad man vill men sig själv.

    Förstår bara inte varför någon ens undrar detta eftersom man sätter sig själv i skiten genom att själv vara ansvarig för kontrollerna om något skulle gå fel. Alla barnmorskor jag känner går till en annan barnmorska för det är så det funkar, givetvis.
    Vad menar du med att man får inte gå in i sin egen journal?

    Alla kan titta i sin journal via 1177
  • EpicNurse
    Anonym (Fialotta) skrev 2018-04-13 22:36:07 följande:

    Nej, är inte barnmorska. Jobbar inte inom vården.

    Men är väldigt mån om min integritet och skulle aldrig i livet låta en kollega se in i mitt underliv.

    Jag har däremot en bekant som är bm, aldrig i livet att hon skulle få se mig mellan benen. Inte en chans.


    Men alltså... Då är det ju irrelevant vad du skulle och inte skulle göra eftersom du inte jobbar inom vården. Förstår att du inte vill ha kollegor i underlivet om dom inte jobbar med det.

    Sen så betyder det inte att man inte har någon integritet bara för att man låter kollegor undersöka en.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-13 22:45:48 följande:

    Vad menar du med att man får inte gå in i sin egen journal?

    Alla kan titta i sin journal via 1177


    Det är inte att gå in i sin journal. Det är att läsa anteckningar. Att gå in i sin journal är när man loggar in i journalföringssystemet och kan skriva anteckningar.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Fialotta)
    EpicNurse skrev 2018-04-13 23:34:45 följande:
    Men alltså... Då är det ju irrelevant vad du skulle och inte skulle göra eftersom du inte jobbar inom vården. Förstår att du inte vill ha kollegor i underlivet om dom inte jobbar med det.

    Sen så betyder det inte att man inte har någon integritet bara för att man låter kollegor undersöka en.
    Nej, det är inte irrelevant.
    Det är min känsla.

    Jag undviker undersökningar av underlivet mer än jag kanske borde, går inte på cellprovstagningar t ex.
    Kan du förstå  mig bättre då att jag aldrig i livet skulle någon bekant/kollega se och vidröra mig där?
  • möjligt
    EpicNurse skrev 2018-04-13 20:20:24 följande:

    Man får göra vad man vill på sig själv men man kan inte journalaföra det. Man kan förmodligen lyckas boka in ultraljud till sig själv också. Men man får inte gå in i sin egen journal. Så vill man inte ha kontrollerna journaförda så kan man göra vad man vill men sig själv.

    Förstår bara inte varför någon ens undrar detta eftersom man sätter sig själv i skiten genom att själv vara ansvarig för kontrollerna om något skulle gå fel. Alla barnmorskor jag känner går till en annan barnmorska för det är så det funkar, givetvis.


    Jag argumenterar inte för att man BORDE göra det men fakta är att det är 100% valfritt att gå hos BM överhuvudtaget under sin graviditet. De flesta undersökningarna består också av mäta, väga, blodtryck etc och att de skulle vara OTILLÅTNA att utföra på sig själv är ju bara dumt.
  • EpicNurse
    Anonym (Fialotta) skrev 2018-04-13 23:39:16 följande:

    Nej, det är inte irrelevant.

    Det är min känsla.

    Jag undviker undersökningar av underlivet mer än jag kanske borde, går inte på cellprovstagningar t ex.

    Kan du förstå  mig bättre då att jag aldrig i livet skulle någon bekant/kollega se och vidröra mig där?


    Jag förstår helt och hållet! Men ts handlade om barnmorskor...
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Fialotta)
    EpicNurse skrev 2018-04-13 23:46:15 följande:
    Jag förstår helt och hållet! Men ts handlade om barnmorskor...
    Ja, det har du rätt i.
    Sorry ts för ot!
Svar på tråden Ni som jobbar som barnmorskor