• Anonym (Sambo)

SÄRBO = SAMBOWANNABE

Vad det är tröttsamt med alla som kallar sin käresta/pojkvän/flickvän för särbo.

Wannabe sambo men den andre vägrar.

Näääär får jag bli sambo!!!

Jag är SÄR-bo!! Nästan SAM-bo!!

Nån mer som retar sig på detta hittepåord?

• Svar på tråden SÄRBO = SAMBOWANNABE
  • Anonym (Jessica)

Inte alls. Varför skulle det vara tröttsamt?

Skulle det istället kallas pojkvän/flickvän i åldern 30+ så skulle det garanterat också reta upp en del...

Tycker "särbo" är ett utmärkt ord på ett par som inte bor tillsammans!

• Anonym (A)

Jag tycker särbo är ett utmärkt ord för par som har bestämt sig för att vara ihop men behålla varsitt boende. Förhoppningsvis kan omgivningen acceptera det utan att tjata om sambowannabees......

• OlgaElvira

Ett alldeles utmärkt ord för ett numera rätt vanligt sätt när man har en etablerad relation utan att vilja eller kunna dela vardagen. Ansluter perfekt till begreppet sambo, utan förklaring förstår man även om man inte hört ordet tidigare.

Att sätta begreppet hittepåord på nya begrepp visar att man inte riktigt förstått hur ord och begrepp uppstår i ett levande språk.

• Fjäril kär

Vänta nu..

Ett par som är ihop, en vill vara sambo men inte den andra? Och istället för att fortsätta kallas pojk/flickvän så heter det då särbo? Är det så du menar?

Varför kalla sig särbo när en inte vill vara sambo? Det är kanske ett sätt att acceptera situationen helt enkelt.

Om ingen vill göra slut så kanske särbo är ett bättre ord?

Anonym (Sambo) skrev 2018-04-12 23:39:23 följande:

Vad det är tröttsamt med alla som kallar sin käresta/pojkvän/flickvän för särbo.

• Anonym (Xson)

Om du vill vara sambo men inte får då finns det två andra ord att använda för det: " gör slut"
  • sextiotalist

Troligen är du rätt ensam. Särbo är ett ord som skapats pga det behövs.

Att vara särbo är inget vänteläge, alla vill inte flytta ihop. Det blir mer vanligt med att vara särbo ju äldre man blir. I min mammas generation så är nog de flesta nya förhållanden särbos.

Om jag, mot förmodan, skulle bli singel igen, så kommer jag inte flytta ihop med någon annan.
  • Virriga Vera

Både sambo och särbo är väl hittepåord. Men jag tycker det är bra ord. Varför tar du för givet att man vill vara sambo? Skulle jag bli singel tvivlar jag på att jag kommer att flytta ihop med någon igen. Jag skulle gärna bli särbo, men sambo? Tveksamt.

• Kusin Krakel

Jag retar mig inte heller på ordet. Känns som ett bra nsmn på en stadig långsiktig partner där tanken att bo tillsammans inte finns. När man blir äldre känns det lite fånigt att säga pojkvän och flickvän. Det är fram för allt äldre som jag har hört använda det och då enbart personer som har ett seriöst stadigt förhållande men inga planer på att flytta ihop. Tycker att det är ett bra ord som definierar relationen bra.

• Anonym (Jisses)

Det var värst vad du drar stora växlar på det ordet. Som jag ser det är särbo ett bättre alternativ än att kalla sig pojk- eller flickvän när man är 40+.

• Kjell2

Nej
  • sextiotalist
    Anonym (Sambo) skrev 2018-04-13 00:43:20 följande:

Lite avundsjuka ikväll....?

Avundsjuka?
    Nja, skulle inte tro det. Eftersom vi andra, till skillnad från dig, tycker det är ett bra ord som vi är bekväma med och framför allt, ett väldigt bra sätt att leva på om man tidigare varit sambo eller gifta och kommit upp i en ålder, då man tycker det är skönt att inte behöva starta om på nytt
  • Anonym (mmm)

Vad menar du? Det är inget hittepå, det är ett riktigt ord. Hur kan du inte förstå det? 

och varför skulle det handla om att ena parten vägrar? Man blir ihop och i den bästa av världar flyttar man givetvis inte ihop på en gång, innan man vet om allt kommer fungera! Då är man särbos. 
    Man kan vara särbos pga avstånd, pga barn som går i olika skolor och det inte bara är att flytta på dem osv. 

Du tänker lite grunt. 
  • taquine
    Anonym (mmm) skrev 2018-04-13 09:18:15 följande:
    Vad menar du? Det är inget hittepå, det är ett riktigt ord. Hur kan du inte förstå det? 

och varför skulle det handla om att ena parten vägrar? Man blir ihop och i den bästa av världar flyttar man givetvis inte ihop på en gång, innan man vet om allt kommer fungera! Då är man särbos. 
    Man kan vara särbos pga avstånd, pga barn som går i olika skolor och det inte bara är att flytta på dem osv. 

Du tänker lite grunt. 
    Eller så vill man inte bo ihop med någon hur perfekt förhållandet än är, och det inte finns något som hindrar;)
    Goodness me
Svar på tråden SÄRBO = SAMBOWANNABE