Spädbarns sovställning?
Min 2 v gamla bebis somnar på stört om hon ligger på sidan, medan om hon ligger på rygg vaknar hon hela tiden... Är detta vanligt? Läser överallt att de ska ligga på rygg när de sover
Min 2 v gamla bebis somnar på stört om hon ligger på sidan, medan om hon ligger på rygg vaknar hon hela tiden... Är detta vanligt? Läser överallt att de ska ligga på rygg när de sover
De ska inte ligga på mage, eftersom det ökar risken för PSD. Rygg anses säkrast, men vad jag vet är det inte farligt att ligga på sidan, men det är ju större risk att de hamnar på mage då.
Personalen på neo lade alltid min bebis på sidan istället för rygg så hon fortsatte så och har alltid somnat på sidan. Bulla upp med något så hon inte kan hamna på mage bara så är det inga problem.
Min dotter kunde inte sova på rygg alls förrän hon var en bit över 4 månader. Gör det som funkar för er!
Vår son somnade på stört och sov länge om han fick ligga på mage (upptäckte detta då han somnade under magträningen) så vi skaffade andningslarm och låter honom sova på mage, nu när han kan vända sig så vänder han sig på mage direkt om man lägger honom på rygg när han sover. Så hitta en lösning rulla en filt så hon inte hamnar på mage, jag tror man ska låta dem sova som de sover bäst, bara se till att det blir säkert
Båda mina barn hade svalt mycket fostervatten när dom föddes och fick därför sova på sidan i början. Sen har båda varit kräkbebisar = fått lov att sova på sidan.
Sen har båda sen dom lärde sig rulla runt sovit på mage oavsett hur jag lagt dom från start.
Jag och mina 3 bröder sov alla uteslutande på mage när vi var barn, alla vägrade sova annars.
Det ger en större RISK att dö i sids, men det är ju inget som säkert KOMMER hända
av mina 4 barn så:
1an, kunde bara sova på mage. Sov därför bara på min mage i 3 månaders tid. Sen hade jag så ont i ryggen att jag köpte ett larm.
2an, kunde inte ens sova på magen mer än 5 min i taget, men på rygg/sidan somnade han inte alls (började inte sova föränn allt mjölkprotein försvann ur hans kost men även då var det magläge som gällde annars vaknade han)
3an, inga magbekymmer kunde sova på sidan.
4an. Sov på mage från bb, kräktes, hade ont i magen och var helt hopplös att få att sova på något annat sätt i sisådär 5 månader i rad.
Jag blir ff lika förundrad när jag ser sovande bebisar på rygg, för mina har det verkligen inte alls gått.
Min dotter är 9 månader nu
O hon har sovit på sidan sedan födseln , det ända du får tänka är att byta ofta sida