• Anonym (Orolig)

Grannen har anmält oss

I helgen fixade jag balkongen, spolade av den med en högtryckstvätt, putsade fönster osv.

Sen kom grannen längst ner upp och gapade om att jag förstört både deras fåtölj som de ställt ut, nån bok och elektriska grill.

Jag bad självklart om ursäkt, vad skulle man göra liksom? Man måste ju få städa.

Nu på morgonen hittade jag en lapp i brevlådan om att de anmält mig för förstörelse.

Kommer det att leda nånstans?

• Svar på tråden Grannen har anmält oss
  • Anonym (Allvarligt)

Hahah, är det här på sant verkligen? Inte kan du på riktigt mena att du kört högtryckstvätt och låtit vattnet bara rinna rakt ner från balkongen till dem under?!

De kan anmält dig för skadegörelse. Men klart du ska ersätta dem.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Allvarligt) skrev 2018-04-17 10:16:38 följande:

Hahah, är det här på sant verkligen? Inte kan du på riktigt mena att du kört högtryckstvätt och låtit vattnet bara rinna rakt ner från balkongen till dem under?!

De kan anmält dig för skadegörelse. Men klart du ska ersätta dem.

Den är till för balkonger, så ja.
  • Almina

När jag har bott i lägenhet har jag alltid sett till att vara försiktig med vattnet och kollat så att det inte rinner ner på grannens balkong. I de fallen det varit omöjligt att få rent utan att det skvätter/stänker/rinner ner till grannarna har jag ringt på grannarna och berättat att jag tänkt städa balkongen, så att de haft möjlighet att ta undan känsliga saker.

Svårt att säga vad en anmälan skulle kunna leda till. Vem har de anmält till? Polisen?

• sextiotalist

Självklart ska man få städa, men har man grannar under sig så får man tänka på hur man städar. Att köra högtryckstvätt utan att förvarna grannarna (eller komma överens med dom) gör man inte.
    Det finns en risk att ni blir ersättningsskyldiga för de skador ni har åsamkat

• Almina

Och ja, självklart ska du ersätta det du har förstört, oavsett anmälan...

• Anonym (Allvarligt)

Då måste du vara ett troll eller lågbegåvad. 

• Pope Joan II
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-17 10:18:09 följande:
    Den är till för balkonger, så ja.
    Men nog fattar du väl att även om den är till för att rengöra balkonger så måste du ändå låta grannar på förhand få reda på vad du ämnar göra så att de kan flytta på saker de är rädda om. 
  • Anonym (.......)

Ja, man kan ju inte städa med vatten om någon bor under!

Så jag tycker du kan ersätta deras grejer, men du kan ju också påpeka att man inte får grilla på balkonger ;)

• Anonym (Orolig)
    sextiotalist skrev 2018-04-17 10:19:46 följande:

Självklart ska man få städa, men har man grannar under sig så får man tänka på hur man städar. Att köra högtryckstvätt utan att förvarna grannarna (eller komma överens med dom) gör man inte.

Det finns en risk att ni blir ersättningsskyldiga för de skador ni har åsamkat

Det är inte en balkong den grannen har, utan en uteplats, balkongerna emellan verkar inte ha fått något vatten ner till sig.

Det är två portar som går lite omlott eller hur man ska förklara, bara för att de är ovanför sig betyder inte det att det är samma port och det går inte att komma in i den andra porten för att förvarna.
  • taquine

Haha , ja ts naturligtvis måste du ersätta det du har förstört. Hur tänkte du? Hade du inte en tanke på att vattnet skulle rinna ner till grannarna?

Goodness me
Svar på tråden Grannen har anmält oss