• Anonym (Orolig)

Grannen har anmält oss

I helgen fixade jag balkongen, spolade av den med en högtryckstvätt, putsade fönster osv.

Sen kom grannen längst ner upp och gapade om att jag förstört både deras fåtölj som de ställt ut, nån bok och elektriska grill.

Jag bad självklart om ursäkt, vad skulle man göra liksom? Man måste ju få städa.

Nu på morgonen hittade jag en lapp i brevlådan om att de anmält mig för förstörelse.

Kommer det att leda nånstans?

• Svar på tråden Grannen har anmält oss
  • Anonym (hahasmart)

hahaha men ts, hur tänkte du där??? :'D

OT, familjeliv borde införa en skrattgråtande emoji som på facebook!!!

• Anonym (JackoJill)

Men herregud det fattar du vell att spolar du av din skit från balkongen så kommer det drypa ner över grannen nedanför.

Vad du skulle gjort är naturligtvis att erbjuda kompensation och anledningen till att de anmälde dig är troligen för att du inte erbjöd det, utan istället gav ett nonchalant svar likt det du nämner i ditt inlägg.

• Anonym (lol)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-17 12:25:29 följande:
    Du vet inget om dem.

Hade de inte lämnat den utanför deras gräns hade den inte ens kunnat gå sönder av lite vatten till att börja med.
    Hur vet du att den var utanför gränsen?

Du såg den ju inte:

Jag tittade ner och kunde inte se nåt.
  • Anonym (Uppförandevarfördå)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-17 11:01:08 följande:
    Det där är inte alls min attityd, men de är inga trevliga människor och de skiter blanka fan i alla andra omkring sig, så lite karma känner jag..
    Du menar att de har mage att uppföra sig som dig. Jo du bör nog känna lite karma när oset från deras nya kolgrill kommer in genom ventilation.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (A) skrev 2018-04-17 13:31:50 följande:
    Kolla vad som förstörts, om vattnet hamnat på deras uteplats eller utanför, och i så fall hur långt ifrån deras uteplats.

Tycker det är viss skillnad om det är något som var 30 cm utanför uteplatsen, eller om det lämnats 3 m från uteplatsen-

Om något förstörts som bör ersättas måste du givetvis se vad det är som är förstört. Är det en begagnad elgrill som kostar ca 500 kr ny kan de inte kräva flera tusen. Sedan är frågan om saken verkligen är förstörd eller kan räddas genom rengöring och/eller torkning. Likvärdiga objekt från Blocket eller dylikt borde också vara OK som ersättning.

Eventuellt kan din försäkring täcka skadekostnaderna.
    Håller med
  • NELJ
    Anonym (lol) skrev 2018-04-17 17:14:40 följande:

Hur vet du att den var utanför gränsen?

Du såg den ju inte:

Jag tittade ner och kunde inte se nåt.

Och även om sakerna stod på föreningens mark har man inte rätt att förstöra dem. Att det ska vara så svårt.
  • Anonym (i)

Är detta en skämttråd?
    Stå på balkongen och använda en högtryckstvätt så att allt vatten sprutar till grannarna och förstör dyra utemöbler. Sedan dessutom inte förstår att man ersätter när man förstör andras saker.
    Du är inte normalbegåvad va?

• Anonym (Grillmaster)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-17 11:50:43 följande:

Visserligen, men jag har verkligen ingen lust att bekosta något för dem. De har haft samma grill i flera år, så jag är säker på att de bara ser sin chans att få en ny gratis.

Vi har haft vår Weber i 29 år, bytt galler en gång!
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-17 10:36:19 följande:

Tänker inte besvara mer än det jag frågar efter, om de faktiskt har nåt att komma med. Hur ska de ena kunna bevisa vad som hänt?

Absolut kan de kräva detta av dig. Räcker att en enda granne har sett detta och kan vittna, eventuellt de själva. Detta gäller ju samma som att du varit nere på marken och stått och hällt skit på deras utesoffa t.ex. Det du skadar måste du ersätta. Hoppas detta blir en läs för dig ts. Jag vet att många av oss är otroligt egocentrerade nuförtiden och ser bara sig själva men inte omvärlden. Här får du ett uppvaknande att jorden inte bara är till för dig. 
  • molly50
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-17 13:02:07 följande:

Jag tänker inte göra någonting alls innan de visar vad som ska ha gått sönder.

Du får väl be dem visa vad som har förstörts då.
    Om du ställer dig och blåser av din balkong med en högtryckstvätt så måste du väl förstå att grannarna under kan få sina saker förstörda.
    Hört talas om dammsugare eller golvmopp?

Och det spelar ingen roll att grannarna är otrevliga.
    Om de beter sig illa och stör så är det bättre att anmäla dem istället.
    Carpe Diem
Svar på tråden Grannen har anmält oss