• Anonym (Orolig)

Grannen har anmält oss

I helgen fixade jag balkongen, spolade av den med en högtryckstvätt, putsade fönster osv.

Sen kom grannen längst ner upp och gapade om att jag förstört både deras fåtölj som de ställt ut, nån bok och elektriska grill.

Jag bad självklart om ursäkt, vad skulle man göra liksom? Man måste ju få städa.

Nu på morgonen hittade jag en lapp i brevlådan om att de anmält mig för förstörelse.

Kommer det att leda nånstans?

• Svar på tråden Grannen har anmält oss
  • Anonym (En man)

Hahaha. TS gjorde min dag.Tack!!!

Hahaha högtryckstvätt på balkongen när man har grannar under. hahaha. Och sen inte inse att det uppstår skador. Underbart.

Jag hade också blivit jävligt irriterad om grannen ovanför sprutat vatten på mina saker.

TS: Agera som en vuxen och gör rätt för dig! Du har varit obetänksam och orsakat skador. Punkt!

• Anonym (Orolig)

Jag tänker inte göra någonting alls innan de visar vad som ska ha gått sönder.

• elmadumle

Högtryckstvätt på en balkong, ja om du bor på nedre botten kanske, självklart får du ersätta grannen under. Jag hade blivit vansinnig om jag bott i lägenhet och grannen ovanför hade varit så korkad att använda högtryckstvätt! 

• Anonym (?????)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-17 13:02:07 följande:

Jag tänker inte göra någonting alls innan de visar vad som ska ha gått sönder.

Ptja, antingen pallrar du dig då ner till grannen och ber att få se vad det är du ska ersätta eller så får du väl vänta på att hyresvärden eller ordföranden (oklart om du bor i hyresrätt eller inte) hör av sig och förklarar för dig hur man beter sig när man bor i lägenhetshus. Kör då med samma argumentation som du gjort här i tråden, det går säkert kanon!
  • Anonym (A)

Kolla vad som förstörts, om vattnet hamnat på deras uteplats eller utanför, och i så fall hur långt ifrån deras uteplats.

Tycker det är viss skillnad om det är något som var 30 cm utanför uteplatsen, eller om det lämnats 3 m från uteplatsen-

Om något förstörts som bör ersättas måste du givetvis se vad det är som är förstört. Är det en begagnad elgrill som kostar ca 500 kr ny kan de inte kräva flera tusen. Sedan är frågan om saken verkligen är förstörd eller kan räddas genom rengöring och/eller torkning. Likvärdiga objekt från Blocket eller dylikt borde också vara OK som ersättning.

Eventuellt kan din försäkring täcka skadekostnaderna.

• olof 45

Det roliga i det hela är att TS bråkar även med oss läsare här på familjeliv :) Som om det skulle hjälpa! "Jag tänker inte betala nåt!!" snäser hon här i tråden... Nehej? Njut av allt pappersarbete + eventuell tid du behöver infinna dig i tingsrätten då :)

Till din hjälp TS kan jag meddela att du inte alls blir skyldig att köpa en NY grill till dem, om de haft sin i bruk i flera år - du ska "avhjälpa felet", vilket innebär att du ska se till så deras situation är densamma som den var innan du duschade deras saker. Det kan innebära att du betalar för en reparation, till exempel, eller köper en begagnad grill. Och ja, du har naturligtvis rätt att se och testa grillen först - kanske behövde den bara torka lite? Många elektriska apparater klarar faktiskt lite vatten om det är fritt från salter och annat.

Bevisbördan ligger hos dem som anmält. (det finns också en chans att fallet helt läggs ner om det bara är ord mot ord, men jag skulle betta på att de nog har samlat på sig något vittne- och man kan få väldigt dålig karma av att ljuga TS!).

Mvh,
    Olof

• Anonym (Jonna)
    Anonym (A) skrev 2018-04-17 13:31:50 följande:

Kolla vad som förstörts, om vattnet hamnat på deras uteplats eller utanför, och i så fall hur långt ifrån deras uteplats.

Tycker det är viss skillnad om det är något som var 30 cm utanför uteplatsen, eller om det lämnats 3 m från uteplatsen-

Om något förstörts som bör ersättas måste du givetvis se vad det är som är förstört. Är det en begagnad elgrill som kostar ca 500 kr ny kan de inte kräva flera tusen. Sedan är frågan om saken verkligen är förstörd eller kan räddas genom rengöring och/eller torkning. Likvärdiga objekt från Blocket eller dylikt borde också vara OK som ersättning.

Eventuellt kan din försäkring täcka skadekostnaderna.

Det spelar ingen roll. Hon har gjort fel!!
  • Anonym (X)

Så här kan det se ut i föreningsstadgar:

www.brfgrynnan.se/

Det är inte tillåtet

att använda högtryckstvätt till balkongrengöring, eller att spola av balkonger/terrasser så att det rinner ned till de som bor under

Vad står det i era TS?
  • Kirenaj68
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-17 10:12:12 följande:

I helgen fixade jag balkongen, spolade av den med en högtryckstvätt, putsade fönster osv.

Sen kom grannen längst ner upp och gapade om att jag förstört både deras fåtölj som de ställt ut, nån bok och elektriska grill.

Jag bad självklart om ursäkt, vad skulle man göra liksom? Man måste ju få städa.

Nu på morgonen hittade jag en lapp i brevlådan om att de anmält mig för förstörelse.

Kommer det att leda nånstans?

Du kom aldrig på tanken att förvarna dina grannar om att du tänker högtryckstvätta balkongen? Då hade de kunnat flytta på känsliga saker saker alternativt skydda sakerna med plast eller liknande. Lite vanligt folkvett har du väl?
  • Anonym (Sanna)

Om dom har anmält för skadegörelse så har dom säkert domkumenterat och redovisat att sakerna är förstörda skulle jag tro, annars går inte en anmälan igenom om du inte kan bevisa att något är förstört samt hur något är förstört.

Om alllt är dyngsurt och fuktskadat och elgrillen är trasig pga vattenskada och dom har bevis på att du har kört med högtryckstvätt så kan du mycket väl tvingas till att betala...

Svar på tråden Grannen har anmält oss